SSD krympande kretsar?

Permalänk
Medlem

SSD krympande kretsar?

Jag har hört talas om att kretsarna i en ssd disk krymber.
Är det sant?
Om ja hur fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

Jag har hört talas om att kretsarna i en ssd disk krymber.
Är det sant?
Om ja hur fort?

Ja kretsarna krymper, i januari nästa år blir de 25nm, just nu är de 34nm.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Ja kretsarna krymper, i januari nästa år blir de 25nm, just nu är de 34nm.

Vad står "nm" för? Och hur mycket minne brukar man förlora efter ca ett halv år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

Vad står "nm" för? Och hur mycket minne brukar man förlora efter ca ett halv år.

hehe tror vi pratar om olika saker.
han menade att hur man gör kretsarna blir mindre (dvs fler kretsar på samma area) de du pratar om vet jag inte helt..
och nm står för nanometer (Nanometer (nm) är 10 − 9 meter, det vill säga en miljarddels meter.)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En befintlig disks kretsar krymper inte. Det är bara tekniken som utvecklas och man kan effektivt göra mindre och effektivare kretsar.

Visa signatur

Processor: i5 760 Morderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 Ram: 4 Gb Grafikkort: XFX HD5850 Black edition Nätagg: Dark power Pro 750W Operativdisk: Corsair Force 120 Gb Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5Aces:

En befintlig disks kretsar krymper inte. Det är bara tekniken som utvecklas och man kan effektivt göra mindre och effektivare kretsar.

Skrivet av elghinnarisa:

hehe tror vi pratar om olika saker.
han menade att hur man gör kretsarna blir mindre (dvs fler kretsar på samma area) de du pratar om vet jag inte helt..
och nm står för nanometer (Nanometer (nm) är 10 − 9 meter, det vill säga en miljarddels meter.)

Jaha, då förstår jag så jag bör nog köpa en Ssd efter jul

Permalänk
Medlem

ja tror elghinnarisa menade 10^-5 meter

+ denna fråga känns nästan lite trollig men efterson du inte käftat imot nån antar jag att du är ärlig

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

ja tror elghinnarisa menade 10^-5 meter

+ denna fråga känns nästan lite trollig men efterson du inte käftat imot nån antar jag att du är ärlig

nä jag vet inte jag tog de från wikipedia
Nanometer - Wikipedia

"Nanometer, nm, är en längdenhet och motsvarar en miljarddels meter. SI-prefixet "nano" (n) betyder således 10-9. 1 nm =10-9 meter = 0,000 000 001 meter."
orkade inte tänka så långt xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

ja tror elghinnarisa menade 10^-5 meter

+ denna fråga känns nästan lite trollig men efterson du inte käftat imot nån antar jag att du är ärlig

Trolling! Vad tror du om åss här på sweclockers egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

Trolling! Vad tror du om åss här på sweclockers egentligen

Inget personligt men i min erfarenhet finns det troll eller "folk med lustiga åsikter" lite överallt. sweclockers har dock väldigt liten mängd troll...

Så ja antar du va ärlig de e ju trevligt att veta du inte trollar har du förstått eller undrar du nå mer?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Inget personligt men i min erfarenhet finns det troll eller "folk med lustiga åsikter" lite överallt. sweclockers har dock väldigt liten mängd troll...

Så ja antar du va ärlig de e ju trevligt att veta du inte trollar har du förstått eller undrar du nå mer?

Nä det var inget mer jag är bara lite okunnig när det gäller just hårdvaran håller på att lära mig hur man bygger en dator och då kan sweclockers vara bra för såna här frågor efter som man får oftast snabbt och bra svar här

Men jag förstår hur du tänker när du pratar om troll har själv varit med om sånna upplevelser men inte här på sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Nanometer är 10^-9 och inget annat. 10^-5 är 10 mikrometer eller 0,01 millimeter om jag inte är väldigt trött just nu, brukar kunna blanda ihop sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nanometer är 10^-9 och inget annat. 10^-5 är 10 mikrometer eller 0,01 millimeter om jag inte är väldigt trött just nu, brukar kunna blanda ihop sånt

oj ja vart ett litet typo på mitt inlägg.

en nanometer är 10^-9 meter. eller 10^-3 mikrometer om man ska börja dansa prefix :);)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