Intel Sandy Bridge släpps den 6 januari

Permalänk

Hoppas moderkorten blir billigare eller lika billiga som am3.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Hoppas moderkorten blir billigare eller lika billiga som am3.

Mitt 1156 moderkort kostade runt 1000 kr och det blir nog ungefär samma pris på 1155 moderkorten, är inte det billigt?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, kan man inte klocka den +50% ere inget för mig. Vaffö pröjsa för den inbyggda kontorsgraffan som bara mosterAgda blir nöjd me.

Tack, men NEJ tack, gör om gör rätt!

Vad skönt att du slipper handla då. Denna pryl kommer, om allt går dit det pekar (bra pris, grym prestanda, bra grafik), sälja som Jolt på DH.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Mitt 1156 moderkort kostade runt 1000 kr och det blir nog ungefär samma pris på 1155 moderkorten, är inte det billigt?

1000kr är inte billigt. Det är väl strax över "medel". För 1000kr får manett ganska high-end moderkort till amd (8x/8x crossfire, bästa överklocknings chipset, flesta viktiga funktioner osv). Men intels moderkort är ju betydligt dyrare, liksom deras prcessorerjämfört med amd i pris/prestanda, det är väl almänt känt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

1000kr är inte billigt. Det är väl strax över "medel". För 1000kr får manett ganska high-end moderkort till amd (8x/8x crossfire, bästa överklocknings chipset, flesta viktiga funktioner osv). Men intels moderkort är ju betydligt dyrare, liksom deras prcessorerjämfört med amd i pris/prestanda, det är väl almänt känt

För att du ska få ett "high end" kort till AMD ala 890FX eller 790FX så får du lägga minst 1250kr, normalt 1450-1800kr för 890FX.

Asus Sabertooth P55 kort kostar i princip lika mycket för Intel plattformen, skillnaden är inte särskilt enorm.

Under 1000kr får för övrigt räknas som väldigt billigt för de flesta vettiga moderkort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Vad skönt att du slipper handla då. Denna pryl kommer, om allt går dit det pekar (bra pris, grym prestanda, bra grafik), sälja som Jolt på DH.

1. Kan du visa nån länk då som visar att detta är ett OC-monster?

2. Kan du visa nån länk att den inbyggda GPU'n spöar skiten ur allt nVidia + AMD/ATI har att erbjuda?

?

VG DRÖJ...

Permalänk
Medlem

du är visst berusad av något trevligt. som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Kan du visa nån länk då som visar att detta är ett OC-monster?

2. Kan du visa nån länk att den inbyggda GPU'n spöar skiten ur allt nVidia + AMD/ATI har att erbjuda?

?

VG DRÖJ...

Han har inte påstått att det ÄR något OC-monster, men om den är det eller inte lär vi få se.. Däremot lär dem ha rätt bra prestanda, framför allt jämfört med AMD fram tills de kommer med sin nya arkitektur, men när det sker vete gudarna..
För övrigt undrar jag bara hur du tänkte när du satte RAID0 på systemdisken i din server (i mina ögon sätter det din trovärdighet till noll nämligen ), men det kan du svara på via pm om du vill

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jookeer:

1. Kan du visa nån länk då som visar att detta är ett OC-monster?

2. Kan du visa nån länk att den inbyggda GPU'n spöar skiten ur allt nVidia + AMD/ATI har att erbjuda?

?

VG DRÖJ...

1) Han har väl aldrig sagt att den är något OC-monster, han säger bara att den ger grym prestanda. Hur mycket prestanda som man behöver för att det skall betraktas som grym prestanda kan man ju diskutera iofs. Men det talas om 20% bättre än deras nuvarande processorer i samma prissegment. Om detta håller för en oberoende inspektion, är jag benägen att hålla med om att man får mycket prestanda för pengarna.

2) Han skriver endast bra grafik. Vilket dess inbyggda grafikkrets har jämfört med andra integrerade grafiklösningar (bättre än någon integrerad grafiklösning i dagsläget, från någon av grafikkretstillverkarna).

Riktigt duktigt gjort att lyckas läsa in så mycket fel på ett så kort stycke förresten. Men med tanke på tidpunkten, så kanske du inte var riktigt nykter, så då kan det vara förståeligt ;).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

För att du ska få ett "high end" kort till AMD ala 890FX eller 790FX så får du lägga minst 1250kr, normalt 1450-1800kr för 890FX.

Asus Sabertooth P55 kort kostar i princip lika mycket för Intel plattformen, skillnaden är inte särskilt enorm.

Under 1000kr får för övrigt räknas som väldigt billigt för de flesta vettiga moderkort idag.

Jag räknar 790/890x som hyfsat highend. Den har 8x/8x crossfire (vilket räcker) och lika bra överklockning som 890fx. Vet inte hur det är nu, men när jag var uppdaterad för några månader sedan så koswtade ett 790x kort till amd lite under 1000kr, medans det billigaste kortet till s1156 med 8x/8x crossfire kostade ruint 1300-1400kr. Det är ju över 30% dyrare. Kan hända att det ändrats idag, inte orkat kolla då jag inte behöver, i så fall ber jag om ursäkt! Men tror inte det har ändrats så fort.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Då är den stora frågan om man inte ska försöka vänta till slutet av 2011 innan man köper en ny laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Info som bekräftar att den inbyggda GPU'n knappast duger till spelfantasten.
[...]

Det är fortfarande ingen som sagt att en integrerad grafikkrets kommer spöa 200W+ GPUer (att den däremot är bättre än en 5450 kan komma att revolutionera laptop-segmentet), men det verkar bli en krets som gör "under 500kr"-kort överflödiga.

Du sade att den nya arkitekturen är fail, och Intel borde gå tillbaka till ritbordet. Jag säger att allt pekar på att den kommer bli en succé. Om Sandy Bridge blir en hyllvärmare, och Intel får göra en helt ny arkitektur för att komma tillbaka på fötterna från ruinens brant, då kan du väl komma tillbaka och säga "vad var det jag sade?".

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Det är fortfarande ingen som sagt att en integrerad grafikkrets kommer spöa 200W+ GPUer (att den däremot är bättre än en 5450 kan komma att revolutionera laptop-segmentet), men det verkar bli en krets som gör "under 500kr"-kort överflödiga.

Du sade att den nya arkitekturen är fail, och Intel borde gå tillbaka till ritbordet. Jag säger att allt pekar på att den kommer bli en succé. Om Sandy Bridge blir en hyllvärmare, och Intel får göra en helt ny arkitektur för att komma tillbaka på fötterna från ruinens brant, då kan du väl komma tillbaka och säga "vad var det jag sade?".

Jag håller med dig helt. Tror att SB blir ett riktigt bra alternativ för väldigt många.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Jag håller med dig helt. Tror att SB blir ett riktigt bra alternativ för väldigt många.

ja detta blir det perfekta "grafikkortet" för mig, jag spelar aldrig spel utan surfar mest runt och kollar filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

2011 är sagt vad jag vet, troligtvis under andra halvan. Bulldozer 20 Questions, Part 3 | Business Blog, en bit ner finns svaret 2011 (två gånger dessutom). Fusion skall väl dock komma i början av 2011, som väl dock inte konkurrerar med Sandy Bridge s1155.

Stackars AMD förresten, hoppas dock på riktigt fight mellan Bulldozer och s2011 och att AMD går vinnande ur striden.

Dream on!!

Skämt åsido, personligen tror jag inte det, inte än på ett tag iaf? Intel är inte lätta att slå på fingrarna..

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det är för att tillverkare inte ska behöva uppfinna nya socklar och tillbehör, utan de kan köra vidare med typ samma saker som till 1156. Bara för att det är samma antal pinnar fungerar inte allt på samma sätt. Men du kan ju tro att det är en konspiration och att 1155 egentligen bara är 1156 med en pinne mindre.

Man har redan begränsat prestandan på AMD Bulldozer genom att gamla processorer ska passa i den nya sockeln (vilket ändå är meningslöst). Hade de nya processorerna behövt passa i de gamla AM3-moderkorten hade prestandan blivit ännu mer begränsad, därför valde man att inte göra det.

Nej, men att ha det till 1155 är en medvetet val. Jag tror inte på några konspirationer men du verkar vara väldigt upprörd över detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Jag räknar 790/890x som hyfsat highend. Den har 8x/8x crossfire (vilket räcker) och lika bra överklockning som 890fx. Vet inte hur det är nu, men när jag var uppdaterad för några månader sedan så koswtade ett 790x kort till amd lite under 1000kr, medans det billigaste kortet till s1156 med 8x/8x crossfire kostade ruint 1300-1400kr. Det är ju över 30% dyrare. Kan hända att det ändrats idag, inte orkat kolla då jag inte behöver, i så fall ber jag om ursäkt! Men tror inte det har ändrats så fort.

Ett ASRock P55 Extreme för 1156 kostar 1154 kr och stödjer 8x/8x, både Crossfire och SLI, så det är mer funktioner än med 790X.

Mitt nuvarande moderkort kostade under 1000 kr och stödjer 8x/8x crossfire så det var inte dyrare förut heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Entusiast

Det har heller aldrig varit meningen att den integrerade grafiken skall vara till för att spela tunga spel med. Den är till för medelsvensson som faktiskt står för den klara majoriteten av datorköp. En dator som står på ett kontor eller används för att betala räkningar och slösurfa aftonbladet klarar sig mer än väl med den nya generationen integrerad grafik. Den ska ju till och med gå att spela enklare spel med. Att slippa lägga 500 kr på ett extra kort som drar extra ström är ju en klar vinst för alla förutom Vattenfall, Ati och nVidia. Det är äpplen och päron det handlar om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jo men alltså för oss entusiaster som tänkt använda en diskret GPU med denna processor i en desktop så är ju den endast i vägen, visst man kan avaktivera den, men den tar ändå plats från ren CPU på chippet eller vad man ska säga, så för oss som inte tänker använda den är det ju endast dåligt tyvärr...

Varför inte? Vad har du tänkt använda datorn till spela? Det största problemet jag ser med 1155 är att det är enbart en 16x som standard. Mobo tillverkarna ser ut att lösa det med ett NF 200 chip för de som vill ha tri eller quad SLI. CPU ser ju ut att bli bland de bästa du kan köpa om du vill spela. Inte fy skam på andra applikationer heller. hur kan något som du inte använder göra något sämre? Om du släcker ner GPU delen i chipet så borde resten av alla komponeneter bli svalare. Mer överklockning kanske?

Skrivet av datoriserad:

Den inbyggda GPU:n kan väl inte samköra med valfritt diskret alternativ?
I den dator jag har så ska jag endast köra med en diskret GPU och finns det ingen processor utan så tänker jag inte köpa en då jag inte tänker betala för en CPU som får teoretiskt sämre prestanda på grund av något jag inte tänker använda...
För laptops är detta en jättebra idé men för Gaming desktops är detta inte bra någonstans, ok jo om ens diskreta GPU skulle gå sönder eller man vill felsöka datorn det är enda gången jag kan se att jag skulle använda det :/

Den inbyggda GPU flaskar ju inte ner ditt system. Jag har länge delat din åsikt och ofta valt moderkort utan inbyggdgrafik eller annat skärp som jag inte använder. Men nu kommer detta innebära att de kan sänka kostnaderna genom en mer samlad platform.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som stör mig lite på att man får betala för en grafikkrets som sen bara kommer ligga helt outnyttjad men visst, är priserna ändå rätt och prestandan bra, så kan man väl leva med det... Så länge det faktiskt går att totalt avaktivera grafiken så den inte snor i princip några resurser eller ström alls förstås!

Då kanske den till och med agerar lite isolering för resten av komponenterna eller fördelar värmen lite jämnare

...

Sifear, vill man ha tri eller quad sli/CF så är det nog vettigt att vänta till socket 2011 istället för 1155.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Jag är en av de som stör mig lite på att man får betala för en grafikkrets som sen bara kommer ligga helt outnyttjad men visst, är priserna ändå rätt och prestandan bra, så kan man väl leva med det... Så länge det faktiskt går att totalt avaktivera grafiken så den inte snor i princip några resurser eller ström alls förstås!

Då kanske den till och med agerar lite isolering för resten av komponenterna eller fördelar värmen lite jämnare

...

Sifear, vill man ha tri eller quad sli/CF så är det nog vettigt att vänta till socket 2011 istället för 1155.

Fast nu börjar det här sluta som tråden om Intels planer på en uppgraderingsbarn processor. Du har alltid betalat för massa funktioner i processorn som du inte använder bara det att de är låsta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ett ASRock P55 Extreme för 1156 kostar 1154 kr och stödjer 8x/8x, både Crossfire och SLI, så det är mer funktioner än med 790X.

Mitt nuvarande moderkort kostade under 1000 kr och stödjer 8x/8x crossfire så det var inte dyrare förut heller.

Yes det var precis det moderkortet jag valde till en kompis dator för några månader sedan. Då kostade det runt 1350kr ocgh var det billigaste moderkortet med 8x/8x pcie. Då hade jag haft mitt moderkort från asus med 790x chipset i några månader som jag körde för strax under 1000kr (billigaste med 8x/8x pcie) Intels moderkort var då 35% dyrare

Verkar som det ändrats idag dock, ber om ursäkt. Vad kostar billigaste Amd moderkortet med 8x/8x pcie?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Det är fortfarande ingen som sagt att en integrerad grafikkrets kommer spöa 200W+ GPUer (att den däremot är bättre än en 5450 kan komma att revolutionera laptop-segmentet), men det verkar bli en krets som gör "under 500kr"-kort överflödiga.

Du sade att den nya arkitekturen är fail, och Intel borde gå tillbaka till ritbordet. Jag säger att allt pekar på att den kommer bli en succé. Om Sandy Bridge blir en hyllvärmare, och Intel får göra en helt ny arkitektur för att komma tillbaka på fötterna från ruinens brant, då kan du väl komma tillbaka och säga "vad var det jag sade?".

Rent teoretiskt borde amds processorer bli en större succé. Eftersom de har 3ggr snabbare grafikdel. Tror de flesta konsumenterna uppskattar 300% snabbare grafikkort än 20% snabbare processor. Processorerna idag år ju redan overkill för vad 90% av alla använder datorn till, medans det år helt tvärt om för grafikkortet som sitter i OEM-datorer.

Dock kommer Intel lyckas bättre eftersökta de har ryktet om sig att vara mycket bättre, plus att Amd lägger typ 50 öre per år på marknadsföring, Amd kommer alltså förmodligen inte bry sig om att visa konsumenterna att de har en bättre produkt. Om inte annat tar väl Intel till fulknep, som de gjort innan när amd haft betydligt bättre och billigare produkter.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Folk som gnäller på att de inte kommer använda den integrerade grafikdelen borde försöka se den tillverkningsekonomiska aspekten, tidigare (pre p55) fick man köpa en cpu och en nordbrygga. I vissa fall hade denna nordbrygga en integrerad grafikdel, i andra fall hade den det inte (t.ex. p35, p45). Oavsett så skulle två chip tillverkas, monteras i en hållare och testas. Dessutom fanns det en uppsjö av olika varianter (med eller utan integrerad grafikdel), nu tillverkas istället CPU, nordbrygga och grafikdel i ett chip och i stort sett erbjuds två "tillverkningsserier", en quad och en dual core. Detta istället för quad eller dual + nordbrygga med eller nordbrygga utan. Så istället för att ha 4 olika tillverkningslinor är det krympt till två, om det nu inte är så väl att quad och dualcore chippen tillverkas i samma lina. Fattar ni vilka jävla besparingar det ger? Visst intel cashar säkert in en ännu större vinst men lite av det visar sig nog i priserna också. Dessutom är iGPUn inräknad i TDP och med den avslagen finns det utrymme för högre turboclocks.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nytt moderkort till i5 var jag INTE beredd o skaffa o nu ska det bli ännu ett nytt med Sandy Bridge....

Det räcker nu....får ha min Core 2 Duo som duger gott fram till Bulldozer. Lär min E8400 med en grym kylare räcka fram till dess för att köra spel på max i 1920x1080 ?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har också en E8400, har inte haft några problem alls hittills, tror den ska klara sig ett tag till!

Permalänk

Kommer det nya bioset med Sandy bridge? Är sugen på asus extreme samt 2600k. Vill bara läsa lite tset först så jag vet hur mycket bättre den är en 950.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Som du ser i andra artiklar som nyss kommit: Asus och MSI kommer använda UEFI. Gigabyte något slags mellanting, för att ev gå över senare.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB