Permalänk
Medlem

Akos företagsguide

INLEDNING

Under sommaren började ett litet frö gro inom mig om att en dag kanske publicera en liten företagsguide här på Sweclockers. Som ni kanske har märkt är ju företagande, aktier och ekonomi ett av mina största intressen. Det hela började en sen lördagskväll i Augusti efter ett restaurangbesök med ett gäng glada vänner och jag gick in med förhoppningen att en dag kunna publicera en vettig och informativ guide. Kanske skulle det bli mödan värt, kanske inte. Kanske kommer det jag skriver aldrig bli publicerat eller så inspirerar det en och annan vänlig men vilsen själ där ute till att göra något som hon aldrig trott sig åstadkomma.

Nåväl. Anledningen till att jag skriver en guide om företagande är för att andra ska få upp ögonen för det jag lärt mig och vilka positiva men även negativa aspekter det finns av eget företagande. Dessutom tycker jag om att skriva saker som andra läser och uppskattar och givetvis blev jag inspirerad av all positiv respons jag fick på min aktieguide, tusen tack!

Målet jag har är framförallt att jag vill inspirera och diskutera med andra om vilka positiva såväl som negativa aspekter det finns med företagande då jag tror många idag endast känner till reglerna kring att vara anställd. Det är säkert många här som sitter och trycker på information som de kanske vill dela med sig av och som jag gladeligen tar emot!

Innan vi sätter igång så vill jag först lyfta ett finger för att allt jag skriver kanske inte må vara hela sanningen, jag kan ha fått en del grejer om bakfoten och samtidigt missat viktiga bitar. Dessutom skriver jag mina egna åsikter och tankar och dessa må skilja sig från dina. Dock har jag fokuserat på de bitarna jag tycker är värt att nämna och det som jag lärt mig under ett år som egen företagare utan att försöka framstå som någon allvetare. Givetvis är jag väldigt tacksam för feedback och särskilt välskriven feedback. Jag har strukturerat upp ämnet efter bästa förmåga men tänk på att jag troligtvis bara berör företagandet på ytan eftersom det finns väldigt mycket information, regler, lagar och olika vägar att gå. På något vis måste man begränsa sig i ett så omfattande ämne och jag känner nu att jag inte orkar lägga mer tid på denna guide utan vill snarare få den publicerad. Vi får helt enkelt diskutera de bitar som vi upptäcker att jag missat. Hoppas det blir trevlig läsning!

Med vänlig hälsning Ako.

Vilka fördelar finns med företag

  1. Det första är att det är lättare att hitta ett arbete om man är egen företagare. Det är lättare för andra företag att ta in folk som kan jobba med kortare uppdrag eller på en projektanställning om man kör som ”egen”. Givetvis är detta inte något som skiljer sig mot att inte ha eget företag, men vad jag upplevt så ser många företag det som positivt om man har eget företag då det kan bli lättare för dem att hyra in ett företag för ett projekt kontra anställa någon och sätta sig i extra pappersarbete. Det handlar bara om att sälja sig själv och ju enklare och smärtfriare du gör det för arbetsgivare, desto mer attraktiv är du. Givetvis skiljer sig detta branscher emellan men som jag ser det har man aldrig något att förlora som egen företagare. Skulle ett företag hellre anställa dig än hyra dig som företag så är det inga problem, då placerar du helt enkelt ditt företag i vila och tjänar dina pengar som gamla hederliga anställd istället.

  2. Den andra fördelen med företagande är att man kan investera i attiraljer som man använder sig av i företaget. Detta kan givetvis och är inte allt för sällan något som man har personlig vinning av även privat. Jag menar inte att du kan gå och köpa dig en 55” LED-tv efter att din första faktura är betald, däremot kan du gå och köpa dig arbetskläder och ett gäng verktyg så länge detta är inom ditt arbetsområde. Sen huruvida du använder detta privat när du ska bygga om badrummet är det ju ingen som har en susning om.

Nackdelar med företag

  1. De största nackdelarna är bl.a. att vid varje inköp i företaget du gör, så sänker du din egna beskattningsbara inkomst (det du kan ta ut i ”lön”) och således blir din pension lidande. Om man investerar alla pengar man får in i bolaget så kallas detta att ”nolltaxera”. Det betyder att du i princip inte får ut någon lön alls för ditt arbete utan köper mer eller mindre nödvändiga prylar för pengarna istället. Detta är, vad jag hört, vanligt bland bönder som när de går i pension endast får ut minimipension eftersom de investerat vinsten i företaget i nya maskiner.

