Trött på högljutt Asus gtx465/råd

Permalänk
Medlem

Trött på högljutt Asus gtx465/råd

Så, till pudelns kärna direkt
Jag är evinnerligt trött på det kort jag köpte från Asus, ett GTX465 som jag köpte brådstörtat pga det var det enda min återförsäljare hade i lager som presterade bra just då och behövde ett kort snabbt vilket jag ångrar nu i efterhand.
Vad jag då inte visste var att fläkten på kortet är högljudd och kyler dåligt.
Övriga komponenter jag har är en Phenom II X4 965 med en towerkylare från som skall bytas till en orichi som jag har liggandes men måste byta mina OZC platinum minnen först då de är på tok för höga för den.
Har ett OZC fatalty1 550W som är knäpptyst (alltid nåt iaf) och övriga fläktar i datorn är nedsatta med fläktmotstånd och lådan är ett NZXT Gamma och det är svalt i övrigt därinne.

Jag har en bra temperatur vid spelande på runt 45-50grader på datorn, men grafikkortet sticker fasen iväg upp till 80grader+ och fläkthelsicket på grafikkortet låter som en jetmotor.
Den låter inte så mycket alls egentligen vid idle..eller iallafall inte så att det stör mig, men så fort man börjar spela lite så drar tempsen upp som en raket och likaså ljudet.
Så vad tycker ni att jag ska göra..okej att köpa på mig en Zalman vga kylare (VF3000F) som jag ser rekommenderas överallt till dessa kort, men det är drygt 500kr för den.
Plus att då ryker garantin på kortet om jag byter vilket jag inte är så säker på att jag vill.

Ska jag satsa på att köpa mig ett annat kort, kanske 6870 eller något liknande, tystnad och prestanda är något jag prioriterar..jag har ett vertex hd5850 i min mainrigg som jag upplever som tyst t e x..men frågan är alltså..är det prisvärt för mig att byta kylaren på detta 465:a jag har egentligen eller ska jag byta?

Hoppas på lite argument här nu för att tippa över mig i min beslutsångest!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

jag kör 2 x gtx 460 i sli och dom är så gott som knäpptysta. iaf det tystaste graffekortet jag har ägt. alternativet är ju att satsa på ett fläktlöst kort om du är riktigt trött på surr tex.
PowerColor Radeon HD 5750 1GB GDDR5 (heatpipe)eventuellt x2 borde hamna på snarlik prestanda som ett gtx 465?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4, Socket-1156 Sli|Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760@3.8ghz|Kingston DDR3 1333MHz@1600mhz 4GB, CL9|2 x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI(871/1742/2200/1.067v))|Antec Chassi|CPU-Kylare NH-U9B SE2|3 x Noctua Chassifläkt 120mm 5dB|4 Tb hd|samsung 22" 2ms|||panasonic pt-4000 1080p projector| 100"grandveiw duk|dali högtalare 5.1|NAD amp|Rotel slutsteg|42"1080p lcd|tvix 6600 media ext|Xbox360|Wii|lg390bluray|