Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Avstängd

Om nu jag ska betala den avgiften för privatkopiering så ska jag väll kunnda göra det också? För som det är nu, så kan jag inte flytta in mina dvd skivor i min dator. Och piratkopiera vill jag inte då det är olagligt. Varför ska jag betala för det och inte i praktiken andvända det? Och varför ska dom som inte vill privatkopiera film och musik betala? Helt sjukt jue

Permalänk
Skrivet av nightdevil:

Trevligt att alla som studerar ska betala avgift för att kunna plocka med sig skolarbete till/från skolan. Jag studerar och använder mitt USB minne hela tiden, tycker detta känns ganska sjukt.. Tur att man redan har ett par 16GB stickor
Edit: Dock är det bara 16 kr men endå.. Att man ska behöva betala extra för det är fel!

Om inte Carola hade funnits hade du antagligen inte varit född. Visa lite tacksamhet!

Undra hur mkt kampanjbidrag (som ändå inte behöver redovisas) som ingår när de lägger fram det här "kravet"...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Detta kommer defensivt gå igenom, Sverige har i flera års leds av lobby organisationer. Jag tror inte på kollektiv bestraffning, och eftersom det nu är lagligt att kopiera för privat bruk, vad i helvette ska de ge alla straffavgift på dessa typer av media för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Varför inte till Mattias Åkerlind (VD på Copyswede)

Om du vill ha en lagändring på andra områden, pratar du då med polisen?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Detta är saxat direkt från copyswede:s sida " Idag kopieras det inte bara till band, CD och DVD, utan också till nyare lagringsmedier som digitalboxar med inbyggt minne, externa hårddiskar och musikmobiler. "

Jaha, ska det även bli på mobiler med?? Seriöst alltså de är ju inte kloka på nåt sätt med deras tanke sätt
och jag hoppas att det inget av deras planer blir av men, men ganska typiskt för detta landet med sina jäkla straffskatter osv.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Helt enkelt; vettigt folk ska betala pengar till en upphovsrättsindustri som håller på att vrida hela vårat lands rättsväsende upp och ned och dra upp grundlagarna vid rötterna... bara för att Uwe Boll ska kunna extra siffra i sin profit?

Nej, tack. Passar det inte så är det bara att börja syssla med något annat. Säljer man inga kassetter längre kanske det inte är piraternas fel och det kanske inte är rimligt att ge bolag som fortfarande sitter i 1980-talet pensionspengar.

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer handeln över landets gränser att öka högst markant på externa hårddiskar och usb-minnen. Kommer blir kul att se siffror på hur försäljningen av sånt minskar hos våra återförsäljare och hur dom blir tvugna att säga upp folk. Är det arbetslinjen? Ren idioti. Nästan så man allvarligt börjar fundera på att bli anarkist i RAF-anda. Nånstans måste politiker och framförallt lakejerna i sådana här organisationer märka av folks vrede. Det finns ingen som helst relevans i dessa avgifter.

Använder USB-minne varje dag med Portable Apps. Det är ett verktyg för mig och inget jag använder för vare sig privat eller piratkopiering.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Om dom nu ska lägga en skatt på 160kr på alla diskar som kan användas till piratkopiering så är det väl klart att när utvecklingen går framåt så kommer t.ex. ett "litet" usb-minne för 100-200kr närma sig 250gigsgränsen, vilket kommer om "några" år betyda en ungefär 100%ig ökning i pris. Det mera reella som vi har med dagens diskar är snarare runt 33% som mest. Tänk er en bil som kan användas till smuggling, som ökar med 33% i "extraskatt". Vem vill betala 80-100k extra för någonting man inte gör? Totalt jävla värdelöst. Hoppas sweclockers lägger upp en namnlista av något slag så vi kan få några hundra tusen namnteckningar.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Sätt hellre en avgift på bredbandsuppkopplingen som ISP'n får betala"

Tror du på det där själv? Gissa vem som får betala i slutändan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Tror du på fullaste allvar att Karola eller nån Sean banan skulle få ett öre till i pluskan?

Bakom intresseorganisationer som copyswede etc. står multinationella företag som har många miljarder dollar att leka med men vill ha ännu mer, de skiter i artisterna. För en företagsledare på Sony eller nåt är artisterna bara produkter, visst släng åt nån rappare ett par miljoner så kan han knarka ett tag sen när han e slut lottar man fram nån ny kille som ser hyfsad ut och så går det runt.

Detta faktum borde folk nu ha insett tycker jag med tanke på Idol, det är genialiskt! Nu tjänar de en massa pengar på att bara få fram nya produkter till försäljning

Lite OT upplysning bara.

Varför tror ni regeringen och polisen stödjer antipiratbyrån egentligen?
Antipiratbyrån drivs helt av civilpersoner utan utbildning eller någonting, bakom APB står företagen. Dessa företag har en massa pengar, politiker följer pengarna om ni inte redan visste det.
APB har inte mer rättigheter än du som läser detta, Ponten är ingen polis eller utredare han är som vilken svensson som helst bara det att han är köpt av musikindustrin.

Jag själv kunde lika gärna skapa en ny organisation idag bara jag får med mig stora företag som kan gömma sig bakom mig så folket i "demokratin Sverige" inte får reda på vem det egentligen är som står bakom allt.

Det uppdagades för inte längesedan att över 90% av alla motioner i riksdagen skrivs helt och hållet av intresseorganisationer och företag och sen kommer det en politiker (som får liet vid sidan av såklart) och lämnar in papperen som då är "partiets åsikt och förslag"
Partierna får i gengäld pengar såklart, Socialdemokraterna som inte vill avskaffa spelmonopolet tex får mer än 50% av alla sina pengar av svenska spel.

De som säger foliehatt på, se verkligheten för vad den är och för fan ta bort AB som startsida!

Notera ordet lite :P, om ens det. Jag vet att det är en ursäkt när de säger att artister ska få pengarna men i slutändan är det ändå vi konsumenter som betalar till dessa onödiga korkade organisationer istället för dem som organisationerna är beroende av.... shame

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Ursäkta språket, men nu har det fanimej gått för långt! Så stinkande ruttet så jag finner inte ord. Ska jag betala en avgift till svenska musiker för mina privata fotoalbum och dokument? Om jag har musik från någon, som är av detta sketna lobbyistpack helt okänd artist lagrad, så tjänar ABBA pengar på det istället för den artist som verkligen behöver och förtjänar slantarna?

Permalänk
Medlem

Detta är ju heelt sjukt! Förstår inte hur det kan vara tillåtet. Hmm..varför lägger vi inte på en extra avgift på alla böcker, för man kan ju faktiskt låna ut sin bok till en kompis som också kan läsa den, och hör och häpna, kopiera sidor ur den, utan att författaren får ersättning.

Förstår inte hur dom kan ta ut en avgift för någonting som någon eventuellt kan göra. De e ju som att ge alla som har en bil som kan köra över 90KM/H fartböter för dom KAN ju faktiskt köra för fort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Detta är ju heelt sjukt! Förstår inte hur det kan vara tillåtet. Hmm..varför lägger vi inte på en extra avgift på alla böcker, för man kan ju faktiskt låna ut sin bok till en kompis som också kan läsa den, och hör och häpna, kopiera sidor ur den, utan att författaren får ersättning.

Förstår inte hur dom kan ta ut en avgift för någonting som någon eventuellt kan göra. De e ju som att ge alla som har en bil som kan köra över 90KM/H fartböter för dom KAN ju faktiskt köra för fort.

Vi betalar redan fordonsskatt

Permalänk

Skulle vilja veta vad REDAKTIONEN tycker om lagförslaget???

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Dels borde man undersöka i vilken utbredning externa håddiskar och usb-minnen används för privatkopiering, tror det är relativt lite. För det andra är det inte bra om Sverige som redan har högre moms än andra EU-länder lägger avgifter på datorkringutrustning, försämrar vår konkurrenskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darlanio:

Jag anser inte att lobbyorganisationerna skall få mer pengar... de kommer ändå inte upphovsrättsmännen till rätta. Själv har jag inte fått någon ersättning för de verk som jag skapat och som sedan har pirat eller privatkopierats... kommer säkert aldrig få någon ersättning heller.

