Köpråd datorköp 20-25k för framtida bruk.

Permalänk
Medlem

Köpråd datorköp 20-25k för framtida bruk.

Hejsan,

Det är nu dags att köpa en ny dator efter 6år, och jag har inte riktigt koll på allt som man hade förr i tiden så jag skulle behöva ha lite råd från er alla. Jag har plockat ihop ett datorpaket som jag tror att jag skall beställa till helgen men är inte säker på allt. Har tänkt att köpa majoriteten av sakerna från Inet samt några saker från komplett då det blev billigare.

Här funderar jag på om man skall skall gå på 12b ram eller 6gb 1600Mhz minnen för att vara framtids säker? skall inte klockat något.

Jag vet att de nya ati(amd) korten är på g väntar på test från dem, men tror fortfarande att det blir 470 i sli med det återstår att se.

Tar gärna emot förslag om ändringar men denna dator skall vara framtids säker typ 5 år förutom grafik för det är svårt.

Vet även att kanske komplett är billigare på vissa saker som Inet säljer men det kommer jag kolla upp när jag gör beställningen samt att allt finns i lager.

Mvh Mikael

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Medlem

Satt nu och funderade på om man skulle ta o använda det chassit jag har idag (Cooler Master STC-T01 Chassi Stacker ) och köpa ett billigt till min gamla, då jag läst att 800d chassin inte är så bra om man skall köra luftkylt. Någon som har erfarenhet av luftkylda 800d ?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Medlem

Här var det massa pengar i sjön =D Nä men, ser väl fint ut om man nu känner för att punga ut 25k+ för en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av miXion:

Satt nu och funderade på om man skulle ta o använda det chassit jag har idag (Cooler Master STC-T01 Chassi Stacker ) och köpa ett billigt till min gamla, då jag läst att 800d chassin inte är så bra om man skall köra luftkylt. Någon som har erfarenhet av luftkylda 800d ?

Min polare har ett 800D och han har värmeproblem som f*n! Han hade ett Antec1200 innan och då fungerade allt asbra tills han böt till 800D, kan knappt lira längre än 30 min sen startar datorn om sig pga. värmen. Då har han ändå 2 Noctua extra utöver de man får orginal.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Va fasen ska du med 12 gig ram till? Dra ner på överdrivna saker och köp ordentlig vatten kylning till datorn. Obsidian i all ära, men ändå dyrt, kör på Define R3 chassit istället. Och ljudkortet, råkar du vara hardcore DJ etc? Annars duger det fin fint med den som redan finns på mammakortet. Behöver du verkligen 2st 470? Mitt 4890 kör nästintill alla spel på High.

Uppdatera med Grafikkort i framtiden istället.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

ta GT minnena istället, dom är ju nästan gratis. 3*2gb 2000mhz. Kolla i min sign. En ganska vettig dator.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Min polare har ett 800D och han har värmeproblem som f*n! Han hade ett Antec1200 innan och då fungerade allt asbra tills han böt till 800D, kan knappt lira längre än 30 min sen startar datorn om sig pga. värmen. Då har han ändå 2 Noctua extra utöver de man får orginal.

Haha det måste vara något fel om det är så illa. Min polare har också ett 800D med luftkylning (bortsett från h70 cpu kylare) och även där extra fläktar. Han har skitfina temps.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Spånar lite fritt nu men jag läser att du har haft din nuvarande dator i 6 år och att du nu vill köpa en ny fet dator som ska hålla typ 6 år till?

Det känns som pengar i sjön att lägga 25k på en dator då utvecklingen går så fort. Jag tror i så fall mer på att du blickar framåt 3 år bara och köper en dator för 13k nu och en ny dator för runt 13k om 3 år.

/J

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Spånar lite fritt nu men jag läser att du har haft din nuvarande dator i 6 år och att du nu vill köpa en ny fet dator som ska hålla typ 6 år till?

Det känns som pengar i sjön att lägga 25k på en dator då utvecklingen går så fort. Jag tror i så fall mer på att du blickar framåt 3 år bara och köper en dator för 13k nu och en ny dator för runt 13k om 3 år.

/J

1+

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag har suttit lite och gjort lite ändringar i köpet framför allt från Inet så datorn kommer gå på precis över 20k.

@ Mordarosten
Jag har aldrig gillat det inbyggda ljudet i MB så därför vill jag ha ett bättre, är ganska kräsen med ljud och då jag sitter med monitor högtalare.

@ Joppis
Anledningen till att jag lägger ut så mycket pengar är att jag inte tycker om att småuppgradera hela tiden samt att detta är pengar jag fått ifrån sålda saker, och så tycker jag om att köpa en monster dator
Men som sagt smaken är som baken alla tycker olika.

Här kommer det uppdaterade paketet:

Paket från komplett är fortfarande samma som tidigare.

Mvh Mikael

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av miXion:

Jag har suttit lite och gjort lite ändringar i köpet framför allt från Inet så datorn kommer gå på precis över 20k.

@ Mordarosten
Jag har aldrig gillat det inbyggda ljudet i MB så därför vill jag ha ett bättre, är ganska kräsen med ljud och då jag sitter med monitor högtalare.

@ Joppis
Anledningen till att jag lägger ut så mycket pengar är att jag inte tycker om att småuppgradera hela tiden samt att detta är pengar jag fått ifrån sålda saker, och så tycker jag om att köpa en monster dator
Men som sagt smaken är som baken alla tycker olika.

Här kommer det uppdaterade paketet:

http://img526.imageshack.us/img526/4049/inetswec2.jpg

Paket från komplett är fortfarande samma som tidigare.

Mvh Mikael

Om du är kräsen med ljud är det en Dac du ska köpa inte ett ljudkort (Kan rekomendera HRT Music Streamer II 2011 Edition - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare mycket bättre än xonar stx). Jag har lyssnat båda med anläggningen i min sign och med en annan bestående av audio research och Willson Audio högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Om du är kräsen med ljud är det en Dac du ska köpa inte ett ljudkort (Kan rekomendera HRT Music Streamer II 2011 Edition - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare mycket bättre än xonar stx). Jag har lyssnat båda med anläggningen i min sign och med en annan bestående av audio research och Willson Audio högtalare.

skall kolla upp den, för idag kör jag via mitt x-fi pro till min mixer och det funkar bra i alla lägen. Men hur funkar detta kort om man t.ex vill använda sig av hörlurar till gaming ?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk

Alltså om jag hade vart som du så hade jag kanske satt 15 k för en dator, och sen uppdaterar under tiden.. Efter ca 1 - 1.5 år eller nått sånt..

Spelar ingen roll om du lägger 25 k för en dator.. du kommer ändå bli tvungen o uppdatera under tiden liksom..

men det är ju dina pengar:) De va bara ett tips .. så ska jag göra iaf

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

Spelar ingen roll om du lägger 25 k för en dator.. du kommer ändå bli tvungen o uppdatera under tiden liksom..

+1

Men om du verkligen vill bränna 25K kr så kan ingen hindra dig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett Intel Core i7 980X, 3.33GHz istället för ett andra grafikkort
Har du funderat på ett separat nätverkskort?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oraklet123:

Jag skulle köpa ett Intel Core i7 980X, 3.33GHz istället för ett andra grafikkort
Har du funderat på ett separat nätverkskort?

1 det ger mer prestanda i spel med 2 grafikkort än med en bättre processor, denna är dessutom väldigt oprisvärd som du föreslår.
2 varför ska han köpa ett separat nätverkskort? Det skulle jag verkligen säga att kasta pengar i sjän, bra på pappret dåligt i värkligheten( antar att du menar ett sånt trådat som dom gör reklam för här på swec)

Men i ditt paket, byt processorkylaren till minst 120mm modellen, eller 140mm. Ger betydligt lägre temps / ljudnivå. Ångrar att jag själv inte köpte den större modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miXion:

skall kolla upp den, för idag kör jag via mitt x-fi pro till min mixer och det funkar bra i alla lägen. Men hur funkar detta kort om man t.ex vill använda sig av hörlurar till gaming ?

Du får koppla Hörlurarna i mixern men vad är det för mixer och monitorer du har ? Trodde det var Hifi du snacka om om du vill ha ljudkvalite.

Permalänk

Jag förstår inte varför folk gnäller. det kostar ju med en ny dator om man vill ha hi end.

950 runt 2800
mobo runt 2500-3000 men usb 3.0 och sata 6
Grafik runt 6000, 5970, SLI eller CF
SSD runt 2000
PSU runt 1300

jag betalade 19200 i mars för min och då hade jag ändå mus, tangenbord, skärm, OS samt högtalare.

Det är ju bättre att vara lite framtidinriktad och satsa på usb 3.0 och sata 6 och sen bara byta cpu och grafik om kanske 2 år. Hålla på att fjutta tycker jag bara är drygt. Köp ett grafikkort nu sen ett till om två år, köp 4 gb minne nu och två till sen...

Go for i TS!!!

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS