Koppla HD Dator skärm till gammal tv? hur går jag till väga vad behövs ?

Permalänk

Koppla HD Dator skärm till gammal tv? hur går jag till väga vad behövs ?

Tjenare.
Jag har ett problem.
läst mkt på internet hur man kopplar tv.
men fattar endå inte ( trög )
jag kör dvi kabel till min Dator skärm nu.
hur ska jag koppla tv till dator skärmen?

vet ej exakt vad som behövs.

kan man komma undan billigt.

Dator skärm: BenQ 22 Tums Full HD

Grafik Kort : AMD Radeon 5770 1gb

Tv: Gammal Panasonic 28 tums. Med tillgång för 2 scart kablar. 1 S-video hona och antenn uttag.

( kan byta till vga sladd om de måste )

Tacksam för svar // Tobbe

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så måste du ha en aktiv adapter för att kunna skicka analoga signaler till din dv
Kostar ca 400-500 kr

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

ceogar.

men jag kan ju byta ut den till Vga kabel på skärmen.

förresten alla snackar på S-video sladd till grafikortet. hittar fan inge sån uttag på Radeon 5770

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

För några år sedan var det vanligt med en S-Video kontakt på grafikkorten http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/...

Här är en signalomvandlare som du kan koppla från VGA kontakten till S-Vdeo eller RGB Scart på TVn Kjell & Company - 38107 - VGA till TV omvandlare - mini

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

1. Löda en vga-scart-sladd + en timmes mjukvarukonfiguration
2. Köpa en liten låda som omvandlar vga-singalen till scart.
3. Någon typ av s-videolösning med konverter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

För några år sedan var det vanligt med en S-Video kontakt på grafikkorten http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/...

Här är en signalomvandlare som du kan koppla från VGA kontakten till S-Vdeo eller RGB Scart på TVn Kjell & Company - 38107 - VGA till TV omvandlare - mini

Den där signalomvandlaren har jag varit sugen på att köpa, hur bra bild blir det med en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonh94:

Den där signalomvandlaren har jag varit sugen på att köpa, hur bra bild blir det med en sån?

Den duger till en TV.
Bilden blir som att kolla på vanlig tjockTV, jag ser ingen skillnad iaf på en 5 år gammal 28 tums Phillips. Fast där är en grej, bilden kan bli lite förskjuten åt sidan, typ en svart rand på 5mm till höger eller vänster. Men jag tror det är TVn som hanterar signalen fel och inte omvandlarens fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz