tappat telefonen i vattnet

Permalänk

tappat telefonen i vattnet

hej jag har ju tappat min tele i vattnet och den hade inget batteri skydd bara silver tejp (BAD) och nu stängs den av efter 5-10 min snälle ge råd

Visa signatur

Nuvarande dator:Amd 8core 3.5ghz, GTX 780, 8gb ram
Gammal dator (nuvarande server):Amd 4core 4ghz (o 3.7ghz), GTX 580, 16gb ram
Jag har hållit på med html,php,css,js i 2 år nu, samt fl studio i 2 år.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog tyvärr bara att glömma den telefonen. Det du kan göra (eller snarare skulle gjort direkt efter olyckan) är att plocka isär den så mycket du kan, och låta allting lufttorka i minst 48h innan du startar den igen. Om man startar en elektrisk pryl innan det torkat riskerar du att kortsluta någonting eftersom vatten leder ström.

Permalänk

Du kan skruva isär den och lägga delarna (med elektronik) i individuella zip-lock påsar och låta dom ligga. Det statiska i plasten suger då ut vattnet från telefonen. Sätt ihop dagen efter och hoppas på det bästa, annars är du rökt.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan startat telefonen "blöt" lär den redan vara körd skulle jag tro. Om det händer igen låt den torka först och sen starta.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Om man törs kan man kan baka telefonen i +50C under ett dygn, men då ska man ha jämn värme. Tips är att ha den i ett keramikkärl med lufthål. Inget jag provat själv dock.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Du har nog en liten chans fortfarande, jag råkade bada med min W660 en gång i tiden. Den höll i 5-6 månader efter det, men högtalaren blev aldrig återställd. Skruva isär allt, låt ligga och torka. Jag hårfönade telefonen dessutom, vet inte om det gjorde någon skillnad.

Följ tipsen i tråden!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Sätt den i en påse ris och låt ligga.

Eller som jag gjorde då jag väckte en vattenskadad iPhone.
Sätt i en rispåse, sug ut lften och lägg den i en laptops utblås. Så går det snabbare.

Riset suger upp fukten

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Avstängd

har hör att man kan göra nånting med t-röd ,men kommer dock inte ihåg mer änn så

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Avstängd

googlade lite och hittade detta : https://www.flashback.org/t351650

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

Bästa är att dränka luren direkt efteråt i någon spritlösning för att tvätta bort vattnet. Sen låta den torka ett par dagar. Det är vad vi gör på jobbet. Ibland går det, ibland inte.

Permalänk

Många bra förslag har ju kommit.

Bästa jag skulle säga är sånna påsar som följer med elektronik ' tork filter' samla ihop ett gäng sånna. de brukar byta färg när de suger åt sig fukt. går för det mesta att återanvända om man slanger en de i ugnen en stund.

Släng i ett par sånna påsar eller fattiglösningen är okokt ris och tejpa igen en påse. givetvis bör tex mobilen vara bra sönderplockad för bästa effekt. ingen 100% garanti att de funkar men värt en chans. elektronik idag tål mindre än vad de gjorde förr.

Visa signatur

I am Extrazz.