Permalänk

memtest fel och crashar i wow.

Började med att jag köpte nya fina Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se installerar osv allt går fint.. alltid körts i ca 1550mhz med min phenom 945 @ 3.52ghz

nu 3 veckor efter vill jag börja spela wow! MEN jag får lite random crashes då och då. googlar på felkoden och den sa klart och tydligt att de var minnesfel.

då laddar jag ner memtest86+ kör igång och.. ja 610 errors somsagt..

testat alla inställningar som jag rabblar upp nu

tagit bort min överklockning samt återställt allt till standardvolt har dock haft minnena på 1.662volt @ 1550

testat alla sorters timings allt från låga till höga i massa kombinationer samt tillverkarens timings @ 1550mhz inget funkade alltid några minnesfel

bank interleaving disabled DÅ FUNKADE DET

ganged mode FUNKADE OCKSÅ

men båda drar ner prestanda och jag förutsätter att dom är gjorde för att köras i unganged och med bank interleaving på auto (på alltså?)

testar att höja nordbrygga volten och alla volter fast kör fortfarande minnena på 1.662volt.. error...

testar att köra minnena med mindre volt ca 1.630 MER ERROR @ 1550mhz

okay testar att höja volten till 1.693volt mindre error @ 1550mhz okay höjer ytterligare

vid 1.730 volt verkade allt stabilt... error i slutet @ 1550mhz så jag testar en gång till och höjer ytterligare känns riskabelt men men

vid 1.751 volt fick jag ingen error i memtest JIPPI tänker jag men vafan minnena ska ju klara 1600mhz vid 1.65volt???
aja skitsamma det kanske är fel på minnena tänker jag och försöker starta windows men precis när jag startat resulterade det att windows slutatde i alla rengnbågens färger (lolz artefakt!).
datorn dog efter en 5sek frys+regnbåge...

jag har testat alla inställningar vid ram inställningar disable och enable allt alla olika timings.. olika volt på nordbrygga osv osv

och ja allt annat är stabilt stresstestat processorn i 12timmar i OCCT osv

vad är fel? vad ska jag göra härnest? ta ut en sticka och pröva igen? RMA? varför får jag minnesfel ? någon dum inställning osv?

här kommer alla specs i datorn:

moderkort = 870A-g54
processor = AMD phenom 945 @ 3.52ghz
ram minnena ser ni i länken.
grafikkortet är ett 5850

några mer nödvändiga specs skriv då i tråden!
glömde säga att de blev mer stabilt när jag kör 2T än 1T? vad är minnena gjorda för?

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Vila i frid

Om minnena finns med på QVL för ditt moderkort är antingen minnena eller moderkortet trasigt, reklamera.

Finns minnena inte med på ditt moderkorts QVL får du lösa problemet på egen hand.

Permalänk
Hedersmedlem

2T bör du köra på
Har du ökat lite på minnesspänningen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)