Apple världens fjärde största mobiltelefontillverkare

Permalänk
Melding Plague

Apple världens fjärde största mobiltelefontillverkare

I det fjärde kvartalet sålde Apple 14,1 miljoner Iphone, tillräckligt för att bli världens fjärde största mobiltelefontillverkare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tack, detta är ju ett perfekt bevismaterial mot min polare som påstår att Xperia säljer mer än Iphone

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson?

Permalänk
Skrivet av Tommie_l:

tack, detta är ju ett perfekt bevismaterial mot min polare som påstår att Xperia säljer mer än Iphone

Den gör garanterat inte det i dagsläget, men under en tid sålde den faktiskt mer än iPhone 3GS. Så lite rätt har han.
Jag tror dock att apple kommer halka ner nåt steg under de närmaste åren, jag tror WP7 och android kommer ge andra tillverkare en liten boost.

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Entusiast

Undrar hur de räknar det där. HTC tillverkar ju till exemel massa plattformar till andra märken som bara sätter ett eget skal på den sen. Hur räknas det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

RIM ??

och hur fasen kan Nokia fortfarande vara så stora? hade varit skoj att se hur mycket varje företag minskade/ökade i procent!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom siffrorna känns inte helt 100%iga tycker jag.
Som frågats innan hur 17 kan nokia fortfarande vara så stora.
Sen tycker jag HTC borde vara mer i och med att dom tillverkar mobiler till andra märken också.
Känns jättemysko måste jag säga.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

och hur fasen kan Nokia fortfarande vara så stora? hade varit skoj att se hur mycket varje företag minskade/ökade i procent!

För att alla inte väljer att prioritera en dyr mobil i sina liv utan satsar på en mobil som kostar lite mindre, och det har Nokia många utav.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

För att alla inte väljer att prioritera en dyr mobil i sina liv utan satsar på en mobil som kostar lite mindre, och det har Nokia många utav.

Det är klart, men man måste väll ändå prioritera lite kvalité? eller kanske bara jag som har sån otur på dom Nokia jag kommit i kontakt med? Förutom då klassikerna 3210 och 3310, men dom säljs ju inte längre Hellre en billig Samsung

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som svar på varför nokia har så stor marknadsandel: Nokia säljer riktigt många billiga mobiler i de länder där mobiltelefonin fortfarande är under utveckling, t.ex indien. vinstmarginalen är kass på de mobilerna, medans apple tjänar drivor med flis på iphone, därför tjänar också apple mer pengar än alla andra mobiltillverkare.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Sony Ericsson?

...är pyttesmå i sammanhanget. Det är i Sverige som patriotismen kring Ericsson råder och således lär sverige vara ett av de länder där SE är störst. Sedan, hur kan många tro att HTC är så stora? De har inga riktigt billiga lurar, och därför försvinner MÅNGA kunder runt om i världen. Det är väl bara i i-länder som HTC och iPhone ö.h.t kan vara ett alternativ.

Edit: Har för mig att SE hade mindre än 5% av världsmarknaden i någon svensk mobiltidning jag läste för kanske ett halvår sen. Har dock ingen källa på det av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

...är pyttesmå i sammanhanget. Det är i Sverige som patriotismen kring Ericsson råder och således lär sverige vara ett av de länder där SE är störst. Sedan, hur kan många tro att HTC är så stora? De har inga riktigt billiga lurar, och därför försvinner MÅNGA kunder runt om i världen. Det är väl bara i i-länder som HTC och iPhone ö.h.t kan vara ett alternativ.

Edit: Har för mig att SE hade mindre än 5% av världsmarknaden i någon svensk mobiltidning jag läste för kanske ett halvår sen. Har dock ingen källa på det av den anledningen.

Okej, låter trovärdigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grillmeister:

...är pyttesmå i sammanhanget. Det är i Sverige som patriotismen kring Ericsson råder och således lär sverige vara ett av de länder där SE är störst. Sedan, hur kan många tro att HTC är så stora? De har inga riktigt billiga lurar, och därför försvinner MÅNGA kunder runt om i världen. Det är väl bara i i-länder som HTC och iPhone ö.h.t kan vara ett alternativ.

Edit: Har för mig att SE hade mindre än 5% av världsmarknaden i någon svensk mobiltidning jag läste för kanske ett halvår sen. Har dock ingen källa på det av den anledningen.

2009 hade SE typ 5 % av marknadsandelarna vilket fortfarnade placerade dem på 4:e plats efter Nokia, Samsung och LG.

Att man kan vänta sig att HTC är relativt stora beror på att en respektabel andel smartphones tillverkas av HTC men säljs under annat namn. Eftersom Android faktiskt är något större än iOS nu så är det inte alltför långsökt att de borde vara hyfsat högt upp på listan. Fast det beror ju helt på hur man räknar. Om det är märket på telefonen när den säljs till slutkund som avses så är HTC inte så stora.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

RIM ??

och hur fasen kan Nokia fortfarande vara så stora? hade varit skoj att se hur mycket varje företag minskade/ökade i procent!

RIM = Blackberry, väldigt stora i USA och andra rikare delar samt större företag.

Ang. Nokia har du fått svar. väldigt många billiga lurar.

HTC är 4:e världens största på Smartphones har dom gått ut med. Och det kan väl vara vettigt antagande eftersom resterande försäljning är mestadels low-end lurar, och sådana har inte HTC så många av, (Dom har HTC Smart)

Sony Ericsson är i princip bara stora i Sverige, i resten av världen är dom ganska små.
Undrar vad Nokia har för marknadsandel i Finland. Har för mig det är 90% eller något sådant.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Precis, låter rimligt att 90% av Finland kör Nokia, svenskt folk köper ju Volvo och Sony Ericsson för att det ursprungligen är svenskt. Då måste det ju vara bra?!

Permalänk

Rubriken är väldigt missvisande. Apple har sålt bra det senaste kvartalet men inte kränger de 14 miljoner mobiler i kvartelet inte. Någon månad eller så efter Iphone 4 lanseringen hade de sålt drygt 41 miljoner iPhone sedan starten. 2009 krängde Sony Ericsson närmre 20 miljoner mobiler i kvartalet. Att x10 mini/mini pro förmodligen är Sveriges mest sålda mobil 2010 är inte heller illa pinkat. Om ett kvartal eller två kommer det inte se ut så här längre då iOS faktiskt tappade ett par procent marknadsandelar det senaste kvartelet jämfört med andra OS. Det enda OS som faktisk växer (och det med stormfart) är Android. Nokia tappar ju i mängder. Symbian har på ett halvår gått från ca. 52% av marknaden till 40%.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Rubriken är väldigt missvisande. Apple har sålt bra det senaste kvartalet men inte kränger de 14 miljoner mobiler i kvartelet inte..

Visst gör de det, bara att kolla senaste kvartalsrapporten.

Permalänk

Det som är ganska intressant med denna artikel är att Apple säljer en mobiltelefon! En! iPhone! iPhone har ensam kämpat sig till fjärde plats! Hur många modeller har Nokia, LG och Samsung???

Där har ni nåt att tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det som är ganska intressant med denna artikel är att Apple säljer en mobiltelefon! En! iPhone! iPhone har ensam kämpat sig till fjärde plats! Hur många modeller har Nokia, LG och Samsung???

Där har ni nåt att tänka på

Nästan rätt, Apple har släppt 4 olika mobiltelefoner.. och då har jag förmodligen missat någon gammal skräpmobil dom gjorde på 80-talet eller något.

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Det som är ganska intressant med denna artikel är att Apple säljer en mobiltelefon! En! iPhone! iPhone har ensam kämpat sig till fjärde plats! Hur många modeller har Nokia, LG och Samsung???

Där har ni nåt att tänka på

Det beror på att mobiltelefonmarknaden är underutvecklad snarare än att Apple är bra. Men visst ska vi vara glada att nån får tummer ur iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

2009 hade SE typ 5 % av marknadsandelarna vilket fortfarnade placerade dem på 4:e plats efter Nokia, Samsung och LG.

Att man kan vänta sig att HTC är relativt stora beror på att en respektabel andel smartphones tillverkas av HTC men säljs under annat namn. Eftersom Android faktiskt är något större än iOS nu så är det inte alltför långsökt att de borde vara hyfsat högt upp på listan. Fast det beror ju helt på hur man räknar. Om det är märket på telefonen när den säljs till slutkund som avses så är HTC inte så stora.

SE och Samsung t.ex. kör ju på android i många lurar med, bara för att android är större än iOS behöver det inte betyda att HTC är i närheten Sen vet jag att Huawei säljer android lurar, ett par modeller har ju nått Sverige. Kan tänka mig att står för en bra del av kakan om dom slagit sig in på den egna kinesiska marknaden med tanke på hur många det finns där som börjat få lite pengar på fickan

Permalänk
Skrivet av oscarstegland:

Rubriken är väldigt missvisande. Apple har sålt bra det senaste kvartalet men inte kränger de 14 miljoner mobiler i kvartelet inte. Någon månad eller så efter Iphone 4 lanseringen hade de sålt drygt 41 miljoner iPhone sedan starten. 2009 krängde Sony Ericsson närmre 20 miljoner mobiler i kvartalet. Att x10 mini/mini pro förmodligen är Sveriges mest sålda mobil 2010 är inte heller illa pinkat. Om ett kvartal eller två kommer det inte se ut så här längre då iOS faktiskt tappade ett par procent marknadsandelar det senaste kvartelet jämfört med andra OS. Det enda OS som faktisk växer (och det med stormfart) är Android. Nokia tappar ju i mängder. Symbian har på ett halvår gått från ca. 52% av marknaden till 40%.

Mja? Symbian hade 52% av smartmobilmarknaden 2008 efter vad jag hittar.

Q2'09 hade Symbian 51%. Q2'10 hade Symbian 41%. [Källa]

Vad som är kalla fakta är att Symbian backar, rätt fort också, men inte riktigt så fort som du ville påskina.

Jag tror däremot att marknadsandelstappet kommer att minska lite i och med Symbian^3-pushen som pågår som bäst, men dom kommer inte att lyckas svänga trenden för det.

Bring on MeeGo!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Om det är märket på telefonen när den säljs till slutkund som avses så är HTC inte så stora.

Ja, det måste ju vara det som räknas. Annars blir det ju konstigt. Jag tror att varenda jävla telefon i hela världen innehåller komponenter från Samsung. Ska man räkna så, så är dom tveklöst störst med en marknadsandel på närmare 100%... Liksom. Det som *heter* HTC, LG, Samsung, iPhone, SonyEricsson, Huawei eller vad det nu är, är ju såklart det som ska jämföras. Åtminstone i den här jämförelsen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas67lundberg:

Ja, det måste ju vara det som räknas. Annars blir det ju konstigt. Jag tror att varenda jävla telefon i hela världen innehåller komponenter från Samsung. Ska man räkna så, så är dom tveklöst störst med en marknadsandel på närmare 100%... Liksom. Det som *heter* HTC, LG, Samsung, iPhone, SonyEricsson, Huawei eller vad det nu är, är ju såklart det som ska jämföras. Åtminstone i den här jämförelsen.

Fast det är en viss skillnad mellan att alla telefoner innehåller en komponent från Samsung och att HTC tillverkar hela telefonen och det sätts ett annat skal med en annan logga på den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast det är en viss skillnad mellan att alla telefoner innehåller en komponent från Samsung och att HTC tillverkar hela telefonen och det sätts ett annat skal med en annan logga på den.

En komponent som BEHÖVS för att telefonen ska funka. Om ni ska jämföra på sättet som ni gör kan man utvidga hela undersökning till nåt annat.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zillio:

En komponent som BEHÖVS för att telefonen ska funka. Om ni ska jämföra på sättet som ni gör kan man utvidga hela undersökning till nåt annat.

Fast det är ju en väldig skillnad på att leverera enskilda komponenter och att leverera kompletta plattformar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvrd:

Nästan rätt, Apple har släppt 4 olika mobiltelefoner.. och då har jag förmodligen missat någon gammal skräpmobil dom gjorde på 80-talet eller något.

Finns bara en modell i sortimentet och har så varit hela tiden. Att den utvecklas har inget med saken att göra. De flesta tillverkarna har sin försäljning fördelad över dussintals modeller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Finns bara en modell i sortimentet och har så varit hela tiden. Att den utvecklas har inget med saken att göra. De flesta tillverkarna har sin försäljning fördelad över dussintals modeller.

Exactly!

Är ingen Apple-fanboy, tycker bara det är riktigt bra jobbat av Apple

Permalänk

Appel skulle äga 50% om dem hade någon budget variant av iPhone...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är trevligt att Nokia leder! Främst för att det är finskt men även för att deras telefoner brukar vara bra och att jag gillar Symbian. Är mycket sugen på att köpa en Nokia N8, den är ju till och med tillverkad i Finland...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit