Permalänk
Medlem

Corsair vx vs tx

Ska köpa ny dator är de tänkt ! Blir ett 6870 men för framtiden vill jag kunna köra corssfire ! De kommer inte räcka med ett https://www.inet.se/artikel/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan... va ? Utan måste köpa iaf 650 80+ ?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Ska köpa ny dator är de tänkt ! Blir ett 6870 men för framtiden vill jag kunna köra corssfire ! De kommer inte räcka med ett https://www.inet.se/artikel/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan... va ? Utan måste köpa iaf 650 80+ ?

Mvh

>650W är nog att rekommendera för att vara säker, 650w kommer antagligen att fungera alldeles ypperligt men du kommer att "ligga på gränsen" då om du får för dig att köra maxlast med något program och inte alltid så bra oavsett nätagg. det är bra att ha lite marginaler så TX750w är ett bra allternativ

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Räcker med ett HX650 skulle jag säga. Även till CF.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Räcker inte med ett 650 skule jag säga. Låg och maxade mitt när jag körde i5 @4 ghz och 5850 sli på 975 /1200. Så skulle nog rekommendera 750w.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av SAAANDEN:

Ska köpa ny dator är de tänkt ! Blir ett 6870 men för framtiden vill jag kunna köra corssfire ! De kommer inte räcka med ett https://www.inet.se/artikel/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan... va ? Utan måste köpa iaf 650 80+ ?

Mvh

Det beror ju på hur ljudkänslig du är, samt vilka andra prylar du tänkt ha i burken och huruvida dessa komponenter skall överklockas och övervoltas.

Om man tittar på Swclockers test av diverse grafikkort, så fick de att deras system med en i7@3,8GHz samt HD6870 i CF drog 486W från väggen, vilket ger att komponenterna drar ~437W (då deras nätaggregat har en effektivitet i omvandlingen AC till DC på ca 90% i det aktuella området)
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

De fick detta resultat vid belastning av korten med Furmark, som belastar mer än något spel någonsin gör, vilket ger att en rimlig maximal spelbelastning med deras system hamnar på runt 400W. Ett VX550 klarar lätt en sådan belastning, dock varvar fläkten upp rätt snabbt vid laster på över ~300W (frågan är iofs vad som hörs mest vid spelbelastning, grafikkortens fläktar eller nätaggregatets fläkt).

Om du tänkt maxklocka din processor (och därmed övervolta den kraftigt), samt överklocka och övervolta dina grafikkort, så skall du satsa på ett kraftigare aggregat, eftersom främst övervoltning ger ett kraftigt ökat effektuttag.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ingen överklockning på grafikkorten iaf ! Men amd x4 955 kommer jag dra upp i 3.5-3.8 ghz Så de ska gå med 650 ?

Permalänk
Skrivet av SAAANDEN:

Ingen överklockning på grafikkorten iaf ! Men amd x4 955 kommer jag dra upp i 3.5-3.8 ghz Så de ska gå med 650 ?

Ja, du hamnar ungefär på samma effektåtgång som Sweclockers testsystem med den överklocken på processorn. Även VX550 skulle fungera utan problem, men ljudnivån vid last blir lite högre (i idle/2D drar systemet under 300W, så ljudnivån på fläkten är låg då).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

så tx 650 ?

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut hålla med om att 650W KAN fungera med 2 HD6870 i CF med överklockad processor, men jag skulle absolut säga att det är värt de extra 200 svenska riksdaler för 750W agget för att dels vara på den säkra sidan och dels för att kunna "leka" lite mer med systemet utan att behöva oroa dig för strömbrist. Själv har jag ett cooler master silent pro på 850W som driver en i7 920 på 3.8 Ghz och ett GTX 275. Jag vet att de e overkill med det agget men vill jag uppgradera så kan jag.

Min poäng är: se nätagget som en långtidsinvestering, för det är precis vad det är. Nätagg ändras inte i närheten av så fort som andra komponenter gör och du kan därför använda samma nätagg mycket längre än t.ex ett grafikkort (om du vill behålla hög standard på systemet vill säga).

Permalänk
Medlem

Okej tack ! Då blir de nog hx 750 eller tx 750 Tror ni de blir snygg kabeldragnign om man kör icke modurlärt i ett Corsair 600 T ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Okej tack ! Då blir de nog hx 750 eller tx 750 Tror ni de blir snygg kabeldragnign om man kör icke modurlärt i ett Corsair 600 T ?

Ja det går väll att gömma alla överblivna kablar däremot är TX 750 ett sämre nätagg än HX/AX 750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Okej tack ! Då blir de nog hx 750 eller tx 750 Tror ni de blir snygg kabeldragnign om man kör icke modurlärt i ett Corsair 600 T ?

XFX Core 750W är både bättre och billigare än TX 750.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på ett AX750 mycket för att det vid låg belastning är knäpptyst, (fläkten snurrar inte) kostar dock lite mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Jag skulle gå på ett AX750 mycket för att det vid låg belastning är knäpptyst, (fläkten snurrar inte) kostar dock lite mer.

jag förstår din poäng men TS ska eventuellt köra CF med 6870, jag tror inte agget kommer vara den mest högljudda komponenten i den burken
men visst, AX är en mycket bättre agg därav priset.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Komplett.se - NZXT HALE 90 Series 750W PSU

250kr rabatt atm på Komplett och ett grymt bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

jag förstår din poäng men TS ska eventuellt köra CF med 6870, jag tror inte agget kommer vara den mest högljudda komponenten i den burken
men visst, AX är en mycket bättre agg därav priset.

Sant sant, grafikkorten kommer låta en del, men misstänker att dom är ganska tysta i idle/windows arbete
och ha en tyst burk under det + natten m.m är rätt skönt.
Sen när tunga spelen kommer fram får den visa musklerna så att säga, eller dom kommer höras
Man får förstås välja chassi med omsorg som är tyst när man vill det, utan att begränsa kylning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300