Permalänk
Medlem

Ett tips till er som har en ASROCK ION 330 & XBMC

Complete & Easy XBMC Install script for ION Based Systems

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=69753

Ett otroligt trevligt script som är finslipat för ION system, körde installationen på min asrock 330 BD. Allt funkar KLOCKRENT, scripitet fixar i princip allt du behöver.

Citat:

:
What the script does & support:

* Support for SSH mouse navigation
* Installs XBMC 9.11 Camelot (both on Jaunty & Karmic)
* Installs nVidia drivers (180, 185, 190, 195) for all kernels and configures VDPAU correctly
* Allows you to change/upgrade the Video Driver Version at later date (configured properly)
* Installs Alsa sound and configures sound levels. (1.0.22.1 version optional)
* Installs/configures XBMC boot screens (all optional)
* Configures bootscreen's Resolution.
* Installs ASRock HT/BD Remote CIR Drivers (32Bit/64Bit auto detection & support)
* Installs/configures MCE Remote Controler & USB receiver
* Configures Resume and suspend on Remote
* Installs/configures WiFi with WEP / WPA encryption (lets you choose what AP you want to use)
* Installs Temperature Sensors CPU & GPU (configures XBMC advancedsettings.xml for info screen display)
* Configures tweaks/fixes for video (Enable 1080p @ 24Hz, H264 acceleration fix, HWCursor fix) in xorg.conf
* Installs NFS & SMB clients file systems to mount your NAS (optional & separate)
* Makes XBMC bootable as default
* Installs SVN Repo Installer (used for downloading of new plugins & scripts)
* Setup XBMC for use with SVN PPA (compatible with XBMC Aptitude script)
* Setup Build Environment for SVN Download. (Builds & Installs from SVN also Allows SVN updating)
* Script Updates itself to latest version (requires user input)
* Installer Progress Bars (wherever possible)
* BluRay Playback support added.
* Script Support (uploads your install logs to http://xbmc-installer.pastebin.com)

Verkligen värt att prova ifall ni idag kanske kör XBMC live & har lite små problem som inte vill funka!!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte en ION330HT igår.
Lade ner Win-7 Ultimate 32 X86 samt Power DVD-9 som sedan är kopplad till en Onkyo 607.
Endast HDMI till Onkyon.
Monterad en BD-ISO som har DTS-HD med VirtualCloneDrive och spelade upp den i PowerDVD.

Fick PCM att lysa upp displayen på Onkyon.
Ändrade i PowerDVD att den inte skulle bearbeta den utan skicka direkt till Recivern.
Kollade/ändrade det som gick i realtek och efter det blir det DTS i displayen men inte DTS-HD!
Kan man inte spela upp DD-HD och DTS-HD via HDMI?
Om inte?...kan man det via optisk?

Om det går skulle jag vara tacksam om någon snäll person kan dela med sig hur detta ska gå till?

Funkar det inte känner jag mig lite lurad och då blir det nog att formatera om och returnera!
Tack på förhand!

/T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelot
Hej!

Köpte en ION330HT igår.
Lade ner Win-7 Ultimate 32 X86 samt Power DVD-9 som sedan är kopplad till en Onkyo 607.
Endast HDMI till Onkyon.
Monterad en BD-ISO som har DTS-HD med VirtualCloneDrive och spelade upp den i PowerDVD.

Fick PCM att lysa upp displayen på Onkyon.
Ändrade i PowerDVD att den inte skulle bearbeta den utan skicka direkt till Recivern.
Kollade/ändrade det som gick i realtek och efter det blir det DTS i displayen men inte DTS-HD!
Kan man inte spela upp DD-HD och DTS-HD via HDMI?
Om inte?...kan man det via optisk?

Om det går skulle jag vara tacksam om någon snäll person kan dela med sig hur detta ska gå till?

Funkar det inte känner jag mig lite lurad och då blir det nog att formatera om och returnera!
Tack på förhand!

/T

Tyvärr har inte asrock ion330 stöd för varken DD+ eller DTS-HD, då får du skaffa dig en intel i3:a

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Vad är DD+ och DTS-HD?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsp777
Vad är DD+ och DTS-HD?

Högupplösta ljudformat.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte skicka ljudet okodat då "pass through" och låta förstärkaren fixa ljudet? Det klarade ju min gamla TViX!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelot
Varför kan man inte skicka ljudet okodat då "pass through" och låta förstärkaren fixa ljudet? Det klarade ju min gamla TViX!

Därför att det finns nåt som heter Protected Audio Path, och AsRocken stödjer inte det.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Som en del har påpekat så kan man nog alldrig spela upp bluray filmer i linux. Det enda sättet är att rippa filmerna, enklast med en windows burk. Efter ha tankat ett program som
tar bort kopierings skyddet så kopierar man en fil från skivan, väldigt enkelt.

Tyvärr så tar dessa filmer upp mycket plats på hårdisken.

Powerdvd finns till linux, men inte en version som stöder bluray, det är synd.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Som en del har påpekat så kan man nog alldrig spela upp bluray filmer i linux. Det enda sättet är att rippa filmerna, enklast med en windows burk. Efter ha tankat ett program som
tar bort kopierings skyddet så kopierar man en fil från skivan, väldigt enkelt.

Tyvärr så tar dessa filmer upp mycket plats på hårdisken.

Powerdvd finns till linux, men inte en version som stöder bluray, det är synd.

Funkar utmärkt att spela upp bluray filmer via ubuntu xbmc för mig iaf?

Inte x264 utan riktiga blurayfilmer. Läs vad jag postade lite högre upp. Testa att söka på bluray support!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Vi har en tjock-tv med s-vhs och komponent (tror jag, det är vit, gul, röd). Vad ger bästa bild. Koppla från vga eller hdmi?

Antar att det krävs adapter om det alls går.

Ska köpa platt-tv senare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsp777
Vi har en tjock-tv med s-vhs och komponent (tror jag, det är vit, gul, röd). Vad ger bästa bild. Koppla från vga eller hdmi?

Antar att det krävs adapter om det alls går.

Ska köpa platt-tv senare.

Du bör ha fått det med ditt grafikkort? fick iaf till mitt. Kolla i förpackningen. S-video(svhs) ger bäst bild.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Inaktiv

komponent gr bäst bild.

Permalänk
Medlem

Har testat lite SVT play och Kanal 5 play etc.

Tycker inte det blir så bra bild i helskärm när jag testar på min 24 tums skärm.

Får ni andra bra bild? Någon som testat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Tyvärr har inte asrock ion330 stöd för varken DD+ eller DTS-HD, då får du skaffa dig en intel i3:a

Jag är på jakt efter en htpc och ASRock Nettop ION 330HT-BD verkar vara mest lämpad för min del...än så länge iaf.
Det jag däremot undrar mest i huvudsak är om man kan köra fulla bluray.iso i den och om det fungerar utan några som helst problem eller om du får tuppjuck ngnstans på bild eller ljud?
Jag har själv bara tänkt att köra via hdmi rakt till tvn då jag inte vill ha surround just nu iaf.
Jag kör just nu en Tvix 7000 men stör mej på att jag kan köra mkv-filer i den och dvd.iso men bluray.iso då ger den sej och får tuppjuck på både ljud å bild.
Därför är jag ute efter en maskin som har bluray-spelare och som även klarar bluray.iso utan bekymmer.

Visa signatur

G-Spot

Permalänk
Medlem
Citat:

men bluray.iso då ger den sej och får tuppjuck på både ljud å bild.
Därför är jag ute efter en maskin som har bluray-spelare och som även klarar bluray.iso utan bekymmer.

Visst inte det mest bekväma, men Provat att extrahera ur själva filmfilen ur BDMV-mappen och sen bara köra den? Min TViX 6500 klarar bluray.iso men det var en som fick problem och då tog jag ur själva filmfilen bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quart
Jag kör Win 7 PRO på min ASROCK.
Fjärren funkar fint, men finns det nåt program för att välja vad fjärren skall göra vid olika kommandon ?

Bumpar denna lite

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en asrock 330ht och läste att det ska gå att koppla in en till 2.5" hårddisk i den. Har inte öppnat den för att kolla, jag tänkte först fråga om detta är möjligt för jag skulle vilja ha lite mer hårddiskutrymme än vad den har idag.

Permalänk

Hej hå!

Fick hem min SAMSUNG 46" LED UE46C6005 RWXXE idag.

Kör igång 1920x1080, avatar i 720. Men det hackar till lite smått då och då. Enormt störande då det inte flyter totalt. Ställer jag ner till 1680x1050 (eller vad upplösningen heter) så flyter det klockrent men det känns som de "bra färgerna" som ges i 1920x1080 försvinner. Vad kan det vara? och varför fixar inte ASrocken "1920x1080"?

Windows 7 64-bitars körs.
Jag kör den i Windows Media Player med Halli-codec (troligtvis felstavat men ni förstår säkert).

Några smarta förslag för mig att göra? Vill gärna kunna köra fullt ös!

Permalänk
Medlem

Asrocken klarar 1080P galant sålänge man använder rätt program och codecs. Senaste revisionen av XBMC eller senaste versionen av MPC-HC skulle jag rekommendera så DXVA får en skjuts.

Sen måste du såklart ställa in så att materialet och din bildvisare hanterar 24p annars kommer panoreringar m,m hacka.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med min asrock. Har kopplat den till min denon avr-1610 genom hdmi och jag får bild och ljud ut till mina högtalare. Den skickar dock bara ut stereoljud hur jag än gör. Vet att det inte är något fel med förstärkaren eller högtalarna då mitt xbox fixar det utan problem.

Jag har installerat nvidia ljuddrivutinerna och går in under speaker setup och försöker ställa in 5.1 och då jag gör ett test så skickar den ut både frontljuden, satelitetljuden samt centern genom mina frontar, min sub funkar dock som den ska.

Har meckat en hel del i mpc och försökt ställa in med ac3 filter osv men jag tror att det är något betydligt enklare som är fel, förstår inte riktigt vad det kan vara dock. Skulle uppskatta det helt otroligt mycket om någon kan hjälpa för jag vill kunna spela upp mina .mkv filer med surround ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har testat lite SVT play och Kanal 5 play etc.

Tycker inte det blir så bra bild i helskärm när jag testar på min 24 tums skärm.

Får ni andra bra bild? Någon som testat?

Kör du med tjock-tv borde du har hyffsad bild för play-kanalerna, eftersom upplösningen på TVn ungefär motsvarar det som kommer via play-kanalerna. Vilken ingång använder du?

Själv har jag ganska kass (segt vid panoreringar/helt klart sämre än digital-tv/mm) bild på min 37" Samsung Full HD LCD-tv, när jag kör SVT Play, tv3play, tv4play med mera i helskärm. Men det har nog inte med TVn att göra (eller ingången eftersom jag kör HDMI) utan att den utsända play-upplösningen är ganska låg eller väldigt hårt komprimerad. Tyvärr verkar det som om vi som kör linux få vänta på en variant av "Play Prima" som iaf SVT använder sig av. För i windows och via Play Prima är bilden superfin de få gånger jag provat detta.

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Skrivet av LeWaN:

Japp, hårddisken är urplockad och kör XBMC från usb-minne.
Kan man prova att köra utan fläkt? Vad händer om den blir för varm?
Stänger den av eller säger det poff..?

hur fungerar det egentligen att köra från usbminne? vilken release kör du? fungerar allt som det ska? får man platsbrist efter ett tag eller hur stort minne klarar man sig på?