Nesteq släpper magnetiska fläktfästen

Permalänk
Medlem

Bah, buntband ftw. Dock snygg lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Då kanske man ska börja undra hur stadigt en vertikal fläkt som står ut från väggen är. Man ska ju kunna bära runt på datorn utan att behöva höra ett dunkande ljud av fläkten som slår i grafikkortet.

på jobbet hänger vi upp tryckluftshandtag+slang i (neodym)magnet med en skruv i som redskapsfäste. Skulle tippa att det ligger kanske 3 kilo på magneten utan att den ens glider neråt. Nu är dessa magneter kanske av den dubbla diametern, så det är ju rätt mycket rejälare magneter. Men nog lär de hålla för en hel del alltid.

Permalänk
Musikälskare

Hade aldrig litat på detta så blir inget köpt för min del

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Varför tror folk fortfarande att hårdiskar (och datorhårdvara i allmänhet) är så jäkla känsligt för magnetistm?
Har man nånsin lekt med magneterna från innuti en hårddisk inser man snabbt att det ska rätt mycket till för att hårddisken skall bli påverkad, och sånna där pluttemagneter skulle bara radera en diskett på sin höjd...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av HerrKanin:

Absolut
Men nu kanske ghettomoddarna övergår till smarta idér med snyggt resultat?

Hoppas dessa magneter får ett rimligt pris bara..

Haha men ghetto moddar ska juh vara ghetto fast jag förstår ditt tanke sätt

Väldigt smart grej med magneter, man slipper borra hål/hålla på med stipes för att få fast extra fläktar på konstiga ställen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Fan va fräckt! Kan lätt tänka mig inhandla några sånna här

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Varför tror folk fortfarande att hårdiskar (och datorhårdvara i allmänhet) är så jäkla känsligt för magnetistm?
Har man nånsin lekt med magneterna från innuti en hårddisk inser man snabbt att det ska rätt mycket till för att hårddisken skall bli påverkad, och sånna där pluttemagneter skulle bara radera en diskett på sin höjd...

Såg ett test där dom skulle kolla om dom lyckades påverka en hårddisk med en stark magnet.
Absolut inget hände, det krävdes en jätte stark elektromagnet för att ens påverka den.
Dock så skulle jag inte vilja chansa ändå, man vet ju aldrig

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Varför tror folk fortfarande att hårdiskar (och datorhårdvara i allmänhet) är så jäkla känsligt för magnetistm?
Har man nånsin lekt med magneterna från innuti en hårddisk inser man snabbt att det ska rätt mycket till för att hårddisken skall bli påverkad, och sånna där pluttemagneter skulle bara radera en diskett på sin höjd...

Exokt!! det sitter en snuskigt starkt neodymium magnet inne i hdder, precis bredvid skivorna, så risken att en futtemagnet skall slå ut en hdd är typ 0.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Bara jag som trodde det stod magiska fläktfästen först?

Visa signatur

Fermi, för dig som inte har element på rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppeppe:

Bara jag som trodde det stod magiska fläktfästen först?

haha.... jag fick läsa flera gånger för att fatta! tänkte "vafan menar han? det är ju exakt de det gör..". sen såg jag mag->ISKA<-, hehe..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppeppe:

Bara jag som trodde det stod magiska fläktfästen först?

Jag trodde magnetiska fläktfilter först jag innan jag lästa hela meningen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tråkigt om man skulle köpa såna här magneter så kommer man på att man hart aluminium chassi^^ Fäster inte så bra då ^^

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Varför tror folk fortfarande att hårdiskar (och datorhårdvara i allmänhet) är så jäkla känsligt för magnetistm?
Har man nånsin lekt med magneterna från innuti en hårddisk inser man snabbt att det ska rätt mycket till för att hårddisken skall bli påverkad, och sånna där pluttemagneter skulle bara radera en diskett på sin höjd...

+1
De magneterna är sjukt kraftfulla, samt att de sitter i själva hårddisken vilket borde betyda att magnetism inte är så farligt för en hårddisk.
Har också för mig att jag såg ett test med magneter vs hårddisk och ingenting hände, då användes betydligt kraftigare elektromagneter också.

Jag tycker att det verkar vara en bra produkt, synd att jag har aluminium chassie, annars hade jag beställt hem och testat ett par

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

En sån magnet vill du ha precis vid din SSD disk. eller din mekaniska funkar kanon.. sen är det inte samma typ av magnet inne i mekaniska disken som denna dom visar där eller?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Alltså borde inte elmotorn med dess elektromagnet + magnet påverka datan på skivorna betydligt mer än dessa, även om de sitter moterade på höljet. Ex en raptor har väl ganska kraftfull elmotor?
Am i rajt?

Permalänk

Lite smart produkt. Dock så ska man göra det redigt så bygger man egna fästen som håller för lite mer

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Jeppeppe:

Bara jag som trodde det stod magiska fläktfästen först?

du är inte ensam ;P

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Ah, klockren uppfinning! Självklar och skitenkel. De skulle kunna släppa en variant för alu-chassin också, med en extra plåtbricka, så man kan sätta magneten på andra sidan aluminiumet.

Kommer att inköpas så snart det bara går, så jag slipper borra hål för fläktmodden jag ska göra. Whee!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

någon som sett dem här i svenska butiker ännu. jagh ar kollat runt lite men inte hittat något.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W