Permalänk
Medlem

Memory remap ger BSOD i Win7

Jag har nyligen installerat Windows 7 64-bit på min flickväns dator. Hon har tidigare haft problem med BSOD's när hon alt-tabbat mycket (i WinXP) så efter lite tjat gick hon med på låta mig installera Win7.

När jag satt och fipplade med hennes dator så upptäckte jag att moderkortet bara hittade ca 3Gb RAM så jag gjorde lite efterforskningar och läste om memory remap vilket funkade alldeles utmärkt i BIOS men när jag har det aktiverat så får jag slumpmässiga BSOD's i windows. Avaktiverade jag memory remap så funkar windows men med bara 3Gb RAM.

Jag har även testat att byta plats på minnena för att utesluta att det är fel på någon av dem. Inget Memtest dock, hon är för otålig för det.

Det slutade med att jag ryckte ur två minnen så hon får nöja sig med 2Gb men jag har lite svårt att släppa det. Jag har googlat och sökt och letat men jag har inte hittat något eller så har jag inte hittat det magiska sökordet.

Lite hårdvaru-info:
Moderkort: Asus P5B SE (Intel P965 chipset)
Minne: 4x1Gb DDR2 Crucial Ballistix CAS4 (testade i CAS5 också)
CPU: Intel C2D 6750
Graikkort: Geforce GTX260

Gällande minnet så rekommenderas 2.0V och moderkortet klarar bara 1.9V, det var därför jag testade att försämra timingen.

Något förslag eller idéer?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan även testa att sänka hastigheten på minnena då du kör 4st. 0,1 volt är en del trots allt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!
En vän har liknande problem med sin dator, och har samma moderkort som dig.
Mainboard : Asus P5B SE
BIOS: AMI 0302 07/25/2007
Bus (es) : ISA X-bus PCI PCIe IMB USB i2c/SMBus
Multi-processor (MP) Support : No
Multi-processor Advanced PIC (APIC) : Yes

Skulle uppgradera minnen från 2gb till 4gb, och skilldnaden är att han knappt ens kommer in i windows (Win7 64bit).
Kommer fram till windowsflaggan där det står "startar windows", och det laddar ovanligt länge, var borta 10-15 minuter så hade det äntligen kommit igång, och väl inloggad så ligger CPU-användning på 99%, vilket det inte gör om man tar ur ett utav minnena, och kör på 2 gb istället. Testat att sätta tillbaka äldre minnena, fungerar med.

Någon som har någon ide på vad problemet kan vara?

Minnen:
Lagringskapacitet 4 GB : 2 x 2 GB
Uppgraderingstyp Industristandard
Minne
Typ DRAM
Teknik DDR2 SDRAM
Formfaktor DIMM 240-pin
Minneshastighet 800 MHz ( PC2-6400 )
Åtkomsttidstiming CL5 ( 5-5-5-18 )
Data Integrity Check Icke ECC
RAM-egenskaper Ej buffrad
Spänning 1.8 V

Permalänk
Medlem

Kanske en uppgradering av BIOS kan lösa problemet!

Permalänk
Medlem

Jag har i mitt fall uppdaterat med den senaste BIOSen jag kunde hitta på Asus sida. Det gjorde jag innan jag skrev min första post.

Permalänk
Hjälpsam

Det låter som minnesfel, testa att ladda BIOS-default, kör också ett test av minnena.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

nej veerkar inte vara något fel på minnena fysiskt, har testat dom en och en, fungerar helt utmärkt när dom är ensama. Kopplar vi in båda 2 samtidigt så blir det innanstående problem; Kommer fram till winloggan "SWindows startar", tar runt 10-15 min innan man komemr in i windows, sen ligger processoraktiviteten på 99%

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att det är just moderkortet som spökar, det är lite äldre nu så Asus lär väl inget göra heller. :/