Permalänk
Medlem

Datorn startas om?

Hej, har ett ganska jobbigt problem, min dator får ibland för sig att starta om sig själv helt plötsligt och jag har ingen aning om varför, jag gör inget specielt när det händer heller, kan hända när ja bara surfar eller pratar me folk på msn.
Detta händer inte så ofta men ibland så kan det hända bara sådär.
Jag antar att det kan ha väldigt många orsaker till varför, men undrar ifall någon har något tips på vad det kan vara för fel?
Lite specs på datorn:
OS: Windows 7 ultimate x64
CPU: AMD Phenom 9850 Quad-Core Processor 2.50 GHz
RAM: 4 GB
Grafikkort: ATI Radeon 4850 512 MB GDDR3 PCI Express 2.0

Tacksam för svar!

Permalänk

Vad har du för nätdel? Märke och Watt effekt? Och hur gammal är nätdelen?

Vad är dina tempraturer på CPUn vid idle och full load?

Att den startar om så där kan bero huvudsakligen på 2 saker. Överhettning eller dålig nätdel.

Permalänk
Medlem

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7100) (7100.winmain_win7rc.090421-1700)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Processor: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4 CPUs), ~2.6GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4094MB RAM
Page File: 1459MB used, 6727MB available

Card name: ATI Radeon HD 4800 Series
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI display adapter (0x9442)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Display Memory: 2296 MB
Dedicated Memory: 505 MB
Shared Memory: 1791 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)

Är dålig när det gäller datorer men ovan är en del av min setup och jag har samma problem, varje dag stängs min dator av efter två timmar vilket är jävligt jobbigt och jag ser att jag har bara lite nyare processor än denna kille har det något ihop? när den stängs av kan man sätta på den igen och den funkar prima men efter 2 timmar igen stängs den av.

Som sagt rätt dålig när det gäller datorer så var kollar jag watt?
Vet att min Nätaggregrat är 650 watt
och hur kollar jag Nätdelningen?
Så sjukt tacksam för svar har levt med denna dator i nästan två år nu

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Hmm låter skit skumt. Kan du kanske öppna upp chassiet och ta reda på märke på nätdelen? Ska stå på etiketten. 650W ska inte vara några problem. Men det kan iofs också vara nått budget märke nätdel så det är möjligt den har sletits ut en del.

Du kan kolla tempsen på datorn med t.ex CoreTemp
Och för att värma upp CPUn kan du använda Prime95. Bläddra ner till Step 3 och klicka WINDOWS länker för att tanka hem det.

Kör först CoreTemp några minuter för att mäta tempen i idle läge. Sen kör igång Prime95 och testa i ca 20 min och mät tempen du får då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParanoiaX:

Vad har du för nätdel? Märke och Watt effekt? Och hur gammal är nätdelen?

Vad är dina tempraturer på CPUn vid idle och full load?

Att den startar om så där kan bero huvudsakligen på 2 saker. Överhettning eller dålig nätdel.

Skrivet av ParanoiaX:

Hmm låter skit skumt. Kan du kanske öppna upp chassiet och ta reda på märke på nätdelen? Ska stå på etiketten. 650W ska inte vara några problem. Men det kan iofs också vara nått budget märke nätdel så det är möjligt den har sletits ut en del.

Du kan kolla tempsen på datorn med t.ex CoreTemp
Och för att värma upp CPUn kan du använda Prime95. Bläddra ner till Step 3 och klicka WINDOWS länker för att tanka hem det.

Kör först CoreTemp några minuter för att mäta tempen i idle läge. Sen kör igång Prime95 och testa i ca 20 min och mät tempen du får då.

Nätdelen hmm, är det moderkortet? och vart befinner sig etiketten, jag har på Coretemp
idle= low=50 high=58
Ska snart kolla värme efter att den har värmts upp
Så tacksam för svar, nu vet jag vad jag kan sträva efter i alla fall. Hade det varit överhettning så tror jag att min dator hade varit pajj för länge sen ^^

Ska öppna datorn nu.

Ah, nätdel= nataggregat? i så fall är det en Ace ac-620rd+ for pentium 4

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Nätdelen hmm, är det moderkortet? och vart befinner sig etiketten, jag har på Coretemp
idle= low=50 high=58
Ska snart kolla värme efter att den har värmts upp
Så tacksam för svar, nu vet jag vad jag kan sträva efter i alla fall. Hade det varit överhettning så tror jag att min dator hade varit pajj för länge sen ^^

Ska öppna datorn nu.

Ah, nätdel= nataggregat? i så fall är det en Ace ac-620rd+ for pentium 4

Nätdelen är den som förser hela datorn med ström. Stor fyrkantig box med massa sladdar som sticker ut. Cant miss it

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Nätdelen hmm, är det moderkortet? och vart befinner sig etiketten, jag har på Coretemp
idle= low=50 high=58
Ska snart kolla värme efter att den har värmts upp
Så tacksam för svar, nu vet jag vad jag kan sträva efter i alla fall. Hade det varit överhettning så tror jag att min dator hade varit pajj för länge sen ^^

Ska öppna datorn nu.

Ah, nätdel= nataggregat? i så fall är det en Ace ac-620rd+ for pentium 4

AJ... en Ace of Sweden nätdel... Antar du inte läst Sweclockers fina recension på dom då antar jag..
Om tempsen på din CPU inte går upp över 80 grader efter en test runda så kan jag med god säkerhet nog tippa på att det är nätdelen som strular..
http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-ace-of-sweden

Dock kan jag inte säga 100% säkert det är nätdelen. Men det känns dock som att det är där problemet ligger...

EDIT: Moderkorten är designade så att dom stänger av sig själva om CPUn når en kritisk temp över 100 grader. Själva CPUn klarar annars sig ok upp till 80 grader.

Permalänk
Medlem

;P det är vad jag kallar nätaggregat men iaf är uppe på
low=78 grader
high=81 grader,
tjmax=115 grader
nätaggregat/nätdel=Ace ac620rd+

Kan också säga att jag har själv byggt upp datorn säkert gjort något fel
dessutom ändrade jag till windows 7 eftersom jag inte pallade med vista,
då var windows 7 beta. Just nu är det en falsk licens, kan det ha något med det att göra?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

;P det är vad jag kallar nätaggregat men iaf är uppe på
low=78 grader
high=81 grader,
tjmax=115 grader
nätaggregat/nätdel=Ace ac620rd+

Kan också säga att jag har själv byggt upp datorn säkert gjort något fel
dessutom ändrade jag till windows 7 eftersom jag inte pallade med vista,
då var windows 7 beta. Just nu är det en falsk licens, kan det ha något med det att göra?

Försiktigt lite med att snacka om det på forumet.. är regler mot det.

Men annars tror jag inte det ska skapa problem. Microsoft älskar säga till när du kör med "you know what".

Om datorn funkat fint i 2 år så tror jag itne det är nått du själv orsakat under bygget. Nätdelen är det mest troligaste. Dom degraderar över tid och förlorar sin orginal effekt. Hur mycket dom degraderar beror på kvalite på komponenter, hur ofta man har datorn igång, och hur mycket duy belastar den.
I ditt fall så är det skit kvalite i nätdelen. Och dom klarar sällan Watten dom är designade för som Sweclockers test visa sig.

Annars är dina temps inom rimlig gräns. Så det känns inte som överhettning.

Permalänk
Medlem

Ace of Sweden.
Köp ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem

Med falsk licens menar jag att det är Beta licens, Beta licens har inte gått bort p.g.a någon konstig anledning

On topic: tror också det är nätdelen då det har varit så sen jag köpte den, dessutom har jag ju fortfarande garanti de får fan i mej ge tillbaka pengarna eller en ny nätdel då den failar

och däremot är jag väldigt tacksam för alla svar ni har gett mig

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden igen, då jag har köpt nytt nätaggregat för 800 spänn.
En Corsair TX 650W 80+
http://www.inet.se/artikel/6909439/corsair-tx-650w-80-

Den ska inte vara skit kvalité, och fortfarande stängs min dator. Vad är problemet egentligen?
Kan också säga så fort jag hade installerat Nätaggregatet satt jag på coretemp och körde en flash som loopade hela tiden.
Flashen loopade i ca 3 timmar och tempen låg på 64 grader. Efter ca 3 timmar startades datorn om (Notera den startades om, den la inte av)
och tempen låg på 64 grader, så överhettning är det inte, och det är verkligen inte nätaggregatet.

De måste vara något med hur jag har byggt upp datorn, jag fattar verkligen inte vad problemet är?
kan någon hjälpa mig

Edit: Kan det ha något med hårddisken att göra?
Har en gammal hårdisk som rymmer ca 112 Gb och en ny hårdisk som rymmer 500 gb.
Den med 112 gb var gammal och det är där jag har installerat OS. Självklart formaterade jag om hårdisken innan jag installerade OS.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag har exakt samma problem, efter att ha installerat från vista till win 7 så startar datorn om ibland random eller fryser den sig. hart med funderat på nät agg. men ska nog installera om win först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arash_16:

jag har exakt samma problem, efter att ha installerat från vista till win 7 så startar datorn om ibland random eller fryser den sig. hart med funderat på nät agg. men ska nog installera om win först.

jag har också tänkt på att installera om det, men jag hade samma problem på vista och jag tänker inte installera om windows och förlora alla mina filer fast det inte är problemet.

Jag testade datorn, DATORN STÄNGS INTE AV OM JAG STARTAR OM DET MANUELLT.

Alltså för att undvika att datorn stängs av mitt i en Starcraft 2 match så restartar jag datorn och det funkar ?!?!
så den lider inte av överhettning, vad jag vet då jag bara restartar datorn och kör om (den behöver inte ens svalna) Det tar cirka 2 timmar innan datorn startas om, och jag har haft datorn i cirka två år så jag känner av när den håller på att stängas av. Helt random.

Därför frågar jag dig arash, formaterade du om hårddiskarna innan du installerade om till windows 7?
Detta har nämnligen inte jag gjort, kan detta vara problemet? snälla kan någon svara?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]