[HJÄLP] Dell Dimension 5150 trasigt nätaggregat

Permalänk
Medlem

[HJÄLP] Dell Dimension 5150 trasigt nätaggregat

Min kompis har en gammal Dell Dimension 5150 som helt plötsligt slutat starta. Jag misstänker att det är nätaggregatet. Så nu har jag lovat honom att jag ska försöka byta ut nätaggregatet. Men det är lite svårt eftersom jag hittar inte något på internet om det nuvarande nätaggregatet.

Så jag undrar alltså om det är någon här på sweclockers som har lite mer information om datorns nätaggregat.

Jag vill tillägga att det står 230w på nätaggregatet om det är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem

Vilket som helst ska passa.
Ta ngt fsp 400 / Corsair.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Säker på att det är nätagget?

På dell-datorer är det ofta en LED-kod som pekar på vad det kan vara.. Lyser powerknappen gult/orange?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achrya:

Säker på att det är nätagget?

På dell-datorer är det ofta en LED-kod som pekar på vad det kan vara.. Lyser powerknappen gult/orange?

Ja, powerknappen blinkar orange och en lampa på moderkortet blinkar grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

Ja, powerknappen blinkar orange och en lampa på moderkortet blinkar grönt.

Isf är det nätagget, det får ström men kan inte distributera strömmen till komponenterna. Kan tyvärr inte kolla upp vad för nätagg du behöver men om det ser "normalt" ut i form så är det bara att köpa vad som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achrya:

Isf är det nätagget, det får ström men kan inte distributera strömmen till komponenterna. Kan tyvärr inte kolla upp vad för nätagg du behöver men om det ser "normalt" ut i form så är det bara att köpa vad som.

Ok tack i allafall

Permalänk
Medlem

Min powerknappen blinkar också orange. Trodde att det skulle hjälpa med att köpa ett helt nytt nätaggregat 400 watt men nej. Den fortsätter att blinka. Jag är ganska säker på att 400 watt ska vara tillräckligt för att driva alla komponenterna i datorn. Jag har testat att dra ut alla sladdar och startat datorn med endast strömsladden i men det hjälpte inte heller.

Permalänk
Medlem

Fix för orange lampa på Dell Dimension 5150

Hej

Jag tänkte bara dela med mig min erfarenhet av problemet med orange lampa på Dells Dimension 5150.
Det hela började med att efter att datorn stått i vänteläge så började lampan på on-knappen lysa orange (ej blinkande) och det gick inte att slå på datorn. Efter att ha provat med att dra ut alla sladdar och även försökt med en annan nät-kabel så slocknade lampan helt, men datorn var totalt död. Då gick jag in och kollade felet på nätet och et visade sig finna lika många svar som det fanns Dell-användare, så jag antar att det som funkade för mig inte nödvändigt gör det för någon annan. Hur som, jag öppnade upp burken och såg då att den gröna lampan på moderkortet lös. Så jag testade att en efter en ta bort hårddisk, RAM, grafikkort, samt att ta ur och sätta i CMOS batteriet. Ingenting fungerade, datorn var helt död. Jag köpte då ett nytt nätagreggat och efter att ha installerat det började den orangea lampan lysa med ett fast sken igen, men nu gick även fläkten igång, men det gick fortfarande inte att boota. Köpte då ett nytt moderkort på Ebay som jag satte på plats och då började den orangea lampan blinka istället, men det gick fortfarande inte att boota. En grej som jag misstänkt hela tiden men som inte hjälpte först var kortet som startknappen sitter på. Den har även utgång för mic och hörlurar samt 2 USB-portar som på min dator varit förstörda sedan länge. Och när jag drog ur kontakten till detta kort och sedan satte i den så blinkade inte längre den orangea lampan och när jag tryckte på startknappen så gick datorn igång. Men om man stängde av och försökte sätta på igen började lampan blinka orange igen. Jag pillade då i de trasiga USB-portarna så att inga metalldelar var i kontakt och satte in kartongbitar för att hålla dem isär samt virade med isoleringstejp för att hålla allt på plats. Efter det så fungerade allt som vanligt igen, och jag har lärt mig en hel del om datorer. Hoppas att någon kan finna hjälp i detta då jag var väldigt frustrerad ett tag när ingenting fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frepe00:

Hej

Jag tänkte bara dela med mig min erfarenhet av problemet med orange lampa på Dells Dimension 5150. . . . . Hoppas att någon kan finna hjälp i detta då jag var väldigt frustrerad ett tag när ingenting fungerade.

Hatten av!
Det är kanon att du följer upp din tråd! Förhoppningsvis så hjälper det en eller två eller flera med samma problem..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus