Köper snart dator i delar ser allt bra ut?

Permalänk
Medlem

Köper snart dator i delar ser allt bra ut?

Köper denna dator innan julafton. Ser allt bra ut?

Processor:
Namn: AMD Phenom II X4 970 Black Edition 3,5GHz / 8MB / Socket AM3 (Boxed)

Tillverkare: AMD

Socket: AM3

Pris: 1639 kr webbhallen

Url: WEBHALLEN.com - AMD Phenom II X4 970 Black Edition 3,5GHz / 8MB / Socket AM3 (Boxed)

Moderkort:
Namn: ASRock - Socket AM3 - ATX AMD 890GX (890GX Extreme3) - DDR3 / VGA

Tillverkare: AS Rock

Pris: 1099kr webbhallen

Url: WEBHALLEN.com - ASRock - Socket AM3 - ATX AMD 890GX (890GX Extreme3) - DDR3 / VGA

Hårddisk:
Namn: Corsair SSD Force Series 120GB 2.5

Tillverkare: Corsair

Pris: 1995kr

Url: Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - Inet.se

Grafikkort:

Namn: Gigabyte Radeon HD68701GB

Tillverkare: Gigabyte

Url: Gigabyte Radeon HD68701GB - Inet.se

Pris: 2 090 kr

RAM:
Namn: Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (3x4B) (CL9) (CMZ8GX3M2A1600C9)

Tillverkare: Corsair

Pris: 1995kr Webhallen

Url: WEBHALLEN.com - Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (3x4GB) (CL9) (CMZ8GX3M2A1600C9)

PSU:
Namn: Cougar PO 700W 80+ Bronze

Tillverkare: Cougar

Pris: 859kr

Chassi:
Namn: Antec Dark Fleet DF-30

Tillverkare: Antec

Pris: 995kr

Url: WEBHALLEN.com - Antec Dark Fleet DF-30 (Ej PSU)

DVDR:
Namn: Sony Optiarc Intern DVD±RW AD-7263S-0B Svart

Tillverkare: Sony

Pris: 209kr webhallen
Url: WEBHALLEN.com - Sony Optiarc Intern DVD±RW AD-7263S-0B Svart
_svart

Permalänk
Medlem

Kan du så vänta till 9 Januari Intel släpper sin nya plattform Sandy Bridge då. Dinna minnen som du valt kommer inte att få plats på moderkortet. Om lådan så tycker jag att smaken är väl som baken själv hade jag valt en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Kan du så vänta till 9 Januari Intel släpper sin nya plattform Sandy Bridge då. Dinna minnen som du valt kommer inte att få plats på moderkortet. Om lådan så tycker jag att smaken är väl som baken själv hade jag valt en annan.

Menar du att jag ska köpa 9 januari för att priserna kommer att sjunka eftersom Sandy bridge släpps.

Jag har ochså börjat tveka lite på att köpa denna burken. Vilket chassi skulle du ha valt?

Är du säker på att minnena inte passar dem är ju utav typen ddr3.

Permalänk
Medlem

Snälla kan någon vara vänlig och svara

Permalänk
Medlem

Lugna ner dig. Fel av mig de kommer att få plats trodde det var 6x2GB stickor. Jag skulle valt Fractal Design R3. Sen är frågan varför satsar du så mycket pengar på minne? Vad är huvudsyftet med datorn? Ja vänta tills Sandy Bridge kommer för antingen kommer komponentpriserna gå ner överlag eller så köper du Sandy Bridge istället då du kanske kommer få bättre prestanda än det du satt ihop nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Lugna ner dig. Fel av mig de kommer att få plats trodde det var 6x2GB stickor. Jag skulle valt Fractal Design R3. Sen är frågan varför satsar du så mycket pengar på minne? Vad är huvudsyftet med datorn? Ja vänta tills Sandy Bridge kommer för antingen kommer komponentpriserna gå ner överlag eller så köper du Sandy Bridge istället då du kanske kommer få bättre prestanda än det du satt ihop nu.

tack för svaret

Permalänk
Avstängd

Det ÄR fel minnen,dom är till för trippel channel moderkort = socket 1366.
Du ska ha dual channel minnen,2x2Gb alt 4x2Gb osv...

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

Det ÄR fel minnen,dom är till för trippel channel moderkort = socket 1366.
Du ska ha dual channel minnen,2x2Gb alt 4x2Gb osv...

Vad blir konsekvenserna?

Permalänk

Ta ett FD Deine XL, längesen jag hade ett trevligare och rymmligare chassi;)

Edit: Vad ska du ha datorn till? 12Gb dram är lite overill till de flesta applikationerna;) Ska den vara till spel så köp bättre GPU istället.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Ta ett FD Deine XL, längesen jag hade ett trevligare och rymmligare chassi;)

Edit: Vad ska du ha datorn till? 12Gb dram är lite overill till de flesta applikationerna;) Ska den vara till spel så köp bättre GPU istället.

okej, men vad blir konsekvenserna när man har 3 stycken ram minnen men ett moderkort som bara stödjer dual channel

Du skrev och så att jag skulle skaffa en bättre gpu i stället vad rekommenderas?

Permalänk

Nej du "ska" inte, men jag hade skaffat bättre GPU om datorn var till spel.
Fast om du inte är helt fast vid AMD så tycker jag du ska vänta 2 veckor och läsa om SB release 5e januari, det ska tydligen inte bli överprisat som nya saker från intel haft tendens att ha blivit förut;)

Edit: Eh du tjänar inte mer på det, är inte helt insatt men det ska tydligen inte fungera många procent bättre med t.ex 6gb över 4gb om man har AM3 eller 1156sockel.
Du borde även gå på ett moderkort med 890FX chipset om du ska köra AMD=)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Det räcker med 4gb... max 6.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Nej du "ska" inte, men jag hade skaffat bättre GPU om datorn var till spel.
Fast om du inte är helt fast vid AMD så tycker jag du ska vänta 2 veckor och läsa om SB release 5e januari, det ska tydligen inte bli överprisat som nya saker från intel haft tendens att ha blivit förut;)

Edit: Eh du tjänar inte mer på det, är inte helt insatt men det ska tydligen inte fungera många procent bättre med t.ex 6gb över 4gb om man har AM3 eller 1156sockel.
Du borde även gå på ett moderkort med 890FX chipset om du ska köra AMD=)

Så som jag har fattat det är gpu:n själva processorn i grafik kortet hur ska man kunna byta ut den eller menar du att jag ska välja ett helt nytt grafik kort. Jag tänker hålla mig kvar vid amd och har nu hittat ett annat ram minne här är länken: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE - Inet.se

vad tycker du om ram minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Det räcker med 4gb... max 6.

hur många MHz på varje sticka bör man ha om man ska spela spel

Permalänk
Medlem

1600mhz

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

1600Mhz räcker gott och väl. Det är trevliga minnen;)

Jag räknade inte med att du skulle lusläsa wikisearch: "GPU", jag menar bara Grafikkort. Det går bara snabbare att skriva GPU:P
hur stor budget har du på Grafikkort när du har ändrat om lite i köplistan?

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

hur många MHz på varje sticka bör man ha om man ska spela spel

Det är som att fråga hur djup är en grop?

Du borde läsa på lite om hur en PC fungerar, det är kul och intressant och du kommer ha större nytta av din dator. Börja med hur moderkort fungerar, vad hastigheten på minnena begränsas av och dual vs tripple channel allt finns på wikipedia typ

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Kanske en lite dum fråga men jag ställer den i alla fall

Vad är skillnaden på chipsetet 890FX och chipsetet 890GX

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag från mig. Vill du ha ett enklare moderkort så är det lätt att välja ett annat. Tog 2x4GB då du verkade vilja ha mycket minne. Föstår inte varför du är insöad på AMD, men du har säkert någon anledning. 890FX lämpar sig bättre till om du ska köra Crossfire. 890GX kommer med integrerad grafik. Valde även 6950 så får du lite bättre prestanda i spel. Nätaggregatet kan du byta mot ett som inte är modulärt för att komma ner i pris. Hoppas detta ger dig något tips.

Upprepar att det är bara 16-20 dagar kvar tills Intel Sandy Bridge kommer ut på marknaden vilket kommer bli väldigt intressant för personer som går i datorköpartankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

http://forumbilder.se/images/cb2020109285953ab.jpg

Här är ett förslag från mig. Vill du ha ett enklare moderkort så är det lätt att välja ett annat. Tog 2x4GB då du verkade vilja ha mycket minne. Föstår inte varför du är insöad på AMD, men du har säkert någon anledning. 890FX lämpar sig bättre till om du ska köra Crossfire. 890GX kommer med integrerad grafik. Valde även 6950 så får du lite bättre prestanda i spel. Nätaggregatet kan du byta mot ett som inte är modulärt för att komma ner i pris. Hoppas detta ger dig något tips.

Upprepar att det är bara 16-20 dagar kvar tills Intel Sandy Bridge kommer ut på marknaden vilket kommer bli väldigt intressant för personer som går i datorköpartankar.

Det ser bra ut tänker göra några små ändringar. jag tror att jag skippar den mekaniska hårddisken eftersom jag redan har en extern hårddisk och en server på 3tb. Nätaggregatet oroar mig lite finns det inget billigare vad var det för fel på det gamla. Är det verkligen nödvändigt att köpa den där fläkten.

Permalänk

Njaee

Personligen tycker jag nog att Intel e bättre än AMD men om du så gärna vill ha amd ska du nog köar en Athlon istället!!

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II