5850 klarar INTE HD 1080p bluray?

Permalänk
Medlem

5850 klarar INTE HD 1080p bluray?

Tja jag undrar en sak, har köpt en ny dator och ville testa då koppla den till min 32" tv via hdmi, jag tänkte "aahh så skönt de ska bli kolla blu-ray utan lagg" men fan, märkte lagg/fps dropp i flera tillfällen??

är det fel på filmen eller är det något i datorn? spelaren eller vad är det? :S

de är precis likadant som att kolla med mitt HD4350 kort som är riktigt dåligt och kostar 300kr och sitter i en sämre dator??

gamla datorn
E6600 överklockad 3.2
minne 4gb ddr2 800mhz
hd4350 512mb

nya datorn:
i5 med speedstep på då nog 1.2 ghz väl för film är ju inte cpu krävande(?)
minne 4gb ddr3 vet inte vad det körs på för mhz...
hd5850

Gamla datorn laggar liiiite mer men de är ingen större skillnad vad beror det på?

pallar inte detta grafikkort flytande bluray i 1080p eller jag bara som har ställt in fel CCC? (inte ändrat något där förutom VSync)

tacksam för svar och hjälp

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander-52
Tja jag undrar en sak, har köpt en ny dator och ville testa då koppla den till min 32" tv via hdmi, jag tänkte "aahh så skönt de ska bli kolla blu-ray utan lagg" men fan, märkte lagg/fps dropp i flera tillfällen??

är det fel på filmen eller är det något i datorn? spelaren eller vad är det? :S

de är precis likadant som att kolla med mitt HD4350 kort som är riktigt dåligt och kostar 300kr och sitter i en sämre dator??

gamla datorn
E6600 överklockad 3.2
minne 4gb ddr2 800mhz
hd4350 512mb

nya datorn:
i5 med speedstep på då nog 1.2 ghz väl för film är ju inte cpu krävande(?)
minne 4gb ddr3 vet inte vad det körs på för mhz...
hd5850

Gamla datorn laggar liiiite mer men de är ingen större skillnad vad beror det på?

pallar inte detta grafikkort flytande bluray i 1080p eller jag bara som har ställt in fel CCC? (inte ändrat något där förutom VSync)

tacksam för svar och hjälp

Får du samma problem om du testar en annan mediaspelare? Vilken kör du nu?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

windows media player classic kör jag just nu
edit: Då jag laddade ner K-Lite Codec Pack

har inte testat andra, men i min andra datorn var saken de samma spelade ingen roll så...

MKVPlayer har rekommenderats på ett ställe de funkade bra har inte de installerat.

men skall kortet klara filmer i 1080p helt utan problem?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Ta bort codecpacket och kör bara mediaplayer classic - homecinema.

Permalänk
Medlem

Kortet klarar HD utan problem.
Du har förmodligen problem med spelare eller codecs.

Testat KM-player?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander-52
windows media player classic kör jag just nu
edit: Då jag laddade ner K-Lite Codec Pack

har inte testat andra, men i min andra datorn var saken de samma spelade ingen roll så...

MKVPlayer har rekommenderats på ett ställe de funkade bra har inte de installerat.

men skall kortet klara filmer i 1080p helt utan problem?

Självklart borde det göra det då man kan hitta en HTPC för 3000kr som klarar 1080p.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

fatherofthree> Haha MKVPlayer xD de va den ja syfta på KM-Player undra på varför jag inte hittat den

thereal_twisted: tog bort den nu ska installera den ist och km player ska se ifall de blir bättre tack

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

ett progrma som fungerade perfekt för blu-ray filmer hos mig är TotalMedia Theatre 3

Permalänk
Medlem

Kmplayer stödjer nog inte DVXA i standard installation, DVXA är det som ser till att di kan använda grafikkortet som avkodare av HD film
finns en guide här hur man får till det i KMplayer så det finkar
http://www.cos-soft.eu.pn/tutorialkmplayer.html

Med Windows media plaer är det BARA v12 (den som ingår i win7) som kan användas för hårdvarupspeling med grafikortet.

Har man inte rätt spelare osv så spelar grafikkortet liten roll då det är enbart CPU som får jobba, grafikortet "visar bara" bilden men hjälper inte till på nått sätt.

Bästa är att ladda ner Media classic player home chinema då funkar avkodning direkt med DVXA om man har vista eller win7 samt med eventuellt lite knåp under XP

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du måste se till att ha samma uppdateringsfrekvens på bilden som filmen som spelas för att få en bild utan ryckningar. Det kan vara knepigt eftersom olika filmer har olika bildfrekvens.

Är filmen en biofilm på blurayskiva är formatet ofta 1080p24, dvs 24 bilduppdateringar i sekunden. För att detta ska upplevas som ryckfritt måste TVn uppdatera en multipel av 24 gånger per sekund. ex 24, 48, 72, 96 osv. Uppdateringen mäts i Hz och brukar gå att ställa in grafikkortsdrivrutinerna.

Beroende på hur du ställt in drivrutinerna och om du har speglad bild med olika Hz på Tv och bildskärm kan du även få "tearing" i bilden. Dvs, att du ser delar av bilden från olika tid. Googla tearing för en bättre förklaring.

Det här är bara några saker man måste tänka på om man ska titta på film från datorn. Därför rekommenderar jag inte dator-till-TV-lösningen om man inte har koll på vad man gör eller har väldigt låga krav på kvaliteten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

MPC-HC klarar DVXA " out of the box "

Om du försöker köra 1080p + CCCP så har grafikkortet inget med det att göra.. CCCP är helt CPU använt..

EDIT: Kanske behöver den där Haali saken också ?

Permalänk
Medlem

Haali Media Splitter kan hjälpa lite, då den är bättre än MPC's inbyggda mkv splitter.
Men jag har inga problem med att spela upp 1080p material utan DXVA på min gamla E4300, å jag kör med MPC-HC och ffdshow. Dom nyaste versionerna av ffdshow har också stöd för dxva, men jag tror egentligen man klarar sig bra med bara MPC-HC om man inte behöver dom extra finesserna från ffdshow.
Dom senaste versionerna finns att hitta här: http://xvidvideo.ru/
Och haali: http://haali.su/mkv/

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Haali Media Splitter kan hjälpa lite.
Men jag har inga problem med att spela upp 1080p material utan DXVA på min gamla E4300, å jag kör med MPC-HC och ffdshow. Dom nyaste versionerna av ffdshow har också stöd för dxva, men jag tror egentligen man klarar sig bra med bara MPC-HC om man inte behöver dom extra finesserna från ffdshow.
Dom senaste versionerna finns att hitta här: http://xvidvideo.ru/
Och haali: http://haali.su/mkv/

Kör själv MPC-HC och ffdshow. men när jag kör dvxa så finns inte ffdshow nere i hörnet.. Kör jag så ffdshow spelar upp filmen så ligger cpun runt 40+ i load.. och bara 0-5% utan ffdshow..

Gör jag fel ? går det att köra dvxa genom ffdshow codec ? o.O

Permalänk
Medlem

Re: 5850 klarar INTE HD 1080p bluray?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander-52
Tja jag undrar en sak, har köpt en ny dator och ville testa då koppla den till min 32" tv via hdmi, jag tänkte "aahh så skönt de ska bli kolla blu-ray utan lagg" men fan, märkte lagg/fps dropp i flera tillfällen??

är det fel på filmen eller är det något i datorn? spelaren eller vad är det? :S

de är precis likadant som att kolla med mitt HD4350 kort som är riktigt dåligt och kostar 300kr och sitter i en sämre dator??

gamla datorn
E6600 överklockad 3.2
minne 4gb ddr2 800mhz
hd4350 512mb

nya datorn:
i5 med speedstep på då nog 1.2 ghz väl för film är ju inte cpu krävande(?)
minne 4gb ddr3 vet inte vad det körs på för mhz...
hd5850

Gamla datorn laggar liiiite mer men de är ingen större skillnad vad beror det på?

pallar inte detta grafikkort flytande bluray i 1080p eller jag bara som har ställt in fel CCC? (inte ändrat något där förutom VSync)

tacksam för svar och hjälp

Det är ungefär samma sak som att ha en motor byggd för 800häst och inte mappa grejerna och klaga på att motorn inte går som den ska. Du får ju läsa på om hur man får det till att fungera:

http://www.guru3d.com/article/accelerate-x264-1080p-movies-ov...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

asså mitt gamla 7800gtx spelar 1080p lätt som en plätt.. 7 år gammalt kort lixom.. tror ditt 5850 ska klara det också minst sagt..

Permalänk
Medlem

kör med VLC

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

tack ska testa alla era tips
2good4you: trodde de är bara koppla in hdmi sladden och köra på men.. så vart inte fallet just nu, ska kolla videon

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem kör du? Om du kör Windows XP så är det det som är felet. Många grafikkort stödjer inte Windows XP och då utnyttjar grafikkortet inte sin egen hårdvaruacceleration. Så installera Vista eller Windows 7 istället!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W