Radeon HD 6970 och HD 6950 i antågande

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 6970 och HD 6950 i antågande

En läckt presentation avslöjar ett par intressanta detaljer om AMD:s nya grafikkort i prestandaklassen, även kända under kodnamnet Cayman.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite info, amd har varit så jäkla hemlighestfulla senaste tiden. gief speccs

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

6000MHz WAAAT

Ge mig 2st Cayman XT under Julgranen?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

Oh, Radialfläktar. Trevligt

Skrivet av zhrooms:

6000MHz WAAAT

Ge mig 2st Cayman XT under Julgranen?

Det har ju snackats om Hynix 7Ghz minnen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det kan inte finnas nån annan bransch som ens i närheten har så mycket läckor som grafikkortsbranschen.

Permalänk

Vill se Antilles!

Annars, Nice!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Det kan inte finnas nån annan bransch som ens i närheten har så mycket läckor som grafikkortsbranschen.

Aftonbladet

=D

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Jag vill se dem alla och jag vill se prestandatester! Det skall bli intressant.

Snacka om att nvidia nu hamnar långt efter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Väntar med förväntan på Antilles

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad prislappen kommer troligen ligga på för ett 6970?, om priserna har legat ungefär lika dom senaste serierna? på motsvarande kort

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av knezovic:

Nån som vet vad prislappen kommer troligen ligga på för ett 6970?, om priserna har legat ungefär lika dom senaste serierna? på motsvarande kort

Räkna med över 4 000 kr.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

aa får väll göra de

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Räkna med över 4 000 kr.

Jag tror inte det men vi får väll se. 6970 måste ju konkurrera mot gtx 480 och då kan de förvisso ta mycket betalt för 6970 men det måste även konkurrera med 5970 och det kan hålla nere priset. Så visst kan det nog hamna runt 4kkr men jag tror inte det kan hamna allt för mycket över det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast

Axialfläkt på grafikkort? Det är inte vanligt i den klassen . Brukar ju sitta en radialfläkt som trycker ut luft över kylaren. Ska bli intressant att se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tror inte det men vi får väll se. 6970 måste ju konkurrera mot gtx 480 och då kan de förvisso ta mycket betalt för 6970 men det måste även konkurrera med 5970 och det kan hålla nere priset. Så visst kan det nog hamna runt 4kkr men jag tror inte det kan hamna allt för mycket över det.

Okej, jo det är nog sanna ord, blir väll att lägga en 4k iallafall :), är säkert värt de!

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tror inte det men vi får väll se. 6970 måste ju konkurrera mot gtx 480 och då kan de förvisso ta mycket betalt för 6970 men det måste även konkurrera med 5970 och det kan hålla nere priset. Så visst kan det nog hamna runt 4kkr men jag tror inte det kan hamna allt för mycket över det.

Betyder det att 6950 "måste" hamna runt (över) 3000kkr?

Permalänk

"Under 300W" för 6970? det låter ju inte vidare trevligt, hade hoppats att de nya korten skulle behålla de fina värmeegenskaperna från den tidigare generationen. Nu ska man väl inte dra några säkrare slutsatser från dessa uppgifter, men <300W är ju i samma nivå som ett multi-gpu-kort.

Permalänk
Medlem

Hoppas att 5870-korten sjunker i pris då amd släpper dessa, så man kan skaffa crossfire .D
Har redan ett 5870 och ett till vore nice ;D

Permalänk
Medlem

Det enda som saknas nu är spel som faktiskt kräver kort av denna kalibern. Jag menar, man kan fortfarande spela de flesta spelen med hyfsat höga inställningar med ett gammal 8800 GTX. Dock lär detta kort bli roligt för bench med lite LN2, men så är det alltid. Enligt mig är 3DMark den mjukvara som har mest nytta av nya grafikkort, och de som kör extrem benchning är de som har roligast med nya grafikkort. Så spelutvecklare, ge oss en ny måttstock som Crysis! Och gör spelet bra, inte bara grafiskt..

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Det enda som saknas nu är spel som faktiskt kräver kort av denna kalibern. Jag menar, man kan fortfarande spela de flesta spelen med hyfsat höga inställningar med ett gammal 8800 GTX. Dock lär detta kort bli roligt för bench med lite LN2, men så är det alltid. Enligt mig är 3DMark den mjukvara som har mest nytta av nya grafikkort, och de som kör extrem benchning är de som har roligast med nya grafikkort. Så spelutvecklare, ge oss en ny måttstock som Crysis! Och gör spelet bra, inte bara grafiskt..

Spela FF XIV och förundras över lagget, det är betydligt mer krävande än crysis och Metro 2033 tillsammans i min mening.

