Familjen kräver - ny speldator, budget ca 10 kSEK

Permalänk
Medlem

Familjen kräver - ny speldator, budget ca 10 kSEK

G'midda alla…

Har precis skapat ett konto för att kunna få lite feedback på en burk som jag tänkt bygga.

Problemet är att senast jag byggde en egen ny burk var Pentium 4 med hyperthreading sprillans nytt och gränssnittet mot mitt oerhört (då) överdimensionerade grafikkort ATI 9800 All-in-Wonder bara hade 3 bokstäver…

Familjen har nu nått den ålder då ovanstående burk inte längre går att använda, utom möjligen som bojsänke.

Nåja, efter att ha surfat runt lite på nätet har jag bestämt mig för en grundide och plockat ihop nedanstående spec:

Gigabyte GA-P55A-UD4
Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 Box
Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x2GB
Asus Radeon EAH6870/2DI2S/1GD5 1GB
Corsair Force Series F60 60GB
Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB
Corsair CMPSU-750HX 750W
Fractal Design Define R3 (Svart)

Mina tankar har varit:

  • ATI's nya (senaste) generation av grafikkort då effektförbrukningen är lägre och prestandan fortfarande är hyfsad

  • Gärna ASUS 6870 då det finns möjlighet till överklockning

  • Att inte ta steget upp på en i7 då burken primärt är tänkt till spel där hyper-threading inte är lika kritiskt

  • i5 760 då det verkar finnas bra möjlighet att skruva upp även den

  • Gigabytes moderkort då det verkar finnas bra stöd till ovanstående överklockning

  • 4 GB minne, med plats för 4 till

  • Ett 6870 grafikkort, med plats för ett till i CrossFire

  • Corsairs SSD som systemdisk, WD Black för lagring

  • Corsairs 750HX för att det är modulärt och inte hindrar luftflödet

  • Fractals R3 för att det redan är dämpat

  • …att alla ovanstående komponenter verkar vara hyfsat rätt i pris/prestanda

Så, till mina frågor då:

- Är det något som ni som tycker sticker ut, som inte passar in, som saknas?
- Valet av moderkort, skulle det funka lika bra med något av Gigabytes billigare varianter, UD3, USB3 etc?
- Valet av minnen, skulle det funka med snabbare minnen 1600, 1800 eller 2000 MHz?
- Om och när eventuell överklockning sker, förslag på processorkylare?
- De 750 W som nätaggregatet lämnar, räcker det för en CrossFire konfiguration med 2 stycken 6870?
- WD Black vs WD Green, motiverar den extra prestandan den större kostnaden?

Jag, liksom resten av min otåliga familj skulle uppskatta någon sorts feedback...

Tack på förhand,

_gede_

Edit: Blev en nolla för mycket i minnesfrågan...

Permalänk

Ska du klocka så kör på 1600MHz och en tredjepartskylare till CPU är ett måste hursom helst t.ex Coolermaster hyper 212 eller Corsair A50.
Annars så ser det bra ut

Permalänk
Medlem

Tycker den ser helt ok ut.
Har du tänkt att köra crossfire i framtiden så hade inte jag dragit ner på moderkortet.
Hårddisken beror ju lite på vad den ska användas till men en 5400rpm disk håller i regel längre till priset av hastighet. Så där är en bedömningsfråga som endast du kan svara på. Som lagringsdisk hade jag nog valt den långsammare.

Någon dvd/cd läsare saknar du oxå.

Ska du klocka är ju en eftermarknads cpu kylare en bra investering. I denna kategorin finns det ju hur många modeller som helst att välja på och det är mest din budget som sätter taket på vilken kylare du köper.

Permalänk
Medlem

Om jag vore du skulle jag skaffa en rigg men AM3 istället för 1156. Det är helt en smaksak då de endast skiljer några tio i pris numera.

i5 760 är ett säkert kort. Se bara till att du skaffar en hygglig eftermarknadskylare. Exempel i olika prisklasser som jag rekommenderar är: Cooler Master Hyper 212+ = 250:-, Noctua NH-U12P = 450:- eller den bästa och största, Noctua NH-D14 = 700:-. Alla dessa är tysta, men beroende på hur mycket du vill klocka CPUn väljer du kylare då de har olika kyleffektskapacitet.

Ang. dina minnen så skulle jag rekommendera 1600mhz om du ska överklocka. Moderkortet finns det inget att anmärka på direkt. Det är om du skulle skutta ner till 1000:- och lägga resterande pengar på en 100gb SSD istället. Personligen rekommenderar jag OCZ Vertex 2 framför Corsair Force då OCZ har bättre avtal på sina Sandforce-modeller än Corsair.

Grafikkort, nätagg och chassi ser annars bra ut

Vad har ni tänkt köra på datorn?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Välkommen till Sweclockers! Kul att se ett riktigt välskrivet första inlägg.

