AMD svarar på Nvidias anklagelser

Permalänk
Medlem

Vapnet ser ju bättre ut på AMD's sida, nVidias ser lite utsträckt ut.

Guru3D Quote:
"If you look on the holster of the gun, you'll see that the texture on the right side (NVIDIA) is a little more stretched, it looks a tad bit better on AMD's (left) R6870."

Guru3D Quote:
"So the difference at default driver setting in-between AMD and NVIDIA is as far as we are concerned NIL."

Det är väldigt lika överallt, små skillnader kommer väl alltid att finnas.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Skiter ganska fullständigt i deras tjafs i vilka skillnader man eventuellt kan hitta om man studerar en stillbilld i 1 timme, jag vill ha det grafikkort som presterar bäst och krånglar minst!

Är inte 100% nöj med mitt kort från ATI jag har, så när sandy bridge är ute och det är dags att köpa ny burk är det två stycken 580 som gäller! (förutsatt att inget oförutsett skulle hända som ändrar min uppfattning)

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk

Har tittat noga på bilderna ser att Nvidia har lägre skärpa men det är inte nackdel på alla sätt och vis det ger även en mjukare bild till ex små detaljer ser jämnare ut. Så det är både för och nackdelar(har kollat dom andra bilderna också).
Har själv tyckt att nvidia har bäst bild kvalite annars när det gäller färger.

Permalänk

Känns också som att AMD har bättre kontrast. Kolla på hans ben och färgen i ansiktet.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Hjälpsam

Trots allt små skillnader, vilket också sägs i artikeln.
Grejen är att att AMD inte har sämre bild än Nvidia med defaultinställningar, vilket gör Nvidias kritik obefogad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andyboy88:

"So the difference at default driver setting in-between AMD and NVIDIA is as far as we are concerned NIL."

Radeon HD 6850 & 6870 review

(sorry för samma post på olika forum men, det är relevant)

Jag kan då inte se någon speciellt stor skillnad,Den som kan det snackar gojja!

Skulle vara kul om Nvidia kunde visa vilken av bilderna som är från Nvidia och AMD om dom skulle få 2 screenshots via mail

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Jag kan då inte se någon speciell skillnad,Den som kan det snackar gojja!

Ser du alltså ingen skillnad på http://archive.sunet.se/pub/games/PC/guru3d/img-cache/6800/iq... ?
AMD (vänster) NVIDIA (höger)

Permalänk
Medlem

Haha, amd sänkte sin bildkvalitet men har fortfarande bättre bild än nvidia. Och nvidia klagar på fusk? Om amd har lyckats öka sin fps med 10% som nvidia påstår, och ändå har bättre bild än nvidia så ska nvidia inte klaga direkt^^

Bara för att nvidias kort är inställd på "Über 1337 pro haxxor bildkvalitet", medans ati har gått från "bra" till "normal" i sin kontrollpanel så betyder inte det att nvidias bild är bättre, bara för namnet på deras inställning påstår det lol. Snarar nvidia som gjort bort sig när amds "normal" ger bättre bild än deras "bättre kvalitets-inställning".

Jag skulle kunna göra samma sak som nvidia, släppa ett kort och göra en inställning för 2x2 pixlar i 8 bitars färg och kalla det "Top exclusive picture" och hävda att amd fuskar som endast har "normal".. SUck

Nvidai hävdrar att amd "fuskar", och så kommer det fram att det är nvidia som "fuskar" med sin bildkvalitet.

Att ens kalla det för fusk om det nu ens hade varit så att amd haft sämre bildkvalitet är också konstigt är också konstigt, tillverkaren väljer väl själv vad de tycker är bra bild/prestanda inställning? I detta fallet tycker nvidia det är OK med sämre bild och "fuskar" där med. Men jag hävdar inte att de fuskar dock, deras val om de vill ge kunderna lite sämre bild med högre prestanda.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Ser du alltså ingen skillnad på http://archive.sunet.se/pub/games/PC/guru3d/img-cache/6800/iq... ?
AMD (vänster) NVIDIA (höger)

Han menar att det inte är någon påtaglig skillnad i kvalitet mellan de två. Det är små skillnader så som lite större kontrast, lite annorlunda texturhantering på vapnet. Den som kommer och säger "Den ena är helt klart bättre än den andra" är antingen ett troll eller har huvudet långt upp i någons bakdel.

Förövrigt så är det nästan läskigt hur många människor som ska slåss över vilket företag som är bäst vid varje tillfälle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Har tittat noga på bilderna ser att Nvidia har lägre skärpa men det är inte nackdel på alla sätt och vis det ger även en mjukare bild till ex små detaljer ser jämnare ut. Så det är både för och nackdelar(har kollat dom andra bilderna också).
Har själv tyckt att nvidia har bäst bild kvalite annars när det gäller färger.

Hahaha, dom säger ju att hoppet är det sista som människan överger ja Carry on

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

som jag sa i andra tråden så ser amd ut att ha övertaget rejält i mw2, skulle nästan kunna säga att nvidia fuskar om man vill vara taskig, tokdålig af i vinkel, samt dålig af vid fotspåren, om grafiken såg så suddig ut så skulle jag klaga direkt... ock alla säger att nvidia har så bra kvalitet? har dom testat med atikort? jag har kört ati länge nu och har nog inte sett nått spel med så taskig skärpa som nvidias screen i mw2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Ser du alltså ingen skillnad på http://archive.sunet.se/pub/games/PC/guru3d/img-cache/6800/iq... ?
AMD (vänster) NVIDIA (höger)

Jo, amd har bättre bild i detta läget. Kolla på muren längst till höger. Amds skuggor eller smuts ser mer detaljerat ut än nvidias. Inget jag själv skulle lägga märke till ifall jag sprang förbi dock:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Jo, amd har bättre bild i detta läget. Kolla på muren längst till höger. Amds skuggor eller smuts ser mer detaljerat ut än nvidias. Inget jag själv skulle lägga märke till ifall jag sprang förbi dock:P

Det är ingen mur.
Men med den bilden bevisas det att nvidia pratar bara skit om att AMD skulle fuska. Pågrund av att dom kom på ett sätt att ha lika bra bild kvalité som nvidia men även få bättre prestanda:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatcamp:

Det är ingen mur.
Men med den bilden bevisas det att nvidia pratar bara skit om att AMD skulle fuska. Pågrund av att dom kom på ett sätt att ha lika bra bild kvalité som nvidia men även få bättre prestanda:P

Haha ett vapen ja, det missade jag:P AMD har ju till och med bättre bild här

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Har tittat noga på bilderna ser att Nvidia har lägre skärpa men det är inte nackdel på alla sätt och vis det ger även en mjukare bild till ex små detaljer ser jämnare ut. Så det är både för och nackdelar(har kollat dom andra bilderna också).
Har själv tyckt att nvidia har bäst bild kvalite annars när det gäller färger.

nVidia var ju lite ljusare och blaskigare på bilden från Modern Warfare. AMD har mer kontraster.
Vilket som är bäst är personligt och skillnaderna löser man enkelt med andra inställningar i spelet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hallå eller Man lär ju inte se skillnad själv ju. Har man inget hemma att jämföra med, så ser man inte om AMD eller NVIDIA har bäst kvalité. De får man i så fall ställa in om de är oskarpt, annars så lär man inte se någon skillnad på AMD eller NVIDIA. Kan göra ett blind test och sätta ihop två lika danna datorer och ha igång ett spel Ni lär inte märka en jätte stor skillnad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Ser du alltså ingen skillnad på http://archive.sunet.se/pub/games/PC/guru3d/img-cache/6800/iq... ?
AMD (vänster) NVIDIA (höger)

Ser helt klart skillnad, dock är det den högra bilden som gör sig bäst "->"

Permalänk
Medlem

Kontrast och bild inställningar kan man lätt ändra. När jag bytte mitt GTX260 mot mitt nuvarande var jag faktiskt chockad över skillnaden inom default färger.

Detta är nu subjektivt så ta det med nypa salt; Nvidias färger är mer neutrala (washed out) medans AMDs färger är mer starka. När jag startade UT3 eller CSS så kändes det som färgerna varierade mer så att säga.

Vet inte vad det kan bero på men det var ganska stor skillnad för mig. Jag brukade köra med Digital Vibrance (?) ibland med nVidia kortet för att få lite starkare färger så kanske mina ögon som är förstörda. För övrigt så kör jag SRGB mode på skärmarna, dock värt att notera är att senaste ATI 10.10d har lite väl för mycket rött där man måste sänka en bit för att bli nöjd. Vad jag vet är det en bugg.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jinaj123:

Ser helt klart skillnad, dock är det den högra bilden som gör sig bäst "->"

Hur kan du tycka det?:P Tycker färgerna är exakt lika dana osv, enda skillnaden är att vänstra bilden är skarpare

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jinaj123:

Ser helt klart skillnad, dock är det den högra bilden som gör sig bäst "->"

Tror det är dax för dig att skaffa nya glasögon...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jinaj123:

Ser helt klart skillnad, dock är det den högra bilden som gör sig bäst "->"

Det är ju synd att du missar självklara saker som vapnet i kanten och kontrasten.
Men men smaken är ju som baken du kanske helt enkelt föredrar ovanstående?

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

tyckte amd's bilder såg bättre ut haha

Med risk för att kasta en pinne på brasan så måste jag faktist hålla med.

Skrivet av Ratatosk:

Trots allt små skillnader, vilket också sägs i artikeln.
Grejen är att att AMD inte har sämre bild än Nvidia med defaultinställningar, vilket gör Nvidias kritik obefogad.

Radeon HD 6850 & 6870 review
Jag har då inte märkt några skillnader som skulle göra AMD's default inställningar "fulare" än Nvidia's, bara för att AMD och Nvidia har totalt olika gamma,färg och kontrast så betyder det inte att den ena är undermålig den andra. "Smaken är som baken, färggrann och full av skit!" vissa spel är till Nvidia's fördel, andra till AMD's. och om man verkligen tycker att färger och sånt skit inte duger så går det faktist att ändra inställningarna hos båda tillverkarna ^^

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Bra svar från AMD som inte sänker sig till motståndarens nivå.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tror det är dax för dig att skaffa nya glasögon...

Jag tycker inte det är helt självklart ändå. Tittar man på grejen till höger (vad det nu är) så är det rätt jävla obvious att den till vänster är bättre men tittar man på skuggorna bakom killen så skulle jag säga att den till höger är (jävligt marginellt) bättre.

Permalänk
Medlem

Håller med om att AMD ser bättre ut på den bilden.

Var inte det som nVidia klagade på att AMD sänkte bildkvalitén mellan 5870 serien och 6870 serien?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jinaj123:

Det där testet tar ju nvidia hem hur lätt som helst, fast det kanske bara är jag som har ett såpass tränat öga

Tycker du CD skivor låter bättre när man haft dom i frysen också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Tycker du CD skivor låter bättre när man haft dom i frysen också eller?

Han svarvar sina skivor innan

Svalander Audio AB - Shoppen

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Något fusk anser jag inte att det är, men däremot så kan man inte ställa AMDs lösning mot Nvidias och säga att det är en ärlig fight.

16xAF är 16xAF och ska inte vara mer än så. AMDs 16xAF ser ut att vara en mer avancerad teknik och ska därför kanske märkas 32xAF, eller 16xSAF (S står för Super ). Du kan ju t.ex. inte ställa 8xMSAA mot 8xCSAA och säga att det är en ärlig fight, både prestanda och kvalité skiljer sig. AMD måste ta och döpa om sin teknik för att hantera AF, och kanske införa nya valmöjligheter i grafikinställningar. 16xAF börja kännas gammalmodigt, så 32xAF är mer än välkommet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Skiter ganska fullständigt i deras tjafs i vilka skillnader man eventuellt kan hitta om man studerar en stillbilld i 1 timme, jag vill ha det grafikkort som presterar bäst och krånglar minst!

Är inte 100% nöj med mitt kort från ATI jag har, så när sandy bridge är ute och det är dags att köpa ny burk är det två stycken 580 som gäller! (förutsatt att inget oförutsett skulle hända som ändrar min uppfattning)

Jag förstår inte riktigt du skiter i bildkvalitet men ändå måste du ha två st 580? Är inte det lite bortkastade pengar?

Vad är det som säger att två st 580 kommer att ge dig mindre krångel också?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Kontrast och bild inställningar kan man lätt ändra. När jag bytte mitt GTX260 mot mitt nuvarande var jag faktiskt chockad över skillnaden inom default färger.

Detta är nu subjektivt så ta det med nypa salt; Nvidias färger är mer neutrala (washed out) medans AMDs färger är mer starka. När jag startade UT3 eller CSS så kändes det som färgerna varierade mer så att säga.

Vet inte vad det kan bero på men det var ganska stor skillnad för mig. Jag brukade köra med Digital Vibrance (?) ibland med nVidia kortet för att få lite starkare färger så kanske mina ögon som är förstörda. För övrigt så kör jag SRGB mode på skärmarna, dock värt att notera är att senaste ATI 10.10d har lite väl för mycket rött där man måste sänka en bit för att bli nöjd. Vad jag vet är det en bugg.

Lösningen på färgproblemet är att köra med kalibrerad skärm

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24