Permalänk
Medlem

Köpa laptop för gaming

Hejsan, har tänkt byta från stationärt till bärbart. Så har scoutat runt lite här på forumet angående laptops, för att skaffa mig lite mer kött på benen.
Configade ihop en Alienware M15x laptop som landade på 19.3k

Dells onlinebutik: Bygg ditt system

Citat:

PROCESSOR Intel® Core™ i7 740QM (1.73 Ghz, 6MB, 4C)
MINNE 4 096 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
GRAFIKKORT 1GB ATI® Radeon™ HD 5850
HÅRDDISK 160 GB hårddisk (7 200 v/min) med fritt fall-sensor
LCD-SKÄRM 40cm (15.6") Wide Full HD Display (1920x1080)
OPTISK(A) ENHET(ER) Optisk DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
PRIMÄRT BATTERI 9-cellers litiumjonbatteri, 85 wattimmar

Har tänkt byta ut HDD mot en SSD som flera personer rekomenderat.
Sen funderar jag lite på om man ska beställa direkt från Dell eller om man ska vända sig till DustinHome?
Ser att deras priser skiljer sig rätt mycket för samma config på Dell.
Dock försvinner väl förmånen att kunna välja och vraka som man själv vill.

ALIENWARE M15X CI7 1.86 6GB/500 HD5850 15.6" W7HP - Grym speldator som håller dig steget före - Produktinformation

Citat:

Bildskärm
Storlek / upplösning 15,6 " / 1920 x 1080
Bildformat 16:9
Bakgrundsbelysning LED

Processor
Processormodell Intel Core i7 840QM 1,86 GHz

Minne
Minnesstorlek (inkl./max) 6 GB / 8 GB
Minnesplatser (totalt/lediga) 2 / 0
Minnestyp SO-DIMM DDR3 1333 MHz

Lagring
Hårddisk 500 GB, 7200 RPM, SATA, Mekanisk
Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser)

Grafik & ljud
Grafik ATi Mobility Radeon HD 5850
Minne dedikerat 1024 MB

Antar att det enda som skiljer DustinHome vs. Dell här är CPU + mängd minne.
Men man blir lite fundersam hur samma config på Dell.se kostar närmare 26 papp och Dustin säljer för
20k. Är det något fuffens med Grafikkort tex? Typ DDR3 vs DDR5 ?

Sen är ju en M17x nästan identisk i pris på Dustin
ALIENWARE M17X MLK CI7 2.66 6GB/500 17" W7HP - Alienware M17X - Produktinformation
Värd att ta steget upp med den configen?

Så frågan är om det är värt pengarna eller om man ska satsa på något annat?
Tanken bakom just Alienware är ju till en viss del att man får en mer unik dator än alla andra, samtidigt som det kostar en viss summa för märket. Fast kan man få en laptop med samma prestanda för betydligt billigare peng känns det ju mer värt att skippa Alienware. Men några tusen är logon allt värd i mina ögon.

Sen funderar jag lite kring 1 års, 2 års eller 3 års försäkring som Dell erbjuder.
är det värt att ta 3 år eller ska man nöja sig med 1 eller 2 år?

Spelar mestadels WoW och vill vara väl förberedd när Cataclysm släpps, men även kunna spela FF XIV.

En sista fråga också, hur är leveranstid när man beställer på Dell.se?
På dustin finns dom ju i lager så där är det väl vanlig 1-2 dagars leveranstid misstänker jag.

MVH Robert

Permalänk
Medlem

Jag beställde via dell via jobbet mitt. Jag kör I7 740qm 4gb ram 5850 (det är gddr5 från dell iaf vet jag) och skärm 1600x900 jag tog 250gb disk som jag efter 3 veckor plocka ur och satte in en ssd gjorde rejäl skillnad. Jag har inte spelat wow på den då jag la ner det för snart ett år sen. Men har kört FF XIV på den utan större problem nåt hack då och då men det med saker på high och highest satte mig inte in i config så mycket då jag kände ganska snart att spelet är långt ifrån färdig produkt för att vara spelbart. Kör mest fps spel just nu och ligger konstant runt 90 enligt fraps. Vet inte om det är ett pålitligt program för att testa sin fps dock. Jag är sjukt nöjd det tog ca 1-2 veckor när jag configa själv tills dess att postgubben knacka på och bad mig skriva under. Enda anledningen jag kan komma på till att dustin är billigare är väl att det är ett paket som inte kan ändras och att dom köpt in stora partier av den kanske och därmed pressat priserna. Men den som dustin har verkar riktigt bra. Kan tillägga att batteritiden är väääldigt kort och jag funderade på det stora batteriet men strunta i det då den ändå inte går i full performence mode när den går på batteri. Sen angående andra märken med likvärdig prestanda så är det väl asus g73 serien tror jag man ska kolla på. Jag kände dock att jag tar hellre en dyrare men istället lite annorlunda än alla andras dator och visst kostar logon och designen lite men i mina ögon klart värt det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

skulle kollat in Asus G73 eller MSi GX serien.
Mer bang for the buck

Permalänk
Medlem

Eller typ deviltech.de och notebookguru.de där är det bang for the buck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

skulle kollat in Asus G73 eller MSi GX serien.
Mer bang for the buck

Skrivet av dLapinb:

Eller typ deviltech.de och notebookguru.de där är det bang for the buck!

Gör som dessa istället. Alienware är lite som mac, du betalar för märket. Hatar inte mac så ingen fanboy-rage nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag beställde via dell via jobbet mitt. Jag kör I7 740qm 4gb ram 5850 (det är gddr5 från dell iaf vet jag) och skärm 1600x900 jag tog 250gb disk som jag efter 3 veckor plocka ur och satte in en ssd gjorde rejäl skillnad. Jag har inte spelat wow på den då jag la ner det för snart ett år sen. Men har kört FF XIV på den utan större problem nåt hack då och då men det med saker på high och highest satte mig inte in i config så mycket då jag kände ganska snart att spelet är långt ifrån färdig produkt för att vara spelbart. Kör mest fps spel just nu och ligger konstant runt 90 enligt fraps. Vet inte om det är ett pålitligt program för att testa sin fps dock. Jag är sjukt nöjd det tog ca 1-2 veckor när jag configa själv tills dess att postgubben knacka på och bad mig skriva under. Enda anledningen jag kan komma på till att dustin är billigare är väl att det är ett paket som inte kan ändras och att dom köpt in stora partier av den kanske och därmed pressat priserna. Men den som dustin har verkar riktigt bra. Kan tillägga att batteritiden är väääldigt kort och jag funderade på det stora batteriet men strunta i det då den ändå inte går i full performence mode när den går på batteri. Sen angående andra märken med likvärdig prestanda så är det väl asus g73 serien tror jag man ska kolla på. Jag kände dock att jag tar hellre en dyrare men istället lite annorlunda än alla andras dator och visst kostar logon och designen lite men i mina ögon klart värt det.

Tackar för svaret!
Wow är väl inte det mest krävande spelet förvisso. Mer att det sinkar ner rejält när man spelar på en server med mycket folk. Är mer inne på en M15x än 17x dock, 17 känns lite väl stor för att vara bärbar. Då kan man lika gärna satsa på en Stationär känns det som.

Hur gjorde du med Garanti / Försäkring ? 1, 2 eller 3 år ?
2 År känns nog rätt lagom, men frågan är om den slutar gälla ifall jag plockar ur HDD direkt och sätter i en SSD istället.

Får forska lite mer helt klart, är ju en rätt viktig investering det är frågan om. Är kylningen grym eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonaks:

Tackar för svaret!
Wow är väl inte det mest krävande spelet förvisso. Mer att det sinkar ner rejält när man spelar på en server med mycket folk. Är mer inne på en M15x än 17x dock, 17 känns lite väl stor för att vara bärbar. Då kan man lika gärna satsa på en Stationär känns det som.

Hur gjorde du med Garanti / Försäkring ? 1, 2 eller 3 år ?
2 År känns nog rätt lagom, men frågan är om den slutar gälla ifall jag plockar ur HDD direkt och sätter i en SSD istället.

Får forska lite mer helt klart, är ju en rätt viktig investering det är frågan om. Är kylningen grym eller?

Jag tog den försäkring/garantin som stog default. Det är i dells ögon på alienware helt okej att byta ut hårddisk och ramminnen utan att lämna in den och det påverkar inte garantin det finns till och med instruktioner i den hur man gör .
Imageshack - img0227w.jpg
Imageshack - img0228n.jpg

Snabbt tagna bilder med mobilen så kvaliten kanske inte är den bästa .. 15 tummaren är väl så tung och stor att bära med sig så skulle nog inte gå på 17" såvidare du inte vill köra sli med 2 grafikkort enda anledningen enligt mig att gå på den modellen men då skenar prislappen ytterliggare en hel del. 15" är såpass stor att man får köpa en rymlig 17" väska för att bära med sig den. Kylningen är jättebra i den. Suger in från fronten och undertilll och blåser ut rakt bak. Kan sitta flertal timmar med den i knäna utan att känna att det blir obehagligt varmt och man känner knappt någon värme alls vid tangenbordet. Tyst som bara den när man kör ssd och inte spelar brummar en del när man spelar men då har man ju antingen ljud via högtalare eller lurar på sig.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag tog den försäkring/garantin som stog default. Det är i dells ögon på alienware helt okej att byta ut hårddisk och ramminnen utan att lämna in den och det påverkar inte garantin det finns till och med instruktioner i den hur man gör .
Imageshack - img0227w.jpg
Imageshack - img0228n.jpg

Snabbt tagna bilder med mobilen så kvaliten kanske inte är den bästa .. 15 tummaren är väl så tung och stor att bära med sig så skulle nog inte gå på 17" såvidare du inte vill köra sli med 2 grafikkort enda anledningen enligt mig att gå på den modellen men då skenar prislappen ytterliggare en hel del. 15" är såpass stor att man får köpa en rymlig 17" väska för att bära med sig den. Kylningen är jättebra i den. Suger in från fronten och undertilll och blåser ut rakt bak. Kan sitta flertal timmar med den i knäna utan att känna att det blir obehagligt varmt och man känner knappt någon värme alls vid tangenbordet. Tyst som bara den när man kör ssd och inte spelar brummar en del när man spelar men då har man ju antingen ljud via högtalare eller lurar på sig.

Tackar för bilderna. Det blir helt klart en m15x nu. Ska man köpa något så ska det vara rejält, annars står man och ångrar sig att man snålade på 5k. Just kylning är väldigt viktigt. Finns nog inget så irriterande och obehagligt som en varm laptop i knäet. Samt att slippa bränna sig på handlederna.
Och vill man nu ha större skärm, vilket jag inte tror behövs, så finns ju 40" tv:n några meter bort

Tack än en gång för hjälpen att göra valet betydligt mer självklart