Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant det här med CSNs fribelopp. Sitter själv i e-post-Korrespondens med dem om ett antal frågor. Bland annat finns det ju stora fördelar med att vara egen företagare då man på flera sätt kan höja sitt fribelopp. Har skrivit mer om det i min företagsguide.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

Som sagt, det hände mitt ex så jag vet av erfarenhet att det går.
Låter som du har erfarenhet, lust att dela med dig vännen?

Stämmer fint, fick ett återkrav på 6000 så sent som i våras. Kändes inte helt ok direkt några veckor innan sommaren.

Jag tror du har missförstått det hela. Det ditt ex förmodligen gjorde var att hon spred ut ÅTERBETALNINGEN av det hon överskridit. Det är så det funkar nämligen. Återbetalningen sprids ut på den kommande perioden som man fått beviljat från csn.

Ett annat alternativ är att hon pluggat en utbildning där man får beviljat csn för hela läsår. Har hört att det görs så på vissa utbildningar. De flesta utbildningar har dock som system att man delar upp det terminsvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sentenced:

Inte först, det handlar om de tror dig eller inte. I vissa fall räcker det med skicka in en förklaring, sen kan det visa sig att de inte tror dig och kräver att du ska styrka detta med lönespecifikationer.

Man skall alltså chansa och hoppas att de köper att man absolut inte kan få tag på sina lönespec? Vill dom ta reda på något så klarar dom nog det alldeles utmärkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Man skall alltså chansa och hoppas att de köper att man absolut inte kan få tag på sina lönespec? Vill dom ta reda på något så klarar dom nog det alldeles utmärkt..

Nej jag har inte sagt något om att chansa. Jag bara informerar om att de inte alltid ber om lönespec det första de gör. De ber en redovisa inkomst per månad , man skickar in en redogörelse. Sedan kan det visa sig att de inte litar på denna och då kräver de även lönespecifikationer som styrker detta. Så sker inte alltid.

CSN kan inte ta reda på något alls utan ditt medgivande. Om du däremot inte styrker med lönespec när de kräver de så kör de efter principen 50% på båda perioderna och straffar dig utifrån detta. Om du styrker din inkomst med förfalskade lönespec så är det bidragsfusk och blir alltså rättssak.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen.. försök dig inte på att blåsa CSN. Det slår mer än sällan tillbaka på dig...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sentenced:

Nej jag har inte sagt något om att chansa. Jag bara informerar om att de inte alltid ber om lönespec det första de gör. De ber en redovisa inkomst per månad , man skickar in en redogörelse. Sedan kan det visa sig att de inte litar på denna och då kräver de även lönespecifikationer som styrker detta. Så sker inte alltid.

CSN kan inte ta reda på något alls utan ditt medgivande. Om du däremot inte styrker med lönespec när de kräver de så kör de efter principen 50% på båda perioderna och straffar dig utifrån detta. Om du styrker din inkomst med förfalskade lönespec så är det bidragsfusk och blir alltså rättssak.

Då förlorar man ju på det hur man än gör? Skickar man in sina lönespec så får de ju bekräftat vilket säger sig självt. Nekar du och inte skickar spec. så slår det tillbaka på dig ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Då förlorar man ju på det hur man än gör? Skickar man in sina lönespec så får de ju bekräftat vilket säger sig självt. Nekar du och inte skickar spec. så slår det tillbaka på dig ändå..

Ja ,men ibland så kräver de inga lönespec. Självklart tjänar man inte över fribeloppet och inte rapporterar in det för det skulle vara olagligt. Men ibland nöjer sig CSN bara med en redogörelse för hur man tjänat utan att man behöver styrka det alltså.

Därmed om man skulle vara en olydig liten studentslyngel så kan man komma undan med det i sådana fall. CSN själv kan icke ta reda på hur det föreligger. Är de inte misstänksamma av sig så godtar de i vissa fall en sådan förklaring.

*** EDIT ***

Självklart är det en bekant som gjort på detta viset då jag är ärligheten själv och skulle aldrig göra omoraliska eller olagliga saker överhuvudtaget. Det är därför jag vet detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Räknas inkomsten från det datum den intjänades eller när den betalades ut? Många sommarjobbare brukar ju få sin lön en månad efter de har arbetat och därmed efter csn:s brytpunkt. Jag har för mig att CSN går efter löneutbetalningsdatum och vad säger det juridiska, alltså vad är egentligen rätt? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Räknas inkomsten från det datum den intjänades eller när den betalades ut? Många sommarjobbare brukar ju få sin lön en månad efter de har arbetat och därmed efter csn:s brytpunkt. Jag har för mig att CSN går efter löneutbetalningsdatum och vad säger det juridiska, alltså vad är egentligen rätt? Någon som vet?

Utbetalningsdatum brukar det va.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Räknas inkomsten från det datum den intjänades eller när den betalades ut? Många sommarjobbare brukar ju få sin lön en månad efter de har arbetat och därmed efter csn:s brytpunkt. Jag har för mig att CSN går efter löneutbetalningsdatum och vad säger det juridiska, alltså vad är egentligen rätt? Någon som vet?

Om CSN i sitt avtal med låntagaren stipulerar att det är utbetalningsmånad som gäller för inkomst så är det ju "lagligt". I vad skulle det olagliga föreligga?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Om CSN i sitt avtal med låntagaren stipulerar att det är utbetalningsmånad som gäller för inkomst så är det ju "lagligt". I vad skulle det olagliga föreligga?

nja ville inte klargöra om det var olagligt eller inte. Undrade egentligen om det var skillnad mellan inkomst av tjänst och kapital. Nu var jag lite lat när jag frågade här eftersom den informationen faktiskt fanns på csn:s hemsida.
Det är tydligen kontantprincipen som gäller också.
http://www.avdragslexikon.se/avdrag/KONTANTPRINCIPEN/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Stämmer fint, fick ett återkrav på 6000 så sent som i våras. Kändes inte helt ok direkt några veckor innan sommaren.

Jag tror du har missförstått det hela. Det ditt ex förmodligen gjorde var att hon spred ut ÅTERBETALNINGEN av det hon överskridit. Det är så det funkar nämligen. Återbetalningen sprids ut på den kommande perioden som man fått beviljat från csn.

Ett annat alternativ är att hon pluggat en utbildning där man får beviljat csn för hela läsår. Har hört att det görs så på vissa utbildningar. De flesta utbildningar har dock som system att man delar upp det terminsvis.

Det rörde sig om hennes årsinkomst, inte någon återbetalning.

Hon ringde CSN och pratade med dem, så mycket möjligt att det rörde sig om någon trevlig själv som ville hjälpa henne, men som sagt, var hennes inkomst detta berörde,aldrig någon återbetalning.