Skrivet av _gede_:

- Är det något som ni som tycker sticker ut, som inte passar in, som saknas?
- Valet av moderkort, skulle det funka lika bra med något av Gigabytes billigare varianter, UD3, USB3 etc?
- Valet av minnen, skulle det funka med snabbare minnen 1600, 1800 eller 2000 MHz?
- Om och när eventuell överklockning sker, förslag på processorkylare?
- De 750 W som nätaggregatet lämnar, räcker det för en CrossFire konfiguration med 2 stycken 6870?
- WD Black vs WD Green, motiverar den extra prestandan den större kostnaden?

Jag, liksom resten av min otåliga familj skulle uppskatta någon sorts feedback...

1. Fundera på om CF verkligen är något att satsa på. Många säger att de ska köpa grafikkort X nu, sen ett till senare för att köra SLI/CF. Det slutar oftast med att man köper ett kraftfullt kort ur en nyare serie grafikkort istället, eftersom den nya serien har funktioner och/eller finesser som den äldre serien saknar, och mellanklasskort i nästa serie ofta erbjuder bra prestanda och högre energieffektivitet, vilket är något du verkar värdesätta. Slutsats: Jag tycker att SLI/CF är onödigt om du inte behöver extrem prestanda nu. Ett annat problem är att många spel skalar ganska dåligt, vilket gör att dubbel-GPU blir ännu mer onödigt om man ser till energieffektivitet och ekonomi.

2. Om du ska köra CF bör du satsa på UD4 p g a bättre PCI-E-prestanda.

3. 1600Mhz-minnen är att rekommendera om du ska överklocka. Ta ett 2x2GB-kit med 1600Mhz och 1.5 eller 1.65V standardspänning.

4. Corsair H50/H70 eller Noctua DH-14 är de bästa temperaturmässigt just nu. DH-14 är tystast.

5. Ja, det räcker och blir över.

6. Ja, men ta ännu hellre en Samsung F3. Den är snäppet snabbare och billigare.

Fundera även på en större SSD. Skippa CF, ta ett mindre nätagg och en större SSD istället är vad jag hade gjort.

Permalänk
Skrivet av ZER0Z:

Tycker den ser helt ok ut.
Har du tänkt att köra crossfire i framtiden så hade inte jag dragit ner på moderkortet.
Hårddisken beror ju lite på vad den ska användas till men en 5400rpm disk håller i regel längre till priset av hastighet. Så där är en bedömningsfråga som endast du kan svara på. Som lagringsdisk hade jag nog valt den långsammare.

Någon dvd/cd läsare saknar du oxå.

Ska du klocka är ju en eftermarknads cpu kylare en bra investering. I denna kategorin finns det ju hur många modeller som helst att välja på och det är mest din budget som sätter taket på vilken kylare du köper.

med tanke på att han har tagit en 60GB SSD tror jag inte mycke spel får plats på den efter Win7 installation så en 5400 rpm disk kommer flaska loading times rejält när dom installaerat spelen på den Mekaniska så ne en WD black eller tom en Samsung Spinpoint F3 (som är snabbare än blacken) skylle jag gått för

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Ja jösses, det tog ett tag innan jag listade ut hur man skall svara på flera inlägg i samma svar...

Skrivet av Deathdancer:

...

Ang. dina minnen så skulle jag rekommendera 1600mhz om du ska överklocka. Moderkortet finns det inget att anmärka på direkt. Det är om du skulle skutta ner till 1000:- och lägga resterande pengar på en 100gb SSD istället. Personligen rekommenderar jag OCZ Vertex 2 framför Corsair Force då OCZ har bättre avtal på sina Sandforce-modeller än Corsair.

Grafikkort, nätagg och chassi ser annars bra ut

Vad har ni tänkt köra på datorn?

Vet inte var jag läste det men hade fått för mig att 1333 MHz var optimalt för det moderkortet/processor kombinationen... Nu när jag surfat runt lite mera verkar det ju vara en villfarelse?! Nåja, 1600 MHz minnen får det bli, jag antar att dessa funkar bra även vid normalt användande utan överklockning?

Du får gärna utveckla vad du menar med "bättre avtal" vad det gäller SSD, har det att göra med garantier?

Och vad det gäller användningen kommer det säkert att bli ett och annat FPS, kanske t.o.m. även lite vanligt läxarbete? Om jag har tur...

Skrivet av widL:

Välkommen till Sweclockers! Kul att se ett riktigt välskrivet första inlägg.

1. Fundera på om CF verkligen är något att satsa på. Många säger att de ska köpa grafikkort X nu, sen ett till senare för att köra SLI/CF. Det slutar oftast med att man köper ett kraftfullt kort ur en nyare serie grafikkort istället, eftersom den nya serien har funktioner och/eller finesser som den äldre serien saknar, och mellanklasskort i nästa serie ofta erbjuder bra prestanda och högre energieffektivitet, vilket är något du verkar värdesätta. Slutsats: Jag tycker att SLI/CF är onödigt om du inte behöver extrem prestanda nu. Ett annat problem är att många spel skalar ganska dåligt, vilket gör att dubbel-GPU blir ännu mer onödigt om man ser till energieffektivitet och ekonomi.

2. Om du ska köra CF bör du satsa på UD4 p g a bättre PCI-E-prestanda.

3. 1600Mhz-minnen är att rekommendera om du ska överklocka. Ta ett 2x2GB-kit med 1600Mhz och 1.5 eller 1.65V standardspänning.

4. Corsair H50/H70 eller Noctua DH-14 är de bästa temperaturmässigt just nu. DH-14 är tystast.

5. Ja, det räcker och blir över.

6. Ja, men ta ännu hellre en Samsung F3. Den är snäppet snabbare och billigare.

Fundera även på en större SSD. Skippa CF, ta ett mindre nätagg och en större SSD istället är vad jag hade gjort.

Hmm, största begränsningen på vår gamla burk (bojsänket) är ju grafikkortet. Jag ville inte hamna i sån situation att jag genast måste byta grafikkort utan hoppades att ett 6870 singel kunde klara sig relativt bra fram till dess att ATI släpper 69XX serien och sen, efter förväntade prissänkningar, att vi kunde plocka upp ett extra 6870 för CF så att vi kunde hålla oss flytande i några år?
Alternativet nVidia har jag aktivt valt bort, rätt eller fel, pga av deras effektförbrukning. ATI's 5970 tycker jag är för dyrt och 5870 presterar ju inte nämvärt bättre än 6870, därav mitt val...
Att köpa grafikkort är som att försöka skjuta på en rörlig måltavla - det finns ju alltid något bättre runt kröken - men förr eller senare måste man sätta ned foten och bestämma sig?

Skillnaden i spänning på minnesmodulerna - vad gör den mer än producerar mer eller mindre överskottsvärme? Är ett minne med högre spänning mer lämpat för överklockning?

Tack för tipsen på Samsung F3, där hade jag en förutfattad mening om att WD's diskar var de med minst problem förknippat men plockar gärna en snabbare disk för mindre pengar!

Tackar också för förslag på processorkylare, det är ju som ni säger en djungel av produkter där?!

Tack för er snabba respons och att ni tog er tid...

/_gede_

PS. ...och ja, självklart - en DVD läsare/brännare behövs ju också!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _gede_:

Hmm, största begränsningen på vår gamla burk (bojsänket) är ju grafikkortet. Jag ville inte hamna i sån situation att jag genast måste byta grafikkort utan hoppades att ett 6870 singel kunde klara sig relativt bra fram till dess att ATI släpper 69XX serien och sen, efter förväntade prissänkningar, att vi kunde plocka upp ett extra 6870 för CF så att vi kunde hålla oss flytande i några år?
Alternativet nVidia har jag aktivt valt bort, rätt eller fel, pga av deras effektförbrukning. ATI's 5970 tycker jag är för dyrt och 5870 presterar ju inte nämvärt bättre än 6870, därav mitt val...
Att köpa grafikkort är som att försöka skjuta på en rörlig måltavla - det finns ju alltid något bättre runt kröken - men förr eller senare måste man sätta ned foten och bestämma sig?

Skillnaden i spänning på minnesmodulerna - vad gör den mer än producerar mer eller mindre överskottsvärme? Är ett minne med högre spänning mer lämpat för överklockning?

PS. ...och ja, självklart - en DVD läsare/brännare behövs ju också!

Att köpa grafikkort är svårt. Vad som bör avgöra saken är helt enkelt hur höga krav du har på prestandan. Hur hög upplösning spelas det i? Vilka spel? Hur kräsen är du med FPS? Om vi pratar effektförbrukning kontra prestanda så är CF/SLI den absolut sämsta lösningen eftersom spelen sällan är så väl optimerade att de utnyttjar båda GPU:erna till max. Att sälja ditt 6870 när det börjar bli trögt och köpa nästa generations mellanklasskort är oftast det bättre alternativet.

Ang. minnen så är det bättre för överklockning ju lägre spänning modulerna har vid en viss hastighet. Om en modul klarar 1600Mhz med x-x-x-xx timings och 1.5V och en annan modul klarar samma med 1.65V kommer du troligen kunna överklocka 1.5V-modulen mer, eftersom du har mer spelrum med spänningen. Till Intels 1156- och 1366-plattformar får du max ge minnena 1.65V, annars riskernar du att bränna din processor.

Att välja DVD-brännare är inte svårare än att ta den billigaste du hittar med SATA och rätt färg. Kvaliteten och hastigheten skiljer sig inte så länge modellen inte är många år gammal.