  2. En annan nackdel med företag är att man alltid kommer göra jobb som man inte får betalt för. Man ska bokföra, skicka fakturor, deklarera och ha koll på lite papper. I början, beroende på verksamhet, så utgör detta inga stora tider men när man väl börjar anställa personal, göra större inköp från andra länder o.s.v. så blir det mer och mer att göra. Samtidigt måste man också bli mer påläst på hur regler och lagar fungerar. Är man inte intresserad av detta kan man givetvis låta någon annan sköta bokföring men i ett tidigt skede av ett företag gäller det att hålla kostnaderna så låga som möjligt och då är det lämpligt att sköta detta själv. Själv tycker jag att detta är en rolig bit i företagande och jag är väldigt informationstörstig och är därför heller inte så noga med hur länge jag jobbar. Men jag vet att långt ifrån alla tycker detta är kul och då får man ju fundera över om det är lönsamt att lägga bokföringen hos en bokförare.

Eget företag och studerande

Jag har själv studerat på högskola i snart två år och kommer fortsätta i några år framöver. Här finns det helt klart väldigt stora fördelar med att ha eget företag utöver de jag redan nämnt och det är först nu i efterhand som jag har insett dessa, vilket givetvis var en bonus! Här vill jag också påpeka att jag på inget sätt försöker bryta mot någon lag, ge mig själv ett dåligt rykte eller göra något mot min egna moral, men enligt mig är CSNs regler över hur mycket man får tjäna per termin ett skämt. Om man kan tjäna in hela årets fribelopp genom att endast jobba över sommaren är för mig ett under. Det är just CSN’s fribelopp jag vill ta upp eftersom man med eget företag till viss del kan komma runt detta eller på ett sätt ”höja” sitt fribelopp.

  1. I ett företag kan man avsätta pengar i en så kallad periodiseringsfond. Genom att sätta av i en sådan så skjuter man helt enkelt upp maximalt en tredjedel av vinsten för beskattning i maximalt 5 år framåt. Detta betyder vidare att man sänker sin beskattningsbara inkomst (medför att man kan tjäna mer innan CSN ringer på dörren) men måste då plocka fram pengarna igen inom 5 år vilket medför att om man shoppar upp dessa pengarna så måste de förr eller senare komma fram. Man ska med andra ord tänka två gånger innan man avsätter pengar i en periodiseringsfond.

  2. Ett andra sätt som jag tycker är otroligt positivt, är att göra avdrag i företaget för att man pendlar till jobbet med den privatägda bilen. Då får man skriva av 18:50 kr/mil (delade meningar kring denna siffra) och sänker således vinsten i företaget med samma summa. Jämför detta med att vara anställd där du först måste betala skatt på din lön för att sen köpa bensin (med hög skatt). Då läggs många av dina tusenlappar i bensinbolagens plånböcker vilket medför att du spenderar dina surt förvärvade fribeloppspengar på bensin istället för något annat roligt. Återigen, huruvida du tycker detta är rättvist eller orättvist så är det såhär systemet fungerar och antingen utnyttjar man det eller så gör man det inte.

  3. Ett tredje sätt som faktiskt är det smidigaste (och roligaste) sättet att komma runt CSN’s fribelopp är att göra en investering i företaget vilket då betyder att man sänker vinsten och din beskattningsbara inkomst.

Varför ska just jag ha företag?

Det finns många anledningar till att ha ett eget företag och väldigt få till att inte ha det. Något som jag tror många inte vet är att det är väldigt lätt att såväl starta företag som driva det. Givetvis krävs det tid av dig och en gnutta engagemang men så länge du känner att du skulle kunna sätta av lite av din fritid så har du väldigt mycket att vinna. När du väl kommit igång och lärt dig grunderna så rullar allting på av sig självt. Om du redan har ett fast jobb, känner att du knappt har tid med allt det där andra du vill hinna med eller inte är ett dugg intresserad av ekonomi och företagande så kanske egen verksamhet inte är något för dig.

Det är inga som helst problem idag att starta upp ett företag i hopp om att lära sig och få in lite jobb. Skulle det sen visa sig att man inte klarar av det, inte får in några jobb eller rent av får en anställning så kan man stänga företaget eller låta det ligga vilande. Vilande betyder att företaget varken har några intäkter eller utgifter och är således endast en bunte bokstäver hos skatteverket. Sedan vid årsavslutning skriver man bara in nollor i skattedeklarationen och problemet är ur världen fram till nästa deklaration. Att ett företag ligger vilande är bara en benämning och inte ett permanent tillstånd, således kan du givetvis plocka ett jobb eller göra en investering när som helst.

