Permalänk
Medlem

Gtx 460 1gig eller 6850??

Mitt 5770 gick mystiskt sönder när jag sov. Så måste införskaffa mig ett nytt kort funderar på ett GTX 460 1gig eller 6850 som rubriken säger.. Kan inte bestämma mig? För och nackdelar med de olika valen skulle vara skönt att få klart för sig:D

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Be@3,4(1,4v)|Sapphire 4870x2 2 Gb|
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL|Asus M4N75TD|
Fractal Design Integra 500W|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|
Fractal Design Define R2, Titanium

Permalänk

Hej du, fördelen med 6850 är att det är ett nyare kort med nya drivrutiner på gång.
Annars presterar korten nästan lika, 6850 var bättre på ex. BC2 medans GTX 460 var bättre på Starcraft 2.

Vad ska du köra?

(Jag kör på 6850 och hade gjort det om jag fick välja igen!)

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket cod,starcraft 2, blur typ allt möjligt.. Men kortet är ju nästan lika bra så kanske bäst o gå efter känslan:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Be@3,4(1,4v)|Sapphire 4870x2 2 Gb|
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL|Asus M4N75TD|
Fractal Design Integra 500W|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|
Fractal Design Define R2, Titanium

Permalänk
Moderator
Moderator

Ganska lika i de flesta avseenden.

Har du ett moderkort med stöd för SLI/CF?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag stod inför precis samma val förra veckan och bestämde mig för Gigabyte 460 1GB OC. Kostade precis som de billigaste 6850, dvs 1670:-. Jag känner mig nöjd men det är totalt orelevant. De flesta är nöjda med de valet de gjort så det är bara för dig att kolla lite tester och gå på det som känns rätt.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut köpt 460 1GB, presterar bättre i tester med DX11, Rätt mycket högre poäng i Unigine. (spel kan man ju bara spekulera i)
Det hade för mig varit helt avgörande.

http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Jag hade absolut köpt 460 1GB, presterar bättre i tester med DX11, Rätt mycket högre poäng i Unigine. (spel kan man ju bara spekulera i)
Det hade för mig varit helt avgörande.

http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Sedan när spelar man ungine heaven?
spelar ju inte ett dugg roll vad man får för poäng i det.
Och WOOOWWWWW GTX460 får hela en FPS mer i maxvärde och samma i medel som HD6850 i metro.
Att säga att det är bättre är oftast skitsnack, lika bra i deflästa fall

Permalänk
Medlem

Det nyaste COD black ops köra på directx 9 så i det fallet är det inte ett skit värt. Skulle gå på en 6850 på att den presterar lite bättre generelt vad jag har sätt (mer fps) och sen är det nog avgörande om du har SLI brygga eller Crossfire om du har dubbla kortplatser då.

Kvitter nog igentligen vilken än du tar, gå på känsla som sagt.

Permalänk
Medlem

Har ett sli moderkort men kommer inte få ihop pengar till ett extra sli kort:) men tror jag kör på ett gtx 460:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Be@3,4(1,4v)|Sapphire 4870x2 2 Gb|
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL|Asus M4N75TD|
Fractal Design Integra 500W|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|
Fractal Design Define R2, Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Sedan när spelar man ungine heaven?
spelar ju inte ett dugg roll vad man får för poäng i det.
Och WOOOWWWWW GTX460 får hela en FPS mer i maxvärde och samma i medel som HD6850 i metro.
Att säga att det är bättre är oftast skitsnack, lika bra i deflästa fall

Jag har inte sagt att man spelar Unigine, men det är en testsvit och den visar att 460 får hela 100 poäng mer, Unigine är ju en svit gjort för att testa prestandan i b.la DX11 och som sagt, 460 får helt klart bättre resultat vilket egentligen innebär att det ÄR bättre på att hantera DX11 och bör vara bättre i spel med DX11.

Jag tror nog att de kommande spelen kommer att bygga på DX11, eller vad tror du själv?

Angående de andra spelen i testerna så skriver jag att man mest kan spekulera imo, för vi ser ju hela tiden hur vissa spel är bättre för det ena "laget" och andra spel för det andra osv, och att bara en sån sak som drivrutiner kan påverka prestandan i spel.

Spel är också olika optimerade, vissa är bra optimerade och har bra implementering av DX11, andra inte lika bra osv.

