Permalänk
Medlem

Dator köp för 15-20 tusen...

Man hänger inte med längre i dator dels världen så därför vill jag kolla med er här om mitt ev. nya dator köp.

Första moderkort och minnen jag valde funkade inte ihop visade det sig när jag läste lite om det.
Dessa ska iallafall funka ihop.
Funderar på ett grafikkort till lite senare men detta måste väl funka ett tag för spel och allmänt surfande?

Räcker nätaggregatet? (750 W)

Tacksam för tankar och kommentarer!

Permalänk

byt

byt processor till Intel Core i7 950, 3.06GHz - Inet.se (mer pris värd)
byt grafik kort till ett eller två Komplett.se - Nordens största nätbutik (också mer prisvärd)
är dok osäker om nätagget räcker finns nog någon annan som ve det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik K:

byt processor till Intel Core i7 950, 3.06GHz - Inet.se (mer pris värd)
byt grafik kort till ett eller två Komplett.se - Nordens största nätbutik (också mer prisvärd)
är dok osäker om nätagget räcker finns nog någon annan som ve det.

Nu visade inte länken till komplett vilket grafik kort du menade.
Så du tycker jag ska gå ner till en i7 950? Okej ska kolla på det.

Permalänk
Medlem

Verkar som man inte får så många tips.

Jag får kolla någon annanstans innan jag köper.

Tack Fredrik K för ditt tips om CPU:n.

Permalänk
Medlem

jag tycker du balanserar det sjukt dåligt.

Gå ner till en i7 950, köp en mindre ssd till vettigt pris. Lägg hellre pengarna på mobo och nätagg så du har en fin bas i några år.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

Jag tycker att SSDn är alldeles för dyr. Det är mycket smartare att köpa 2 st 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se och köra i Raid0 isf. Då får du samma utrymme men högre hastighet, till ett mycket bättre pris. Annars tycker jag att min 80gb räcker.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara nåt. Vet inte riktigt om 2 470 skalar nå bra ihop men det vet nog någon annan

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wimon:

jag tycker du balanserar det sjukt dåligt.

Gå ner till en i7 950, köp en mindre ssd till vettigt pris. Lägg hellre pengarna på mobo och nätagg så du har en fin bas i några år.

Som sagt hänger inte med längre i dator dels världen. Och detta är den första datorn med Intel CPU och SSD disk. Därför har jag så dålig koll på minnen och moderkort.
Så om jag går ner till en i7 950 så klarar den sig ett tag med spel osv eller?
SSD disken valde jag för att jag läste att man kan få Skriv/läs hastigheten högre på den. (Eller något sådant.)

Skrivet av Weps:

Jag tycker att SSDn är alldeles för dyr. Det är mycket smartare att köpa 2 st 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se och köra i Raid0 isf. Då får du samma utrymme men högre hastighet, till ett mycket bättre pris. Annars tycker jag att min 80gb räcker.

Hade med funderingar på att köpa två SSD och RAID0:a dem.
Men som jag svarade wimon så läste jag att hastigheten skulle gå att få hög med hjälp av nån mjukvara. (Inte helt säker just nu vad det var jag läste.)

Skrivet av coffe13:

http://i942.photobucket.com/albums/ad270/coffe94/datoooor.jpg

Kanske kan vara nåt. Vet inte riktigt om 2 470 skalar nå bra ihop men det vet nog någon annan

Inte alls dumt förslag coffe13. Ska kolla lite på det.