Hjälp ett enkelt sätt att kringå saknaden av TRIM support i Mac OS X

Permalänk
Medlem

Hjälp ett enkelt sätt att kringå saknaden av TRIM support i Mac OS X

Har börjat märka att min SSD (Intels X25-M 80GB) inte längre är lika snabb som i början vilket nog kan bero på att den varit full ett antal gånger och då inte TRIM support finns i Mac OS X för att rätta till det, går det nu långsammare. Men det måste ju finnas en lösning på problemet.

Jag har egentligen ganska dålig koll på hur det exakt fungerar och därav om detta förslag är en fungerande lösning. Vet ej heller exakt hur det fungerar och hur det ska lösas, så skulle vara väldigt tacksam för mer information och tydliga instruktioner.

1. Gör en image av allt på SSDn och spara på en annan hårddisk, typ med hjälp av Time Machine.
2. Starta datorn i Windows, installerat på en annan hårddisk.
3. Formatera SSDn till NTFS och använd toolboxen, trimma och skit.
4. Formatera till HFS+ och släng in imagen igen på SSDn genom Time Machine.

Som sagt, vet ej hur det fungerar exakt och tror många med mig skulle uppskatta om någon vänlig själ kunde förklara och ge tydligare instruktioner. Någon här måste ju veta. Skulle lösningen fungera?

Felformulerad rubrik
Permalänk
Vila i frid

Att installera W7 skulle funka att trimma SSD med, omständligt... men men... eller så väntar du tills 10.7 släpps.

När kommer TRIM till Mac OS X? - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Permalänk
Medlem

Har redan Windows installerat och allt annat klart. Göra en image av hela disken är inget problem, behöver bara veta om det skulle ge någon effekt på hårddisken att göra så.

Permalänk