Permalänk
Medlem

Uppgradera min dator

Hej där allihop! Nu är det såhär att jag känner att jag vill uppgradera min bruk lite. Jag köpte en komplett gamingdator från inet.se för ca 1 år sedan, och den kostade då 7999 eller runt där. Min processor nu är Intel core duo E7500@2,93 GHz. Det är framförallt processorn som jag vill uppgradera,och jag har kollat runt lite och det verkar som om det är en Intel i5 eller i7 jag vill ha. Men eftersom jag inte är så het på ämnet så tänkte jag kolla här först. Antar att det kanske är andra saker som automatiskt måste bytas ut (moderkortet?) eftersom dessa kanske inte passar med nya processorn. Vet inte riktigt var jag hittar all information om vad jag har i burken så om det är viktigt att veta får ni gärna säga hur jag hittar det Tacksam för hjälp!

MVH

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har ingen lapp från inet eller så om vad du köpte? Det borde vara allra enklast
Annars kan du tanka CPU-Z t.ex, det visar ganska mycket info om datorn.

Sen behöver vi även veta vad du ska använda datorn till och vilken budget du har. ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint med vad du har för Nätagg, grafikkort ochså
Och ja du måste byta moderkort om du ska ha en i5/i7

Permalänk
Medlem

Okej har försökt hittat det ni bad om, kan vara helt fel är inte säker:

Moderkort: Ultra Durable 3 Motherboard(stod på manualen), stod även massa siffror GA-EP45-UD3LR/GA-EP45-UD3L (om de betyder något)
Processor: Intel Core Duo E7500@2,93GHz
Grafikkort: Nvidia GeForce GTS 250

Jag vet inte riktigt hur jag ska hitta nätagregatet, har laddat ned CPU-Z som ni sa men förstod inte riktigt på vilken flik jag skulle titta
Angående budgeten så vill jag såklart komma undan så billigt som möjligt, men helst inte mer än 3000? Är det orimligt? Har ingen uppfattning egentligen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kratzio:

Okej har försökt hittat det ni bad om, kan vara helt fel är inte säker:

Moderkort: Ultra Durable 3 Motherboard(stod på manualen), stod även massa siffror GA-EP45-UD3LR/GA-EP45-UD3L (om de betyder något)
Processor: Intel Core Duo E7500@2,93GHz
Grafikkort: Nvidia GeForce GTS 250

Jag vet inte riktigt hur jag ska hitta nätagregatet, har laddat ned CPU-Z som ni sa men förstod inte riktigt på vilken flik jag skulle titta
Angående budgeten så vill jag såklart komma undan så billigt som möjligt, men helst inte mer än 3000? Är det orimligt? Har ingen uppfattning egentligen

Och användningsområden?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du kan komma upp på intels q serie med det moderkortet men en sån processor är tyvärr ganska dyr med tanke på dagens pris/teknik.

Får nog instämma med föregående. Varför är du inte nöjd med datorn nu? vad vill du använda den till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, för det första så duger den knappt till Bad Company 2 utan att man ska behöva dra ned grafiken. Det var ju ett tag sedan, och sen nu även Black Ops känns lite halvtaskigt att behöva lira med låga inställningar. Det är ju framförallt det men tänkte även att det kommer komma nya spel som jag vill lira som kräver mer än det jag har. Sen är det ju inte jätteakut, absolut inte. Men ville bara kolla upp vad jag eventuellt skulle komma att behöva lägga ner

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa ett ati hd5670 1gb ddr5 och spara resten pengarna till ett helt nytt datorbygge

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kratzio:

Jo, för det första så duger den knappt till Bad Company 2 utan att man ska behöva dra ned grafiken. Det var ju ett tag sedan, och sen nu även Black Ops känns lite halvtaskigt att behöva lira med låga inställningar. Det är ju framförallt det men tänkte även att det kommer komma nya spel som jag vill lira som kräver mer än det jag har. Sen är det ju inte jätteakut, absolut inte. Men ville bara kolla upp vad jag eventuellt skulle komma att behöva lägga ner

Personligen skulle jag satsat lite mer pengar för att få något någorlunda vettigt.

Du bör dock kolla upp vad du har för nätagg, antingen fysiskt kika in i lådan eller leta upp någon info från när du köpte datorn.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av datorbygge, men känns eventuellt aktuellt i framtiden. Är det enbart priset man är ute efter när man sätter ihop den själv? Hur svårt är det? Vad ska man tänka?