Mutbrott kan det kanske inte likställas med, men det borde hur som helst inte få förekomma. Att staten tar en avgift på varor för att kontrollera kvalitén kan jag stå ut med (matvaror t.ex.), men denna typ av avgift skall ju rimligen komma dem till godo som den är avsedd att skydda, dvs upphovsrättsinnehavarna. Någon som har ett exempel på hur dessa pengar används? Kan man begära ut en redovisning från Copyswede?

Jag skrev inte att lobbyn/copyswede m.fl skulle få mer pengar, utan efterlyste någon som hade några miljoner över för att skapa en lobbygrupp "för oss vanliga jävla användare" som en motpol till befintliga lobbygrupper. De möter ju idag inget nämnvärt motstånd eftersom konsumenterna inte har någon som aktivt för vår talan emot sådana här puckade förslag. Vi behöver alltså en egen armé av jurister

Men helst av allt borde lobbyverksamheten förbjudas, efter som den bara gynnar de med mycket pengar.
Därav min liknelse med mutbrott, vilket det är i mina ögon. Visst att ingen enskild individ (hoppas jag) får fördelar från lobbygrupper, men "kampanjbidrag" o.dyl. är i mina ögon exakt samma sak...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Snart kommer de väl till CPU, GPU, moderkort och ram ect efter som allt behövs för att piratkopiera och kolla/ladda ner sakerna.

Visa signatur

Games!

Permalänk

Går detta igenom vet jag inte vad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

Jodå, och just det ser jag inget större fel på, men, copyswedes vilja att acceptera "collateral damage" är lite väl stor, hur många kommer i realiteten fylla upp en flyttbar HD med lagligt privatkopierat material och ge bort till sina närmsta?

Ja, men att försöka få det till förtryck, oförenligt med svensk lag eller ens konstigt är väl lite fånigt? De vill väl helt enkelt förhandla om villkoren en smula?

Permalänk
Medlem

nooooooo :@ men jaja det blir bara till att köpa på sig innan XD

Permalänk

haha sjukt det är lag dvs en rättighet att kopiera till vänner o släkt...... eller? nej det är en tjänst man får betala för, frågan är väl när det blir samma avgifter på saker som yttrandefriheten, ni får säga vad ni vill, om ni betalar en slant. det är ju ett skämt! eller varför inte höja hyror på bostäder för att man har möjlighet att låta sin familj och vänner sova över?

kapitalismen äro underbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Har en stor känsla av att detta är bara början av helvetes stormen av lagar som kommer svärma Sverige. Oundvikligt, även om folk protesterar. Allt mer förlorar man hopp på Sveriges "demokrati". Men men, jag kanske överreagerar om detta.

Om jag någon gång i framtiden bestämmer mig för att köpa extern hårddisk i framtiden, kommer jag beställa intern hårddisk i sverige + en kabinett på något som dealextreme.com . Så det är bara helt onödigt och skadligt mot våra butiker i Sverige.

Enda som skiljer oss från en diktatur e att vi måste rösta :/

Känns som det inte spelar någon roll vilket parti man röstar på för alla skyller på att eu lagarna måste drivas igenom men folk vet fan inte hur man ska rösta eller få kontakt med något som har med eu att göra... Vi lever i en eu diktatur där de klubbar igenom ena idiotförslaget efter det andra utan att folk har vare sig insikt eller möjlighet att påverka. Sen sitter våra politiker här o driver igenom de besluten oavsett om de e röda eller blå

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Minns att de även ville beskatta mobiltelefoner för att det fanns mp3, fm-radio och att det gick att ladda ner upphovskryddat material på dem med.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12379-copyswede-vill-ha-avgi...

Permalänk
Skrivet av hybris6:

Enda som skiljer oss från en diktatur e att vi måste rösta :/

Känns som det inte spelar någon roll vilket parti man röstar på för alla skyller på att eu lagarna måste drivas igenom men folk vet fan inte hur man ska rösta eller få kontakt med något som har med eu att göra... Vi lever i en eu diktatur där de klubbar igenom ena idiotförslaget efter det andra utan att folk har vare sig insikt eller möjlighet att påverka. Sen sitter våra politiker här o driver igenom de besluten oavsett om de e röda eller blå

rösta gör vi ju bara för att upprätthålla en illusion om att vi är en demokrati:D sanningen är att ekonomi och företag och EU har mycket större inflytande än den valda regeringen idag, och inget av detta sköts demokratiskt. med andra ord det är bara en lite sfär i vårt samhälle som styrs demokratiskt, en sfär som inte har så jättestor makt, vilket gör det fånigt att kalla oss för en demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Branschen rasar mot ny kopieringsavgift - IDG.se
"Alla vet att externa hårddiskar kan användas till att laga andra dokument. Och det kommer vi att ta hänsyn till genom att vi har reducerade avgifter." //Mattias Åkerlind, vd på Copyswede

Herregud! Tänk ifall rättsväsendet fungerade lika dant, alla personer som köper en bil får en fortkörningsavgift pga att de kanske kommer att göra det?

Kom att tänka på en sak: vi kan ju sätta alla i fängelse några år, någon av de personerna kan faktiskt begå ett mord någon dag!

Ibland förstår jag inte riktigt hur de tänker. Visst ska artisterna ha pengar för sin musik men inte fan ska något företag (utom kanske tillverkaren ) ha pengar för mina USB-minnen eller hårddiskar som jag inte ens använder till varken piratkopiering eller privatkopiering.

Permalänk

Åh herregud, vart är världen påväg? .. har inte skivbolagen pengar så det räcker för att föda upp familjer i välfärd i 100 generationer framöver?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, men att försöka få det till förtryck, oförenligt med svensk lag eller ens konstigt är väl lite fånigt? De vill väl helt enkelt förhandla om villkoren en smula?

Njaä, inte så säker på det, att straffbeskatta en produkt för att den har potential till att göra något utöver det huvudsakliga användningsområdet blir i mina ögon lite konstigt, för IMHO så är flyttbara HD till för "backup" eller?

Blir lite som att lägga en extra avgift på skruvmejslar, som går till brottsofferjouren, då kraftiga mejslar är det mest använda inbrottsverktyget. (för att använd en liknelse)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Inte nog med att jordbruket går åt h***** nu ska man bara få enda mera utgifter för de x antal TB externa diskar man ha för privata filmer/bilder...
och några back upp på OS och annat skrot

Visa signatur

Cooler Master 922, AMD Phenom II 955 x4 @ 3.8Ghz, Corsair 8GB,GTX 460 768 mb TX 750W

Permalänk

Hårresande förslag... o_O

Saxat från Copyswedes hemsida:

Citat:

Hur bestäms avgiften?
Lagen anger ersättningsnivåer, men ger också importörerna och återförsäljarna möjlighet att begära nedsättning av nivåerna på grund av vissa i lagen särskilt angivna omständigheter. Sådana omständigheter kan exempelvis vara att produkten också används till annat än privatkopiering, eller ersättningens storlek i relation till produktpriset mot konsument. I Sverige har vi därför en ordning med förhandling mellan Copyswede och importörerna som ligger till grund för de nuvarande ersättningsnivåerna.

Men vänta, läste jag verkligen rätt? Ok, vi tar det igen:
Sådana omständigheter kan exempelvis vara att produkten också används till annat än privatkopiering, eller ersättningens storlek i relation till produktpriset mot konsument.
Är det någon mer än jag som tycker att de starkt motsäger sig själva?

Jävla lobbyorganisationer, de är fanimej samhällets bottenskrap (i alla fall i mina ögon).

Permalänk

Jag tänkte starta en intresseorganisation...hmm få se nu...ja varför inte kräva en avgift för alla som köper hund, den kanske biter nån en dag eller kanske används som kamphund, bajsar i grannens trädgård. En avgift på 500 för blandraser och 2000 för renraser borde väl funka? (renraser är ju trots allt dyrare), tar jag då en liten procent av detta för att jag driver organisationen så får jag massor av dineros! vem vill vara med? max 10 då jag vill ha mycket pengar själv...