Bluescreens nästan hela tiden, vet inte varför? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Bluescreens nästan hela tiden, vet inte varför? Hjälp!

Hej, jag får bluscreens emellanåt, typ hela tiden. Behöver inte röra datan utan bara starta den och låta den stå ett tag så får den ett fel.
Detta började efter jag skulle byta cpu (bytt tilllbaka) samt bytte kylare på grafikkortet. Jag var även tvungen att flasha om bios så modekortet skulle stödja den 6 kärniga prollen.

Jag har inte flashat tillbaka BIOS (Kan det bero på detta)
Jag har inte bytt tillbaka kylare på grafikkortet (kan det bero på detta)

Kan tillägga att jag formaterat och installerat om vista, och jag behöver inte göra något speciellt för att de ska komma. Det står olika i Bluscreensen varje gång som jag uppfattar det.

(Data spec finns i min sign)

Snälla hjälp med alla idéer ni kommer på.

Om detta säger något till er som kan?

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk

Kör memstest på dina ramstickor och montera om prollekylaren. börja med det.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystiqu3@L:

Kör memstest på dina ramstickor och montera om prollekylaren. börja med det.

Körde det under dagen å efter 10 timmar fick jag 20 fel (dessa kom upp efter ett par timmar tror jag?)
Kylaren är ommonterad med ny pasta. Vad göra nu när jag fått errors? Vad beror det på?

Så här såg det ut efter 10hs testande:

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk

kör separata memtest på stickorna så du kan utröna vilken som e kass.
ta ut den och se om datorn slutar strula

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystiqu3@L:

kör separata memtest på stickorna så du kan utröna vilken som e kass.
ta ut den och se om datorn slutar strula

Hmm okej, hur gör jag detta mer exakt? Kan tillägga att jag inte haft ett fel på länge nu (2 timmar hehe) Men orthos e igång för tillfället

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk

ta ut stickorna ut burken. sätt i ett i taget och kör några timmar på varje tills du hittar det som e kass. kör memtest i dos oxå.. googla hur du gör det.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Bara så att du vet.

När man uppdaterar bios så stå det att man ska nollställa bios efteråt.

Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död.
Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut).
Sen går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Kanske inte har något med ditt problem att göra men nollställa bios är något man alltid testar för det är som att börja om från början.

Permalänk
Medlem

Update efter minnes test

Hmm BIOS e nollat, men har nukört memtest antal timmar med olika minnen.
Resultat:

En och en var det inga problem, men när jag däremot satte dit 2 brevid varandra fick jag errors i memtest.
Provade platserna längst ifrån varandra med endast 2 minnen så fick jag inga errors så jag provar med detta och ser om bluescreensarna kommer tillbaka

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk

Hmm är det bara jag eller ska inte AMD köra Dual channel? i signen så har han 6gb ram, bara en tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakenbaken:

Hmm är det bara jag eller ska inte AMD köra Dual channel? i signen så har han 6gb ram, bara en tanke

Hur menar du nu?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

AMD kör dualchannel 2, 4, 8. Du har 6 gig minne = 2,4,6 stickor = Triplechannel. Det är det han menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

AMD kör dualchannel 2, 4, 8. Du har 6 gig minne = 2,4,6 stickor = Triplechannel. Det är det han menar.

Tack för svar!
Hmm okej varför är det så? Det har ju alltid funkat förut :S

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Det är antagligen inte det som orsakar problemet, men för att få ut mest prestanda är det så det skall sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vigis2:

Hmm BIOS e nollat, men har nukört memtest antal timmar med olika minnen.
Resultat:

En och en var det inga problem, men när jag däremot satte dit 2 brevid varandra fick jag errors i memtest.
Provade platserna längst ifrån varandra med endast 2 minnen så fick jag inga errors så jag provar med detta och ser om bluescreensarna kommer tillbaka

/Mvh

Antingen...
Voltregulator på mobo defekt
Databuss på mobo defekt
Ifall du inte får några errors på port 3 å 4

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.