Högtalare, hörlursförstärkare & ljudkort 8K.

Permalänk

Högtalare, hörlursförstärkare & ljudkort 8K.

Tjenare.
Jag är på jakt efter nya högtalare & antagligen ett par hörlursförstärkare & ljudkort.

Högtalarna:
- ska vara snygga (mycket viktig punkt enligt mig)
- ska vara bättre än mina nuvarande Altec Lansing MX5021 (WEBHALLEN.com - Altec Lansing Högtalare MX5021 - Vit (THX) (2.1))
- Spelar ingen roll om det är stereo eller surround, bara det är bra ljud

Hörlursförstärkare.
Jag äger ett par Qpad QH-1339 och dem är ju fina, men jag undrar behöver man hörlursförstärkare till dem? Isåfall vill jag ha det!

Ljudkort
Jag har ljudkortet från morderkortet & headsetet just nu, så jag vill ju gärna ha ett nytt sådant också!

Jag vet inte vilken budget som behövs, men kan väl lägga ca 8000 på det hela. Jag har ingen speciell prioriteringsordning på hur pengarna ska spenderas, så lite åt varje helt enkelt.

Tacksam för alla tips!
/Philipdaman

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med mina Behringer B2031A Truth, ett par studiomonitorer för runt 4500 kr paret nu. Har även en liten behringer Xenyx till dom.
Svårt att hitta bättre ljud till datorn om jag ska vara ärlig.

Ljudkort: Asus xonar för lyssning, finns flera modeller för 2 kanaler eller massa surround dravel

Hörlursförstärkare, har inte qpad QH-1339 en egen hörlursförstärkare på USB kabeln ? Med inbyggt ljudkort ?.. Annars får du ju slopa den helt.

Permalänk

tacktack, men behöver man ingen förstärkare till asus kortet?

Skrivet av Doofus:

Är grymt nöjd med mina Behringer B2031A Truth, ett par studiomonitorer för runt 4500 kr paret nu. Har även en liten behringer Xenyx till dom.
Svårt att hitta bättre ljud till datorn om jag ska vara ärlig.

Ljudkort: Asus xonar för lyssning, finns flera modeller för 2 kanaler eller massa surround dravel

Hörlursförstärkare, har inte qpad QH-1339 en egen hörlursförstärkare på USB kabeln ? Med inbyggt ljudkort ?.. Annars får du ju slopa den helt.

okej, ska ta å titta på detta också, men de högtalarna är rätt stora va?

och qpads lilla sak får inte den basen eller volymen som jag önskar, sen vet jag inte om den är så bra heller, så därför ska även en ny sådan inskaffas

Permalänk
Medlem

tacktack, men behöver man ingen förstärkare till asus kortet?

Den har inbyggd hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Den har givetvis inbyggd hörlursförstärkare, är du inte nöjd med den kan du ju alltid titta vidare senare.

Högtalarna är ganska stora ja, 18 kg styck om jag inte missminner mig. Men dom ger ett trevligt umpf och klarar en liten fest. Och ljudkvaliten kan man inte klaga på, spelar allt jag kastat på dom utan att låta trötta, alltid pigga och glada att få ljuda !

Permalänk
Skrivet av oyegie:

tacktack, men behöver man ingen förstärkare till asus kortet?

Den har inbyggd hörlursförstärkare.

ååh det är ju perfekt!

Skrivet av Doofus:

Den har givetvis inbyggd hörlursförstärkare, är du inte nöjd med den kan du ju alltid titta vidare senare.

menar du högtalarna nu, eller ljudkortet?

Skrivet av Doofus:

Högtalarna är ganska stora ja, 18 kg styck om jag inte missminner mig. Men dom ger ett trevligt umpf och klarar en liten fest. Och ljudkvaliten kan man inte klaga på, spelar allt jag kastat på dom utan att låta trötta, alltid pigga och glada att få ljuda !

oh jävlar! då kan jag ju skita i att köpa gymkort!
det enda problemet är ju platsen, för har inte så gott om plats på skrivbordet just nu

Permalänk
Medlem

Ljudkortet har inbyggt stärkardel.

Ja högtalarna är relativt stora för databordet, jag skulle investera i ett lite större bord isf.. för jag kan inte ens lyssna på andras 2.1 system nu för tiden.. så fattiga i jämförelse..

Permalänk
Skrivet av Doofus:

Ljudkortet har inbyggt stärkardel.

Ja högtalarna är relativt stora för databordet, jag skulle investera i ett lite större bord isf.. för jag kan inte ens lyssna på andras 2.1 system nu för tiden.. så fattiga i jämförelse..

Gött!

Om jag ska investera i ett större datorbord så blir det en väldigt dyr affär!
Valet är svårt, antingen dem du pratar om eller så är jag inne på B&W MM-1 högtalarsystem | Hi-Fi Klubben dessa just nu. Men dem är ju inte alls lika kraftiga som dina högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipdaman:

Gött!

Om jag ska investera i ett större datorbord så blir det en väldigt dyr affär!
Valet är svårt, antingen dem du pratar om eller så är jag inne på B&W MM-1 högtalarsystem | Hi-Fi Klubben dessa just nu. Men dem är ju inte alls lika kraftiga som dina högtalare.

Datorbord kan man köpa på blocket eller på närmsta loppis.

Permalänk
Skrivet av philipdaman:

Gött!

Om jag ska investera i ett större datorbord så blir det en väldigt dyr affär!
Valet är svårt, antingen dem du pratar om eller så är jag inne på B&W MM-1 högtalarsystem | Hi-Fi Klubben dessa just nu. Men dem är ju inte alls lika kraftiga som dina högtalare.

Behringer har en något mindre variant, Truth 2030A, också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipdaman:

Gött!

Om jag ska investera i ett större datorbord så blir det en väldigt dyr affär!

Du får en bordsskiva + ben för ett par futtiga hundralappar på IKEA.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Datorbord kan man köpa på blocket eller på närmsta loppis.

Skrivet av bran:

Du får en bordsskiva + ben för ett par futtiga hundralappar på IKEA.

Om jag ska köpa annat datorbord så måste jag ju byta ut hela rummets inredning! Annars blir det ju skitfult & då blir det rätt dyrt ändå

Skrivet av brimstone:

Behringer har en något mindre variant, Truth 2030A, också.

Åh najs! Då får jag åka in till staden & kolla & lyssna

Permalänk
Medlem

Om jag ska köpa annat datorbord så måste jag ju byta ut hela rummets inredning! Annars blir det ju skitfult & då blir det rätt dyrt ändå.

Vad är viktigast?
Inredning eller ljudsystemet?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Om jag ska köpa annat datorbord så måste jag ju byta ut hela rummets inredning! Annars blir det ju skitfult & då blir det rätt dyrt ändå.

Vad är viktigast?
Inredning eller ljudsystemet?

Vad som är viktigast kan bara du bestämma, smaksak

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Vad som är viktigast kan bara du bestämma, smaksak

Den frågan var till philipdaman om du läser längre upp.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Den frågan var till philipdaman om du läser längre upp.

Jadu, det är ju som han sade ovanför mig, en smaksak.
Jag tycker att design och inredning är mycket viktigt i mitt rum.
Jag väljer i detta fall antagligen inredning. Om jag vill ha ännu bättre ljudkvalitet så kan jag ju ta min laptop till något vardagsrum och koppla in i någon B&O anläggning i huset.
Så i mitt rum vill jag ha ett par snygga högtalare som låter bra och är relativt billiga.
Men Behringer är ju fortfarande ett alternativ då det verkar väldigt bra med vad som sagts om dem.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Den frågan var till philipdaman om du läser längre upp.

Ber om ursäkt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607