Permalänk
Medlem

Datorbygge åt en kompis hjälptråd

Jag ska bygga en dator åt en kompis.
Känndes som att jag borde kunna lyckas, iaf med sweclockers användares hjälp såklart!
Det är första gången jag bygger en dator, så kommer antagligen posta lite frågor här.
Delarna är redan beställda från komplett, kan tillräckligt mycket om delarna men ihopbyggandet har jag aldrig gjort, bara lite kort kollat på min storebror när han gör det.
Här är en lista på delarna:

Chassi
Antec nine hundred two

Processor
AMD Phenom II x4 3,4 ghz

Moderkort
Gigabyte GA-870A

Grafikkort
Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Nätagg
Corsair TX 650W

HDD
Seagate Barracuda 3,5" 1TB 7200RPM SATA-300

RAM
Kingston ValueR DDR3 2x2gb 1333ghz

CD/DVD läsare
Sony Optiarc DVD/DVDRW burner

Beställde detta igårkväll.
Några tips/funderingar eller gärna någon kort sammanfatt guide med hur man ska bygga den skulle upskattas
Vet inte mkt mer än att man skruvar fast moderkortet, kopplar in hdd och DVD läsare med sata och grafikkortet med pci så jag skulle väldigt gärna vilja ha någon guide!
Även länkar till bra guider skulle vara bra.

Tack i förhand

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk

Datorbyggarskolan kanske? Kom ihåg att sätta dit distanserna för moderkortet så du inte skruvar fast moderkortet direkt på moderkorts plåten!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Datorbyggarskolan kanske? Kom ihåg att sätta dit distanserna för moderkortet så du inte skruvar fast moderkortet direkt på moderkorts plåten!

Håller med. Gör man inte detta och det går sönder aka kortslutning (ibland kan man ha tur) så går detta inte på garanti heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Håller med. Gör man inte detta och det går sönder aka kortslutning (ibland kan man ha tur) så går detta inte på garanti heller.

Jag lånar ett sånt antistatisk bandgrej från min storebror så det e fixat
Tack för länken

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk
Skrivet av Zenolijo:

Jag lånar ett sånt antistatisk bandgrej från min storebror så det e fixat
Tack för länken

Det är inte samma sak, ett ESD-armband hjälper dig inte att undvika kortslutning på moderkortet bara för att du inte använder distanserna.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Det är inte samma sak, ett ESD-armband hjälper dig inte att undvika kortslutning på moderkortet bara för att du inte använder distanserna.

Oj, förlåt.
läste helt fel...
Så jag ska alltså först sätta på skruvarna på distansen sen sätta fast moderkortet?
Har jag rätt?

Har läst igenom det mesta av datorbyggskolan.
Förstår mycket mer nu, tack!
Fått svar på flera frågor jag var osäker på innan.
fler länkar skulle upskattas om ni har

Tycker ni att jag köpte bra delar för en gamingdator förrästen?
Skulle vilja testa på det nya 6870 men min kompis ville inte höja priset mer >.<

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenolijo:

Oj, förlåt.
läste helt fel...
Så jag ska alltså först sätta på skruvarna på distansen sen sätta fast moderkortet?
Har jag rätt?

Du skruvar i distanserna på rätt plats i chassit på moderkortsplåten, sedan lägger du bara moderkortet på och skruvar fast det. Se till så du sätter distanserna på rätt ställe som sagt, annars riskerar du att kortsluta hela skiten.
Känns inte riktigt som att du har koll på vad en distans är, såhär ser dom ut:

Lycka till!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Du skruvar i distanserna på rätt plats i chassit på moderkortsplåten, sedan lägger du bara moderkortet på och skruvar fast det. Se till så du sätter distanserna på rätt ställe som sagt, annars riskerar du att kortsluta hela skiten.
Känns inte riktigt som att du har koll på vad en distans är, såhär ser dom ut:

Lycka till!

Jaha, nu fattar jag, tack!
Du hade rätt, visste inte vad en distans var.

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk
Medlem

Delarna är nu framme, men ska till london imorgon till onsdag så det blir inget byggande idag

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk
Medlem

Bygget blev klart i torsdags men stack igen på fredag morgon så han inte posta.
Det gick perfekt! Drivrutinerna till grafikkortet fanns på cd i förpackningen, riktigt smidigt.
Jisses vad stort grafikkortet var förästen!!!
Drivrutinerna till hans nätverkskort fanns som synd inte till windows 7 så får antagligen köpa ett nytt, det gamla var endå bara ett G och USB så det behövdes en uppgradering till PCI Draft-N endå ^^

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk

6850 är ett relativt litet grafikkort så du vet