Permalänk
Medlem

ASUS G73, ovanligt dålig skärm?

Sitter med en ASUS G73 som jag köpt i USA, med upplösningen 1600x900 specs i sign. Det första jag märkte när jag starta den var hur mycket backlight-bleed det var. Det andra jag märkte var att det är pixliga vertikala ränder på skärmen. Syns inte jättetydligt men ändå såpass att det förstör bilden rätt mycket. Ska de va så här eller har jag fått ett måndagsex? Ni som har en G73 med likadan upplösning får gärna svara

P.S Ska lägga upp bilder senare

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Inaktiv

prova att avinstallera ASUS Splendid och se om de gör någon skillnad

Permalänk
Medlem

Gjorde ingen skillnad :S. Här är bilder på hur blb ser ut (dock är den överdriven på bilden. Det är blb upp till hälften av skärmen och sen i de övre hörnen) DSC00902.jpg picture by Gujukal - Photobucket

Här är bilden på ränderna (svårt att se men kollar man noga så syns det alt) DSC00904.jpg picture by Gujukal - Photobucket

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Gjorde ingen skillnad :S. Här är bilder på hur blb ser ut (dock är den överdriven på bilden. Det är blb upp till hälften av skärmen och sen i de övre hörnen) DSC00902.jpg picture by Gujukal - Photobucket

Här är bilden på ränderna (svårt att se men kollar man noga så syns det alt) DSC00904.jpg picture by Gujukal - Photobucket

Herregud :S

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

WOW, :/ ser det ut sådär i verkligheten som på bilden du tagit. HUA.

Liknar moare mönster på en av bilderna & det såg man uteslutande dåliga på CRT skärmar (dåligt kalibrerade/en del mindre, en del mer, loong time agoo), ska ju inte vara sånt på LCD.

Garanti ärende rakt av.

Permalänk
Inaktiv

ja du bör nog kontakta våran support för de där: telefon nummer och mail finns på rma.asus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoogieMan:

WOW, :/ ser det ut sådär i verkligheten som på bilden du tagit. HUA.

Liknar moare mönster på en av bilderna & det såg man uteslutande dåliga på CRT skärmar (dåligt kalibrerade/en del mindre, en del mer, loong time agoo), ska ju inte vara sånt på LCD.

Garanti ärende rakt av.

Arean är som på bilden men det är inte lika starkt ljus som på bilden. Men ändå, så pass dyr produkt borde hålla bättre kvalitet kan man tycka.

David: Får ta och göra det, lite tråkigt och skicka iväg den när man precis fått den och varit utan någon bra dator i 1,5 månad ;(. Annars är prestandan förvånansvärt bra, kör BC2 på högsta i MP med 40-60 fps

Märkte även att det är glapp på högersidan av ramen till skärmen, känns som ett måndagsex det här :/

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Arean är som på bilden men det är inte lika starkt ljus som på bilden. Men ändå, så pass dyr produkt borde hålla bättre kvalitet kan man tycka.

David: Får ta och göra det, lite tråkigt och skicka iväg den när man precis fått den och varit utan någon bra dator i 1,5 månad ;(. Annars är prestandan förvånansvärt bra, kör BC2 på högsta i MP med 40-60 fps

Märkte även att det är glapp på högersidan av ramen till skärmen, känns som ett måndagsex det här :/

Hejsan ja har fullHD skärmen och har väldigt mycket ljusinsläpp mest från sidorna men även där uppe och nere
,,,även ja har detta med ramen som du beskriver,, har ett glapp på ca 2 mm på sidorna ..

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Nu har jag upptäckt en mycket värre problem, nämligen att datorn fryser helt i spel. Spelat Bad Company 2 idag och varje gång jag kommer in i ett game fryser skärmen och det blir vertikala ränder över hela skärmen (antingen blir skärmen svart eller vit). Provade även Medal of Honor Beta och där hände samma sak föruto att det blev vertikala ränder med en bakgrund som skiftar färg från rött till svart. Efter några sekunder börjar det surra och man är tvungen att forcera avstängning. Hittade en video med exakt samma problem: YouTube - Asus G73JH Crash VSOD ATi 5870m Vertical Stripes of Death

Är helt klart nått skit med grafikkortet då den funkar bra annars förutom just i spel. Blir att ta kontakt med support de närmaste dagarna...

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Jag har G73 med FullHD skärmen och den har ingenting på min gamla HP Envy gällande just skärm... Absolut inte ens i närheten av den galna backlighten trådskaparen har på sin skärm, men dock väl backlight bleed. Det tycker jag faktiskt man kunde få slippa i den här prisklassen, det går att leverera vettiga paneler för dessa pengar tydligen! Better up Asus...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Shit, det är nåt seriöst fel med datorn.

Permalänk
Medlem

Hade också det problemet med min G73JH.. men efter jag flashat vbios har inte haft några GSOD.

Finns en liten guide i första posten här:
How to Fix Your GSOD Blues