Är jag dum i huvudet, eller bryter Nvidia mot fysikens lagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Vart ska den annars ta vägen? Kammaren är sluten, hur tror du en heatpipe funkar?

http://www.ocmodshop.com/news/articlefiles/3038-Heat_Pipe_Mec...

Någon som kan förklara den där bilden på ett enkelt sätt?
Hänger inte riktigt med i svängarna :S

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

De klassiska värmeledningsrören ersätts av en ångkammare där vatten under lågt tryck förångas och transporterar värmen till kylflänsarna medan fläktens luftflöde tar hand om resten

http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...

Då är det väl vanligt kranvatten då, det är likväl så att ånga och vätska tar vägen dit den får plats. Det är redan förklarat 3-4 gånger i tråden.

Fast jag tror ändå inte på att det är vatten, kortet skulle då idla i 100 grader innan nåt hände med "vattnet".

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Kort och gott: Kammaren är trycksatt och fylld med en gas som blir solid(vätska) när den svalnar och gas(ånga) när den blir varm.

Du menar liquid, inte solid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Du menar liquid, inte solid

Ja herregud, jag ber om ursäkt. Jag vart bara så tagen av en del inlägg här inne, jag rättar till det.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

det är en flytande metall i sj kammaren som i heatpipes

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Då är det väl vanligt kranvatten då, det är likväl så att ånga och vätska tar vägen dit den får plats. Det är redan förklarat 3-4 gånger i tråden.

Fast jag tror ändå inte på att det är vatten, kortet skulle då idla i 100 grader innan nåt hände med "vattnet".

Hmm, min bild kom inte med från det inlägget man ville...
Menmen....

Men angående 100 grader. Det är undertryck i kammaren vilket gör att vattnet kokat snabbare

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Vart ska den annars ta vägen? Kammaren är sluten, hur tror du en heatpipe funkar?

Om man tittar noga på Ovard:s bild så ser man lösningen..

Hittat den än?

Man har helt enkellt en beläggning/tyg yta som suger vätskan till den kalla delen (wick = veke).

Vätskan förångas --> den varma delen av tyget börjar torka och suger vätskan från den kylda delen.

Gissar att kapiärkraftem är mycket starkare än tyngdkraften i det är fallet.

För övrigt är jag ganska säker på att man kör vatten i heatpipes, kokpunkten beror på trycket och om man helt enkellt sänker trycket i rören lagom mycket så får man vattnet att förångas vid rätt temperatur.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av Ovard:

Då är det väl vanligt kranvatten då, det är likväl så att ånga och vätska tar vägen dit den får plats. Det är redan förklarat 3-4 gånger i tråden.

Fast jag tror ändå inte på att det är vatten, kortet skulle då idla i 100 grader innan nåt hände med "vattnet".

Dock så är det under tryck i "behållaren" som sänker kok tempen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Hmm, min bild kom inte med från det inlägget man ville...
Menmen....

Men angående 100 grader. Det är undertryck i kammaren vilket gör att vattnet kokat snabbare

På så vis, man lär sig att tänka lite hårdare varje dag minsann!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Tror jag börjar fatta nu, men det är fan inte lika enkelt som Nvidia vill förklara det i sin bild, för om kammaren skulle vara uppbyggd så skulle den inte fungera...

Fortfarande öppet för någon med ett sinne för pedgogik att förklara det hela på ett snyggt sätt...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Ytan i kylaren är säkert som inne i en heatpipe, sintrad eller med en sorts veke. kolla på bilden så ser ni koppar och något grönt.

om vi börjar från kallt kort, så är det kappilärkraften som ser till att vätskan går längs väggarna och upp till gpun

när gpun börjar avge värme kokar kylmediet och och detta skapar ju ett övertryck och ångan kommer naturligt att färdas i riktning från gpun tills det till slut befinner sig där det är betydligt kallare. där avger det sin värmeenergi och övergår till vätskeform och kan nu dras med hjälp av kappilärkraft upp till gpun igen.

hade det bara varit en blank yta inne i kylaren hade det inte fungerat. precis som du klurat ut själv

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Ja, jävla rebeller asså!

HAHAHAHAHAHAHA! Förlåt, kommer en ordentlig komentar strax xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Hmm, min bild kom inte med från det inlägget man ville...
Menmen....

