GTX 295 vs Annat Geforce? (Fermi?)

Permalänk
Medlem

GTX 295 vs Annat Geforce? (Fermi?)

Hej!

Jag tänkte köpa en ny datorn inom snar framtid (Sandy Bridge) och har sett att det finns en del begagnade GTX 295 kort både här på Swec och på andra ställen för ungefär 1500:-. Nu är det så att jag inte spelar speciellt mycket men kommer att använda kortet till beräkningar, därför jag vill ha CUDA.

Just GTX 295 har ju redig prestanda men vad jag förstått så blir det väldigt varmt och drar redigt med ström. Å andra sidan så får jag ju inte bättre prestanda för 1500:-.

Så vilket kort rekommenderar ni till mig? Ska man satsa på ett stabilt t.ex. 460 eller prestandamonstret 295? Rekommenderar ni något annat kort? Jag tänkte lägga ut ca. 1000:- men kan alltså höja mig till 1500:- ifall det gör extrem skillnad. Vad jag förstått så ska Fermi vara bättre för beräkningar men eftersom 295 har fler kärnor så borde den väl vara bättre än Fermikorten? 460 ingår i Fermi-serien eller är jag helt fel ute här?

Lite faktorer som kan spela roll:

Elen ingår i min hyra (kommer bo kvar i ca. 1.5år till)
Jag tänkte köpa ett Corsair 550W + Fraktal Design R3 alt. ett Antec Sonata III (500W).

Tack på förhand!

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt hur det mäter sig mot 580 men vad jag vet så när 480 var nytt så låg 295 en bra bit över i fps i alla spel. jag kör själv ett 295 och får med lite OC utan problem 25000 3d mark vantage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiPERnx:

vet inte riktigt hur det mäter sig mot 580 men vad jag vet så när 480 var nytt så låg 295 en bra bit över i fps i alla spel. jag kör själv ett 295 och får med lite OC utan problem 25000 3d mark vantage.

Tack för svar! Jag kommer som sagt inte ha kortet för att spela utan främst för beräkningar. Om du har kortet, är det den nyare modellen som har allt på ett kort eller är den den gamla med allt på två kort? Tänkte kolla hur varmt det blir samt hur mycket det låter? Är kortet stabilt?

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på samma sak, någon som vet vad man ska välja? Kanske är bättre att vänta tills 560 kommer och se om man kan köpa ett billigt beg. 460?

EDIT: GTX 295 är nu inhandlat

Permalänk
Medlem

Det blir ganska varmt men är MYCKET stabilt ( jag har den med 2st chipp) och är att rekommendera till beräkning. har däremot alldrig harf problem med värmen eller ljudet. fast kan låta ganska mycket men inte mer än ett normalt kort!

mer info