Nätaggregat från Inet. Sista beslutet och hjälp behövs.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat från Inet. Sista beslutet och hjälp behövs.

Hej på er! Nu har jag äntligen efter mycket vånda och hjälp från er beställt ett system från Inet och de börjar bygga det vilken dag som helst. Så här ser systemet ut:

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
CPU: Intel Core i7 950, 3,06GHz
CPU-Kylare Noctua NH-U9B SE2
Minne: Corsair 12GB (6KIT) DDR3 1600MHz/CL9/XMS3
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
SSD: Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
Hårddisk: 2TB Samsung Ecogreen F4EG (5400)
Chassi: Lian Li PC-6070B V2 Silent Svart
DVD: Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail
Nätagg: Corsair TX 650W 80+

Dock finns jag inte nätaggregatet jag valt på lager och det tar ett tag innan det kommer in. De föreslår därför att jag, om jag inte i framtiden ska köra SLI, ska välja ett på 550W medan om jag har planer på SLI ska köra på 750W.

Eftersom jag bara ska använda datorn till CAD & 3D, främst 3D Studio Max, vet jag inte om SLI gör någon skillnad där. Någon som vet hur det ligger till med den saken?

De nätaggregat jag tänkt välja mellan är Corsair VX 550W 80+ och Corsair TX 750W 80+. Min budget är ansträngd och 550W har ett mycket bra pris. Men vad skiljer VX från TX och vilket är bäst, om man bortser från strömstyrkan? Jag vill väldigt gärna ha en så tyst dator som möjligt och undrar därför om någon vet vilket av dessa aggregat som är tystast. Och finns det några andra skillnader mellan dem som är bra att känna till?

Och än en gång, tror ni att SLI gör någon skillnad i CAD & 3D? (och nej, jag skippar Quadro på grund av ockerprissättningen plus att jag inte ska göra så vansinnigt komplexa grejor att det behövs.)

Tack på förhand!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk

PNY Quadro FX 580 16x PCIe, 512MB GDDR2 128-bit, 2xDisplayPort, 1xDVI-I eller 1xVGA(adapter) under 1900kr. Så räcker ju 550W.

SLI ingen som helst skillnad... det är gamergrejer... Jag har hört att Quadro-korten passar bättre i proffsprogram på grund av certifierade drivrutiner... vet inte riktigt vad det betyder konkret men.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

550W räcker för GTX 460 i SLI också om du inte överklockar grovt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är lite ful för jag diskuterar denna fråga om nätaggregat lite i en annan tråd med ett annat ämne. Men jag måste besluta mig tills imorgon så jag hoppas att det är ok, jag är lite desperat. Så är det någon som kan hjälpa mig är jag väldigt tacksam. Många hävdar att Corsair VX 550W 80+ är för klent för mitt system och därför kommer att behöva arbeta till max mest hela tiden och då bli väldigt varmt vilket leder till att fläktarna för ett väldans oljud. Och det var ju just det jag ville undvika. Jag vill ha en riktigt TYST dator.

Förslag som jag fått på bättre nätaggregat var Corsair AX 750W 80+ GOLD som kostar 1458kr samt Corsair HX 650W 80+ som kostar 1071kr. Det förstnämnda är förstås bäst. Men jag tycker att det är väldigt mycket pengar för ett nätaggregat, men måste det kosta så vansinnigt mycket för att det ska vara tyst får jag nog ta den smällen. För datorn ska vara tyst!

Men sedan fick jag ett tips om detta billiga aggregat: Cougar PO 550W 80+ Bronze för endast 700kr. Detta ska enligt tipsaren vara bland det tystaste som går att finna.

Själv har jag aldrig ens hört talas om Cougar nätaggregat, är det någon annan som gjort det och kan svara på om de är så bra och tysta som det påstås? Och sedan skulle jag väldigt gärna vilja ha svar på frågan; hur många Watt behövs för att driva min dator och detta utan att nätaggregatet jobbar på till max med högt oljud som följd. Vilket agg. skulle ni satsa på om ni ville ha en riktigt tyst dator men med ett aggregat av hög kvalitet i alla avseenden. Och gärna till ett hyfsat bra pris? Gärna runt 1000kr men ju billigare desto bättre naturligtvis.

Stort tack på förhand!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Av de du nämner skulle jag köra corsair HX650. Modulärt, beprövad konstruktion, vettigt pris, och hyfsad fläktkontroller såvitt jag vet.

VX550 räcker förvisso definitivt till din burk, men jag kan inte svära på att den kan bli lite högljudd vid belastning. Jag gissar dock på att grafikkortet kommer låta ungefär lika mycket, så vill du spara några spänn funkar det.

Cougar vet jag inte extremt mycket om, men jag har sett tester där de kör lite billigare komponenter även i de lite dyrare serierna. PO 550 är möjligen tystare än VX550, men jag har inget konkret bevis på det.