Vilket gör att Unigine testet är relevant.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Glöm inte läsa i den klistrade tråden om GTX460 först. Mycket matnyttigt där

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Merrra92:

Har ett sli moderkort men kommer inte få ihop pengar till ett extra sli kort:) men tror jag kör på ett gtx 460:)

Kommer du aldrig få det menar du?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag skulle säga att om man vill chansa lite och hoppas på att det släpps fräscha drivrutiner till 6850 så gör man det, vad jag märkt är 6850 bättre än GTX 460 i ex. krigsspel. Åtminstone när jag tittat runt på olika tester.
Sen i CF/SLI spöar 6850 -> GTX 460

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lilldanskeN:

Jag skulle säga att om man vill chansa lite och hoppas på att det släpps fräscha drivrutiner till 6850 så gör man det, vad jag märkt är 6850 bättre än GTX 460 i ex. krigsspel. Åtminstone när jag tittat runt på olika tester.
Sen i CF/SLI spöar 6850 -> GTX 460

De vinner i olika spel, oavsett genre, och oavsett singel-setup eller SLI/CF.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Har precis haft samma funderaringar. Valet mellan gtx460 och HD6850. Men jag kom fram till att HD6850 passar mig bättre! Verkar som sagt prestera lika bra. Men HD6850 kräver mindre ström vad jag har förstått? behöver endast en 6pin pci-e kontakt jämfört med gtx460 som behöver 2?
Jag ska köpa mig ett XFX Radeon HD6850 nästa vecka o lira Bad Company 2

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Almost_Me:

Har precis haft samma funderaringar. Valet mellan gtx460 och HD6850. Men jag kom fram till att HD6850 passar mig bättre! Verkar som sagt prestera lika bra. Men HD6850 kräver mindre ström vad jag har förstått? behöver endast en 6pin pci-e kontakt jämfört med gtx460 som behöver 2?
Jag ska köpa mig ett XFX Radeon HD6850 nästa vecka o lira Bad Company 2

6850 drar mindre ström under load ja
Eftersom du ska lira just BC2 så är det för din del det bättre valet också, BC2 och Radeon gillar varandra.
(På kort sikt iaf.)

Edit: Om ditt mobo i sig stämmer så har du ju ännu en uppenbar fördel av att välja AMD, ditt mobo stöder ju CF och inte SLI

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket 6850 låter, men Gigabyte 460 är väldigt tyst, går inte höra kortet hur man än gör (även vid spelande).

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

6850 drar mindre ström under load ja
Eftersom du ska lira just BC2 så är det för din del det bättre valet också, BC2 och Radeon gillar varandra.

Låter bra det Kör ju nu på ett HD 5670. Och funkar helt okej på BC2. Men lär ju bli ett litet lyft med HD6850

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av joi93:

Nu vet jag inte hur mycket 6850 låter, men Gigabyte 460 är väldigt tyst, går inte höra kortet hur man än gör (även vid spelande).

Båda är väldigt tysta.
Vet dock inte vilket Gigabyte 460 du menar, finns en del olika.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Permalänk
Moderator
Moderator

Har du moderkort med SLI/CF-stöd? Några speciella krav/användningsområden i övrigt?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Har du moderkort med SLI/CF-stöd? Några speciella krav/användningsområden i övrigt?

Ska bygga ny dator, och det blir nog ett moderkort med CF, Spelar bara css cod bc2 och mw2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av defaultbooi:

Ska bygga ny dator, och det blir nog ett moderkort med CF, Spelar bara css cod bc2 och mw2

Tja blir det ett mobo med CF och inte SLI så ta ett 6850, ifall du får för dig att skaffa dubbla kort senare

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

6850 som gäller för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultbooi:

Ska bygga ny dator, och det blir nog ett moderkort med CF, Spelar bara css cod bc2 och mw2

då blir nog 6850 bäst, med tanke på mobot.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Tja blir det ett mobo med CF och inte SLI så ta ett 6850, ifall du får för dig att skaffa dubbla kort senare

Skrivet av lilldanskeN:

6850 som gäller för dig!

Skrivet av pecill:

då blir nog 6850 bäst, med tanke på mobot.

Okej tack

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

6850 drar mindre ström under load ja
Eftersom du ska lira just BC2 så är det för din del det bättre valet också, BC2 och Radeon gillar varandra.
(På kort sikt iaf.)

Edit: Om ditt mobo i sig stämmer så har du ju ännu en uppenbar fördel av att välja AMD, ditt mobo stöder ju CF och inte SLI

Vad är det för skillnad på CF och SLI? Är det bara ATI som heter crossfire och nvidia kör SLI? Same shit different names? Men såg nu också när ja läste om mitt moderkort att det bara stödjer CF så
Kanske blir ett till HD6850 när bara ett blir för klent.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Almost_Me:

Vad är det för skillnad på CF och SLI? Är det bara ATI som heter crossfire och nvidia kör SLI? Same shit different names? Men såg nu också när ja läste om mitt moderkort att det bara stödjer CF så
Kanske blir ett till HD6850 när bara ett blir för klent.

Ja Crossfire är AMDs lösning och SLI är Nvidias helt enkelt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

6850 drar mindre ström under load ja
Eftersom du ska lira just BC2 så är det för din del det bättre valet också, BC2 och Radeon gillar varandra.
(På kort sikt iaf.)

Edit: Om ditt mobo i sig stämmer så har du ju ännu en uppenbar fördel av att välja AMD, ditt mobo stöder ju CF och inte SLI

Mindre ström= mindre värme, det kan vara skönt om du ska köra crossfire också så du inte behöver köpa till extra kylare. Jag skulle köpt 6850:n kör själv 6870 och är nöjd:)

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk

är det värt att köpa en fabriksöverklockad version?