Permalänk
Inaktiv

<300W för HD6970 känns oroväckande om uppgifterna stämmer, får se hur mycket HD6950 tappar i prestanda i högre upplösningar.
Jag har en känsla av att det är HD6970 som gäller för min setup (Eyefinity), får hoppas att vi får kort med mycket minne vid lanseringen bara. 2GB minimum för min del, kort i den här klassen bör dessutom komma med det som standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Axialfläkt på grafikkort? Det är inte vanligt i den klassen . Brukar ju sitta en radialfläkt som trycker ut luft över kylaren. Ska bli intressant att se.

Jag skulle säga att det är rätt så vanligt. Komplett.se - PCI Express. Skulle säga minst 50% åtminstonde som har axial istället för radialfläkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Spela FF XIV och förundras över lagget, det är betydligt mer krävande än crysis och Metro 2033 tillsammans i min mening.

Vad kör du för upplösning? Och det är inte serverlagg då? Bara för att spelet är krävande betyder det inte att det är visuellt vackert, GTA4 är ett skämt när det kommer till kraven det spelet ställer på hårdvaran men är inte direkt en grafisk revolution om man säger så.

Synd att det spelet verkar värdelöst bara: Final Fantasy XIV Online for PC Reviews, Ratings, Credits, and More at Metacritic
Blir inget FF XIV för mig i alla fall.

Crysis var kanske inte värdelöst, men inte bra heller, förutom grafiskt. Nu ska ju inte allt handla om spel, men vad har man grafikkorten till om inte spela, förutom den lilla skaran som foldar och benchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Hoppas att 5870-korten sjunker i pris då amd släpper dessa, så man kan skaffa crossfire .D
Har redan ett 5870 och ett till vore nice ;D

Var inte så säker på det, 3100kr för ett nytt 5870, de för blocket säljer inte sina för under 2500 (helt sjukt överpris)
Kanske går det ner till 2500 nypris sen men enligt min erfarenhet får man sämre prestanda/krona att köpa fjolårets grejer eftersom de tar ut så mkt för gammalt skit just eftersom det finns folk som inte är så insatta som köper det. Sen begagnatmarknaden ska vi inte tala om, helt sjuka överpriser c:a 80-90% av nypris sen frakt på det vad tänker folk med?

Permalänk
Medlem

Aa, det är riktigt maffiga kort AMD har i antågande. Jag är ute efter ett 6970, XT version skall det vara!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

<300W för HD6970 känns oroväckande om uppgifterna stämmer, får se hur mycket HD6950 tappar i prestanda i högre upplösningar.
Jag har en känsla av att det är HD6970 som gäller för min setup (Eyefinity), får hoppas att vi får kort med mycket minne vid lanseringen bara. 2GB minimum för min del.

Jag som faktiskt, till viss del, trodde på deras snack om låg energiförbrukning... Blir spännande att få reda på ljudnivå och temps på dessa skapelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag skulle säga att det är rätt så vanligt. Komplett.se - PCI Express. Skulle säga minst 50% åtminstonde som har axial istället för radialfläkt.

Inte om det är referensdesign-kylare vi talar om.

Visa signatur
Permalänk

Jag visste det, tyckte 6850 & 6870 var för mesiga, blev nästan orolig att det skulle bli dagens "övre prestanda" kort, men nu kan man ju känna sig lugn. Men AMD måste fixa catalyst drivrutinerna, dom har ju blivit en mardröm. En gång i tiden var CCC kännt för att vara en stabil bra drivrutin, men sen 10.5a så har drivrutinerna inte blivit bättre alls. Tvärtom så har dom mer och mer problem nästan för varje månad? Skärpning ATI/AMD.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Betyder det att 6950 "måste" hamna runt (över) 3000kkr?

Jag skulle gissa på det, vi får ju se prestandan och vart det därefter lämnar kortet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Vad kör du för upplösning? Och det är inte serverlagg då? Bara för att spelet är krävande betyder det inte att det är visuellt vackert, GTA4 är ett skämt när det kommer till kraven det spelet ställer på hårdvaran men är inte direkt en grafisk revolution om man säger så.

Synd att det spelet verkar värdelöst bara: Final Fantasy XIV Online for PC Reviews, Ratings, Credits, and More at Metacritic
Blir inget FF XIV för mig i alla fall.

Crysis var kanske inte värdelöst, men inte bra heller, förutom grafiskt. Nu ska ju inte allt handla om spel, men vad har man grafikkorten till om inte spela, förutom den lilla skaran som foldar och benchar?

Jag är tvungen att köra i fönster så jag kommer inte ihåg på rak arm vad jag kör på, annars så allt på högsta. Men det kan jag säga att FF XIV är dåligt optimerat, och jag kan säga det utan att veta exakt vad det betyder inget bra spel heller, men en fin CE utgåva i hyllan