Kan tänka mig att det är väldigt mycket folk här på Sweclockers som sitter på affärsidéer eller känner att det finns en produkt som de saknar i världen. Våga starta ett företag med förhoppningen om att en dag kanske se om det går att sätta verklighet i idén. Vågar man inte starta företag för att direkt lansera en ny produkt så kan man alltid extra-knäcka med något annat i företaget till en början, inga problem! Städa mormors hus och tvätta grannens bil räcker för att kunna utnyttja fördelarna med ditt företag. Kom på ett företagsnamn, köp en laptop och när du sen designat dina egna visitkort är du igång och det är bara ut och nätverka och slå slag i din nya produktidé.

Man får inte vara blyg utan snarare ta för sig, våga ringa samtal och nästan förvänta sig lite mer än man tror att man kan få. Snacka med folk, knyt kontakter och dra i lite trådar. Det är otroligt vad folk är hjälpsamma, trevliga och engagerade när man diskuterar företagande, idéer och åsikter sinsemellan.

F-skatt eller FA-skatt?

Om du bestämmer dig för att starta företag så kan man göra det av flera anledningar. Antingen för att du vill kunna tjäna pengar och leva på ditt företag som ett heltidsarbete. Eller kan man starta upp något som man tror man en dag ska kunna försörja sig på alternativt en andra inkomstkälla utöver sin anställning. Det som skiljer dessa två emellan är om man har en F-skattsedel eller en FA-skattsedel. F-skattsedeln har man om man har som mål att livnära sig på sitt företag medan FA-sedeln används ifall företaget används som alternativ inkomstkälla. F:et står för företag medan A:et står för anställning. Jag som studerande har en FA-sedel då jag har en huvudsaklig inkomstkälla utöver företaget som idag är CSN. I detta fall har skatteverket något mer överseende med att det kan ta längre tid innan verksamheten visar något resultat jämfört med F-sedeln, till vilken utsträckning det stämmer vet jag däremot inte. Någon annan skillnad mellan F- och FA-sedeln finns inte mig veterligen.

Bokföring

Det finns en hel drös av bokföringsprogram har jag hört, men det enda jag har använt och har erfarenhet av är ”Visma Enskild Firma”. Ett relativt billigt och enkelt val tycker jag. Dock känner jag att jag gärna skulle vilja ha ett internetbaserat bokföringsprogram vilket skulle kännas lite mer flexibelt och pålitligt ifall laptopen skulle gå i golvet.

Bokföring (i korthet) handlar i princip bara om att dokumentera alla pengar som kommer in och ut ur företaget. Vid fakturering så startar jag mitt bokföringsprogram och får upp ett formulär där jag fyller i fakturadatum, kunduppgifter samt vilka produkter/tjänster jag sålt och vad jag tar betalt för dessa. Samtidigt som jag sedan skriver ut denna så sparas den även i bokföringsprogrammet och är således inskriven och klar.
Se bild;

Vid betalning av fakturor/räkningar eller uttag av pengar ur bolaget (som används privat som man kan kalla ”lön”) så går jag helt enkelt in under fliken ”Ny utbetalning” och fyller i varans kostnad/uttagets storlek samt om det är en engångskostnad för inköp av varor och material eller om det är ett ”privat uttag”. Om det är inköp av en vara så sätter jag kvittot (från butik) i min företagspärm och om det är ett eget uttag av pengar ur bolaget så skriver jag ut den utbetalnings-post som registreras i bokföringsprogrammet och sätter i samma företagspärm som ett fysiskt kvitto på mitt uttag.
Se bild;

Preliminärdeklaration, moms och skatteverk

Det finns givetvis några skyldigheter man har som egen företagare att ta hänsyn till. Skatteverket vill ju givetvis inte bli blåsta på pengar och därför så gör man en så kallad preliminärdeklaration. En preliminärdeklaration är ett formulär som man skickar in till skatteverket (fysiskt eller i pappersform) där man gör en uppskattning på hur mycket man förväntas göra i vinst i bolaget under året.

Om du lämnar en preliminärdeklaration på 0 kronor blir du inte betalningsskyldig under året, men om du lämnar en preliminärdeklaration på förslagsvis 100.000 kr så blir du betalningsskyldig (t.ex.) 25.000 kronor i preliminärskatt utslaget under resterande månader av året. Denna preliminärdeklaration som man lämnar till skatteverket kan man ändra hur många gånger man vill under året, så om du först inte förväntar dig att få några jobb så skriver du in 0 kr i formuläret. Men om du sen plötsligt får ett uppdrag i Juli och ändrar din prel.dekl. till 100.000 kr så blir du betalningsskyldig på 25.000 kronor till skatteverket som ska betalas under månadsvis under resten av året, således 5000 kronor från augusti till december.

Du har kanske hört någon säga att man kan ”kvitta momsen” eller att man som företag inte betalar moms där det sistnämnda stämmer med följande förklaring; När man startar sitt företag så väljer man hur ofta man vill momsdeklarera i företaget. Då har man 3 val; månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Såvida man inte kommer köpa och sälja mycket i företaget så brukar valet falla på årsvis vid start av nytt företag. För att lättast förklara moms, så sätter vi upp ett scenario:

  • Ett företag vid namn Ako Enterprise med momsredovisning årsvis köper en vara med en moms-summa på 5000 kr. Samma år skickar Ako Enterprise en faktura för ett jobb hos en kund med en moms på 15.000 kr. Vid årets slut får Ako Enterprise en momsredovisningslapp i brevlådan av skatteverket där Ako fyller i respektive siffror i ”moms-utgående” och ”moms-ingående”. Därefter skickas moms-deklarationen in till skatteverket som då ser att Ako Enterprise har fått in 10.000 kronor mer i moms än vad Ako Enterprise betalat, och således blir Ako Enterprise skyldig skatteverket 10.000 kronor i moms-skuld. Hade siffrorna varit tvärtom hade Ako Enterprise blivit ersatt 10.000 kronor av skatteverket. Enkelt sett kan man säga att moms-deklarationen är ett mått på hur bra det går för ett företag, betalar du mycket moms så går företaget bra eftersom du får in mer pengar i företaget än vad du investerar.

Jag har varit i kontakt med skatteverket ett par gånger och jag har alltid blivit trevligt bemött. De svarar gärna på frågor och de är medvetna om att systemet i vissa fall är komplext och att det är svårt för nya företagare att veta hur man ska göra i vissa situationer. Exempelvis är det mycket frågor vid första årsredovisning och vid deklaration men skatteverket tillhandahåller väldigt mycket information på deras sida, i annat fall har de en bra telefonservice.
Preliminärdeklaration och momsdeklaration kan låta komplicerat vid en första anblick men är i praktiken väldigt enkelt. Däremot kan det vara svårt att uppskatta hur mycket jobb man verkligen kommer få och hur mycket vinst man har det första året. I sådana fall kan det vara vettigt att sätta preliminärdeklarationen till 0 och sedan ändra den vid behov för att slippa betala onödig skatt i förväg.

Hur startar jag företag?

Det absolut lättaste är att finna någon person som kan ta sig tid att hjälpa dig. En sådan person kan finnas var som helst. Har du någon avlägsen släkting, kompis kompis eller gammal KK från -97, så är det guld värt att ta kontakt och höra hur vederbörande startade upp sitt. Har du ingen sådan person finns det alternativa vägar.

Drivhuset bedriver ideell verksamhet och hjälper unga och studenter på flera olika platser i landet med att starta företag, utveckla ideér och agera bollplank vid företags-situationer. Drivhuset finns på 12 olika univeristets- och högskolestäder i Sverige.

Ett tredje sätt är att kontakta din bank, de brukar kunna bidra med starta eget-hjälp så där finns också en väg att gå.

Tips; Under länkar finns ”starta eget företag-länkar”

Länktips

Dina två nya startsidor!
Bolagsverket.se
Skatteverket - Företagande

Starta eget-sajter
Företagande.se - Forum, hjälp, affärsidéer, personlig utveckling m.m.
Startaeget.se - Allt om att starta eget, nyheter, forum, nätverk, information och tävlingar
Entreprenörsfabriken - hjälper dig starta företag m.m.
Starta-eget.se - "världens enklaste sajt om att starta eget"
Föregatande.se - Forum, guider, m.m.

Blanketter (hittas även under skatteverket och bolagsverket)
Länsstyrelsen – blanketter och hjälp för att starta företag.

Mer Information
Bolagsverket – Inspirerande PDF-dokument på 28 sidor med information till: fundera, starta, driva, utveckla, avvekla – Rekommenderas!
Bolagsverket - lättläst och kort information om att starta företag
Skatteverket - Vanliga frågor på allt från skatt, moms, avdrag till trängselskatt och deklaration. Rekommenderas!

Dessa hjälper dig att starta företag
Drivhuset - Rekommenderas!
SEB - hjälper dig starta företag
Swedbank - Hjälper dig att starta eget

Bokföringsprogram
Visma
Unicell
Hogia
Björn Lundén

Permalänk
Medlem

Bra initiativ tagande här Ako. Man blir helt klart lite inspirerad av att starta eget. Mycket bra

Permalänk
Medlem

Härligt Turbi!

Permalänk
Medlem

Som nackdel kan nämnas att om det skiter sig och man inte får några jobb till företaget samt inte har en anställning och måste gå på a-kassa så kan de jävlas ordentligt

Bra initiativ annars

Permalänk
Medlem

Underbart!
Ska läsas igenom någon gång.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Senast igår så satt jag och var fast besluten om att starta eget åkeri, snart. Jag bockar och bugar för värdefull information.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet!
Startade själv eget för ett tag sedan och det är ju mycket frågor i början kring bokföring och deklarationer etc.
Men har du något som du brinner för så kör på!

Är det någon som har frågor kring företagande så kanske denna tråden kan hjälpa en att hitta svaret

Permalänk
Medlem

Bra info och länkar samt inspirerande. Bra jobb, Ako! Ser fram emot att se tråden växa.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle starta en egen bokföringsbyrå för att ta hand om alla småföretag här på Swec

Jag tycker dock du gör fel i att skriva "gråzon" när skatteverket anser det helt solklart vad som gäller om du köper in någonting till företaget, och sedan använder detta privat. Bara för att ingen upptäcker någonting betyder inte att det är tillåtet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all respons!

Bacon - Du har helt rätt. Det behöver inte alls vara en gråzon men vid några tillfällen har jag själv varit tveksam till vad som faktiskt får köpas in i ett företag och inte. Men precis som du säger så finns det tydliga regler från skatteverket men att jag snarare vill helgardera mig och skriva gråzon då jag inte heller alltid har reglerna klart för mig. Vid tveksamheter så är det bara att lyfta luren och ta ett snack med skatteverket. Inte konstigare än så.

Jag tycker faktiskt inte bokföring är särskilt tråkigt eftersom man får sig en liten uppdatering om hur det går och man summerar och funderar en stund på vad man kan förbättra och hur man kan utveckla både sig själv och företaget. Men å andra sidan har jag inte mycket pappersarbete i mitt företag vilket gör att det inte blir så jobbigt. Att bokföra åt andra tror jag däremot inte är så kul såvida man inte är insatt eller intresserad i företaget man jobbar åt. Då handlar det ju bara om att knappa in siffror och sortera papper vilket jag inte tycker är så lattjo. Men tur att alla inte är som jag. Är du själv företagare eller?

EDIT - Gjort en liten korrigering i texten, tack Bacon!

Permalänk
Medlem

Jag har några frågor angående inköp av utrustning till företag som någon vänlig själ kanske kan svara på.

1) Det här med avskrivningar kring t.ex. datorutrustning. Hur fungerar det? Vad jag har förstått så får utrustning under ett visst värde "skrivas av direkt", och över detta värde får denna skrivas av över en period om x antal år beroende på värde. Nu till frågan: Vad innebär avskrivning, och hur påverkar detta mig som eventuell egenföretagare? Hindras jag t.ex. att köpa ny utrustning av samma typ (t.ex. dator) innan avskrivningstiden gått ut?

2) Jag förstår att Skatteverket alltid har sista ordet när det gäller inköp till företag. Låt säga att jag vill köpa datorutrustning till mitt företag när detta börjat rulla ordentligt. I vilken utsträckning har Skatteverket rätt att bestämma om _vilken_ datorutrustning jag köper in? Om huvudsyftet med inköp av datorutrustningen är t.ex. bokföring och allmänt företagsarbete, vilket rent teoretiskt en dator för 5000kr skulle klara av, bryr sig Skatteverket om man köper en dator för 20000kr, som för att ta ett exempel innehåller ett ordentligare grafikkort? Jämför även t.ex. att köpa en Mac Pro för 25000kr istället för en iMac för 12000, såvida man inte håller på med grafisk produktion eller dylikt. För att slippa ytterligare sådana påpekanden vill jag nämna att jag förstår att det gäller att vara sparsam i ett företag för att få det att gå runt, och att det definitionsmässigt är otillåtet att använda företagets resurser för privat bruk, vilket Bacon nämner.

Permalänk
Medlem

Samtliga länkar i texten hänvisar till Wikipedia eller skatteverket.

Vad innebär avskrivning?

Citat:

Avskrivning är en redovisningsterm som syftar till att i bokföringen redovisa kostnaden för anläggningstillgångars värdeminskning och att därmed uppta organisationens tillgångar till sitt verkliga värde. Avskrivningar syftar också till att fördela kostnaderna för en tillgång över samma tid som tillgången bidrar till intäkter, se matchningsprincipen. För att förstå syftet med avskrivningar är det viktigt att kunna skilja på kostnader och utgifter – en utgift ska inte förväxlas med en kostnad då kostnad uppstår i samband med att resursen förbrukas, inte inköps. Utgifter påverkar aldrig resultaträkningen med det gör däremot kostnaderna. Avskrivning


Det här med avskrivningar kring t.ex. datorutrustning. Hur fungerar det?

Dessa regler ändrades fr.o.m. räkneskapsåret som börjar tidigast 1 januari 2009, vilket gör att många inte är rätt informerade om vad som gäller. Men som det ser ut idag är inköp av maskiner och inventarier normalt inte direkt avdragsgilla såvida de inte är förbrukningsvaror och då uppfyller något av följande krav;

De regler som gäller är att förbrukningsvaror är avdragsgilla såvida de uppfyller något av följande;

  • 1 - korttidsinventarier, dvs inventarier som har en beräknad livslängd på högst tre år

  • 2 - inventarier av mindre värde.

Så från och med 2009 har alla företag rätt att göra direktavdrag för inköp som understiger ett halvt prisbasbelopp som under 2010 ligger på 21.200 kronor exkl moms (om jag är korrekt informerad). När jag köpte min laptop till företaget för ~13.000kr så skrev jag in i bokföringsprogrammet att jag ville dra av hela kostnaden direkt, inga problem.

Hindras jag t.ex. att köpa ny utrustning av samma typ (t.ex. dator) innan avskrivningstiden gått ut?
Att du köper en dator i företaget med en avskrivning på exempelvis 3 år är absolut ingenting som hindrar dig från att köpa en ny dator efter 1 år. Säljer du din nyinköpta dator så bokför du detta och skriver således av resterande summa av datorn direkt, när du sedan köper en ny dator så lägger du upp en ny avskrivningsplan på 3 år för den.

Vad innebär avskrivning?

Citat:

Grundregeln är att avskrivningar sker under tillgångens ekonomiska livslängd med årliga belopp som motsvarar den ungefärliga värdeminskningen. Detta kallas för avskrivning enligt plan. Tiden för avskrivning, avskrivningstiden, får inte vara längre än den ekonomiska livslängden och bestäms när tillgången anskaffas. Avskrivningstiden kan till exempel vara 5 år för en personbil, 10 år för en lastbil och 33 år för en byggnad.[1] Det innebär att om en lastbil inköps för en miljon kronor så blir den årliga kostnaden 100 000 kr i tio år. Denna typ av avskrivningar kallas planenliga eller bokföringsmässiga avskrivningar. Anläggningstillgångar som inte minskar i värde genom förslitning, som till exempel mark, skrivs dock inte av. Avskrivning

I vilken utsträckning har Skatteverket rätt att bestämma om vilken datorutrustning jag köper in?
Här vet jag inte riktigt vilka grunder som skatteverket går på men så länge man ligger inom ramens rimliga gränser så tvivlar jag på att skatteverket faktiskt bryr sig.
Jag köpte en relativt dyr laptop med hänvisning till att jag dels hellre köper en kvalitativ laptop men även hade funderingar på att utbilda mig och sälja "e-baserade" tjänster, vilket aldrig blivit av även om tanken var seriös när jag gjorde mitt inköp. Jag resonerar som så att om skatteverket skulle misstycka över att jag köpt en dyrare laptop än nödvändigt, så får de väl helt enkelt eftertaxera mig. Är du osäker så bara slå en signal till skatteverket!

Permalänk
Medlem

Fantastisk guide, bokmärkt! Driver själv företag sedan tre år tillbaka, till stor del för att ta del av sådana här fördelar. Kommer ha stor nytta av det när jag börjar studera nästa höst.

Permalänk
Medlem

Kanonguide! Mycket inspirerande! Har velat ha eget företag sen jag var 13 år, men jag kommer aldrig längre än till planeringsstadiet (20 år nu). Men nu jäklar tänker jag sätta igång!

Dock några små frågor, som säkert är jättekorkade men ändå:
- Det här med inventarier. Hur bokför man det? Räknas det som "lagervaror"?
- Om jag handlar något i företaget som jag då betalar moms på direkt, hur gör jag då för att dra av momsen?
- Om jag skulle handla något av en privatperson till företaget, hur bokför jag det?
- Om jag redan äger något (privat) som jag sedan vill använda i företaget, men inte nödvändigtvis vill att företaget ska äga (t ex. min bärbara dator), hur gör jag då? Får man göra så?

Några svar på frågorna kanske redan står med i guiden, i så fall missade jag dem och ber om ursäkt.

Tack än en gång för en verkligen kanonbra guide (skrivit ut den )!
//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Fantastisk guide, bokmärkt! Driver själv företag sedan tre år tillbaka, till stor del för att ta del av sådana här fördelar. Kommer ha stor nytta av det när jag börjar studera nästa höst.

Trevligt. Hoppas det går bra för dig!

Skrivet av Gorian:

Kanonguide! Mycket inspirerande! Har velat ha eget företag sen jag var 13 år, men jag kommer aldrig längre än till planeringsstadiet (20 år nu). Men nu jäklar tänker jag sätta igång!

Dock några små frågor, som säkert är jättekorkade men ändå:
- Det här med inventarier. Hur bokför man det? Räknas det som "lagervaror"?
- Om jag handlar något i företaget som jag då betalar moms på direkt, hur gör jag då för att dra av momsen?
- Om jag skulle handla något av en privatperson till företaget, hur bokför jag det?
- Om jag redan äger något (privat) som jag sedan vill använda i företaget, men inte nödvändigtvis vill att företaget ska äga (t ex. min bärbara dator), hur gör jag då? Får man göra så?

Några svar på frågorna kanske redan står med i guiden, i så fall missade jag dem och ber om ursäkt.

Tack än en gång för en verkligen kanonbra guide (skrivit ut den )!
//Gorian

Inga frågor är dumma frågor...

Det här med inventarier. Hur bokför man det? Räknas det som "lagervaror"?
Enligt denna korta men ack så informativ tråd så tolkar jag det som så att; En inventarie är en maskin eller något du använder dig av i företaget till produktion eller för att utföra en tjänst och som inte är förbrukningsvara, exempelvis laptop, maskiner, verktyg m.m. Medan en vara är helt enkelt något du säljer.
Mer utförligt svar finns här.

Om jag handlar något i företaget som jag då betalar moms på direkt, hur gör jag då för att dra av momsen?
Man betalar momsen vid inköp men kvittar ingående och utgående moms vid momsredovisning som en enskild firma har antingen månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Mer information hittar du här!

Om jag skulle handla något av en privatperson till företaget, hur bokför jag det?
Du måste givetvis ha kvitto på vad du köpt och sen bokför du det precis som vilket inköp som helst, bortsett från att det inte finns någon moms på varan. Däremot, om du säljer varan vidare med vinst så beskattas varan med moms, mer utförlig förklaring finns här!

Om jag redan äger något (privat) som jag sedan vill använda i företaget, men inte nödvändigtvis vill att företaget ska äga (t ex. min bärbara dator), hur gör jag då? Får man göra så?
Givetvis får du göra så. Om du betalar moms (inköp av privatperson) för en vara som ditt företag egentligen använder blir säkerligen skatteverket bara glada av att se. Däremot så undrar jag vad det skulle finnas för anledning till att inte ha en vara på företaget som företaget faktiskt använder?
Bra att veta är att om du startar företag idag så kan du bokföra inköp i företaget som du gjort upp till 12 månader, givetvis förutsatt att du har kvitto, som alltid. EDIT: - Hittade ett svar på skatteverkets hemsida här som säger att man inte är berättigad att lyfta momsen på varan som är inköpt före företaget startades. Blev lite tveksam här nu men ska se om jag kan reda ut frågan...

och du... klart du ska starta företag.

EDIT - Hittade en lista med vanliga frågor på skatteverkets hemsida som jag uppdaterar till guiden! Denna utomordentligt trevliga kvällslektyr finner du här!

Permalänk

Kanon bra! Sitter och är lite kluven om man ska starta eget åkeri och har massa funderingar!
Men detta hjälpte mig mycket, tack

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Yaay. Vad glad jag blir!

Permalänk

Hej igen Ako!
Tänkte om du kunde klargöra lite för och nackdelar med börsintroducering (AB)?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Tjena snuten! Håll till godo för ett mer utförligt svar. Jag har åkt på vinterkräksjukan och har varit sängliggande hela dagen.

