Instegs Mac Pro eller Maxad iMac 27"?

Permalänk

Instegs Mac Pro eller Maxad iMac 27"?

Hej, jag tänkte skaffa mig en bra mycket kraftigare mac än min MacBook Alu09 för HD video och fotoredigering.
Ställer lite frågor som jag gärna vill ha svar på

1) Mac Pro är i detta fallet MYCKET lockande men jag vill få ut så mycket kraft jag kan ur maskinen. Presterar en maxxad iMac 27" bättre än instegsmodellen av Mac Pro?
Skärmen på iMac'en spelar ingen större roll för mig då jag redan har skärm och sen gör det absolut inget att det står en stor aluminiumlåda på golvet.

2) Mac Pro kommer med ett ATI Radeon HD 5770 1Gb som kan uppgraderas medans iMacen kommer med ett ouppgraderbart ATI Radeon HD 5750 1Gb, vad är skillnaden på dessa kort och vad kommer jag märka av prestandamässigt? (Jag har lite svårt att få saker o ting förklarat för mig i prestandatester som finns :S)

3)Mac Pro kommer laddat med en Quad-Core Xeon (Nahalem) 2,6GHz medans iMac'en kommer med en Intel Quad-Core i5 2,8GHz.
Vad är det för prestandaskillnader jag kommer att märka av här när jag redigerar video? Är de där 0.2GHz så mycket? (*Mac Pro har en automatisk öveklockning om inte alla kärnon används och kan då komma upp i 3.02GHz*)

4) Om du skulle sitta i mitt läge där du ska köpa en dator för att redigera tung HD video, vilken dator av de två skulle du välja?

Egentligen kanske det är en ganska dum fråga jag ställer, men jag vill bara veta att jag inte gör ett misstag med att köpa en Mac Pro som presterar sämre än en iMac (Och om skillnaden är obetydlig för HD video redigering spelar det kanske ingen roll?)

Tack för hjälpen i förhand!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Ska du redigera Video så behöver du mycket processorkraft.
Mac Pro'n är hästlängder mycket kraftigare för det.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

du har inte tänkt på en PC? Du kan få mkt mer prestanda än med en mac för det priset

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoTex94:

du har inte tänkt på en PC? Du kan få mkt mer prestanda än med en mac för det priset

Förvandla det inte till en Mac vs PC tråd.

TS är ute efter en Mac. Hjälp han med det då.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga pengarna på macpron mest pga att du har expanderingsmöjligheten. Slänga in 3 hdds o mjukvaru raida dom gör under för videoredigering. Grafikkortet är det minst viktiga om du inte tänkt att pillra i t.ex Motion som är en grafikkorts intensiv app.

Utan tvekan macpro.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog Mac Pro med.Om prislappen på den inte får dig att tveka, för precis som 925 säger släng in några extra diskar och raida dom. Sen som sagt är ju uppgraderings möjligheten mycket större eller åtminstone lättare.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Eftersom att du har skärm du är nöjd med, Mac Pro. Skulle blivit mitt val i ditt fall.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd

Samma här, go for the Mac Pro

Permalänk

En liten tilläggsfråga som jag känner är ganska viktig..

Kommer den här datorn hänga med i några år? Hur länge tror ni?
Lite jobbigt att lägga ut 26k lixom,, man vill att något sådant håller i längden och gör pengarna värda.

(Som det ser ut nu så kommer det förmodligen bli en mac pro med ett ATI Radeon HD 5870 grafikkort för +2k)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

"några" år är aldrig några problem, handlar mest om vad du har för krav. 3 år absolut inga problem. 5 ska nog fungera men då börjar man nog bli rejält uppdaterings sugen. överlag så sjunker en mac mindre i värde än en PC.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

"några" år är aldrig några problem, handlar mest om vad du har för krav. 3 år absolut inga problem. 5 ska nog fungera men då börjar man nog bli rejält uppdaterings sugen. överlag så sjunker en mac mindre i värde än en PC.

Kanske uttryckte mig lite fel.. Kommer datorn hänga med framtidens krav? Det kommer nog ta ett väldigt bra tag innan jag behöver uppgradera min kamera men man vill ju hålla koll på programvara osv. jag har just nu en macbook aluminium 09 som inte hänger med alls när jag bytte till en rejäl HD kamera (Tar ca 10 timmar att exportera ett video klipp på 1,5 minuter)

Och vad tror du om apple's event dom brukar ha i februari? (tror jag.. :S) kan det komma en uppdatering som får en att känna sig som en idiot?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Och vad tror du om apple's event dom brukar ha i februari? (tror jag.. :S) kan det komma en uppdatering som får en att känna sig som en idiot?

Varken Imac eller Mac pro kommer antagligen inte att uppgraderas under våren.
Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta Mac Pro.

PowerMac G5 tillverkas inte längre men fungerar lika bra ändå.

Plus att du kan om du vill uppgradera Pro vart efter om du vill vad jag vet.

Permalänk

Mac Pro. Lätt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Kollar man på den guiden så bör iMacen uppdateras under mars/april och det är troligt att den kommer göra det då Intels SB släpps nu efter nyår. Macpro däremot tror jag inte händer så mycket med då den uppdaterades nyligen och Intels kommande s2011 släpps först i q3.

Skrivet av Dvudd:

Varken Imac eller Mac pro kommer antagligen inte att uppgraderas under våren.
Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Kollar man på den guiden så bör iMacen uppdateras under mars/april och det är troligt att den kommer göra det då Intels SB släpps nu efter nyår. Macpro däremot tror jag inte händer så mycket med då den uppdaterades nyligen och Intels kommande s2011 släpps först i q3.

Tack för tipset men jag tror endå att jag kör på en Mac Pro då jag har fler uppgraderingsmöjligheter (mer specifikt grafikkortet)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

MacPron är ju även lite mer framtidssäker på det sättet att du kan bygga ut den i framtiden. om det är en viktig faktor. i ditt fall skulle även jag ta en Mac pro

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Måste du ha Mac så ta en MacPro, men de är ju inte prisvärda för 5 öre.

YouTube - Build a Hackintosh Mac and Install OS X in Eight Easy Steps: 2010 Edition guide.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Sonyboj:

Riktigt onödig kommentar..

Första och största anledningen till att jag inte väljer att köra en hackintosh eller en PC är för att jag vill att allt bara ska fuka och jag har inte haft några bra erfarenheter av någon dem.
Jag kommer främst redigera video och behöver då en stabil maskin och jag litar VERKLIGEN INTE på att en hackintosh kommer vara så stabil som jag önskar.

Jag har pengarna och senast jag snålade för att jag tänkte mer på att om ja ska köpa en ny dator senare om ett par år funkade det inte riktigt, datorn hängde inte med i redigering av tunga HD videos och grafikkortet klarade inte lite mer avancerade program.

Jag köper en Mac (Pro) specifikt för att den ska hålla med mig och min utveckling inte behöva köpa en ny inom 2 år.

EDIT: måste bara tillägga att jag verkligen verkligen verkligen INTE tror att en hackintosh kommer flyta bra och inte få problem...

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Måste bara fråga, är det någon här som har en Mac Pro och redigerar video?
Eller finns det någon med en Mac Pro och en MacBook som kan berätta om den ljuvliga skillnaden jag kommer känna senare när jag köper datorn?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Bra fråga.

Det flesta ställen jag besökt som redigerat video har nöjt sig med iMac (men har inte besökt många.)
Har du matt skärm? i så fall kan jag förstå om du väljer Mac pro.
Sen kan man fråga sig om det verkligen är lönt att filma allt i fullhd men jag antar att du jobbar professionellt med video.

Permalänk
Medlem

Vad är tung HD-video? Vilka program använder du och vilken kamera? För "vanlig" HD-video räcker imacen. Då pratar vi XD-Cam och DVCProHD. Kör du mycket After Effects eller liknande och har mycket renderingstid eller filmar på RED är Mac Pron att rekomendera.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Skrivet av Meto:

Bra fråga.

Det flesta ställen jag besökt som redigerat video har nöjt sig med iMac (men har inte besökt många.)
Har du matt skärm? i så fall kan jag förstå om du väljer Mac pro.
Sen kan man fråga sig om det verkligen är lönt att filma allt i fullhd men jag antar att du jobbar professionellt med video.

Filmar ej riktigt professionellt, vill göra men inte at the moment "/ Filma i högsta upplösning är alltid en skälvklarhet för mig, jag vill ha toppkvalité på allt.

Skrivet av Slappy:

Vad är tung HD-video? Vilka program använder du och vilken kamera? För "vanlig" HD-video räcker imacen. Då pratar vi XD-Cam och DVCProHD. Kör du mycket After Effects eller liknande och har mycket renderingstid eller filmar på RED är Mac Pron att rekomendera.

Jag använder mig av en Canon 550D och programmen Final Cut och After Effects, det kanske inte är extremtung HD-video men egentligen är frågan om iMacen skulle vara bättre vilket jag har kommit fram till att den inte är. Jag gör en satsning och vill inte snåla det minsta (har dock inte pengar för en 12 core....) jag vill att arbetet jag gör ska gå snabbt och bara flyta på utan lagg.

Har en macbook alu som jag skrivit längre upp och på den är renderingstiderna skrattretande... På ett enminutsklipp som 70% av tiden är i slow motion tog det 10! timmar att exportera. Mina normala klipp som jag gjorde när jag inte hade denna kamera var vanligtvis +10min om man räknar simpel matte (kanske inte är så i praktiken menmen..) blir det uppemot 100 timmar?!? det går bara inte.. Att lägga till är att medans den exporterar är datorn oanvändbar..

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |