Smartphones och surfplattor på väg att slå persondatorer

Permalänk
Melding Plague

Smartphones och surfplattor på väg att slå persondatorer

Analysföretaget IDC rapporterar att en era av persondatorer kan vara på väg mot sitt slut. De kommande åren väntas leveranserna av smartphones och surfplattor öka lavinartat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smartphones kan jag förstå att de ökar, men jag fattar fortfarande inte vitsen med en surfplatta. Jag tar en laptop framför en sådan varje dag i veckan.

Permalänk

Står inte hur stor andel som är smartphones resp. surfplattor så att presentera det såhär är fel tycker jag. Anledningen till att det är så många enheter är väl för att fler och fler mobiler kommer i just smartphone-format.

Permalänk

Kan det kanske bero på att en persondator inte byts ut lika ofta?

Permalänk

många bygger ju sina datorer själv och det har dom inte räknat med! också nej prestandan i dessa apparater slår inte ut datorn någonsin

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Agemman:

Smartphones kan jag förstå att de ökar, men jag fattar fortfarande inte vitsen med en surfplatta. Jag tar en laptop framför en sådan varje dag i veckan.

Olika produkter för olika syften,
Så gott som alla jag känner som köpt en surfplatta var för att det var en kul grej, men därefter använder de dem mer än den vanliga datorn, även fler månader efter inköp. Soff/säng surfning, resekompis, lekplatta etc.

Kan gott se hur en surfplatta ersätter netbook och laptop som resekompis pga sitt format, vikt och batteritid.

Men den ersätter aldrig en primärdator, oavsett om det är en stationär eller bärbar, utan endast ett komplement.

Många "it hushåll" bland vänner och bekanta består av en stationär, en HTPC, en filserver/NAS och en laptop. I de flesta fall kan en surfplatta vara komplement eller till och med ersätta laptoppen beroende på dess primära syfte.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Agemman:

Smartphones kan jag förstå att de ökar, men jag fattar fortfarande inte vitsen med en surfplatta. Jag tar en laptop framför en sådan varje dag i veckan.

Jag instämmer. Lobbyisterna försöker verkligen att dra igång marknadsföringen. Jag läste på DN att Handelns Utredningsinstitut hade utsett surfplattan till årets julklapp, vilket är mycket intressant.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Jag instämmer. Lobbyisterna försöker verkligen att dra igång marknadsföringen. Jag läste på DN att Handelns Utredningsinstitut hade utsett surfplattan till årets julklapp, vilket är mycket intressant.

Utöver det gör ju DN gratisreklam (?) för iPad. Många stora reklamsidor figurerande en iPad med information om deras app. Intressant att de bara kör på iPad och inte något till de andra plattorna som köra Android.

Skrivet av Fluf:

Olika produkter för olika syften,
Så gott som alla jag känner som köpt en surfplatta var för att det var en kul grej, men därefter använder de dem mer än den vanliga datorn, även fler månader efter inköp. Soff/säng surfning, resekompis, lekplatta etc.

Kan gott se hur en surfplatta ersätter netbook och laptop som resekompis pga sitt format, vikt och batteritid.

Men den ersätter aldrig en primärdator, oavsett om det är en stationär eller bärbar, utan endast ett komplement.

Många "it hushåll" bland vänner och bekanta består av en stationär, en HTPC, en filserver/NAS och en laptop. I de flesta fall kan en surfplatta vara komplement eller till och med ersätta laptoppen beroende på dess primära syfte.

Jag förstår på sitt sätt att det är ett komplement, men samtidigt känns det smått onödigt om man redan har en laptop. Kanske är det för att jag helt klart föredrar det som att jag har svårt att se mig själv gå och köpa en surfplatta, det känns bara som slöseri med pengar.
Däremot så skulle jag vilja se laptops med avtagbar skärm. Det har väl varit en del koncept och liknande på det. Om det släpps en med bra batteritid för "skärmen" skulle det var rätt intressant.

Permalänk
Medlem

är detta en aftonbladet nyhet?.... Person Datorer Kommer alltid att finnas. Surfplattor & Mobiler har inte ens samma syfte och styrka, inte ens i närheten av en persondator.. Jag kommer aldrig nånsin byta ut en dator mot nyaste saken på marknaden... Att alla skulle byta till surfplattor & mobiler enbart är likasant som att grisar kan flyga. kommer aldrig hända... kanske om 100år visst men inte nu.. vill inte sitta o kladda ner min skärm me fingeravtryck nothx

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

många bygger ju sina datorer själv och det har dom inte räknat med! också nej prestandan i dessa apparater slår inte ut datorn någonsin

Folk som bygger sina egna datorer är en ofantligt otroligt extremt försvinnande liten del av försäljningen. Den är förmodligen så liten att det är svårt att förstå det... Siffran hamnar knappast på över 4 miljoner om året, det är mindre än 1 %.

Skrivet av Agemman:

Smartphones kan jag förstå att de ökar, men jag fattar fortfarande inte vitsen med en surfplatta. Jag tar en laptop framför en sådan varje dag i veckan.

Jag har en iPad och jag kan säga följande. Det finns fler lättilgänliga spel (läs: Plants vs Zombies, Rage, NinJump, Angry Birds, Robot Unicorn Attack mfl) som jag kan spela på tunnelbanan eller buss.

iPaden har lååång batteritid så om jag sitter på ett flyg som tar mellan 4 och 10 timmar behöver jag inte fundera på om jag kommer ha något att göra hela resan. Är iPaden fulladdad kommer batteriet att räcka oavsett vad jag gör.

Min iPad följer med till jobbet varje dag och agerar musikspelare, jag jobbar i en rätt liten butik så det funkar inte riktigt att ha en dator ståendes med en strömsladd inkopplad.

Men när jag kommer hem så använder jag en riktig dator. Visserligen ihopslagen och inkopplad till en stor skärm och så styr jag med trådlöst tangentbord och trackpad från sängen, så känslan att använda sitta vid datorn hamnar mellan iPad och laptop.

Kort sagt så är det batteritiden och att den är så extremt portabel som gör att jag använder den såpass mycket som jag gör. Sen är det roligare att styra internet genom att dra och klicka på skärmen istället för på ett tangentbord och mus/pekplatta.

Skrivet av Nietszche:

Står inte hur stor andel som är smartphones resp. surfplattor så att presentera det såhär är fel tycker jag. Anledningen till att det är så många enheter är väl för att fler och fler mobiler kommer i just smartphone-format.

Jag håller med. Det är ganska intressant. Men man vill få till att PC-branschen är döende. Förra veckan kom det en artikel där det stod "Blablabla justerar sina siffror för datorförsäljning på grund av surfplattor" eller något liknande.

Men om man faktiskt läste artikeln så såg man att de justerade siffrorna från att persondatorer skulle öka med 17% till att de skulle öka med 14%... En ganska marginell skillnad alltså, något man kan ha i åtanke är att det säljs 1 miljon datorer om dagen, det är ganska extremt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Som vanligt dras det hysteriska slutsatser av statistik, enbart för sensationens skull.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Smartphones kan jag förstå att de ökar, men jag fattar fortfarande inte vitsen med en surfplatta. Jag tar en laptop framför en sådan varje dag i veckan.

Jag tänker faktiskt ta o köpa mig en Android-platta i framtiden för att ha som en universalkontroll till mitt nätverk. Den ska få övervaka nätverksloggen, styra Winamp/xbmc via wlan och ska kolla tv.nu, Allt direkt från soffan.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Jag tänker faktiskt ta o köpa mig en Android-platta i framtiden för att ha som en universalkontroll till mitt nätverk. Den ska få övervaka nätverksloggen, styra Winamp/xbmc via wlan och ska kolla tv.nu, Allt direkt från soffan.

Låter trevligt, men blir först en seriös multifjärr när man har infraröd sändare/reciever för att läsa in alla hemmets fjärrkontroller

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Låter trevligt, men blir först en seriös multifjärr när man har infraröd sändare/reciever för att läsa in alla hemmets fjärrkontroller

true! Dock så finns det ju USB-pluggar på vissa (tex Archos101) så man lär ju kunna plugga in en IR-adapter i den också.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Precis som Felix skrev så tror jag att entusiasterna är en så liten del av den hela konsumtionen så analysen mycket väl kan stämma. För något år sedan tyckte många att iPhone var för prylgalningarna och nu är den väl representerad även bland de som inte byter mobil så ofta.

iPad och andra plattor kommer säkert öka de med om ett par år, men för tillfället kommer man nog peka finger ett tag mot "prylgalningarna". Med tiden blir de säkert vanligare än datorer. Jag vet ingen statistik på hur många datorer Svensson har, men låt oss säga att en familj på två vuxna och två barn har fyra mobiler var av två är smarta. Om ett år eller två har de säkert tre eller fyra smarta telefoner och en platta.

Mot den bakgrunden eller mot den förmodan så är det inte så svårt att se att analysen är ganska självklar. Alla väljer ju inte Apple utan aktörerna blir fler och fler och de "vanliga" mobilerna försvinner sakta men säkert från marknaden.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Twiggeh:

true! Dock så finns det ju USB-pluggar på vissa (tex Archos101) så man lär ju kunna plugga in en IR-adapter i den också.

Finns bättre (och dyrare) lösningar:
Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF) - Minhembio forum

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Utöver det gör ju DN gratisreklam (?) för iPad. Många stora reklamsidor figurerande en iPad med information om deras app. Intressant att de bara kör på iPad och inte något till de andra plattorna som köra Android.

Det är inte bara DN som gör otroligt mycket gratis reklam för iPad, kolla Aftonbladet, IDG, Expressen, mfl. Dessa skriver dagligen en ny artikel om iPad. Hur många artiklar har det skrivits om Galaxy Tab eller någon annan tablet?
Dessa tidningar styr marknaden, vad behöver Apple för marknadsföring när tidningarna gör det åt dem?

Förövrigt så har jag väldigt svårt och se hur tablets och smartphones kommer ersätta en hederlig PC, iaf den närmaste tiden.

Den dagen en tablet har samma prestanda som en premium bärbar, då kan jag tänka mig att PC datorer kommer börja försvinna allt mer från våra hem.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

många bygger ju sina datorer själv och det har dom inte räknat med! också nej prestandan i dessa apparater slår inte ut datorn någonsin

Handbyggda datorer med plockdelar ur detaljhandelen är fruktansvärt liten marknad. Andelen sålda datorer som är handplockade kanske uppgår till någon promille.

Så länge surfplattan har tillräckligt med prestanda för att täcka de vanligaste behoven dvs att surfa på webben vilket det flesta smartphones och surfplattor klarar galant så kommer folk vilja köpa det.

Surfplattor och smartphonen kommer inte att ersätta PC maskiner, utan det är tillbehör. Detta har många väldigt svårt att förstå. Om man tar min far som ett exempel, det enda han gör med datorn är att betala räkningar, kollar aktier, läser diverse bilforum, kollar på PDFer, köper och säljer, mailar, söker information. En surfplatta hade täckt alla hans behov, då kan han kolla på ritningar enkelt medans han renoverar sina jänkare i garaget. Troligtvis så kommer han köpa en platta då han själv har blivit intresserad av konceptet. Men sin bärbara kommer han behålla, det är själva surfandet han vill göra ännu enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

true! Dock så finns det ju USB-pluggar på vissa (tex Archos101) så man lär ju kunna plugga in en IR-adapter i den också.

hms jo det går nog att få det att fungera med nån special-irdongel för android och nån special-app med ir-recording likt denna länk. Hade dock inte skadat med inbyggt stöd för paddarna, tror det skulle få var och varannan tekniktomte att rusa till affären.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

hms jo det går nog att få det att fungera med nån special-irdongel för android och nån special-app med ir-recording likt denna länk. Hade dock inte skadat med inbyggt stöd för paddarna, tror det skulle få var och varannan tekniktomte att rusa till affären.

Inbyggt stöd är värdelöst, om man inte bor i en 1:a, att kontrollera hemmet vi VLAN kommer garanterat att bli en standard, så det är lika bra att hålla sig till den.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Men för bövelen Sweclockers, vad i h-vete är en persondator? Finns inte. Om ni menar PC eller stationär dator så skriv då det.
PC, eller Personal Computer, är ett egennamn som inte översätts. Folk idag är redan tillräckligt nerdummade utan att ni behöver hjälpa till.

Tillbaka OnT, nej stationära datorer kommer inte försvinna bara för att smartphones och surfplattor ökar i försäljning, ligger helt i en annan liga. På sin höjd är de ett kompliment till din stationära dator och på sikt när surfplattorna är tillräckligt bra (om ett antal år) så kanske folk kan börja välja mellan surfplatta och bärbar dator.

Permalänk
Medlem

dom kommer inte försvinna så länge man inte kan pwna lite n00bs på surfplattorna/smartphones

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart att surfplattor och smartphones tillsammans överstiger pc-datorer. Man behöver ju uppenbarligen både en smartphone, en surfplatta och en PC enligt marknaden. Dvs, 1/3 av det totala är smartphones, 1/3 är surfplattor och 1/3 är datorer.

Jag förstår för övrigt heller inte riktigt vitsen med plattorna, men de är säkert bra till nånting. (ställa kaffe på tex?)

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

borde man inte ta till lite kritik till statistiken? hur ofta byter folk ut/ köper en hel ny dator till skillnad mot hur ofta man byter mobiltelefon? då dessa handhållna enheter även tagit över endel av mp3/ipods, mobiltelefoner och även inkluderar saker som ipads vilket enligt mig är en skum laptop så blir ju försäljnigen hög såklart.
Med detta i åtanke så får statistiken ett nytt ansikte enligt mig.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Utöver det gör ju DN gratisreklam (?) för iPad. Många stora reklamsidor figurerande en iPad med information om deras app. Intressant att de bara kör på iPad och inte något till de andra plattorna som köra Android.

APPLE ANVÄNDER ANDROID? kan det vara för att det är en apple app kanske

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir nog inte surfplattor någon större succe då jag testat flera av dom och ingen klarade flash spel.
det är helt enkelt för dålig prestanda i dom

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Förövrigt rapporteras det att strumpor antas slå ut bilarna då strumpförsäljningen är högre.

RELEVANS det här är bara löjlig sensationalism blandad med katastrofal dumhet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Den dagen tablets överstiger PC i försäljning är det kanske ett tecken på ett skifte, men än så länge är nästan hela den där kakan smartphones vilka inte konkurrerar med PC.

Permalänk
Medlem

Varför har ingen skrivit att utan PC funkar inte en enda surfplatta egentligen ? Hur ska du annars föra över all musik, film ? Vem här syncar inte sin iphone med sin pc eller mac.

Tiden kommer när tjänster so onlive utvecklats så mycket att allt finns som molntjänster, där allt vi behöver är en internetanslutning och en skärm, allat annat tappar relevans. Men just nu behöver vi persondatorer för där har vi all lagring.

Men visst ge det 10 år så har vi kanske ändrat attityd, den dagen du kan spela wow på surfplatta så blir nog många nödja i alalfall

Glöm inte chromes nya operativsystem, där du aldrig behöver ominstallera, och att föra över allt du har till en ny dator bara handlar om att logga in i sitt operativsystem som är en molntjänst.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr en liten övertro på vad smartphones kan göra. Det är inte så enkelt som folk tror. Och det behövs ofta en dator vid sidan om för aktivering och/eller synkning. Vi har kommit långt men det är lång bit kvar innan smartphones kan ersätta datorer. En surfplatta är egentligen inte så olik en bärbar dator, det förstår vem som helst. Framöver kommer vi förmodligen se en djungel av lösningar. Allt är egentligen datorteknik så mycket är inte förändrat.