Permalänk
Medlem

Visar inte all RAM

Hej! Det är såhär att jag märkte nyss att min burk inte visar all ram som jag har installerat och undrar varför.

Har Win 7 64-bit, 6 GB minne installerat. Men enligt datorn och BIOS så visar det bara 4 GB. (CPU-Z visar dock 6).

Har även haft liknande problem på en annan dator. Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att reseta bios? Satt minnet i rätt platser? Kollat i msconfig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testat att reseta bios? Satt minnet i rätt platser? Kollat i msconfig?

Resetade bios och då visade de alla 6GB, minnena sitter till 100% i rätt platser, msconfig så är "högsta mängd minne" boxen unchecked.

Jag vill gärna att mina minnen ska gå på 1600MHz som dom är gjorda till att gå på men försöker jag höja så visar det bara 4 GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Går de "bara" i 1333MHz så vinner du inte mycket på att höja till 1600, kanske en fps i något spel. Annars kan du ju testa XMP om dina minnen och mobo har detta stöd?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Går de "bara" i 1333MHz så vinner du inte mycket på att höja till 1600, kanske en fps i något spel. Annars kan du ju testa XMP om dina minnen och mobo har detta stöd?!

helt stock-resetat så låg de på 1066MHz, vid XMP så visades bara 4 GB.

Permalänk
Medlem

Ställ in minnenas lates (Timings eller Åtkomsttidstiming) och volt (spänning)
Vet inte vad du har så du får kolla själv vad som gäller.

Exempel på vad du letar efter:
Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
Timing: 9-9-9-24
Spänning: 1.65 V

Permalänk
Medlem

När jag startar om datorn (strömmen är alltid i datorn) så visas bara 4 GB efter omstart, om jag däremot stänger av helt och startar upp den igen så visas all 6 GB i bios. NOTE: inga ändringar i bios whatsoever.

Någon som har några funderingar?

Har ställt in timingsen och spänningen på minnena enligt spec.

Permalänk
Skrivet av Dax123:

När jag startar om datorn (strömmen är alltid i datorn) så visas bara 4 GB efter omstart, om jag däremot stänger av helt och startar upp den igen så visas all 6 GB i bios. NOTE: inga ändringar i bios whatsoever.

Någon som har några funderingar?

Har ställt in timingsen och spänningen på minnena enligt spec.

Trasiga minnen?
Haft liknande probs, skickade in minnena, fick hem nya, har ej testat dem nya än dock.