Permalänk
Melding Plague

OCZ Revodrive X2

Amerikanska OCZ fortsätter att satsa på PCI Express-baserad lagring för vanliga dödliga. SweClockers tar en titt på företagets andra version av omtalade Revodrive.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra skriven, intressant läsning. *Tummen upp*

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Vad gör Radeon märket i bakgrunden? :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Vad gör Radeon märket i bakgrunden? :S

de njuter av sina 5 minuter i rampljuset?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elghinnarisa:

de njuter av sina 5 minuter i rampljuset?

Haha ^^

Tror swec gör ''sublimited message'' åt Radeon

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Nämnvärt är att lösningen döljer själva kontrollkretsarna för operativsystemet, något som tyvärr tar bort möjligheten för TRIM.

Och där svalnade intresset avsevärt!

När kommer SweClockers test på: OCZ IBIS ??

Permalänk
Medlem

Bra recension! Riktigt bra resultat. Dock tycker jag att betoningen på att skriv/läs hastigheterna är så mkt högre än andra, det märker man enligt min åsikt inte så stor skillnad på vid vanlig användning. Men såklart är det kul att ha det snabbaste på konsumentmarknaden

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Haha ^^

Tror swec gör ''sublimited message'' åt Radeon

moderkortet dom kör med har inget inbyggt grafikkort så är nog derför dom kör med ett sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ja eller oxå e dom fans.((dom brukar vara snabba på nyheter om ATI kort) långsammare på andra (tur att nordichardware finns så man får lite perspektiv))
Undrar hur den står sig mot 2 st vertex2 diskar är väl igentligen det som e mest intressant (samma chip), eftersom det e det de handlar om med revodrive (gen1 (2 ssd satadiskar i raid 0 ) & gen 2 borde vara mot 4 st ssd satadiskar i raid 0 ) synd att dom inte har en sådan lösning med i testet oxå. Får man samma bekymmer med 2 st sata diskar tex vertex2 (eller 4a st) i raid som med detta kortet?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hur vet man om ens moderkort stödjer boot från pciX, jag kolla igenom alla manualer och googla ett tag för att se om Rampage II Gene hade stöd för pci boot men hitta inte nåt, nån som vet?

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite konstigt att ett PCIe kort med solid-state-chip är dyrare att tillverka än ett standard SSD i kompakt format...
Jag menar SSD chip borde man kunna trycka upp på kretskort ganska billigt idag och sedan lägga på hög som den i artikeln beskrivna dubbelmackan, eller?

Är ju ganska nöjd med mina spinnande metallskivor fortfarande, utan RAID bootar systemet på ca: 35 sekunder.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

1337

Skrivet av piddeman:

Haha ^^

Tror swec gör ''sublimited message'' åt Radeon

sub-limited message?

subliminal message...

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Tycker det är lite konstigt att ett PCIe kort med solid-state-chip är dyrare att tillverka än ett standard SSD i kompakt format...
Jag menar SSD chip borde man kunna trycka upp på kretskort ganska billigt idag och sedan lägga på hög som den i artikeln beskrivna dubbelmackan, eller?

Är ju ganska nöjd med mina spinnande metallskivor fortfarande, utan RAID bootar systemet på ca: 35 sekunder.

skillnaderna i priset beror på att de använder 4 kontrollerkretsar istället för en, sen så behövs det nog en raidkontrollerkrets, pci-expresskrets och pci-xkrets.
kanske nått annat också som inte finns med annars

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sparc0:

Hur vet man om ens moderkort stödjer boot från pciX, jag kolla igenom alla manualer och googla ett tag för att se om Rampage II Gene hade stöd för pci boot men hitta inte nåt, nån som vet?

det undrar jag med?!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xReverenDx:

sub-limited message?

subliminal message...

Ops! My bad!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

det undrar jag med?!

Det står i Ocz´s forum

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Relik 📜

Hehe, Radeon-kortet användes helt enkelt i testriggen och fick följa med bort för fotostunden. Inget skumt, är ofta grafikkort med på bilderna vi tar.

Angående att ha med vanliga SSD i RAID så hade vi tyvärr inte två identiska enheter tillgängliga under testet, annars hade vi gärna haft med även det resultatet. En chansning är dock att rena prestandan landar på mer eller mindre samma nivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

ja eller oxå e dom fans.((dom brukar vara snabba på nyheter om ATI kort) långsammare på andra (tur att nordichardware finns så man får lite perspektiv))

Eh, va? De piskade väll ut uppgifterna på nVidia korten så fort de fick i enlighet med sitt NDA? Det går inte rimligtvis att vara snabbare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Grymt sugen på ett sånt här kort nu!
Dock fundersam på eventuell prestanda försämring över tid utan TRIM, tyckte jag läste någonstans att de har någon inbyggd funktion för garbage collection. Men hur bra är den?
Om den inte är något vidare, kan man nollformatera disken eller något för att göra samma sak som TRIM tro? (Inte läst upp så extremt mycket om TRIM ännu)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Tycker det är lite konstigt att ett PCIe kort med solid-state-chip är dyrare att tillverka än ett standard SSD i kompakt format...
Jag menar SSD chip borde man kunna trycka upp på kretskort ganska billigt idag och sedan lägga på hög som den i artikeln beskrivna dubbelmackan, eller?

Är ju ganska nöjd med mina spinnande metallskivor fortfarande, utan RAID bootar systemet på ca: 35 sekunder.

SSD - men har den samma prestanda? Annars har du svaret där.

Allmänt tycker jag väl som de flesta, 'SSD borde komma ner i pris snart'.

Men anledningen att man inte har 120GB internminne är att det är annan teknologi. Klart, nöjer man sig med att C: töms när strömmen går så går det nog att fixa med RAM-minne istf Flashminne

Så det det handlar om är samma utveckling för Flashminnen som för DDR->DDR2->DDR3 osv. Plus utveckling av kontrollers som hänger med, även om jag tycker prestandan börjar bli god nog och det är kapaciteten fokus bör läggas på helt och hållet och inget annat.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Men anledningen att man inte har 120GB internminne är att det är annan teknologi. Klart, nöjer man sig med att C: töms när strömmen går så går det nog att fixa med RAM-minne istf Flashminne

Finns redan, och har hunnit överges. Gigabyte lanserade i-RAM 2005. (två år innan Apples iPhone, så i- biten kommer inte därifrån) En SSD som ansluts via S-ATA, och använde sig av vanliga ramstickor. DDR stickor, och tyvärr bara 4 st. Maxgränsen på 1Gb / minnespinne verkar dock påhittad, då jag sett användare med 16GB/enhet. (med andra ord 4st 4GB minnespinnar.) En uppföljare, baserad på DDR2 visades på mässa, men kom aldrig ut i handeln. Problemet med att "disken" vlev tom när man stängde av datorn löstes med ett litet batteri, och ve dig om det blev dåligt... Laddningsbara celler håller ju inte för hur många laddningar som helst, så det var bara en tidsfråga... Och att utrymmet var litet kom man runt med hjälp av raid. Men det blev lite dyrt, och Gigabyte verkar ha ansett att det sålde för dåligt, de har inga annonserade planer på att lansera i-RAM2...

DDRdrive X1 är i princip samma sak som i-RAM, fast, den använder precis som OCZ's Revodrive PCI-E sloten till data överföringen, och får därmed bättre prestanda än i-RAM. Finns inte heller i nyare utformning.

HyperOS HyperDrive är lite mer aktuell. I version 5, som är den senaste, stödjs DDR2, och 8GB / per minnessticka, samt 8'a minnesplatser, för totalt 64GB utrymme.

Fast, om man ska investera sådana summor kan jag ju ifrågasätta varför man inte bara plockar på sig ett server moderkort med gott om minnesplatser, och installerar till HD, för att vid uppstart spegla till en ramdisk. Suspend to ram, ger strömsparläge som inte riktigt, men nära nog motsvarar att ha stängt av datorn, och prestanda på vettigt ramminne i minnesplatser är högre än via någon extern kontroller. Exotiskt som fan är det med, om man vill ha skrytfaktorn. Ett problem bara. Jag är inte så övertygad om att det går att få Microsofts OS att gå med på en sådan tillvaro, men Linux är ju coolt det med.
Om inte det framgått så hamnar alla de här lösningarna enligt min åsikt i hörnet för coola, men inte så väldigt användbara lösningar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Då väljer jag fortfarande en PhotoFast GM-PowerDrive över en OCZ RevoDrive...

Och jag måste säja att det är lustigt att SweRedax inte ens har ens nämnt deras GM-PowerDrive-LSI PCIe SSD!

Visa signatur

Foxconn QuantumForce Bloodrage | Core i7 920(D0) @ 3.8 | 3x2GB Corsair Dominator 1866 | Gainward GeForce GTX780 | Samsung 840 250GB | 2xWestern Digital Caviar GreenPower 1TB | Plextor PX-B940SA | Tagan BZ 900W | Corsair H70 | Zalman GT1000 | Samsung Syncmaster T260 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Och där svalnade intresset avsevärt!

När kommer SweClockers test på: OCZ IBIS ??

Skrivet av Fjanterifjant:

Grymt sugen på ett sånt här kort nu!
Dock fundersam på eventuell prestanda försämring över tid utan TRIM, tyckte jag läste någonstans att de har någon inbyggd funktion för garbage collection. Men hur bra är den?
Om den inte är något vidare, kan man nollformatera disken eller något för att göra samma sak som TRIM tro? (Inte läst upp så extremt mycket om TRIM ännu)

Länk till anandtechs test av garbage collection på OCZ IBIS som också baseras på sandforce x 4:

OCZ's Fastest SSD, The IBIS and HSDL Interface Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Avstängd

Jobbigt o leta reda på ett moderkort som denna ssd passar till... måste stödja boot från pci-e, få plats med detta kort plus g-kort med moddad kylning och sedan ett separat ljudkort också.

Finns det ens sådana moderkort? O.o

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Borde räcke med alternativet för att boota från "andra" enheter.
@Petergun: De kan inte känna till allt? Och, mer intressant, de kan inte gärna göra jämförelser mot hårdvara de inte har.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar och presterar Truecrypt med såna här monster"diskar"??

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Gigabyte lanserade i-RAM 2005. (två år innan Apples iPhone, så i- biten kommer inte därifrån)

IPhone fick sitt namn från iMac. IMac lanserades 1998...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

IPhone fick sitt namn från iMac. IMac lanserades 1998...

Ska du gå in på sånna detaljer så har Cisco använt sig av namnet iOS ett bra tag innan iOS kom till iPhone osv.

ONT: Ser ut att vara en väldigt intressant SSD! Synd bara att man är student och inte har 4000:- att lägga på en "hårddisk"...

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Medlem

Fina värden i syntetiska benchmark som ger förvånansvärt små avtryck i mer realistiska PCmark.

IMAX - dock versalt i - har sina rötter i sent 60-tal. Visades upp 1970.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

5860kr!! Finns det nån härinne som e beredd o ge så mycket???

Aow ma GADD sar ja bara :s <-- Skånska ^^

Sen var den inte så vass heller....

Inget jag kommer köpa. Det e då ett som e säkert.

Men rätt bra test. Dock undrar jag om temperaturer e nåt o bry sig om. T.ex om grafikkortet inte har en referenskylare så disken kan bli för varm o.s.v.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]