World of Warcraft - HD5770

Permalänk
Medlem

World of Warcraft - HD5770

Tjena!

Läste runt lite igår om WoW och den nya DX11 uppgradering i senaste patchen.
Jag testade så klart att ändra till DX11 manuellt men jag upplever små hacks hela tiden när jag springer runt, vet ej varför?

Det sägs ju att DX11 gör att processorn jobbar mindre och grafikkortet mer.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Tjena!

Läste runt lite igår om WoW och den nya DX11 uppgradering i senaste patchen.
Jag testade så klart att ändra till DX11 manuellt men jag upplever små hacks hela tiden när jag springer runt, vet ej varför?

Det sägs ju att DX11 gör att processorn jobbar mindre och grafikkortet mer.

Gissar det är för att du har något som kräver flash i bakgrunden igång, youtube eller sweclockers.

Permalänk
Medlem

Okej, ska ta och testa sen uppdaterar jag här. Tack

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Okej, ska ta och testa sen uppdaterar jag här. Tack

Jag kan garantera detta då flashplayer gör så grafikkortet klockar ned sig till lägre nivåer.

Permalänk
Medlem

Hmm, tror att hacket fixa sig. Tackar för det.

Men som sagt, min processor är för klen för WoW skulle jag tro.
Får nog bli en uppdatering till 965 BE senare, om det nu gör någon skillnad. Kanske ska satsa på en 2 kärning processor istället t.ex. i5.
Eller det kanske finns liknande två kärniga processorer i AMD klassen?

Ett bra exempel att det är skillnad på WoW beroende på CPU är att när jag testade ta lägsta grafiken så är FPS densamma som när jag har högsta grafik. När jag testar detta står jag mitt i Orgrimmar så det måste vara min CPU.

Så länge spelet flyter så är jag nöjd, men det gör det inte för tillfället.
Min FPS är runt 60 men inte stabilt utan den kan gå ner till 55 FPS helt plötsligt vilket är väldigt jobbigt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Hmm, tror att hacket fixa sig. Tackar för det.

Men som sagt, min processor är för klen för WoW skulle jag tro.
Får nog bli en uppdatering till 965 BE senare, om det nu gör någon skillnad. Kanske ska satsa på en 2 kärning processor istället t.ex. i5.
Eller det kanske finns liknande två kärniga processorer i AMD klassen?

Ett bra exempel att det är skillnad på WoW beroende på CPU är att när jag testade ta lägsta grafiken så är FPS densamma som när jag har högsta grafik. När jag testar detta står jag mitt i Orgrimmar så det måste vara min CPU.

Så länge spelet flyter så är jag nöjd, men det gör det inte för tillfället.
Min FPS är runt 60 men inte stabilt utan den kan gå ner till 55 FPS helt plötsligt vilket är väldigt jobbigt.

1. i5 är generellt 4 kärniga, finns någon enstaka modell som har två.
2. Din processor är mer än nog och kan inte vara något problem.
3. 55fps är inte ALLS på långa väger lågt ö.h.t. oroa dig när det börjar närma sig 20fps.

Permalänk
Medlem

1. Aha, trodde de var 2 kärniga generellt sätt, men då hade jag fel.

2. Är den verkligen det? Känns inte riktigt som det men du vet troligen mer. Men det är inte grafik-lagg under långa perioder utan det blir hacks och sådant när jag vänder kameran åt andra håll etc.

3. Många säger ju att ögat inte kan märka mer än runt 30 FPS så 60 FPS borde vara tillräckligt, men upplever fortf. hacks när jag snurrar runt kameran och gör saker där t.ex. ett stort objektiv plötsligt kommer upp på bilden.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

3. Många säger ju att ögat inte kan märka mer än runt 30 FPS så 60 FPS borde vara tillräckligt, men upplever fortf. hacks när jag snurrar runt kameran och gör saker där t.ex. ett stort objektiv plötsligt kommer upp på bilden.

det beror på hur ljust det är och anledningen till att det ser ut att hacka är för att program som fraps bara uppdateras ca 1 gång per sekund och det är inte alltid lika många fps

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Men hur får jag bort hackandet?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

1. Aha, trodde de var 2 kärniga generellt sätt, men då hade jag fel.

2. Är den verkligen det? Känns inte riktigt som det men du vet troligen mer. Men det är inte grafik-lagg under långa perioder utan det blir hacks och sådant när jag vänder kameran åt andra håll etc.

3. Många säger ju att ögat inte kan märka mer än runt 30 FPS så 60 FPS borde vara tillräckligt, men upplever fortf. hacks när jag snurrar runt kameran och gör saker där t.ex. ett stort objektiv plötsligt kommer upp på bilden.

Man känner ingen skillnad mellan 30 och 60fps i wow, i första persons skjutarspel gör man det, och speciellt mellan 55 och 60 som du tidigare nämnde är bara absurt och det kallar jag hjärnspöken. Vad för grafik kör du på? WoW är faktiskt ganska krävande och du sitter på ett budgetkort, jag hade samma kort förut och kunde inte köra maxat.

Permalänk
Medlem

Jag kör High på en 23".

Om jag hade bytat till 1 x HD6870 hade det fixat det?
Eller ska jag uppgradera processor först?

Många säger att det beror inte jättemycket på grafikkortet utan mer på processorn i WoW.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Jag kör High på en 23".

Om jag hade bytat till 1 x HD6870 hade det fixat det?
Eller ska jag uppgradera processor först?

Många säger att det beror inte jättemycket på grafikkortet utan mer på processorn i WoW.

Ja wow tar mycket cpu, men din är en ny fyrkärnad så jag kan garantera att det inte är problemet, och ja ett 6870 så kan du maxa alla inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Jag kör High på en 23".

Om jag hade bytat till 1 x HD6870 hade det fixat det?
Eller ska jag uppgradera processor först?

Många säger att det beror inte jättemycket på grafikkortet utan mer på processorn i WoW.

sänk grafiken (och stäng av sunshafts, ground clutter och sån skit) istället för att köpa nytt

EDIT: stäng av v-sync om du vill ha mer än 60 FPS

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Zeuxlarsson - så det är grafikkortet som flaskhalsar? Men om ett halvår kommer inte min processor flaskhalsa då?

Ponanmsi - Får ju tyvärr bli så, men vill köra med höga inställningar, inte de extremaste utan lite under. Så får nog bli ett grafikkort i julklapp. När man stänger av V-sync ser man mycket mer när bilderna synkar eller vad det heter Inte så snyggt men jag får ju 200 FPS, haha

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Zeuxlarsson - så det är grafikkortet som flaskhalsar? Men om ett halvår kommer inte min processor flaskhalsa då?

Ponanmsi - Får ju tyvärr bli så, men vill köra med höga inställningar, inte de extremaste utan lite under. Så får nog bli ett grafikkort i julklapp. När man stänger av V-sync ser man mycket mer när bilderna synkar eller vad det heter Inte så snyggt men jag får ju 200 FPS, haha

Grovgörat i spel görs nuförtiden av GPU och inte som förr i tiden då det var mer fördelat så din processor räcker 1-2 år till om inte mer. Bästa sättet att öka sin fps utan att sänka grafiken för mycket är att stänga av skuggor helt, det dubblar eller t.o.m tre-dubblar din fps (så länge du har vsync av så du kan nå över 60, eller vad för hz din skärm har).

Permalänk

Hej!

Jag hoppar in lite här o passar på att ställa en fråga till er !

Jag väntar på att ett grafikkort ska dimpa ner i brevinkastet..

Jag ska lira mest WOW.

Setupen jag kommer spela med är:

Am2+ Athlon 64 X2 6000+
2 gb 800Mhz minnen, eventuellt 4 gb inom snar framtid.
XFX HD 5770 1 GB DDR5.

Hur tror ni detta kommer fungera i WOW?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tjena, medans jag väntar på svar. Vad har du för upplösning?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av Brickprophet:

Hej!

Jag hoppar in lite här o passar på att ställa en fråga till er !

Jag väntar på att ett grafikkort ska dimpa ner i brevinkastet..

Jag ska lira mest WOW.

Setupen jag kommer spela med är:

Am2+ Athlon 64 X2 6000+
2 gb 800Mhz minnen, eventuellt 4 gb inom snar framtid.
XFX HD 5770 1 GB DDR5.

Hur tror ni detta kommer fungera i WOW?

Tack på förhand

Kommer väl fungera helt okej, men förvänta dig inga underverk då din processor är i det närmaste uråldrig.

Permalänk

jag kör på en 24'' hd skärm med max upplösning 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kommer väl fungera helt okej, men förvänta dig inga underverk då din processor är i det närmaste uråldrig.

Okej, Helt okej duger länge för mig!
Tycker inte de syns nån smärre skillnad på LOW & max på wow... :/ fel på mina ögon kanske....

Permalänk
Medlem

Instämmer med dig Brickprophet, helt okej räcker länge.

Det är egentligen inte själva grafiken som är det viktiga utan spelupplevelsen och innehållet
Om man ska ha det värsta hela tiden måste man slänga ut mycket pengar, någonstans får man sätta en standard för vad man själv tycker är bra.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Instämmer med dig Brickprophet, helt okej räcker länge.

Det är egentligen inte själva grafiken som är det viktiga utan spelupplevelsen och innehållet
Om man ska ha det värsta hela tiden måste man slänga ut mycket pengar, någonstans får man sätta en standard för vad man själv tycker är bra.

Exakt Exakt.. & har man en begränsad budget så kan man inte heller kräva det bästa.

Jag har aldrig kunnat köra max på några spel sålänge jag ägt en dator..
Detta kanske bli första gången i spel som CODMW2 & BlackOps. Vem vet?

Jag tror jag kommer bli grymmt nöjd med det nya grafikkortet iallafall..

Jag gav inte mer än 995:- för det på Komplett.se ( Demo ex ) Men det är samma garanti som vanligt!

Permalänk
Avstängd

Min bror kör med i3 530 4gb DDR3 och 5770 1GB, det funkar vi kör då allt maxat så han får ca 30FPS när det är mkt folk och det flytter hur bra som helst, så du ska inte märka någon skillnad på 60 och 55FPS, då är det något annat som orsakar dina "HACK" hur jobbar din cpu? går den på 100% Load så kan det ju vara det som gör det!

MVH

Permalänk
Medlem

@TS sätt shadows på low och... fick hjärnsläpp men den inställningen som bestämmer hur långt man kan se ( den drar f.ö mycket CPU ), dra ner den till medium läget.
edit: Var bara tvungen att säga att jag tycker wow ser förjävligt ut med högst i shadow, har alltid och kommer alltid att köra den på lägsta <3

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Tjena InluZion

Min processor går runt 30-40% om ens det.
Men som sagt, kommer uppgradera grafikkort längre fram, det får vänta lite

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se