Men angående 100 grader. Det är undertryck i kammaren vilket gör att vattnet kokat snabbare

btw ^^ Vatten börjar förångas vid 60 graders, kok-punkten ligger på 100

Permalänk
Medlem

Någon som är riktigt smart som har tänkt ut det bara tror inte så många av oss andra som inte jobbar med sånt riktigt fattar vad som händer till 100% och varför det händer^^

Permalänk

Nvidia förklarar det något vilseledande genom att säga att vattnet faktiskt rör sig uppåt, och ersätter den vattenånga som uppstår då grafikprocessorn sätts i arbete. Precis som du säger skulle detta gå mot naturens lagar eftersom att vatten i flytande form har för hög densitet för att kunna stiga uppåt.

Det som helt enkelt sker, och som andra redan skrivit, är en överföring av värmeenergi mellan vattenångan och vattnet som existerar i flytande form. Vid ett specifikt läge i kammaren kommer temperaturen att neutraliseras, här kan en växling mellan molekyler ske, vilket på så sätt innebär att vattenmolekyler som existerat i flytande form kan förångas i växlingen, medan vattenångan transporteras till det område som har en lägre temperatur. Av denna anledning spelar det ingen roll i vilken riktning grafikkortet är riktat, eftersom att värmeutväxlingen kommer att ske oberoende av gravitationen.

Metaller, som alla vet, är väl kända för att kunna absorbera värme väl. Det innebär att kylflänsen i sin tur kommer att kyla vattnet, som i sin tur kyls av fläkten där elektrisk energi ger luft rörelseenergi för att transportera bort den värme som kylflänsen absorberat från vattenkammaren.

Precis som i alla andra fall där vatten- och luftkylning används, kommer den slutgiltiga temperaturen variera med rumstemperaturen, men tack vare vattenkammaren blir kylningsförmågan effektivare.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

Ytan i kylaren är säkert som inne i en heatpipe, sintrad eller med en sorts veke. kolla på bilden så ser ni koppar och något grönt.

om vi börjar från kallt kort, så är det kappilärkraften som ser till att vätskan går längs väggarna och upp till gpun

när gpun börjar avge värme kokar kylmediet och och detta skapar ju ett övertryck och ångan kommer naturligt att färdas i riktning från gpun tills det till slut befinner sig där det är betydligt kallare. där avger det sin värmeenergi och övergår till vätskeform och kan nu dras med hjälp av kappilärkraft upp till gpun igen.

hade det bara varit en blank yta inne i kylaren hade det inte fungerat. precis som du klurat ut själv

Snyggt förklarat! Kanske bara är dumt men jag ska göra ett försök att göra det ännu tydligare nu när jag själv fattar....

The Guide
(det här är ingen exakt förklaring för hur Nvidias fungerar till punkt och pricka, bara över hur tekniken fungerar i grunden....)

Nu ska jag tillverka lite snygg Paint grafik:

Kammaren:

Det blåa symboliserar här vatten som i början ligger i botten av kammaren eftersom jordens massa är så pass stor att den påverkar andra objekt i närheten av den genom att dra dem till sig...
Relativitetsteori - Wikipedia

Men åter till ontopic:
Det gröna är ett vatten-absorberande material. Tänk dig som en ljusveke. Och det röda symboliserar grafikprocessorn
____________________

1. "veken", eller det absorberande materialet suger åt sig vatten och drar det mot processorn, precis som en veke från ett ljus skulle göra.

2. GPUns hetta gör att vattnet övergår till gasform, detta sker i relativt låga temperaturer eftersom trycket är lågt i kammaren. När vattnet övergår till gasform expanderar det

Det bildas då ett övertryck vilket helt enkelt pressar gasen, eller vattenångan tillbaka mot de svalare partierna vid kylflänsarna där vattenångan återgår till flytande form, processen återupprepas

_________________________

Jag har inte annat än tolkat andras inlägg här och jag reserverar för att allt kan vara ett missförstånd från min sida, men jag tror iaf att det här är rätt och relativt lättförstått.

Om allt är ett misstag kan någon vara snäll att påpeka det

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Moonrift:

"Coool Guide"

bra jobbat, satt och filade på en egen när jag såg din post. bra jobbat

är det inte så dock att det dessutom går "vekar" i mitten av kylaren, för att öka uppsugningsförmågan? finns iofs inte med på nvidias bilder, men har för mig att det är så

Permalänk
Medlem

Oj, nu försvann det helt plötsligt ett inlägg... :/
Ska bli spännande att se hur det här vecklar sig, känner att mina paint bilder är lite väl förenklade när vissa börja snacka om värmeutväxling mellan molekyler o.s.v...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

bra jobbat, satt och filade på en egen när jag såg din post. bra jobbat

är det inte så dock att det dessutom går "vekar" i mitten av kylaren, för att öka uppsugningsförmågan? finns iofs inte med på nvidias bilder, men har för mig att det är så

Det är det kanske :S
För att förtydliga, jag har alltså bara läst Tommie_l's inlägg och några till här och dragit den slutsatsen, det finns inga andra källor till min guide tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Moonrift:

Oj, nu försvann det helt plötsligt ett inlägg... :/
Ska bli spännande att se hur det här vecklar sig, känner att mina paint bilder är lite väl förenklade när vissa börja snacka om värmeutväxling mellan molekyler o.s.v...

Det är inte så komplicerat egentligen. Föreställ dig att du öppnar fönstret en vinternatt. Den varma luften i ditt rum kommer att röra sig ut genom fönstret för att varma den kallare luften utanför.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Heat pipe - Wikipedia, the free encyclopedia
finns också en fin beskrivning där under "heat transfer"

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av defaultusername:

Heatpipes skiter blankt i åt vilket håll de är monterade. De gravitationskrafter som verkar på systemet kan med gott samvete försummas, ånga kommer alltid att migrera mot den kalla källan och vätska mot den varma.
Kort tankeexperiment: heatpipes i rymden. Skulle de fungera?

Jag säger bara månen, varmt som f.n på dagen, kallt som h.lvete på natten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag säger bara månen, varmt som f.n på dagen, kallt som h.lvete på natten.

Där kommer man faktiskt in på ett väldigt intressant område som jag funderat över ett tag. Med hjälp av solfångare borde man mycket effektivare kunna absorbera solenergi ute i rymden och ta vara på den energi den utstrålar. Naturligtvis finns ju problemet hur solenergin sedan ska transporteras till jorden för att kunna användas där. ISS (international space station) får sin energi på detta sätt om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Där kommer man faktiskt in på ett väldigt intressant område som jag funderat över ett tag. Med hjälp av solfångare borde man mycket effektivare kunna absorbera solenergi ute i rymden och ta vara på den energi den utstrålar. Naturligtvis finns ju problemet hur solenergin sedan ska transporteras till jorden för att kunna användas där. ISS (international space station) får sin energi på detta sätt om jag förstått det rätt.

Jovisst, men det finns ju öknar på jorden som ju också kunde duga, sahara tex

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Snyggt förklarat! Kanske bara är dumt men jag ska göra ett försök att göra det ännu tydligare nu när jag själv fattar....

The Guide

snygg guide, precis så jag tror det fungerar.

kanske borde förtydliga att jag inte på nåt sätt är säker på hur hur nvidia har löst detta, men det mest logiska är att dom utgått från principen på hur en vanlig heatpipe fungerar, och att den faktiskt fungerar "upp-o-ner" styrker ju även min teori..

men som sagt, har ingen fakta, utan drar bara lite logiska slutsatser av det lilla jag läst.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Till alla ni som snackar om kall och varm ånga, så finns det ju överhettad ånga vilket innehåller inget vatten, och är extremt varmt inte GPU varmt, men ja hur fan ska de så vatten och flyta upp?, finns det inte en kulle i USA där vatten flyter uppåt? alla flytta dit?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Till alla ni som snackar om kall och varm ånga, så finns det ju överhettad ånga vilket innehåller inget vatten, och är extremt varmt inte GPU varmt, men ja hur fan ska de så vatten och flyta upp?, finns det inte en kulle i USA där vatten flyter uppåt? alla flytta dit?

Det har redan förklarats ett par gånger i tråden hur det går till.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Värt o påpeka är att på nvidias bilder sitter trianglar längs kanten. bakom dess "rinner"(enligt de) vattnet. Tror dessa trianglar representerar veken.

Snygga bilder Moonrift!

Rätt kul hur mycke som "vets" på swec

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem

Många skriver vatten, men det står inget om vilken vätska som används, bara fluid

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

DET BESKREVS I TRÅDEN OM 580 RECENSIONEN.

1. DET ÄR VATTEN.
2. ÅNGAN TVINGAS RÄTT UTAV "GÅNGAR".

Vet inte om det stämmer men det var en utav mitt tycke bildad medlem från 2004 eller längre tillbaka vilket inger förtroende iaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u