TX750 kan vara lite ljudligt och är inte den bästa av Corsair konstruktioner. Det har även rätt mycket mer sladdar än du behöver, så blir en härva att gömma undan. Skulle inte rekommendera det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Nu kanske jag är lite ful för jag diskuterar denna fråga om nätaggregat lite i en annan tråd med ett annat ämne. Men jag måste besluta mig tills imorgon så jag hoppas att det är ok, jag är lite desperat. Så är det någon som kan hjälpa mig är jag väldigt tacksam. Många hävdar att Corsair VX 550W 80+ är för klent för mitt system och därför kommer att behöva arbeta till max mest hela tiden och då bli väldigt varmt vilket leder till att fläktarna för ett väldans oljud. Och det var ju just det jag ville undvika. Jag vill ha en riktigt TYST dator.

Förslag som jag fått på bättre nätaggregat var Corsair AX 750W 80+ GOLD som kostar 1458kr samt Corsair HX 650W 80+ som kostar 1071kr. Det förstnämnda är förstås bäst. Men jag tycker att det är väldigt mycket pengar för ett nätaggregat, men måste det kosta så vansinnigt mycket för att det ska vara tyst får jag nog ta den smällen. För datorn ska vara tyst!

Men sedan fick jag ett tips om detta billiga aggregat: Cougar PO 550W 80+ Bronze för endast 700kr. Detta ska enligt tipsaren vara bland det tystaste som går att finna.

Själv har jag aldrig ens hört talas om Cougar nätaggregat, är det någon annan som gjort det och kan svara på om de är så bra och tysta som det påstås? Och sedan skulle jag väldigt gärna vilja ha svar på frågan; hur många Watt behövs för att driva min dator och detta utan att nätaggregatet jobbar på till max med högt oljud som följd. Vilket agg. skulle ni satsa på om ni ville ha en riktigt tyst dator men med ett aggregat av hög kvalitet i alla avseenden. Och gärna till ett hyfsat bra pris? Gärna runt 1000kr men ju billigare desto bättre naturligtvis.

Stort tack på förhand!

//Lars

Köp absolut inte ett 750W nätagg, tala om bortkastade pengar. Att VX 550W är för klent är bullshit, Corsair PSU Finder rekommenderar VX 550, TX 650 eller HX 650 för din dator och det är knappast i deras intresse att folk ska köpa för klena nätagg, snarare tvärt om.

Att köpa ett Cougar med sämre komponenter bara för att det står högre watt på lådan låter inte heller som en bra idé.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ju passat på med VX550 för 590kr. Oslagbart så länge kampanjen varar.

VX550 och TX750 bygger på samma plattform, CWTs PSH. TX750 pressar dock plattformen lite mer och har därför haft lite högre rippel vid höga belastningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ett VX550 blir perfekt för dig.

Permalänk

Satsa på en noctua-cpufläkt och ett grafikkort med passiv kylning (utan fläkt) samt en disk som snurrar i 5400rpm. Typ Samsung ecogreen.

Lådan är väldigt viktig och om leverantören har lådan i lager så kör R3 från Fractal Design...mycket tyst låda. 550W räcker gott och väl.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Är du ute efter tysthet så ska du ta seasonic x-650/x-750, har själv ett x-650 helt knäpptyst i idle då fläkten står stilla. I load går fläkten upp till kanske 500rpm men går inte att höra

Permalänk
Medlem

Varför vill ingen ha OCZ ModXStream Pro 600W - Inet.se bra styrka, modulärt, insane pris!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Varför vill ingen ha OCZ ModXStream Pro 600W - Inet.se bra styrka, modulärt, insane pris!?

Det är inget dåligt agg.. men för oss nätaggs-ofiler så håller det inte måttet på ripple, kvalite och tysthet.
Nämen, för priset är det mkt nätagg.. Det är lite ljudligt och så är där Teapo-kondingar, så livslängden är en fråga, speciellt om man lastar agget mkt och länge.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Det är inget dåligt agg.. men för oss nätaggs-ofiler så håller det inte måttet på ripple, kvalite och tysthet.
Nämen, för priset är det mkt nätagg.. Det är lite ljudligt och så är där Teapo-kondingar, så livslängden är en fråga, speciellt om man lastar agget mkt och länge.

okok, men du tycker , för en som som jag, tillsammans med amd phenom 955 och 1gb 5770 att det är ett "bra" nätaggregat? inget fel på det så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

okok, men du tycker , för en som som jag, tillsammans med amd phenom 955 och 1gb 5770 att det är ett "bra" nätaggregat? inget fel på det så att säga?

Nej det är inte katastrofalt dåligt som ACE men har inte japanska kondensatorer vilket vi förordar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

OCZ Modstream är samma plattform som Corsairs nya budget/skräp-serie CX-430 och uppåt, dvs CWT DSA. Önskar man budgetlösningar utan andra krav, duger det säkert. Jag väljer annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro