mini-hdmi -> hdmi konverterare

Permalänk
Medlem

mini-hdmi -> hdmi konverterare

Hej!

Jag har haft ett 9600GT i flera år med hdmi ut, kopplad till projektorn.

Nu har jag bytt till ett 470 GTX med en liten mini-hdmi-kontakt. Jag köpte igår en konverterare från mini-hdmi till vanlig hdmi och kopplade in min kabel som vanligt, men får bara mosaik och streck på projektorn, oavsett vilken upplösning och frekvens jag skickar ut.
Konverteraren kostade 79:- så det var lite på vinst och förlust jag slog till.

Till frågan:
Var kan jag köpa en konverterare av BRA kvalitet som klarar 1080p ?
Jag har googlat men gått bet och jag kan inte vara den ende med det här problemet

Permalänk
Antielefant

Umm.... det följde med en med kortet?

Annars kan man lika gärna använda en DVI>HDMI-adapter, eftersom man ändå bara kan använda ena DVI-uttaget när du har TV inkopplad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av broix:

Hej!

Jag har haft ett 9600GT i flera år med hdmi ut, kopplad till projektorn.

Nu har jag bytt till ett 470 GTX med en liten mini-hdmi-kontakt. Jag köpte igår en konverterare från mini-hdmi till vanlig hdmi och kopplade in min kabel som vanligt, men får bara mosaik och streck på projektorn, oavsett vilken upplösning och frekvens jag skickar ut.
Konverteraren kostade 79:- så det var lite på vinst och förlust jag slog till.

Till frågan:
Var kan jag köpa en konverterare av BRA kvalitet som klarar 1080p ?
Jag har googlat men gått bet och jag kan inte vara den ende med det här problemet

Jag har samma problem, inte löst det ännu :/

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Hedersmedlem

Till mitt GTX460 följde en sådan adapter med, gjorde det inte detta till era GTX470:s? Har ni testat med dessa? Provat olika drivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Någon konverterare medföljde inte kortet (point of view 470 GTX) och jag har testat 2 olika drivrutiner, blir samma fel.

Men jag har kommit på felet, det är konverteraren som är för dålig. Använder jag en dålig dvi->hdmi konverterare får jag exakt samma bildfenomen på projektorn.

Kontaktade då reference audio (hifibutik här i stan) och frågade om de hade några av bra kvalitet, svaret blev att inga stora tillverkare släppt någon mini-hdmi->hdmi konverterare än och att dem fick frågor nästan dagligen från folk som ville köpa sådana konverterare.

Så..det är bara att vänta och under tiden köra med en lite finare dvi->hdmi konverter.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av broix:

Så..det är bara att vänta och under tiden köra med en lite finare dvi->hdmi konverter.

Vill bara poängtera att det inte är någon skillnad mellan DVI2 och MiniHDMI-porten, de kan inte användas samtidigt heller. Geforce klarar bara två skärmar per kort, inklusive HDMI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync