Fryser fast i BF Bad company 2/Vietnam

Permalänk
Medlem

Fryser fast i BF Bad company 2/Vietnam

Hej!

Köpte nyligen en ny dator.

Intel i5
Geforce 460 1 gb
6gb ram
W7 64bit.

Spelen flyter på skitbra, men ibland (utan förvarning*) så fryser jag fast och blir tvungen att reseta datorn på resetknappen.

Varför blir det så? Datorn ska klara spelen utan några problem.

När det fryser så hör jag bara "EEEEEEE" och inget går att göra.

Tacksam för lösning.

*Inget lagg eller annat problem uppstår innan den fryser.

// Linus

Permalänk
Medlem

har du 3x2 gb ram?
om du har det ska du egentligen bara ha 2x2 gb med i5 så ta ur 1 sticka och ha i 2 på varannan plats dvs kanske plats 1 &3 eller 2 & 4.
Det kan vara det som gör att du får blackscren.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

ja, det har jag. Men blackscreen får jag inte, det är bara det att bilden fryser och måste reseta. Kanske är samma sak. men duy tror det är problemet? för då får jag väl 4 gb ram istället för 6?

Permalänk
Medlem

Har också problem med att datorn fryser med samma ljud. Jag tror att det är en bug i spelet eftersom det inte händer med något annat program eller spel.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Okej! samma här. men jag har inte hört att någon annan har fått det förutom du, Kanske finns någon speciell inställning i spelet man måste göra?

Permalänk
Medlem

Fick samma symptom när jag hade dåliga grafikkorts drivrutiner, bytte och sen funkade det fint.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av eTTan.:

ja, det har jag. Men blackscreen får jag inte, det är bara det att bilden fryser och måste reseta. Kanske är samma sak. men duy tror det är problemet? för då får jag väl 4 gb ram istället för 6?

Ja det får du.
alltså 3x2 gb är inte direkt rekommenderat för i5 för det kan ge sånna problem som du har tex blåskärm och fryslagg.
testa att köra 2x2 och kolla om det hjälper helt enkelt gör det inte det då är det iaf uteslutet

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Temperaturer?

Annars rekommenderar jag att byta grafikkortdrivrutiner som redan nämts.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Jag tror det är mode kortets inbyggda Realtek ljudchip som orsakar problemet.
Jag köpte en Creative hörlur med inbyggd ljudkort och nu fungerar det bra.

Permalänk

Hej

Kanske har även du råkat ut för den välkända soundloop/freeze buggen. Du är inte ensam så fall... googla på bf2 sound loop freeze så ser du. Många tycks lösa det genom att stänga av integrerade ljudkretsar och sedan köra på separat ljudkort. Jag HADE felet ett tag men det försvann iom en total ominstallation...irriterande som fn var det iaf.

Visa signatur

SpelBork: i9 10900K | Prime Z490-P | Mesh | 32GB | 3TB | GTX780Ti
GarageServer: HP MicroServer | Xeon 1265L | 16GB | 8TB | UNRAID
EnExtraBork: HP MicroServer | Xeon 1265L | 4GB | 8TB | Hmmm

Permalänk
Medlem

okej okej! ska kolla upp det ni har sagt! Tack för hjälpen! återkommer om det fixar sig.

Permalänk
Medlem

Fullständigt specifikation över komponenterna som du köpte skulle uppskattas då det kan vara vad som helst, så som PSU, Mobo, HDD osv...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Mitt spel fryser sig fullständigt. Har provat allt. Har även kört några trådar för att se om någon har löst problemet men icke.
Har avinstallerat realtek ljud drivrutiner. Stängt av AI. Ominstallerat spelet. Provat flera olika grafikkorts uppdateringar.
Kör med ett asus 5970. Största felet är om man kör med crossfire eller SLI. Så om någon har fler tips så är jag väldigt tacksam!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Jag lider av exakt samma problem, och det gäller båda mina datorer i sign. Jag har provat allt ovanstående.
Jag ör dock med ett 4870x2 ist för 8800GTS.

Dock fungerar spelet med min laptop som har ett 5850 med dx11.

Så min slutsats är kanske att man måste ha Directx11 kort och inte 10.1 när man kör på Windows 7. Men jag har inte råd att köpa ett nytt grafikkort. Så en annan lösning vore härligt.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Jag lider av exakt samma problem, och det gäller båda mina datorer i sign. Jag har provat allt ovanstående.
Jag ör dock med ett 4870x2 ist för 8800GTS.

Dock fungerar spelet med min laptop som har ett 5850 med dx11.

Så min slutsats är kanske att man måste ha Directx11 kort och inte 10.1 när man kör på Windows 7. Men jag har inte råd att köpa ett nytt grafikkort. Så en annan lösning vore härligt.

Kan du inte bara ställa in i config filen att du ska använda dx 10 istället för Auto som den står på som default?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Kan du inte bara ställa in i config filen att du ska använda dx 10 istället för Auto som den står på som default?

Jag har gjort det, tyvärr utan framgång. :/

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Blir samma för mig som för TS bilden fryser sen hörs "EEEEEEEEEEEEEEEEEEEE" i högtalarna.. har kollat i windows event viewer å blir ERROR vid ungefär samma tidpunkt som datorn låser sig så kan vara det ? står såhär om det :

Session "Microsoft-Windows-Setup" stopped due to the following error: 0xC000000D

googlat på detta å försökt kolla har ej hittat någon bra lösning, men ja får samma vid black ops med aldrig haft problemet förr å har spelat black ops ¨å bfbc2 nu köpte ja vietnam å installerade det då började denna skiten...
men även då ja spelar bc2 utan vietnam så blir det såhär..

tacksam för hjälp .. skall man testa avaktivera inbyggda ljudkoret på moderkortet? å köra utan ljudkort å se om det blir samma???

KAN PROBLEMET VARA FÖR DÅLIGT NÄTAGG?(corsair vx550w) har kört processor i 3,8ghz typp alltid men nu då problemen börja komma är allt orginal,

gigabyte p55 usb3, i5 760 @2,8ghz , adata ddr3 2x2GB, 460gtx 768mb, vertex2 ssd osv
Corsair 550w

edit igen = jo har testat stressa processor å kört alla 4 kärnor i 100% å blir ej för varm eller nåt även kört furmark lääänge + superpi +orthos allt går utan probs .. men i spelen så blir det helt random... kan spela en timme så händeer det sen startar om å startar spelet kommer det på 5min osv..

EDIT nr3 : tack du under skall testa detta! tips på bra ljudkort för billig penning? har ett logitech z-5500 som ja har till datorn..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

På min förra P55 plattform (P7P55D) så fryste spelet om jag använde moderkortets ljudkort, kopplade jag i x-fi så funkade det fint.
Samma sak gällde ett HS-950 headset med eget inbyggt ljudkort, med det inkopplat funkade det galant, om jag drog ur det så krashade det.

Här finns en av tusentals trådar ang detta problemet. http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/1670724.page

*detta har jag själv bekräftat, det är faktisk sant*
Jag vet givetvis inte om detta är fallet för er, men det är värt o kollas upp.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

EDIT nr3 : tack du under skall testa detta! tips på bra ljudkort för billig penning? har ett logitech z-5500 som ja har till datorn..

Jag hade också ett Z-5500, funkade fint med creative x-fi ljudkort.
Annars kan du köpa ett headset med inbyggt ljudkort, ett billigt alternativ är Creative HS-950.

Kanske inte det bästa headsetet, men det duger, o då ser du iaf om det fixar problemet.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av brajonk:

Blir samma för mig som för TS bilden fryser sen hörs "EEEEEEEEEEEEEEEEEEEE" i högtalarna.. har kollat i windows event viewer å blir ERROR vid ungefär samma tidpunkt som datorn låser sig så kan vara det ? står såhär om det :

Session "Microsoft-Windows-Setup" stopped due to the following error: 0xC000000D

googlat på detta å försökt kolla har ej hittat någon bra lösning, men ja får samma vid black ops med aldrig haft problemet förr å har spelat black ops ¨å bfbc2 nu köpte ja vietnam å installerade det då började denna skiten...
men även då ja spelar bc2 utan vietnam så blir det såhär..

tacksam för hjälp .. skall man testa avaktivera inbyggda ljudkoret på moderkortet? å köra utan ljudkort å se om det blir samma???

KAN PROBLEMET VARA FÖR DÅLIGT NÄTAGG?(corsair vx550w) har kört processor i 3,8ghz typp alltid men nu då problemen börja komma är allt orginal,

gigabyte p55 usb3, i5 760 @2,8ghz , adata ddr3 2x2GB, 460gtx 768mb, vertex2 ssd osv
Corsair 550w

edit igen = jo har testat stressa processor å kört alla 4 kärnor i 100% å blir ej för varm eller nåt även kört furmark lääänge + superpi +orthos allt går utan probs .. men i spelen så blir det helt random... kan spela en timme så händeer det sen startar om å startar spelet kommer det på 5min osv..

EDIT nr3 : tack du under skall testa detta! tips på bra ljudkort för billig penning? har ett logitech z-5500 som ja har till datorn..

När jag har överklockat min processor så stabilitets jag i Intelburntest där många rekomenderar att köra typ 20min, även om jag har kört 30min stabilt i det testet så har det krashat i BFBC2, har då provat att höja spänninen till processorn 1-2 steg och då funkar det fint.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av markenyo:

Har samma problem. Jag tror det är mode kortets inbyggda Realtek ljudchip som orsakar problemet.
Jag köpte en Creative hörlur med inbyggd ljudkort och nu fungerar det bra.

Köpte också ett nytt kort, fungerar bra sen.

Permalänk
Medlem

Jag har fixat ett nytt ljudkort för billig peng. Creative Sound blaster Xfi xtreme audio.

Men det blev samma grej igen efter längre tid.

MEN då hade jag inte avaktivierat realtek-enheterna.
Använde dock inte dom förutom micken som va kopplad till dem.

Har gjort det nu och kopplat micken till det nya, men ej testat än (brist på tid)

Hör av mig om jag får samma bug när jag bara använder creative-ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eTTan.:

Jag har fixat ett nytt ljudkort för billig peng. Creative Sound blaster Xfi xtreme audio.

Men det blev samma grej igen efter längre tid.

MEN då hade jag inte avaktivierat realtek-enheterna.
Använde dock inte dom förutom micken som va kopplad till dem.

Har gjort det nu och kopplat micken till det nya, men ej testat än (brist på tid)

Hör av mig om jag får samma bug när jag bara använder creative-ljudkortet.

Jag hade samma problem, fast detta var på andra spel också, det visade sig vara fel på moderkortet, garantin fixade ett nytt och allt fixade sig.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag hade samma problem, fast detta var på andra spel också, det visade sig vara fel på moderkortet, garantin fixade ett nytt och allt fixade sig.

Vad hade du för moderkort?

Spelade lite förut och det flöt på kanonbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eTTan.:

Vad hade du för moderkort?

Spelade lite förut och det flöt på kanonbra.

Det var cirka 2 år sen så jag har försökt hitta den genom kvittot
Det var en MSI AMD 790x
det var fabriksfel på den

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Fix guide

Hittade en sida med samlingar av fixar: http://www.gamingnewslink.com/2010/03/08/fixing-battlefield-b...

Dock stötte jag på ett problem när jag följde rådet 2.1 (se hemsidan) efter att jag kört dxdiag i "run" så har jag inte möjligheten att ställa in Hardware Acceleration från "full" till "basic".

Skärmdump: http://data.fuskbugg.se/dipdip/______________________________...

Tack på förhand och hoppas guiden i alla fall kan hjälpa somliga!

Visa signatur

Cooler Master CM 690 II | ASUS Sabertooth 990FX R2.0 | AMD FX-8350 Black Edition | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz | Asus GTX 780Ti | Corsair TX 850W PSU

"Not even death can save you from me!"