Permalänk
Medlem

HD 5970 vs GTX 480

Har på senare tid blivit intresserad av att prova på 3D. Sitter för stunden med ett hd5970 som jag är väldigt nöjd med, men då Nvidia än så länge är överlägsna på 3D-fronten funderar jag på om det kan vara värt att byta.

Jag har ingen lust att lägga extra pengar på nytt grafikkort då jag redan har det i nuläget snabbaste, och funderar därför på att byta mitt 5970 mot ett GTX480 och kanske dessutom få en slant emellan.

Det jag nu undrar är om jag kommer att bli besviken på spelupplevelsen (framförallt med FPS i åtanke) om jag går från ett 5970 med 60hz skärm till ett 480 med 120hz skärm? Ligger i de flesta spelen stadigt på 60fps med vsync nu, och man blir ju lite bortskämd. En liten nackdel jag ser med Nvidia är att jag har AM3 moderkort och inget stöd för sli vid eventuell uppgradering.

Vad säger ni, är det ett vettigt byte? Duger ett gtx480 till en bra 3D-upplevelse med acceptabla fps?
Skulle också vilja höra vad en rimlig mellanskillnad skulle kunna hamna på om man ser till det nämnda bytet. Jag har inga förhoppningar om fantasisummor, utan tycker väl snarare att det med nypriset i åtanke borde vara åtminstone några hundralappars marginal.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 580 med 3d-vision. Blev Nvidia för mig med just för 3d-möjligheterna. Kan säga att det drar ner prestanda rejält (eller ja med hälften då, men det känns som mer). Kortet får verkligen kämpa för att hålla acceptabla bildrutor per sekund . Är du van ett 5970 bör du nog satsa på ett 580 minst.

För övrigt är 3d-vision riktigt läckert, mycket bättre 3d än vad jag trodde det skulle vara.
Inget man använder i multiplayer spel dock (eller ja möjligtvis strategi-spel), så det kan du ju också väga in i ekvationen.

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret!

Var rädd för att det skulle vara på gränsen med ett 480. Jag kan tänka mig att sänka grafikinställningarna lite för att få en bättre framerate, men man spelar ju hellre ett snyggt spel i 2D än ett fult i 3D. Kan man nå en rimlig kompromiss med ett 480 måntro? Att lägga pengar på ett 580 känns i nuläget inte aktuellt och det känns inte som att så många säljer/byter begagnade ännu heller.

Spelar ytterst sällan multiplayerspel så det är inget problem, tackar för upplysningen dock!

Permalänk
Medlem

En rekommendation hur-som-haver är ju att du investerar slantarna i en 3d-skärm till att börja med, alltså en 120hz skärm. Det är ett otroligt lyft i sig (i spel framför-allt).
Kanske köpa en 3d-skärm nu, njut av den en stund. Låt 580 sjunka i pris och köp ett då.
Nu säger jag ju inte att det blir ospelbart i 3D på ett 480, absolut inte. Men du går ju trots allt från ett 5970, till ett kort som presterar en bit under det. Dela sedan fps:en med hälften så får du ju en liten aning hur det hela kommer att flyta på i 3D!

Iofs om du säljer ditt 5970 nu innan nya 69** serien anländer lär du ju få ett par kronor mer för det.... svårt det där.
Det enda man vet med dator-prylar är att man gör en dålig investering när man köper dem.
Men vafasen, här sitter jag ett par tusen kr fattigare, med ett par svartgröna heltöntiga brillor på fejjan -men med ett leende på läpparna.

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Medlem

Ska sägas att 5970:t är det första high end-kortet jag har haft, och jag har klarat mig bra tidigare också. Ang. skärmbytet så är det planen. Ska sälja min nuvarande för köp av, mest troligt, Acer GD245HQ.

Du definierade just charmen med livet som nörd Man är medveten om att vad man än köper till vilket pris det än må vara är en dålig affär. Ändå accepterar man det och är minst lika glad för det! För att sedan upprepa proceduren någon månad senare, and the world keeps on spinning!

Permalänk
Medlem

Jag har just den där Acer skärmen. Kan varmt rekommendera den, klart bästa skärmen jag har haft.
Nåja, lycka till med investeringarna. Du fick iallafall min vinkel av det hela. Som ett lite post-sciptum kan jag ju tillägga att jag är rätt "känslig" när det gäller fps i spel. Nu är det ju en rätt delikat subjektiv fråga, när vissa upplever att en lägre fps är helt spelbar. Medan andra sitter och tuggar fradga när fps:en dippar ner under 60. Jag är väl mittemellan där någonstans.

Men jag är rädd att ett 480 i 3D-spel (för du vill ju trots allt köra i skärmens native 1920*1080 eller i undantagsfall då 1680*1050) kommer att "handikappa" spelupplevelsen rätt mycket för de flesta.

Förhoppningsvis kan någon med ett 480 ge sin bild på det hela. Nu skall jag sluta tugga bokstäver i onödan!

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Skrivet av perper:

Tackar för svaret!

Var rädd för att det skulle vara på gränsen med ett 480. Jag kan tänka mig att sänka grafikinställningarna lite för att få en bättre framerate, men man spelar ju hellre ett snyggt spel i 2D än ett fult i 3D. Kan man nå en rimlig kompromiss med ett 480 måntro? Att lägga pengar på ett 580 känns i nuläget inte aktuellt och det känns inte som att så många säljer/byter begagnade ännu heller.

Spelar ytterst sällan multiplayerspel så det är inget problem, tackar för upplysningen dock!

Du behöver inte byta kort för att kunna köra 3d amd har börjat rusta upp sig mer och mer för 3d det finns en handfull skärmar där ute som är 3d ready med ati/amd kort satsa på det istället. Att byta ett 5970 mot ett 480 låter för mig som en dålig investering.

Permalänk
Medlem

Har sett att AMD försöker komma sig in på 3D-marknaden också, det känns dock lite halvdant med tredjepartstillverkad mjukvara och brist på "egna" glasögon etc. Hur ser det ut med skärmstödet? Är de som visas på AMD:s hemsida bara sponsrade rekommendationer, så att vilken 120hz-skärm som helst egentligen skulle fungera? I så fall känns det ju väldigt logiskt att köpa acerskärmen och prova 3D med nuvarande grafikkort först och främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Har sett att AMD försöker komma sig in på 3D-marknaden också, det känns dock lite halvdant med tredjepartstillverkad mjukvara och brist på "egna" glasögon etc. Hur ser det ut med skärmstödet? Är de som visas på AMD:s hemsida bara sponsrade rekommendationer, så att vilken 120hz-skärm som helst egentligen skulle fungera? I så fall känns det ju väldigt logiskt att köpa acerskärmen och prova 3D med nuvarande grafikkort först och främst.

Skillnaden är just att nVidia har stängd 3D, medan AMD kör på en öppen standard där det redan finns brillor och produkter. Därav är det en avsaknad av just AMD brillor men som gör att du kan ha olika brillor etc. Lite segt att 5xxxx serien inte stödjer bluray 3d men kanske de fixar det i kommande drivrutiner.

Här har du en lista på skärmar och tillverkare = Supported Hardware
Lista på nuvarande spel = AMD HD3D Gaming

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Skillnaden är just att nVidia har stängd 3D, medan AMD kör på en öppen standard där det redan finns brillor och produkter. Därav är det en avsaknad av just AMD brillor men som gör att du kan ha olika brillor etc. Lite segt att 5xxxx serien inte stödjer bluray 3d men kanske de fixar det i kommande drivrutiner.

Här har du en lista på skärmar och tillverkare = Supported Hardware
Lista på nuvarande spel = AMD HD3D Gaming

Ja håller helt och hållet med där 6xxx serien stödjer ju bluray 3d playback så det borde ju även 5xxx serien göra =S
Och stödet i 6xxx serien lär ju inte ligga hårdvaru mässigt.

Permalänk
Medlem

Det var den listan jag syftade på tidigare. Menar dom att det finns 2 stycken dataskärmar som stödjer tekniken? Det borde väl ändå funka med vilken 120Hz skärm som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Det var den listan jag syftade på tidigare. Menar dom att det finns 2 stycken dataskärmar som stödjer tekniken? Det borde väl ändå funka med vilken 120Hz skärm som helst?

Saken är den att olika skärmar har olika metoder för 3D, nVidias skärmar kommer ej att fungera på andra system pga just att det är låst till nVidia. Problemet idag inom datorskärmar är att nVidia kör sitt stängda interface där bara nVidia tillsammans med någon aktör inom datorskärmar för att göra ett "3D Vision paket"

AMD kör med öppen standard, problemet är dock att många tillverkare skiter i standarder som VESA 3D och kör med eget.

Eftersom jag inte läst in mig korrekt eller lekt med 3D så kan jag inte komma med vilka skärmar som kommer fungera och vilka inte vare sig det är nVidia eller ATI. Bästa är att kolla upp AMDs support för vilka skärmar de stödjer. Samma sak är med nVidia, kolla upp vilka skärmar som fungerar innan du tänker köpa någon skärm.

Tyvärr är inte 3D något som har blivit standard, så man får hoppas att det kommer bättre lösningar i framtiden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att kasta pengar i sjön o byta till ett liknande/sämre kort för just en funktion som du kanske inte ens tycker är värd att ha. Sen för att inte tala om prestanda/fps försämringen...

Kan du vänta går det ju alltid hoppa på nästa generation av nvidia kort som förhoppningsvis har mycket bättre prestanda än det du sitter på nu.

Permalänk

Kan du vänta går det ju alltid hoppa på nästa generation av nvidia kort som förhoppningsvis har mycket bättre prestanda än det du sitter på nu.[/QUOTE]

Håller helt och hållet med vill du absolut att det ska vara nvidia 3dvision så vänta på ett nyare kort det pratas om att nvidia ska släppa ett 580 x 2 kort det skulle ju vara överlägset i 3d, men det lär ju dock kosta en del =p