Permalänk
Medlem

Ny Mus, vilken? (Kvalitet = viktigt)

Som skrivit så ska jag skaffa ny mus, söker er med erfarenheter av :
Steelseries XAI
Razer Deathadder Respawn
Razer Imperator
Logitech G500 (tung/stor att lyfta?)
Logitech G9x

Har själv haft G9 och lachesis, Älskar razer scroll men skiten pajjade fort (scrollen dubbelklickar vid ett klick och funkar allmänt dåligt + greppet suger) G9:an är lite kort (ryckigt) men passar bra och sidoknapparna ligger bra till..

Inte intreserad av Mionix.

1.
G9;an kan inte läsa på heaton mattan, och byte av musmatta är ej intressant.
Är det någon som har erfarenhet av G9x? läser den bättre måntro?

2. Steelseries XAI - Läser bra? kvalite?
Har en polare som haft en Ikari (optiska) i ca 4 månader och den känns JÄVLIGT slapp redan, någon som har bra erfarenhet av andra Steelseries möss? kvaliten då dvs, ska självklart vara efter att du haft den ett tag, ej intressant om du e 12 bast o köpt din första gamingmus...

3. Deathadder, ligger knapparna i höjd så man inte kan squeeza musen utan att trycka på en knapp?

4.Logitech G500, ja hur är kvaliten?

Som kanske synes är jag intresserad av relativt ergonomiska möss MED KVALITE så skriv inte om du inte verkligen använt din mus, tack!

Motivera rekommendationer!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

zowie EC1 en mycket bra kvalite möss ZOWIE EC1 Pro Gaming Mouse - black | MaxFPS.se

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87 MPOWER | CPU: Intel i7 4770k @ 4,6Ghz | Kylare:Corsair Hydro H80i | Chassi: Corsair 800D | GPU: ASUS GTX 680 DCII | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb |PSU: Corsair TX 650 80+ | SSD: Crucial m4 128gb | HDD WD 750TB 7200rpm | Skärm: BenQ 24" XL2420T 120Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonic:

Ja den ser ju bra ut, men har du erfarenhet av den själv?
Inga drivrutiner, trist, hur ändrar man då DPI? Nej jag vill inte bara sänka i windows/linux.
Edit: Såg på bilderna att där finns en DPI knapp för 500/1000/2000

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Själv sitter jag och funderar på att skaffa en G700
Logitech G700 Gaming Mouse - Inet.se

Gillar formen samt att den har många knappar som också har en distinkt form som gör det lätt att urskilja dom när man spelar.
Sen kan man ven koppla in USB kabeln och spela medans den laddar batteriet.

EDIT: Min syster son har en G500 och jag tycker den har väldigt hög kvalite overall. väldigt skön att hålla i. Alla Logitech möss har väldigt robust kvalite design.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att dom har en drive på elgiganten just nu g9xan kostar 399kr och gratis frakt...

Permalänk
Medlem

Själv har jag använt Microsoft Sidewinder Gaming Mouse sedan den nu släpptes, är helt såld på den. Ligger perfekt i handen.
Dock så säger jag bara de, testa alltid innan köp. Smaken är ju som baken.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Glömde nämna att G500 kommer med extra tyngder du kan lägga på och ta av. Utan tyngderna är den rätt så lätt vikt.

Sen kan man alltid ta ut och kasta vikterna på folk man inte gillar under LAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParanoiaX:

Själv sitter jag och funderar på att skaffa en G700
Logitech G700 Gaming Mouse - Inet.se

Gillar formen samt att den har många knappar som också har en distinkt form som gör det lätt att urskilja dom när man spelar.
Sen kan man ven koppla in USB kabeln och spela medans den laddar batteriet.

EDIT: Min syster son har en G500 och jag tycker den har väldigt hög kvalite overall. väldigt skön att hålla i. Alla Logitech möss har väldigt robust kvalite design.

Jag gillar inte G700, trådlös och som du skriver så är sidoknappar o dylikt distinkta (sticker ut väldigt mycket) jag ser det som negativt.

Jag tycker logitech verkar hålla bra kvalite "overall" att jag tar upp det här med kvalite beror mycket på att jag och polare har haft mycket dålig erfarenhet av "gamingmärken".

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Kan tipsa om att dom har en drive på elgiganten just nu g9xan kostar 399kr och gratis frakt...

Ja jag såg det, men jag vågar inte slå till om den läser lika dåligt som min G9, den kan verkligen inte alls läsa på min heaton matta, och den mattan kommer jag inte byta ut i första taget.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat MX518 (precis bokat mig en ny 518 via elgiganten på deras rea) och intellimouse explorer 3.0..dock är ms mus jävligt plastig känsla i tyvärr men jösses vad den har hållit för mig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Varför inte Mionix? Är nämligen själv lite sugen på att köpa den, har bara hört positiva grejer Hört något dåligt om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag har alltid gillat MX518 (precis bokat mig en ny 518 via elgiganten på deras rea) och intellimouse explorer 3.0..dock är ms mus jävligt plastig känsla i tyvärr men jösses vad den har hållit för mig

Ja den ser riktigt najs ut, lite därav att jag kommit in på G500, lite mer påkostad?

Skrivet av HerrNi|sson:

Varför inte Mionix? Är nämligen själv lite sugen på att köpa den, har bara hört positiva grejer Hört något dåligt om den?

Dålig erfarenhet, pajjade mycket fort och var extremt plastig.

Var en Saiph.

Är mest intresserad av dessa:
XAI
Imperator
G9x
G500

Men så sjukt osäker, har känt på dem flesta men hur ska man bestämma sig..

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Varför inte Mionix? Är nämligen själv lite sugen på att köpa den, har bara hört positiva grejer Hört något dåligt om den?

--------
har en ligger framför mig på skrivbordet,en saiph 3200, funkar inte kan jag säga:p
Skön känsla i den, gillar den men fan..kvaliten verkar inte vara bra..köpte en efter att jag lånat en polares som var knasig..2 veckor senare får jag göra en rma på den..samma skitfel som på den jag lånat..så jag bad om pengarna åter vilket jag fick utan besvär

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Qpad 5k tycker jag e värd att nämna:p Har själv haft den och Deathadder respawn och Deathaddern är skön och så men den känns som de slits ut väldigt fort. 5K däremot tycker jag är väldigt bra, den läser bra fast lasern kan bli smutsig lätt men det är bara o blåsa på den, den är jävligt skön och har bra drivrutiner.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alx2331:

Qpad 5k tycker jag e värd att nämna:p Har själv haft den och Deathadder respawn och Deathaddern är skön och så men den känns som de slits ut väldigt fort. 5K däremot tycker jag är väldigt bra, den läser bra fast lasern kan bli smutsig lätt men det är bara o blåsa på den, den är jävligt skön och har bra drivrutiner.

Yes, även den ser väldigt stor och ergonomisk ut...

Hur är det med kvaliten, har du haft den länge? Känns scrollen slapp? Sidoknappar o dyl.?

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Yes, även den ser väldigt stor och ergonomisk ut...

Hur är det med kvaliten, har du haft den länge? Känns scrollen slapp? Sidoknappar o dyl.?

QPAD 5K Pro Gaming - Inet.se

<3

Scrollen har inte lika distinkta hack som en MX518 t.ex. Jag gillar att den är på det viset, för "hårda" hack gillar jag inte. Sidoknapparna har precis rätt motstånd, tillräckligt för att slippa "ta i" för att trycka på dem och så att man inte råkar trycka in dem.

Har haft min i 1 år ungefär. Ser ut som ny och känns som ny. Bättre kvalité på en mus har jag inte kommit i kontakt med

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

QPAD 5K Pro Gaming - Inet.se

<3

Scrollen har inte lika distinkta hack som en MX518 t.ex. Jag gillar att den är på det viset, för "hårda" hack gillar jag inte. Sidoknapparna har precis rätt motstånd, tillräckligt för att slippa "ta i" för att trycka på dem och så att man inte råkar trycka in dem.

Låter bra dehär. Jag gillade inte scrollen på G9;an som är väldigt distinkta, gillar razers scroll mer, mjuka men disktinkta, man råkar inte heller scrolla mer än man ska..=)

Funderar på att dra en 5k + en G500, så jävla svårt att bestämma sig asså.

Editerar istället för nytt inlägg::

Skrivet av Alx2331:

Kvaliteten är väldigt bra faktiskt, musen är rätt lätt men det vänjer man sig vid och varken scrollen eller sidoknapparna är slappa så att säga. Jag har haft musen sen förra julen.

Skönt att höra, finns hopp då alltså, för den ser grym ut!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Yes, även den ser väldigt stor och ergonomisk ut...

Hur är det med kvaliten, har du haft den länge? Känns scrollen slapp? Sidoknappar o dyl.?

Kvaliteten är väldigt bra faktiskt, musen är rätt lätt men det vänjer man sig vid och varken scrollen eller sidoknapparna är slappa så att säga. Jag har haft musen sen förra julen.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera SteelSeries Xai. Jag har en sådan själv (sedan lanseringen) och den har funkat hur bra som helst. Det är laser på den musen och du kan då ha hög DPI kallt för CPI i det är läget(vet ej skillnaden). SteelSeries Xai klarar upp till 5K CPI/DPI tror jag. Xai funkar perfekt till musmattan SteelSeries Qck Heavy som jag då också har. Du ändrar CPI/DPI genom att du har ett verktygsprogram till musen där du kan justera och uppdatera firmware, det är alltså ingen drivrutin som sitter och drar prestanda från din dator stup i kvarten. Kan säga dock att jag har köpt nya skatez till Xai musen som är billiga och funkar kanon, men de som sitter från början funkar utmärkt också! SteelSeries Xai är även mycket billig jämfört med vad den kostade på lanseringen, kostar nu 659kr på maxfps.se istället för 900-1000kr

Kan rekommendera dig att läsa recensioner om de produkter du är intresserad av och om du har möjlighet prova musen innan köp så du kan känna att den sitter som ''handen i handsken''.

SteelSeries Xai 659kr - SteelSeries Xai Laser Mouse | MaxFPS.se

SteelSeries Xai Skatez 79kr - Corepad Skatez Pro for SteelSeries Xai | MaxFPS.se

SteelSeries Qck Heavy 229kr - SteelSeries Qck Heavy | MaxFPS.se

Finns nog billigare priser på andra butiker också!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Kan säga att Mionix NAOS 5000 är extremt bra både i kvalité och i egenskaper... så tycker inte du ska överse den bara för tidigare erfarenheter :D... har den själv och jaa... är väl bara o titta på reviews över allt och se vilken folk tycker är bäst, mionix naos 5000 har fått oerhört bra reviews så har du pengarna tycker jag du borde lägga det på den musen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2nuts:

Kan säga att Mionix NAOS 5000 är extremt bra både i kvalité och i egenskaper... så tycker inte du ska överse den bara för tidigare erfarenheter :D... har den själv och jaa... är väl bara o titta på reviews över allt och se vilken folk tycker är bäst, mionix naos 5000 har fått oerhört bra reviews så har du pengarna tycker jag du borde lägga det på den musen

TS sa att han inte var intresserad av Mionix:p men NAOS 5000 påminner lite om Qpad 5K bara att den är lite lägre och inget direkt stöd för lillfingret:p

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Vill bara varna dig om att scrollen på min Razer Deathadder Respawn börjar bli lite smått konstig, den hamnar inte hela tiden i rätt läge vilket resulterar i att den scrollar upp och ner som en galning.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag ska iaf köpa Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Jag kan starkt rekommendera SteelSeries Xai. Jag har en sådan själv (sedan lanseringen) och den har funkat hur bra som helst. Det är laser på den musen och du kan då ha hög DPI kallt för CPI i det är läget(vet ej skillnaden). SteelSeries Xai klarar upp till 5K CPI/DPI tror jag. Xai funkar perfekt till musmattan SteelSeries Qck Heavy som jag då också har. Du ändrar CPI/DPI genom att du har ett verktygsprogram till musen där du kan justera och uppdatera firmware, det är alltså ingen drivrutin som sitter och drar prestanda från din dator stup i kvarten. Kan säga dock att jag har köpt nya skatez till Xai musen som är billiga och funkar kanon, men de som sitter från början funkar utmärkt också! SteelSeries Xai är även mycket billig jämfört med vad den kostade på lanseringen, kostar nu 659kr på maxfps.se istället för 900-1000kr

Kan rekommendera dig att läsa recensioner om de produkter du är intresserad av och om du har möjlighet prova musen innan köp så du kan känna att den sitter som ''handen i handsken''.

SteelSeries Xai 659kr - SteelSeries Xai Laser Mouse | MaxFPS.se

SteelSeries Xai Skatez 79kr - Corepad Skatez Pro for SteelSeries Xai | MaxFPS.se

SteelSeries Qck Heavy 229kr - SteelSeries Qck Heavy | MaxFPS.se

Finns nog billigare priser på andra butiker också!

Tack, utförligt inlägg, men hur är sidoknapparna, klickar dem mycket? Mjuka/hårda som en vanlig musknapp? Och scrollen, hur är den? har du känt på en Ikari som jämförelse? (dålig erfarenhet av den )

Skrivet av Alx2331:

TS sa att han inte var intresserad av Mionix:p men NAOS 5000 påminner lite om Qpad 5K bara att den är lite lägre och inget direkt stöd för lillfingret:p

Precis, sen att Qpad musen har det som du skriver gör den redan mer intressant!

Skrivet av wasidop:

Vill bara varna dig om att scrollen på min Razer Deathadder Respawn börjar bli lite smått konstig, den hamnar inte hela tiden i rätt läge vilket resulterar i att den scrollar upp och ner som en galning.

Tack, de e sånhär input jag är lite intresserad av också, har läst att många har problem med scrollen på razer möss... På min lachesis är den inte så bra längre, dock är den sjukt skön.(scrollen, inte musen..)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Vill bara varna dig om att scrollen på min Razer Deathadder Respawn börjar bli lite smått konstig, den hamnar inte hela tiden i rätt läge vilket resulterar i att den scrollar upp och ner som en galning.

Sådan är min Deathadder scroll också vilket gör att det är det enda negativa med musen.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Tack, utförligt inlägg, men hur är sidoknapparna, klickar dem mycket? Mjuka/hårda som en vanlig musknapp? Och scrollen, hur är den? har du känt på en Ikari som jämförelse? (dålig erfarenhet av den )

Precis, sen att Qpad musen har det som du skriver gör den redan mer intressant!

Xai är en relativt skön mus fast inte ens nära på att vara lika skön som Qpad 5k, jag använde min Steelseries Xai i ungefär 3 veckor innan ja sålde den för att den krånglade och att jag inte tyckte att den levde upp till vad jag ville och förväntade mig. Sidoknapparna på den är som någon annan sa, inte för lätta men ändå inte för hårda för att man ska behöva använda kraft för att trycka in dom.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Avstängd

HAr haft min deathadder sedan våren och den är fortfarande i toppform och den är en utmärkt spel/vardags mus. + snygg. Du kan stänga av belysningen på den med programmet som finns till den också. Razer ftw.

Permalänk
Medlem

Använder själv en Steelseries Ikari Laser som jag tycker är helt underbar, och som jag fortfarande använder efter 1.5 år. Skönt grepp, mjukvara för att ändra alla knappar och framförallt sköna knappar tycker jag. Om du använder ett finger på vänsterknappen, ett på scrollen och ett på högerklick kommer den dessutom fungera perfekt eftersom hyllan på högersidan endast passar lillfingret. Att den blir lite slapp är inte något jag upplevt, visst ändrar klicket egenskap litegrann efter några veckor men gissar att det är så på alla möss.

Dock gick min sönder efter ca 1.5 år(den började dubbelklicka) men efter kontakt med Steelseries fick jag den utbytt på en vecka, riktigt bra tycker jag. Antagligen uppkom felet eftersom jag har en tendens att bli lite arg på den emellanåt

Funderade lite på att uppgradera till Xai annars men den har ju ingen liten hylla på sidan så den gick bort

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Tack, utförligt inlägg, men hur är sidoknapparna, klickar dem mycket? Mjuka/hårda som en vanlig musknapp? Och scrollen, hur är den? har du känt på en Ikari som jämförelse? (dålig erfarenhet av den )

Om du trycker på dem är det ju självklart att de klickar, men jag har en Xai och har inte kommit åt sidoknapparna av misstag. Sidoknappar finns på båda sidorna också. Japp jag har provat Ikari också på LAN men det var endast ungefär 3-5 min och kan säga så långt att den kändes bra, han hade den optikala musen tror jag och det betyder lägre sens. På SteelSeries Xai har du även en liten LCD-skärm på undersidan där det står SteelSeries, men om du håller in CPI/DPI-knappen i ungefär 3 sek så kan du bläddra mellan dina olika profiler, och du har ju även CPI/DPI-knappen för att byta mellan låg/hög sens på den profilen du använder vid just det tillfället. Bara Plug and Play så jag kan starkt rekommendera den.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Xai, bästa musen jag haft.

Ett stort plus är som sagt att alla inställningar sker i musen och inte i nån mjukvara på datorn, den största fördelen är dock sensorn som går att ställa in så att den inte gissar ALLS vart du är påväg med pekaren. Det är en mycket trevlig upplevelse speciellt i FPS och MMO's. Man kan tro att det inte är nån jätteskillnad men det var för mig som dag och natt när jag bytte ifrån min G5'a. Jag använder mjuk matta till min då jag tycker inte vill slita på mina skates i onödan och det funkar ypperligt.

Musen är dessutom väldigt enkel i sin design och således finns det inte mycket på den som kan gå sönder, stilren och greppvänlig. Bara plus.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.