Permalänk
Medlem

Datorn fryser

Hej, vi börjar me specs:

Moderkort: Asus P6T
CPU: Intel Quad i7-930
Minne: Corsair Dominator GT 2000MHz
VGA: XFX Radeon HD5970 Black Edition
PSU: Corsair 850HX

Som titeln lyder, min dator kan mitt i allt frysa totalt. Allt ljud osv stannar, kan inte röra mus eller använda tangentbordet. Enda sättet att lösa det på är att slå av den på knappen. Detta har hänt i windows 2 gånger, men även i CoD Black Ops (dock bara i single player) och även i World of Warcraft. Har provat köra prime95, MemTest, 3D Mark och Unigine utan att få några felmeddelanden eller några crasher. Problemen verkar ha kommit sen jag köpte mitt nya grafikkort, har provat installera om drivrutinerna men det hjälpte inte. I samma veva som jag satte in grafikkortet så satte jag in en ny cpu kylare med sån här arctic cooling pasta, kan jag ha råkat sätta pasta på nåt olämpligt ställe? Tidigare körde jag med ett 260GTX kort, men då ja bytte formaterade jag inte datorn utan tog bara bort dom gamla drivarna. Kan det strula på något sätt?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk

Jag antar att du kontrollerat temperaturerna?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Jodå självklart, Cpu 65-68 grader 100% load. GPU omkring 80 grader som högst då jag spelat mer krävande spel eller kört benchmark.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

M Tidigare körde jag med ett 260GTX kort, men då ja bytte formaterade jag inte datorn utan tog bara bort dom gamla drivarna. Kan det strula på något sätt?

Den här kan vara orsaken, alltid när du installerar nytt grafikkort gör en total om installation av Windows.
Och formatera din hårdisk.

Om den inte hjälpte:
Kan vara att ljudkortet eller drivrutiner som ställer till problem.
Först kan du prova att köra utan ljudkort ta ut den eller avaktivera i bios om den är inbyggd.
Du måste felsöka och hitta den maskinvara som orsakar problem.

Om ovan inte hjälpte då måste vara grafikkortet, om du har en annan grafikkort prova den och ta ut din andra. Felsök både hårdvara och drivrutiner. Mesta problem kan komma från drivrutiner också.
Prova att inte installera drivrutiner för grafikkortet eller använd gamla driverrutin.

Kolla Windows log rapporterna i "Event Viewer" under admin tools i bland kan den ge error text ledtrådar.

Glöm inte att felsöka all dina minnes moduler använd programmet Memtest86+ här:
Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool

Permalänk
Medlem

Driver Stopped Responding And Recovered! - Windows 7 Forums

Annars en klassiker, kan vara så att den aldrig recovrar. Har stött på detta ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Glöm inte att felsöka all dina minnes moduler använd programmet Memtest86+ här:
Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool

Har kört både Memtest 4.10 och windows inbyggda utan några felmeddelanden. Men nu ska jag ta och formatera om datorn och se om det hjälper

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

update: Nu har jag formaterat om hela datorn för att med säkerhet veta att det inte var kvar några gamla drivare som störde. Men jag har fortfarande samma problem. Har även provat resetta och installera nya bios utan att de hjälp.

Har kollat runt lite på nätet och det verkar tydligen som att detta är ett ganska vanligt problem med 5970 korten. Såg att någon skrivit att om spelen som crashar är installerade i någon annan mapp än Programx86 (om det gäller 32bitars spel/program) så kan dom crasha. Men det låter ju helt absurt, varför skulle mappen ha något som helst att göra med detta?

Vad ska jag ta mig till? Är det så j*vligt att kortet kan vara defekt? Snällla hjälp!

update 2: Kan även tillägga att ända sedan ja skaffat det här kortet har färgerna varit lite off. Lämnar jag färginställningarna på normalvärdena så blir vita och gråa områden lätt rosa-aktiga. Så jag måste då sänka kontrasten på röd lite för att få allt att se normalt ut. Sen så har jag även upptäckt ett lätt flimmer i vissa spel, oftast i skuggor och liknande..

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Jag hade ungefär samma problem, det försvann dock när jag bytte nätagg och bytte ut mitt gamla ATI x1950tx grafikkort till ett nVIDIA 460GTX.

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Nätagget jag har är bara någon månad gammalt så jag tvivlar på att det är fel på det. Men nästa steg blir väl att skicka in grafikkortet, inte direkt fått några vettiga svar från XFX supporten heller.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Din Grafikkort måste vara defekt. Inget kan göras bara att lämna tillbaka den. Prova en annan märke.

Permalänk
Medlem

Mm kanske det, men jag har upptäckt att om jag kör Black Ops i windowed mode så låser datorn sig inte. Har inte hunnit testa detta på något annat spel ännu. Väldigt konstigt dock, spelar ingen roll om jag maxar grafiken eller nåt, bara jag kör i windowed så slutar den låsa sig

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk

Min dator fryser sig ungefärligt likadant. Min är 1 år gammal snart och jag har haft problemet sedan starten. Det har nu dock blivit värre. Datorn fryser upp totalt och jag måste köra force reboot. Om det spelas något ljud när datorn fryser sig blir det ett högt "BZZ" ljud. Datorn frös första gångerna när jag kollade på film. Nu har det gått över till spel. Det har även hänt någon gång då jag sitter på sidor som youtube o.s.v.

Jag är inte särkilt datorkunnig så om någon skulle kunna formulera sig lite så jag förstår skulle det uppskattas.

Permalänk
Medlem

jadu, det är ju så man blir gråtfärdig. Jag har sån sjuk otur, det ska alltid strula för mig varje gång jag uppgraderar min dator =(

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Tja
Innan du blåser ut datorn och ominstallerar windows, ladda ner Drive Sweeper från länken nedan, rensa alla grafik drivers och omsinstallera de rätta. Ibland räcker det och du slipper blåsa allt.

Guru3D - Driver Sweeper

Hoppas de hjälper!

Permalänk
Medlem

Okej, nu var det ett tag sen jag skrev i den här posten men tänkte komma med en liten update i hopp om att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Jag lämnade in mitt grafikkort och vart kontaktad någon vecka senare och dom hade konstaterat att det inte var något fel på grafikkortet. Vilket jag själv kan konstatera nu eftersom jag hade samma problem med mitt 260gtx. Jag har också provat att byta nätaggregat mot ett nytt HX850W.
Ja har kört prime95 utan fel, memtest86 utan fel (igen). Provade också köra HD Tune för att kolla diskarna men den hittade inga fel på dom heller. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Kan även tillägga att det här problemet verkar mest uppkomma då jag kör helskärms program/spel. Har spelat world of warcraft i windowed mode i flera veckor utan att det här har hänt. Och då jag spelar Black Ops (single player) så händer det hela tiden. Speciellt då jag dör och precis ska får börja om så låser sig hela datorn. Det händer även i multiplayer men inte lika ofta.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ytterligare ett problem, som kommit de senaste dagarna... Då jag ska slå igång datorn så bootar den inte ibland, jag får inte upp någon bild på skärmen och fläktarna går i full fart (ungefär som den gör precis innan bios gått igång). Så då måste jag starta om den på knappen igen för att den ska starta normalt

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk

ge datorn en varm filt så slutar den nog frysa:)

Kolla att allt sitter i datorn. Ev instanser o sånt. Formatera den?

Permalänk
Medlem

jag har formaterat den flera varv. Vet inte vad man ska ta sig till nu, måste ju typ vara något fel på moderkortet? eftersom jag inte fått några fel då ja kört memtest och cpu stress test

Visa signatur

dIZT_90