Permalänk

PC Probe II vs. Coretemp

Hej, jag har överklockat min dator för första gången och nu är det så att PC Pro II konsekvent visar en temperatur som är ca 10 grader högre än Core Temp på CPU:n. Vilken ska man lita på? Kan tilläggas att mitt moderkort är Asus M4N98TD EVO SLI och min CPU AMD Phenom II X6 1055T. Jag har fortfarande standardkylaren så jag är rätt angelägen om att hålla koll på temperaturen.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T @ 3.8 GHz :: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB :: Antec Kühler H2O 620 :: Corsair 8GB 1600MHz :: Asus M4N98TD EVO SLI :: Corsair TX 650W 80+ :: Cooler Master HAF 932 :: 1TB Western Digital Caviar Blue SATA II :: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

cortemp brukar alltid stäma lite på cortemp, du kan ju alltid testa hwmonitor och everest dom vissa också rätt. och gämför mellan dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creative45:

Hej, jag har överklockat min dator för första gången och nu är det så att PC Pro II konsekvent visar en temperatur som är ca 10 grader högre än Core Temp på CPU:n. Vilken ska man lita på? Kan tilläggas att mitt moderkort är Asus M4N98TD EVO SLI och min CPU AMD Phenom II X6 1055T. Jag har fortfarande standardkylaren så jag är rätt angelägen om att hålla koll på temperaturen.

Har exakt samma setup som sig.. i detta fall kan inte Coretemp läsa av tempen korrekt utan du får använda dig av Probe programmet ifrån Asus. kan tillägga att Everest visar även 10c fel. lycka till du har en klockren setup

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk

Tackar för de snabba svaren även mitt eget inte var lika snabbt. Har lyckats skrämma upp den till 3.5 ghz utan alltför oroväckande temperaturer enligt PC probe. Jo, jag är ganska nöjd med min setup. Saknas bara ett till GTX460...

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T @ 3.8 GHz :: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB :: Antec Kühler H2O 620 :: Corsair 8GB 1600MHz :: Asus M4N98TD EVO SLI :: Corsair TX 650W 80+ :: Cooler Master HAF 932 :: 1TB Western Digital Caviar Blue SATA II :: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Inte Coretemp! jag har gjort tester som bevisar att det är helt galet på PhenomII. tex 19C med nystartad dator och 24C inomhustemp, slå den ni.. hahah PCprobe visar så exakt det kan bli med dessa "monitoring progs".

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jag drar upp denna tråd lite. Har också samma setup, men hittar inte vart man få tag i en aktuell version av PC-Probe? Hwmonitor visar helt galna temps som inte kan stämma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag drar upp denna tråd lite. Har också samma setup, men hittar inte vart man få tag i en aktuell version av PC-Probe? Hwmonitor visar helt galna temps som inte kan stämma.

Den fick du med moderkortet.

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk
Medlem

nyaste versionen finns att ladda ner på Asus hemsida.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jag testade klocka min i7 950 till 4Ghz o körde med 3 olika temp-program och alla visade olika.
PC Probe II: 62 grader
Core temp: 74-76 grader mellan alla 4 core
CPUID Hardware monitor: runt 72-77 grader mellan alla 4 core

Jobbigt när man inte vet vilket som visar rätt:/

Permalänk
Medlem

Har du ett ASUS mobo hade jag litat mest på probe, men det lät högt iaf. Du borde nog satsa på bättre kylning, för om det är de andra som stämmer (70+- grader) har du hög temp

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag testade klocka min i7 950 till 4Ghz o körde med 3 olika temp-program och alla visade olika.
PC Probe II: 62 grader
Core temp: 74-76 grader mellan alla 4 core
CPUID Hardware monitor: runt 72-77 grader mellan alla 4 core

Jobbigt när man inte vet vilket som visar rätt:/

Alla 3 visar "rätt", visst att det skiljer någon enstaka grad mellan core temp och HWMonitor det gör det för mig också. PC Probe visar tempen som läses av från en sensor som sitter på moderkortet, medans core temp och HWMonitor visar tempen på kärnorna och på en i7 är kärntempen högre. Jag får ungefär samma temperaturer som dig med en CM V8-kylare med min i7 930 i 4GHz. Helt normalt för en i7@4GHz med luftkylare. Dock inget jag vill köra försöker hålla min under 70 grader så inget 4GHz hos mig.

Skrivet av Undie74:

Har du ett ASUS mobo hade jag litat mest på probe, men det lät högt iaf. Du borde nog satsa på bättre kylning, för om det är de andra som stämmer (70+- grader) har du hög temp

Megacrash kör en Intel i7 950 och en i7@4GHz med luftkylning ligger där omkring i temp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp, jag kör luftkylning (noctua NH-U9B) med Asus P6T Deluxe V2 moderkort i ett antec Nine hundred two chassi.

Permalänk
Medlem

Har lärt mig och av egna erfarenheter att du ska ta CPUcore och lägga till 10c så har du ungefär din temperatur!

Permalänk
Medlem

Probe och coretemp visar exakt samma för mig.. Men det hjälper ju inte dig hehe