Köpråd: Tystaste speldatorn för 16.000kr?

Permalänk

Köpråd: Tystaste speldatorn för 16.000kr?

Hej alla Sweclockers!
Jag har en undran här inför mitt datorköp som tomten ska komma med till jul. Frågan ställs till alla som vet något om tysta datorer, om det går det att få denna dator nedan tystare. Det skall vara liknade prestanda, annars är jag öppen för förslag på vad som kan bytas ut eller läggas till för att få paketet knäpptyst.
Den ska inte vara vattenkyld. Och den får max kosta 17.000 kr
Spelar mest Starcraft 2 och "Diablo 3".

Hjälp mig snälla.

/tysta leken börjar.nu

Imup.se - Fast image upload

Permalänk
Medlem

Vet inte heller inte så mycket om tysta datorer, det har aldrig varit en prioritet för mig :), men kan ändå tipsa om att 750 W är overkill för den datorn, och att ecogreen-hårddiskarna är ganska långsamma, och lämpar sig bäst för lagring, enbart, så eftersom du antagligen vill ha spel och program som inte får plats på ssdn på den skulle jag ta en lite snabbare. Och bygga datorn borde du göra själv, det kan verka skrämmande men är mycket lättare än man tror.

Visa signatur

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Permalänk
Medlem

mitt förslag !

du kan köra 2 ssd vertex 2 raid 0 och crossfireX 6870!

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce RTX 3070 | 32 GB DDR4 3600MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 970 EVO 1TB |
Gigabyte X570 AORUS ULTRA | Corsair RM750X V2

Permalänk

Morbus - Jag har tänkt slänga in ett till 470 å köra sli då kanske 750W är bra att ha. Ecogreen-hårddisken tänkte jag ha musiken och filmer på och bara för att spela musik på den borde den funka på utan att sega eller?
Jag har noll koll på vad sladdarna ska dras och hur man får på fläkten/silverpasta på processorn så nej du jag vågar inte bygga själv.

pablosu - Är verkligen 2 st 6870 tyst? Och Corsair Cooling Hydro H50 ska inte den pumpen låta väldigt enerverande? Meningen med Noctua NH-D14 är väl att den ska kylla lite av den värmen 470 öser ur sig. Vet inte om det funkar så men men. Varför Vertex i raid går det fortare eller? Ocz är den verkligen tyst som corsair ax som inte ens fläkten startar dom första 20%.

Bra förslag av både Morbus & pablosu som tål att tänkas på.
Hoppas det finns flera där ute som har byggt en tyst dator eller är haj på tystnad som kan ge mer tips på mitt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pablosu:

mitt förslag !

du kan köra 2 ssd vertex 2 raid 0 och crossfireX 6870!

http://img824.imageshack.us/img824/2899/pc16500k.png

Han ska väl ändå ha ett 64bit operativsystem när han har 6gb i ram...32bit kan inte hantera över 4gb.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobolthawk:

Morbus - Jag har tänkt slänga in ett till 470 å köra sli då kanske 750W är bra att ha. Ecogreen-hårddisken tänkte jag ha musiken och filmer på och bara för att spela musik på den borde den funka på utan att sega eller?
Jag har noll koll på vad sladdarna ska dras och hur man får på fläkten/silverpasta på processorn så nej du jag vågar inte bygga själv.

pablosu - Är verkligen 2 st 6870 tyst? Och Corsair Cooling Hydro H50 ska inte den pumpen låta väldigt enerverande? Meningen med Noctua NH-D14 är väl att den ska kylla lite av den värmen 470 öser ur sig. Vet inte om det funkar så men men. Varför Vertex i raid går det fortare eller? Ocz är den verkligen tyst som corsair ax som inte ens fläkten startar dom första 20%.

Bra förslag av både Morbus & pablosu som tål att tänkas på.
Hoppas det finns flera där ute som har byggt en tyst dator eller är haj på tystnad som kan ge mer tips på mitt förslag.
http://imup.se/i/GndUPiwPSG.jpg

Ser bra ut detta system.....

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Ditt egna paket (kobolthawk) är helt OK, förrutom gfxkortet då, radialfläktar låter en hel del, blir heller inte tystare av klockad gpu + gddrminnen.
Finns även tystare nätagg t.ex: Seasonic X-650 650W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat Superkvalitet & knäpptyst t.v halvpassiv kylning. Annat högkvalitets agg till fint pris: Komplett.se - NZXT HALE 90 Series 650W PSU Låter mer än Seasonic-agget jag länkat till, men tystare än Corsairs du valt.

Dubbla Gigabyte Gtx 460 1gb i Sli kan vara nått. Tysta som fasen, nackdelen med dessa är att de sprider varmluften inne i burken.
4st fläktar https://www.inet.se/artikel/5321548/scythe-slip-stream-140mm-... istället för 120mm Fractal som ingår i burken. Löser ventilationen bättre än Fractalfläktarna, dessutom tystare!

Blir en snabb & tystare spelburk med bättre prestanda än ditt eget förslag.

Permalänk
Medlem

Borde inte Be Quiet nätagg vara rätt självklart om du beställer från Inet?
https://www.inet.se/filter/595/nataggregat?property0=369&prop...

Permalänk
Medlem

Blizzards spel stödjer knappt SLI så köp inte två halvbra kort för SLI eller CF, då kommer spelen gå lika som om du hade ett enda halvbra kort.

i7 870 har ungefär samma prestanda som i7 950 men drar mindre ström, dvs mindre mängd energi som måste avledas, dvs tystare system. Fast du kan ju vänta till i7 2600 som kommer efter nyår till LGA 1155 och drar ännu mindre ström och har ännu högre prestanda.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Mercy1 - Djävlar vad sugen jag blir på att skaffa ett Seasonic X-650 650W nu, synd bara att Inet inte har dom. Och det går väl knappast att beställa en dator utan nätdel?

Dubbla Gigabyte Gtx 460 1gb i Sli säger du. År Sli verkligen bra har hört att det kan strula med vissa spel/program? Radialfläktar på 470 säger du vad är det för fläktar på 460 som gör det så mycket tystare? 470 har ju dessutom 3 fläktar, borde inte det va bättre?

Scythe Slip Stream 140mm (800rpm) får inhandlas då dom verkar tystare än Fractals, frågan är väl om det är svårt att byta sådana själv eller om Inet gör sånt åt en.

Tack för dom initierade svaren, det blir till att ändra lite i riggen märker ja.

Permalänk

i7 2600 säger du mfm frågan blir väl när man kan köpa det i butik, efter midsommar eller? Annars tror jag väl att jag kan vänta nån månad till då jag inte köpt ny dator på 5 år!

jockeffs - be quiet! Dark Power Pro P8 750W BN124 eller be quiet! Straight Power E7, 700W 80+ ? Så du menar att någon av dessa är mycket tystare än ett Corsair AX 750W 80+ GOLD?

Har inte tänkt på det där med strömmen och det gör att det kan starta upp nätdelen mer än nödvändigt hrm tål att tänkas på.
Många tänkvärda svar som börjar sätta myror i processorn!

Permalänk

Jämförelse mellan Corsair AX 750W 80+ GOLD & be quiet! Dark Power Pro P8 750W

Om man jämför be quiet! och corsair så är det som skiljer sig att be quiet håller sig runt 19-22 db och corsair är tyst sen mellan 450W till 750W så blir det betydligt mer ljudligt än be quiet. Det kommer upp i hela 37 db.
Frågan blir väl hur mycket är man uppe i 450 till 750W förbrukning? Inte krävs det det när man spelar musik från datorn. 1920 film kanske eller starcraft 2 på 1920? Vad skulle ni köpa?

http://www.corsair.com/products/ax750/ax750-noise.png

silent and efficient power supplies

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobolthawk:

i7 2600 säger du mfm frågan blir väl när man kan köpa det i butik, efter midsommar eller? Annars tror jag väl att jag kan vänta nån månad till då jag inte köpt ny dator på 5 år!

Borde väl komma 6 januari: http://www.sweclockers.com/nyhet/12953-intel-sandy-bridge-sla...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobolthawk:

Mercy1 - Djävlar vad sugen jag blir på att skaffa ett Seasonic X-650 650W nu, synd bara att Inet inte har dom. Och det går väl knappast att beställa en dator utan nätdel?

Dubbla Gigabyte Gtx 460 1gb i Sli säger du. År Sli verkligen bra har hört att det kan strula med vissa spel/program? Radialfläktar på 470 säger du vad är det för fläktar på 460 som gör det så mycket tystare? 470 har ju dessutom 3 fläktar, borde inte det va bättre?

Tack för dom initierade svaren, det blir till att ändra lite i riggen märker ja.

Det går utmärkt att beställa dator utan agg, de använder bara ett eget testagg för att kolla allt innan de levererar din rigg.

Oops missade ditt val av 470, såg inte att det inte var referenskylning på kortet. Kan vara en tystare variant än referens, törs inte svara på detta.

Montera fläktar klarar min avlidna mormor från graven, bakbunden med ögonbindel.

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

Det går utmärkt att beställa dator utan agg, de använder bara ett eget testagg för att kolla allt innan de levererar din rigg.

Oops missade ditt val av 470, såg inte att det inte var referenskylning på kortet. Kan vara en tystare variant än referens, törs inte svara på detta.

Montera fläktar klarar min avlidna mormor från graven, bakbunden med ögonbindel.

Gillar ditt sätt att försöka avdramatisera byggandet av en dator. Fick en syn framför mig av en ektoplasmakropp bakbunden med ögonbindel med tänderna montera ett Corsair AX 850W 80+ GOLD!
För det blir det nätagget tror jag. SilentPC har rekommenderat det. Riktigt tyst dom första 550w. Lite högljudare än Seasonic dom sista 25%. Men jag tror inte jag kommer upp dit så.
Det ser ut som jag får vänta på ett 6970 och Sandybridge å då är det bara börja om från början med all tystnad.Hoppas Noctua NH-D14 kommer funka på sandy. Föresten är det sant att sandybridge kommer vara sämre än 1366? Och att det kommer att komma snabbare processorer till 1366?