Problem med lagg i cs. Snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Problem med lagg i cs. Snälla hjälp mig!

Hejsan!

Jag har haft problem med lagg nu i Counter-Strike i cirka 4 månader. Jag har testat att göra i stort sett allt.
Allmän info. Jag sitter på Bredband 2 10/10 fiber direkt i jacket. Har bytt tp kabel 1 gång. Har installerat om cs antal gånger. Har formaterat datorn 1 gång. Stängt av processor kärnor. Bytt config antal gånger. (ändrat allt som har med rates, cmd rate, updaterate, ex_interp osv osv. Sedan gav jag upp och köpte en ny dator nu fick hem den igår. Var helt säker på att det var något med hårdvaran i den gamla men så var det tydligen inte. Laggar Kan det vara något fel i själva dosan som är installerad i min lägenhet eller kan det vara något som Bredband 2 kan styra över. Jag har slut på ideer nu. Kom gärna med tips behöver all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!

/Rickard

Visa signatur

RF

Permalänk
Medlem

Spikar det eller är det delay?

Permalänk

Skulle hjälpa om du skrev vad det är för dator du köpt, kanske är en skitdator. Kan ju också vara dålig kylning.

Permalänk
Medlem

spikar kan du förklara det ordet. Det laggar typ mest i eldstrid särskilt när någon skjuter mot mig eller springer mot mig.

min dator som jag har köpt en en gamer komplett pc från komplett.
Dessa delar ingår i datorn:
http://i55.tinypic.com/2iazf61.png

Visa signatur

RF

Permalänk
Inaktiv

Har du testat andra spel?

Permalänk
Medlem

det är bara i cs jag har fått det lagget faktiskt, har för mej det laggade i cs source också. men andra spel funkar bra.

Visa signatur

RF

Permalänk
Inaktiv

vad har du för operativsystem?

Permalänk
Medlem

win7 just nu, har testat xp också samma problem i xp.

Visa signatur

RF

Permalänk
Medlem

Har du problem med att dina framerates (FPS) droppar eller är det ett ping / delay relaterat problem?

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk
Medlem

ping / delay problem har alltid 100 fps.

Visa signatur

RF

Permalänk
Inaktiv

har du gjort nån traceroute?

Permalänk
Medlem

vet inte vad traceroute är. kan du förklara lite mer utförligt så en noob som jag förstår ;D

Visa signatur

RF

Permalänk
Inaktiv

öppna cmd.exe. skriv in tracert xx.xx.xx.xx där x är IP-adressen till din favorit cs-server.

när du sedan trycker på enter så får du en lista över vilka platser all data passerar, och du kan se vilket hopp som tar längst tid. Då kan du ta reda på om det är hos din leverantör eller hos servern som felet ligger. Är alla hopp lika långa så är det datorn det är fel på. Kör flera spårningar så får du en uppfattning om nåt slags medelvärde.

Permalänk
Medlem

såhär blev resultate av traceroute:

http://i53.tinypic.com/2mfy7bn.jpg

någon som kan säga vad detta visar ?

Visa signatur

RF

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig men vet att två kompisar till mig (bröder, samma bostad) har samma problem. Dem har testat följande:
Andra datorer
WinXp & Win7
Bytt tp-kablar
Kört med och utan router
Böt t.o.m. ISP från Tele2 till Bredband2

Problemet kvarstår fortfarande och det är "spik-lagg" som förekommer titt som tätt, vissa gånger kan dem spela flera dagar laggfritt, andra gånger laggar det hela tiden i flera dagar. Så det är helt random när det kommer.

Permalänk
Entusiast

Om du har problem med Ping så kan du testa köra CS @ Admin.
Om du har lagg problem så kan du testa skriva: Fps_max 100 eller om det var Max_fps 100

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

har även använt pingplotter och fick följande resultat:

http://i55.tinypic.com/20a4dtz.jpg

Visa signatur

RF

Permalänk
Medlem

b3nnart vad skummt precis samma som mig då.

Jag har testat allt till och med testat andra konton i cs. Ny dator tp kabel o skit.

Riktigt drygt asså vad ska man göra liksom så jädra drygt :S

Visa signatur

RF

Permalänk
Bredband2
Skrivet av finndahl:

Hejsan!

Jag har haft problem med lagg nu i Counter-Strike i cirka 4 månader. Jag har testat att göra i stort sett allt.
Allmän info. Jag sitter på Bredband 2 10/10 fiber direkt i jacket. Har bytt tp kabel 1 gång. Har installerat om cs antal gånger. Har formaterat datorn 1 gång. Stängt av processor kärnor. Bytt config antal gånger. (ändrat allt som har med rates, cmd rate, updaterate, ex_interp osv osv. Sedan gav jag upp och köpte en ny dator nu fick hem den igår. Var helt säker på att det var något med hårdvaran i den gamla men så var det tydligen inte. Laggar Kan det vara något fel i själva dosan som är installerad i min lägenhet eller kan det vara något som Bredband 2 kan styra över. Jag har slut på ideer nu. Kom gärna med tips behöver all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!

/Rickard

Hej!

Ditt inlägg dök upp i en google-alert, så jag tänkte jag skulle se om det fanns något jag kunde göra.

Av din tracert att döma så står spelservern hos en comhemkund och det är också först när pingen går över till deras nät värdena ökar. Din pingplotter talar också sitt tydliga språk på den punkten. Men pingen i sig berättar inte hela historien. Har du kollat med serverinnehavaren vad denne har för upphastighet? För om han har ett gammalt klassiskt 24/1-abonnemang så är det säkerligen där det ligger. En kollega som brukade ha en CS-server via ett sådant abonnemang berättar att han fick begränsa antalet spelare samt bandbredd per spelare för att undvika flaskhalsar vid ökad trafik.

Rätt väg att gå är alltså att kolla med serverägaren att denne har ställt in servern rätt, samt vad denne kör servern på för utrustning. Kolla även med de andra du spelar med, hur de upplever det. Jag tror inte att det är något fel på din utrustning.

Mvh
Bredband2

Permalänk
Medlem

Troligen är det xxl abo. alltså 100/10 om han bedriver server verksamhet

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Som Bredband2 är inne på. Har du testat andra servrar? Helst med olika internetleverantörer, gärna med samma också.
Scenarion blir väl följande:

Funkar fint på andra servers med comhem: Serverägaren har en begränsad lina.
Funkar inte bra på någon server med comhem men bra hos någon med t.ex. telia: Någon peering/transit som spökar.
Funkar inte bra på någon server: bredband2 kanske

Permalänk
Medlem

Svar till bredband2 och clox, jag har testat massa servers. Jag lirar också matcher på hög nivå med riktigt bra servrar. Så det är inte där felet ligger. Tack ändå!

Visa signatur

RF

Permalänk
Medlem

jag har inget lagg alls i counter strike source märkte jag när jag installerade det idag. Trodde jag testat det innan men hade jag tydligen inte. Är det någon som vet vad som kan skilja sig mellan dessa 2 spel som båda körs via steam ???

Visa signatur

RF