Permalänk
Medlem

AMD Phenom II x4 955 ny fläkt, vilken?

Hejsan

Jag gillar inte orginalfälkten som följde med då den låter förjävligt! Ovanligt eller hur?! haha

vilken av dessa skulle ni rekommendera mig som vill ha en tyst men ändå inte för stor fläkt?
Komplett.se - CPU.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Komplett.se - Akasa Nero V2 CPU Kylare kör själv på en sånn riktigt tyst och kyler bra till ett hyggligt pris. Lite för stor kanske ?

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem

CM Hyper 212 plus är en allmänt rekomenderad kylare, likaså Arctic Cooling Freezer Pro Rev7 . Båda kostar runt 250kr och klarar av lättare överklockning

Permalänk

Hej, har precis samma processor och problem så jag lånar tråden lite om det är okey.

Hur svårt är det att byta fläkt undrar jag, bara snap off, snap on?

Kan man utgå från att vilken fläkt som helst för runt 250 pix är tystare och bättre än originalet?

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att 955's originalfläkt låter som ett helvete. Jag köpte Arctic Cooling Freezer Pro Rev2, däremot är det lite jobbigt att montera den om man är ägare av en AMD bräda. Själv tycker jag den kyler bra, med min Antec Three Hundred chassi ligger den på 38 grader idle och 46-47 i load klockad till 3.5ghz. Kan lätt klocka mer men har inte gutsen för det då det är första gången jag klockar en processor, höjer det när behovet inträffar =).

Annars är Arctic Cooling's en väldigt prisvärd kylare, tyst är den. Jag har dock ett problem bara, jag har ingen aning om hur jag ska styra den fläkten.

Permalänk

Ok, tja får se hur mycket jag får för min gamla laptop på tradera så kanske det blir en ny fläkt sen, börjar verkligen störa mig på den!

Jag har dock en Asus-bräda så jag får hoppas att det är lättare.

Permalänk
Medlem

Corsair A50 tycker jag är bra! Dock inte den tystaste fläkten som finns. En fördel är att den fästs i samma fäste som stockkylaren. Har aldrig gått över 41C i full load på min 1055t med fläkten på 800-1000rpm.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Skrivet av Soulnut:

Corsair A50 tycker jag är bra! Dock inte den tystaste fläkten som finns. En fördel är att den fästs i samma fäste som stockkylaren. Har aldrig gått över 41C i full load på min 1055t med fläkten på 800-1000rpm.

Vad räknar du med "inte den tystaste"? Just nu tycker jag att datorn låter som ett kraftverk, så vad som helst är väl en förbättring.

Dock lägger jag större vikt vid att fläkten är tyst än att den kyler superbra och går att klocka med mycket.

Finns det inget test för såna här man kan hitta?

Permalänk
Medlem

Tjaa, Jag skulle rekommendera Cooler master 212 plus Sitter själv på en och jag idlar ca 22 grader och 32 i load Med min Amd phenom x6 1055t vid originalklock och den är betydligt tystare än originalkylaren

Edit: Länk
Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvermoon:

Vad räknar du med "inte den tystaste"? Just nu tycker jag att datorn låter som ett kraftverk, så vad som helst är väl en förbättring.

Dock lägger jag större vikt vid att fläkten är tyst än att den kyler superbra och går att klocka med mycket.

Finns det inget test för såna här man kan hitta?

Den är självklart tystare än original. Du får också med en adapter för att sänka hastigheten från 2000RPM till 1600RPM. Jag har dock bytt fläkten till en Nexus Real Silent på 1000RPM som jag inte hör när datorn står på golvet. Hårddisken låter mer i idle.

Skrivet av Santy_8:

Tjaa, Jag skulle rekommendera Cooler master 212 plus Sitter själv på en och jag idlar ca 22 grader och 32 i load Med min Amd phenom x6 1055t vid originalklock och den är betydligt tystare än originalkylaren

Edit: Länk
Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Pratar vi som Core-temp då? Jag idlar på 19-20C och 32C i full load på core. Men CPU-temp är omkring 10C varmare.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Pratar vi som Core-temp då? Jag idlar på 19-20C och 32C i full load på core. Men CPU-temp är omkring 10C varmare.

Idlar mätte jag nog i core men load var när jag maxade i OCCT alltså 32 grader i CPU temp load

Och min e pwe styrd eller vad det heter, ca 600rpm

Edit: kollade upp Idel tempen och den ligger på 23 grader i CPU - temp

Permalänk
Skrivet av Santy_8:

Tjaa, Jag skulle rekommendera Cooler master 212 plus Sitter själv på en och jag idlar ca 22 grader och 32 i load Med min Amd phenom x6 1055t vid originalklock och den är betydligt tystare än originalkylaren

Edit: Länk
Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Den där verkar ju schysst och till ett hyfsat pris också! Synd att den verkar lite krånglig att installera, men det kanske är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvermoon:

Den där verkar ju schysst och till ett hyfsat pris också! Synd att den verkar lite krånglig att installera, men det kanske är värt.

Jag tycker inte att de var så svårt det enda är väl att du måste ta ut moderkortet ur chassit om du inte har ett hål i det så du kan komma åt baksidan av moderkortet

Permalänk

Såja, då var det klart.

blev cooler master hyper 212 plus.

Helvete vilket meck det var att få dit den! Men det blev bra också.

Permalänk
Skrivet av Silvermoon:

Såja, då var det klart.

blev cooler master hyper 212 plus.

Helvete vilket meck det var att få dit den! Men det blev bra också.

Funderar även på att köpa den fläkten, behövde man ta ut moderkortet ur burken för att kunna montera den? Och behöver man byta kylpasta när man byter processorkylare?=)

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56