Google planerar netbook med Chrome OS

Permalänk
Melding Plague

Google planerar netbook med Chrome OS

IT-jätten Google har siktet inställt på nedbantade bärbara datorer och planerar att lansera åtminstone en egen modell med ARM-processor och operativsystemet Chrome OS.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

De är ju inte dåliga på att marknadsföra saker, jag blev grymt sugen på en sån dator fast jag inte har någon nytta av det.

Men det beror ju såklart på priset, för under 2000kr kan det vara skönt att ha en liten snabb pluttdator att surfa i soffan med.

Permalänk
Medlem

Då är ju android bättre I mitt fall ivf.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med en sån till om man har en smartphone? Den duger ju knappast till något annat än att surfa på..

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande vart Android 3.0 och uppåt får plats i allt det här. Tablets = Android men Netbooks = Chrome OS? Känns som en onödig indelning. Nästan samma målgrupp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

FInns det inte liknande saker redan i moderkorten ? Typ Asus har väl att man kan koppla upp sig på internet efter bara någon sekund?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

FInns det inte liknande saker redan i moderkorten ? Typ Asus har väl att man kan koppla upp sig på internet efter bara någon sekund?

Jo, Asus Express Gate. Fast särskilt bra är det inte

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk

Google brukar ju göra bra saker. Men det får allt bli bra billigt om man bara ska kunna surfa på den.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk

Otroligt intressant.

Genial film för övrigt

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem

Fixar de Spotify på något sätt, så kan jag helt klart tänka mig använda en sådan här. Utan så är den för mig totalt värdelös.

Permalänk

De Chromium-builds jag testat har inte direkt imponerat på mig, att bara ha en browser som OS är extremt begränsande på alla sätt och vis. Om ett par år så har säkert webben mognat tillräckligt mycket för att det ska gå att använda mer avancerade program i molnet men som det är nu är lokala program fortfarande ett måste.

Permalänk
Inaktiv

Det var på tiden.

Permalänk
Medlem

Undrar om man kommer kunna dualboota med ett annat os..

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

De är ju inte dåliga på att marknadsföra saker, jag blev grymt sugen på en sån dator fast jag inte har någon nytta av det.

Men det beror ju såklart på priset, för under 2000kr kan det vara skönt att ha en liten snabb pluttdator att surfa i soffan med.

Blir tight för dem att sälja för under 2000. Har för mig att den t.ex. måste bestyckas med en ssd, och redan då är vi uppe i cirka 1000kr

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Blir tight för dem att sälja för under 2000. Har för mig att den t.ex. måste bestyckas med en ssd, och redan då är vi uppe i cirka 1000kr

Men om nu allt ändå ska lagras i molnet kommer borde ju datorn klara sig utan problem med typ 8-16 gig vilket inte borde bli så dyrt. Och vi snackar ju ingen super-ssd heller. 2500-3500 tycker jag låter som rimligt för en sådan dator.

Visa signatur
Permalänk

Åååh en 10" för 1.5k skulle nästan vara nere vid impulsköplinjen ju!

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Blir tight för dem att sälja för under 2000. Har för mig att den t.ex. måste bestyckas med en ssd, och redan då är vi uppe i cirka 1000kr

Nja eee pc 701 såldes ju med SSD strax över tusenlappen. Och det var för två år sedan

Permalänk
Medlem

om man ska kunna köra detta OS på vilken dator som helst med Dualboot då är detta något att hålla ögonen uppe för. Men om inte, så är dett bara SKIT.

Shit undertiden jag sitter här och funderar så kommer jag fram till att det är skit ändå.

Jag menar om ens dator råkar vara avstängd och man måste kolla upp något på webben så gör man ju det med mobilen. OK OK alla har inte en "smartphone" eller vettig display att surfa med, men seriöst, vi är inte långt därifrån och om man i det läget får lite cash över så lär nog en smartphone ligga högre upp på prio listan än en netbook med Chrome OS

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle vara soft om denna kom under 2000, kanns som det blir en perfekt dator att ha med till skolan. Skapa/Redigera dokument po Google Docs eller bara sitta och slosurfa. For val se hur snabb den ar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

om man ska kunna köra detta OS på vilken dator som helst med Dualboot då är detta något att hålla ögonen uppe för. Men om inte, så är dett bara SKIT.

Shit undertiden jag sitter här och funderar så kommer jag fram till att det är skit ändå.

Jag menar om ens dator råkar vara avstängd och man måste kolla upp något på webben så gör man ju det med mobilen. OK OK alla har inte en "smartphone" eller vettig display att surfa med, men seriöst, vi är inte långt därifrån och om man i det läget får lite cash över så lär nog en smartphone ligga högre upp på prio listan än en netbook med Chrome OS

Konservatismen är skrämmande på ett forum som detta. Liknande inställning verkar det vara om enheter som iPad. Ge det tid och se om det är ävenbart istället för att helt säga nej utan att ens har testat produkten själva?

Permalänk

det blir väl opensource som allt annat antar jag? Isf går det från 99% säkerhet att det går att köra på din egna dator i dualboot till 99.99%... Det är rätt awesome att kunna komma åt något på internet så fort, 7 sekunder boot var det sist jag kollade efter. Kolibri finns iofs som alternativ...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Blir tight för dem att sälja för under 2000. Har för mig att den t.ex. måste bestyckas med en ssd, och redan då är vi uppe i cirka 1000kr

Nu köper ju inte google direkt SSD diskar från detaljhandelen utan de köper direkt från tillverkaren med någon schysst volymrabbat. Dessutom betalar de ingen moms, utan de gör konsumenten. Sen blir den garanterat inte lika snabb som en 2,5" ssd, den kommer ha prestanda som är i paritet med resten av systemet dvs inte speciellt snabb. Disken kostar säkert under hundralappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

det blir väl opensource som allt annat antar jag? Isf går det från 99% säkerhet att det går att köra på din egna dator i dualboot till 99.99%... Det är rätt awesome att kunna komma åt något på internet så fort, 7 sekunder boot var det sist jag kollade efter. Kolibri finns iofs som alternativ...

Måste det inte isåfall emuleras eftersom det inte är x86?

Permalänk
Medlem

Jag kan visserligen hålla med vissa personer om att det känns som om Chrome os och android krockar lite, men det är ändå ett par rejäla skillnader: t.ex att det ena faktiskt är en mobil som man ska ha i fickan medan Chrome os är menat för en dator. Sedan konceptet med att ALLT bygger på moln är ju också nytt och spännande.

Det ändå som jag tycker är lite läskigt är att det känns som om den här produkten kommer lite före sin tid. Även om det finns en massa "moln produkter" utav framför allt google så känns marknaden ganska litet just nu och minst sagt inte riktigt färdigutvecklad och man blir lite avskuren med Chrome os. Men erfarenheten av Google är att dom sällan misslyckas. Ska bli spännande!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Jag kan visserligen hålla med vissa personer om att det känns som om Chrome os och android krockar lite, men det är ändå ett par rejäla skillnader: t.ex att det ena faktiskt är en mobil som man ska ha i fickan medan Chrome os är menat för en dator. Sedan konceptet med att ALLT bygger på moln är ju också nytt och spännande.

Det ändå som jag tycker är lite läskigt är att det känns som om den här produkten kommer lite före sin tid. Även om det finns en massa "moln produkter" utav framför allt google så känns marknaden ganska litet just nu och minst sagt inte riktigt färdigutvecklad och man blir lite avskuren med Chrome os. Men erfarenheten av Google är att dom sällan misslyckas. Ska bli spännande!

Problemet för Chrome OS är enligt mig att Android också kan köra Google Apps och andra molntjänster i browsern. Med Android har man även tillgången till "appar". Då känns Chrome OS plötsligt som en artificiell begränsning. Jag använder hellre en tablet/xyz-pad med Android än en Netbook med Chrome OS men det är min personliga åsikt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt intressant. Blir det billigt blir det otroligt bra. Tror jag, i alla fall.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Nja eee pc 701 såldes ju med SSD strax över tusenlappen. Och det var för två år sedan

...Och vad var det det första man gjorde? Jo, man raderade linux och installerade win XP, blev djupt missnöjd med resultatet och sålde den vidare snabbt som f*n med det enorma sälj argumentet " billig bärbar med windows xp" (på den tiden inte alla kunde installera operativsystem utan dvd-enhet)

Så nja tror inte jag kakar på google trenden här. Dagens netbooks med 2 gb ram och t.ex amd v105 processorfunkar mycket bra med windows 7. Dessutom kan man alltid stoppa in en vrålsnabb SSD.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Jag kan visserligen hålla med vissa personer om att det känns som om Chrome os och android krockar lite, men det är ändå ett par rejäla skillnader: t.ex att det ena faktiskt är en mobil som man ska ha i fickan medan Chrome os är menat för en dator. Sedan konceptet med att ALLT bygger på moln är ju också nytt och spännande.

Det ändå som jag tycker är lite läskigt är att det känns som om den här produkten kommer lite före sin tid. Även om det finns en massa "moln produkter" utav framför allt google så känns marknaden ganska litet just nu och minst sagt inte riktigt färdigutvecklad och man blir lite avskuren med Chrome os. Men erfarenheten av Google är att dom sällan misslyckas. Ska bli spännande!

Sant det du säger. Inklusive jag är lite avskräckt med detta att "inget ligger i datorn" så helt klart före sin tid. Tyvärr känner jag mig osams med detta vilket beror på att jag kanske börjar bli gammal och vägrar ändra mig? Har ju varit med om windows 95 tiden hehe...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Måste det inte isåfall emuleras eftersom det inte är x86?

Med öppen källkod kan det enkelt kompileras om till x86 t.ex., på samma sätt som man idag kör Linux på såväl x86, x64 och ARM m.m. Google OS kör förresten Linux i grunden så man skulle nog med lätthet kunna köra någon annan dist såsom debian på en sådan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Blir tight för dem att sälja för under 2000. Har för mig att den t.ex. måste bestyckas med en ssd, och redan då är vi uppe i cirka 1000kr

Jag köpte en netbook för 1600kr på inet och den hade SSD

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb