GeForce GTX 460 SLI på Asus P6X58D PREMIUM

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 460 SLI på Asus P6X58D PREMIUM

Hej har tänkt investera i 2 stycken Geforce GTX 460 på ett Asus P6X58D Premium

Asus P6X58D PREMIUM - Inet.se

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

Någon därute som har erfarenhet av dessa komponenter eller rentav båda?

Visa signatur

Asus P6X58D PREMIUM | i7 930, 2.80GHz | Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB | Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare | 500GB WD Caviar Black SATA II | Corsair HX 750W 80+ |

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nästan erfarenhet av båda. Äger ett P6X58D Premium och två EVGA GTX 460 1GB Superclocked (core på 763) External Exhaust.

Om du ska installera ett PCI-ljudkort så kommer du få problem, det fick i alla fall jag. För att kunna få plats med ljudkortet så måste ena grafikkortet sättas i 8x PCI-E porten, men det funkar inte i mitt chassi (HAF 922) då nätaggregatet sitter för nära moderkortet. Som mina grafikkort sitter nu (båda i 16x PCI-E-portarna) så är alla pci-portarna blockerade och den tredje pci-e-porten är vad jag minns blockerad den med. Detta är dock mina egna erfarenheter, du kanske inte behöver ett ljudkort, eller så har du ett USB/PCI-E-ljudkort, mindre nätaggregat, högre chassi. Själva moderkortet har jag också haft lite problem med (alla ramminnena hittas inte ibland) men eftersom jag är hyffsat nybörjare så vill jag inte skylla det på moderkortet, ännu.

Utöver detta så tycker jag att det är ett bra moderkort och om dina grafikkort har external exhaust så borde det inte vara några problem, mina sitter tight men blir aldrig särskillt varma (övre kortet går inte över 65 grader i furmarks stabilitetstest)

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av NexorSWE:

Hej har tänkt investera i 2 stycken Geforce GTX 460 på ett Asus P6X58D Premium

Asus P6X58D PREMIUM - Inet.se

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

Någon därute som har erfarenhet av dessa komponenter eller rentav båda?

För att köra två Gigabytekort så i SLI krävs ett moderkort med dubbelt avstånd mellan PCI-E portarna, typ P6T Deluxe V2 eller Asrock X58 Extreme.

Glöm P6X58D helt och hållet, annars måste du som mig själv eller postaren ovan köra EVGA-kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphr:

Hej, jag har nästan erfarenhet av båda. Äger ett P6X58D Premium och två EVGA GTX 460 1GB Superclocked (core på 763) External Exhaust.

Om du ska installera ett PCI-ljudkort så kommer du få problem, det fick i alla fall jag. För att kunna få plats med ljudkortet så måste ena grafikkortet sättas i 8x PCI-E porten, men det funkar inte i mitt chassi (HAF 922) då nätaggregatet sitter för nära moderkortet. Som mina grafikkort sitter nu (båda i 16x PCI-E-portarna) så är alla pci-portarna blockerade och den tredje pci-e-porten är vad jag minns blockerad den med. Detta är dock mina egna erfarenheter, du kanske inte behöver ett ljudkort, eller så har du ett USB/PCI-E-ljudkort, mindre nätaggregat, högre chassi. Själva moderkortet har jag också haft lite problem med (alla ramminnena hittas inte ibland) men eftersom jag är hyffsat nybörjare så vill jag inte skylla det på moderkortet, ännu.

Utöver detta så tycker jag att det är ett bra moderkort och om dina grafikkort har external exhaust så borde det inte vara några problem, mina sitter tight men blir aldrig särskillt varma (övre kortet går inte över 65 grader i furmarks stabilitetstest)

Hoppas det hjälper.

har du dom i pcie 1 och pcie 3 då?

jag testade och ha i 1 och 3 men fick inte igång min sli. i 1 och 2 så sitter dom så tajt men då ska det vara 16 x 16 enligt manualen. har inte testat att ändra i bios till 8 x 8 ifall jag kan köra i 1 och 3 så man får lite mer luft mellan korten.

fattar inte vad dom som tillverkar moderkort med SLi/crossfire sysslar med.. dom vet att korten är gigantiska och tjocka och endå som så lägger dom platserna så tajt att det blir en lite glipa på några mm mellan korten.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexorSWE:

Hej har tänkt investera i 2 stycken Geforce GTX 460 på ett Asus P6X58D Premium

Asus P6X58D PREMIUM - Inet.se

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

Någon därute som har erfarenhet av dessa komponenter eller rentav båda?

Jag provade två Sparkle 460 med P6x58D. Det gick åt skogen! På den ena kortet hade jag 95 grader i Furmark efter 2 min 40 sek, trots att fläkten gick på fullvarv och lät som en dammsugare! Med P6T Deluxe V2 funkar allt mycket bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ||Corsair AX 750||Intel I7 950||Cooler Master Hyper 212 Plus||Asus P6T Deluxe V2||6 GB Corsair 1600 XMS3 DHX+||2X Sparkle 460 OC||SSD Corsair Force 120 GB||2X Samsung Spinpoint F3 1TB i Raid0||Samsung Ecogreen F3 2TB||BenQ V2400 Eco + Phillips 200WP