Nåväl. För det första så har inte aktiebolag något med börsintroduktion att göra. Det finns jättemånga företag som är aktiebolag, allt från små glasstånd till Konsum på hörnet som inte är börsnoterade.

Anledningen, som jag förstått det, till att man sätter sitt bolag som ett aktiebolag är i första hand att man då är skild från företaget privat. Som enskild firma är man själv ansvarig för företaget och skatteverket ser ingen skillnad på dig som företag eller dig som privat. Skulle det då gå dåligt och du ligger i skuld så har kronofogden rätt att beslagta dina privata saker, till skillnad från aktiebolag där de inte har den rätten. Dock måste ett aktiebolag binda 100.000kr (eller är det 150.000kr?) i kapital eller i inventarier. Så om du har planer på att starta åkeri med egna maskiner så fungerar det alldeles utmärkt att starta aktiebolag.

En annan skillnad mellan enskild firma och aktiebolag är att ett aktiebolag måste ha en revisor. Har dock hört att de blå lättat lite på dessa reglerna så jag kan ha fel.

Läs gärna igenom länken till Wikipedia och rätta mig om jag har fel. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ako:

Tjena snuten! Håll till godo för ett mer utförligt svar. Jag har åkt på vinterkräksjukan och har varit sängliggande hela dagen.

Nåväl. För det första så har inte aktiebolag något med börsintroduktion att göra. Det finns jättemånga företag som är aktiebolag, allt från små glasstånd till Konsum på hörnet som inte är börsnoterade.

Anledningen, som jag förstått det, till att man sätter sitt bolag som ett aktiebolag är i första hand att man då är skild från företaget privat. Som enskild firma är man själv ansvarig för företaget och skatteverket ser ingen skillnad på dig som företag eller dig som privat. Skulle det då gå dåligt och du ligger i skuld så har kronofogden rätt att beslagta dina privata saker, till skillnad från aktiebolag där de inte har den rätten. Dock måste ett aktiebolag binda 100.000kr (eller är det 150.000kr?) i kapital eller i inventarier. Så om du har planer på att starta åkeri med egna maskiner så fungerar det alldeles utmärkt att starta aktiebolag.

En annan skillnad mellan enskild firma och aktiebolag är att ett aktiebolag måste ha en revisor. Har dock hört att de blå lättat lite på dessa reglerna så jag kan ha fel.

Läs gärna igenom länken till Wikipedia och rätta mig om jag har fel. Lycka till!

Jag har för mig att de sänkt kapitalinsatsen från 100.000 till 50.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jag har för mig att de sänkt kapitalinsatsen från 100.000 till 50.000.

Stämmer

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bra, då räta vi ut den knuten grabbar! (:

Bra information:
verksamt.se kan man starta, förändra, utveckla, avveckla, registrera sig som arbetsgivare m.m. m.m. Oerhört nyttig länk att ha bokmärkt samt man gör lätt ändringar direkt i browsern genom att logga in med Bank-ID eller motsvarande...

Permalänk

Mycket intressant läsning och tips! Bra skrivet!

Har nu för tredje jobbet i rad fått sluta pga "omstrukturering" - dvs att pengarna inte räcker och sist in = först ut. Börjat tröttna på det och även på praktik där man bara blir utnyttjad. Har sedan några år tillbaka haft en "dröm" att starta eget och vara min egna chef. Kanske rätt läge att starta upp snart?

Något som guiden saknar som är viktiga frågor för mig är vad som händer om man startar upp ett företag och det sedan inte går bra. Det jag oroar mig mest för med att starta eget är att det kommer krävas enorma summor, för att man ska kunna plocka ut lön. Jag vet att jag kan leva snålt, men jag behöver minst 9-10.000 ut för att kunna leva på minimum där jag bor nu. Finns det a-kassa för företagare eller står man där med byxorna nere om företaget går dåligt?

En till sak som jag anser är väldigt viktig (för oss som bara är/varit knegare) är exempel på hur mycket man måste dra in i företaget för att man ska kunna plocka ut en lön så man överlever. "Man har hört" att man kan tänka att ca 50% av totalt intäkten går bort i moms, skatter, avgifter etc. Stämmer detta?

Hur fungerar det när man driver ensam, betalar man lika mycket avgifter, försäkringar osv för en själv, precis som jag anställer någon annan?

En annan fråga är vad kostar det att starta upp eget? Registreringsavgifter etc. Vilka är oundvikliga kostnader man måste räkna med?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS